Novinky
co BMW začalo dělat vozy, které měli přečkat náraz v rychlosti 5km/h do pevné překážky bez jakéhokoliv poškození a náraz v rychlosti 15km/h bez poškození skeletu 😉
ono to mas tak, do 5km za hod sa nijakemu autu dnes nic nestane ale staci ak ides 20kou narazis a mas pol auta zniceneho. Hodnota poskodenia narasta geomterickym radom v zavislosti od rychlosti.
proto sem uváděl ty dvě rychlosti které byly dány jako norma....
Bylo tam jednoduché řešení - nárazník uchycený na držácích podobající se tlumičům - náraz byl stlumen ( nárazník pouze zaplul hlouběji) nedošlo tedy k poškození ostatních částí, mimo to měla už to E30 v roce 87
Bylo tam jednoduché řešení - nárazník uchycený na držácích podobající se tlumičům - náraz byl stlumen ( nárazník pouze zaplul hlouběji) nedošlo tedy k poškození ostatních částí, mimo to měla už to E30 v roce 87
Což by ovšem v tomto případě nepomohlo, protože ADAC si na náraz vzala to nejtypičtější auto na silnicích - Q7. ADAC RULEEEEEEEEEEEZ ... :no😒br />
Čemu ale nerozumím především - co tím chtěl ADAC sdělit, že máme všichni jezdit v plastových Pandičkách, aby oprava vyšla levně ? Ńebo naopak v Q7, aby všechno mimo SCANIÍ šlo pod nárazník ? Chudáci chodci... ;-\
Čemu ale nerozumím především - co tím chtěl ADAC sdělit, že máme všichni jezdit v plastových Pandičkách, aby oprava vyšla levně ? Ńebo naopak v Q7, aby všechno mimo SCANIÍ šlo pod nárazník ? Chudáci chodci... ;-\
ADAC nám chcel povedať že jazda dnešnými autami bez havarijnej poistky je čistý hazard / šialenstvo 😉
Tak Q7 a Avensis asi nevybral náhodou, když chtěl ukázat extrémní případ jak to může dopadnout.
Kdyby srovnal dvě auta normálních rozměrů, asi by ten výsledek nestál do takové míry k zamyšlení.
Kdyby srovnal dvě auta normálních rozměrů, asi by ten výsledek nestál do takové míry k zamyšlení.
ale pomohlo, pokud se podíváš pořádně na obrázek, nárazník na toyotě se prohnul dovnitř a pustil to až na masku protože přímo pod tím plastem nárazníku je jen polystiren a za nim chvilku nic a pak příčka mezi nosníky. u starších aut byla pod nárazníkem výstuha.
[odkaz]
[odkaz]
našel sem jen nákres e36
[odkaz]
[odkaz]
našel sem jen nákres e36
Pointa je, že i malá nehoda může být velmi drahou záležitostí. ADAC již dříve testoval vozy s rozdílnou výškou z hlediska efektivity deformačních zón. Při nárazu do Q7 pro tebe není největší problém její hmotnost, ale fakt, že její deformační zóny nejsou kompatibilní se zónami v nižších autech. Následky jsou pak horší než při testech.
jenže to není o BMW, ale o autech, které se dováželi na US trh. Tam byl takový požadavek. US káry měli vámi popisovaný systém již daleko dříve. Z evropských automobilek tyto v malých rychlostech nezničitelné nárazníky mělo třeba Volvo nebo Saab. A troufám si říci, že daleko dříve než BMW. Pokud vím, tak třeba Volvo s tím přišlo u modelu 140, který se začal vyrábět v roce 1966. Ve stejné době se začal vyrábět Saab 99. A to jistě nejsou jediné automobily, které byly takto navrženy.
...kolko stalo prelestenie narazniku Q7? 😉
Este, kolko by usetrilo Toyote ak by nemala radar, konkretne aktivny radar za pripadny silnejsi naraz? (uvaha pred obedom :yes: )
Este, kolko by usetrilo Toyote ak by nemala radar, konkretne aktivny radar za pripadny silnejsi naraz? (uvaha pred obedom :yes: )
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Toyoty nejsou můj obor, ale tohle není nejnovější verze a pokud to byl jen adaptivní tempomat (navíc bez ovládání brzd, nevím jak to ten u Toyoty má), tak by neměl šanci tomu zabránit...
Ale ten nejnovější už by to uměl. Tak by se holt simulovala typická situace na silnicích, Avensisu selhal bezpečnostní systém, kein Problem... 😉
Ale ten nejnovější už by to uměl. Tak by se holt simulovala typická situace na silnicích, Avensisu selhal bezpečnostní systém, kein Problem... 😉
Při nárazových testech není tempomat zapnutý. Navíc určitě vypínají systémy nouzového brzdění a podobné hračky, jinak by auto do překážky nemohlo narazit zamýšlenou rychlostí.
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
nikdo netestoval funkcnost tohoto systemu, ale co se stane po narazu v definovane rychlosti
Protože na dálnici, kdy ten systém aktivní bude a začne brzdit ze 130, tak pořád do auta narazíš. Při testu se má zjistit, jak si při nárazu v dané rychlosti povede. Výsledná škoda je jen poučení, že na rychlosti nezáleží. I celkem malé ťuknutí ti může vyprázdnit peněženku.
Nouzové brzdění a podobné systémy většinou fungují do nějakých 30 km/h (fungují = dokáží nehodě zabránit, jinak jen mírní následky), takže i při jízdě ve městě do někoho narazíš pravděpodobně rychlostí podobnou té v testu.
Nouzové brzdění a podobné systémy většinou fungují do nějakých 30 km/h (fungují = dokáží nehodě zabránit, jinak jen mírní následky), takže i při jízdě ve městě do někoho narazíš pravděpodobně rychlostí podobnou té v testu.
Tak at daji radarovy senzor treba nekam k hornimu okraji predniho okna. 😄
Je "řidič", za ktererého brzdí radar a parkují čidla, ještě způsobilý k "řízení" auta?
ne, ale o to větší stádo blbců co neumí řídit se bude pohybovat na silnicích, nedejbože aby auta co maj automatický parkování, aktivní tempomat atd. používali i v autoškolach...
Proč by nemohli? Stejně musí zkoušku zvládnout bez nich. Jinak by určitě přidali další omezení jako je to na automatickou převodovku. Že to v autě je, neznamená, že to musí žáci využívat.
Mám adaptivní tempomaty rád. Tradiční tempomat jsem používal, tenhle umí sám zpomalit, když někoho dojedu. Udržují mi dostatečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozu, šetří palivo, jediné, co člověk musí, je číst provoz a vést auto. A popojíždění v kolonách také dokáží zpříjemnit.
Mám adaptivní tempomaty rád. Tradiční tempomat jsem používal, tenhle umí sám zpomalit, když někoho dojedu. Udržují mi dostatečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozu, šetří palivo, jediné, co člověk musí, je číst provoz a vést auto. A popojíždění v kolonách také dokáží zpříjemnit.
Nárazové testy německého autoklubu ADAC ukázaly, že i při malé nehodě může oprava moderní techniky majiteli auta !!! vyprázdnit kapsy !!! :no: :no: :no:
No ... a načo je havarijné poistenie ?
( Inak, 3271 € za aktívny radar - slušná pálka)
No ... a načo je havarijné poistenie ?
( Inak, 3271 € za aktívny radar - slušná pálka)
Ano, opravy jsou drahé. Proč? Protože nové auta jsou levná! Jde o to, že automobilky spolu s výrobci dílů jsou čím dál víc tlačeni trhem, aby prodávali nová auta čím dál levněji s čím dál větší porcí výbavy. (Stačí porovnat ceny aut před 15 lety a dnes, rozdíly jsou v některých případech drastické). Tím pádem mají velký zájem zahojit si rozpočet na servise, ať už se jedná o pravidelnou záruční údržbu či o opravy. Zejména v druhém případě to "nikoho" nebolí, jelikož jenom absolutní diletant si koupí auto od 500 tis. výš (kde se začínají objevovat všechny ty zázraky techniky) bez havarijní pojistky.
A příklad? Co se konkrétně Avensisu týče, kompletní balíček Safety zahrnující adapt. tempomat, hlídání jízdních pruhů, instalaci do samotného auta (nestačí dát tam radar), stojí 50 000. To v kontrastu s cenou náhradních dílů mluví za vše... Syčáci! >😒]
A příklad? Co se konkrétně Avensisu týče, kompletní balíček Safety zahrnující adapt. tempomat, hlídání jízdních pruhů, instalaci do samotného auta (nestačí dát tam radar), stojí 50 000. To v kontrastu s cenou náhradních dílů mluví za vše... Syčáci! >😒]
Tak mě napadá, když vidím podobné testy - jako by chtěl někdo naznačit, jak moc se velká SUV nehodí do normálního provozu.
Tedy, nechci aby to vyznělo že závidím, to já přeji lidem auto se kterým budou spokojeni, jen mě napadá myšlenka proč tolik velkých SUV jezdí po městech.
Světla mají vysoko, jsou neohrabaná, ba i v tomhle případě může vadit vysoko postavený nárazník, se kterým konstruktéři ostatních aut zřejmě příliš nepočítali. Hádám, že je u Q7ky tak vysoko, aby měla lepší nájezdové úhly? Ale to auto se zpravidla do terénu vůbec nepodívá.
Dodnes mě takhle móda zaráží, tím spíš, že uvnitř nejsou ta vozidla nějak prostornější a díky vyšší hmotnosti rostou nároky na vyšší výkon (a spotřebu). Na druhou stranu chápu, že je to asi dobrý pocit, mít pod sebou takový kolos. 😄
Tedy, nechci aby to vyznělo že závidím, to já přeji lidem auto se kterým budou spokojeni, jen mě napadá myšlenka proč tolik velkých SUV jezdí po městech.
Světla mají vysoko, jsou neohrabaná, ba i v tomhle případě může vadit vysoko postavený nárazník, se kterým konstruktéři ostatních aut zřejmě příliš nepočítali. Hádám, že je u Q7ky tak vysoko, aby měla lepší nájezdové úhly? Ale to auto se zpravidla do terénu vůbec nepodívá.
Dodnes mě takhle móda zaráží, tím spíš, že uvnitř nejsou ta vozidla nějak prostornější a díky vyšší hmotnosti rostou nároky na vyšší výkon (a spotřebu). Na druhou stranu chápu, že je to asi dobrý pocit, mít pod sebou takový kolos. 😄
No, mít pod sebou metrákovou ženskou, tak to asi moc dobrý pocit není. 😉
Jinak, jak již bylo x-krát napsáno, SUV si pořizují lidé s nízkým sebevědomím nebo mindrákem, hlavně aby si něco dokázali. Jsou to vlastně takoví chudáci.
Jinak, jak již bylo x-krát napsáno, SUV si pořizují lidé s nízkým sebevědomím nebo mindrákem, hlavně aby si něco dokázali. Jsou to vlastně takoví chudáci.
Motivace pro pořízení SUV jsou různá.
Počínaje kompenzací osobních nedostatečností, až po zcela praktické důvody😒br />
Manželce jsem koupil SUV Mazda CX9, protože
1) jezdí na Vysočinu, kde je v zimě takto vysoký podvozek obrovskou výhodou
2) bez pohonu 4x4 by se nedostala na řadu míst, kam se potřebuje dopravit
3) občas veze víc než 5 osob (2 sklopné sedačky v kufru) anebo kvantum věcí
4) cítí se v něm (oprávněně) bezpečně
To samé by umělo poskytnout i velké MPV (která jsme též měli), kdyby mělo 4x4 a zvýšený podvozek,což se ovšem nenabízí.
Takže tak.
Počínaje kompenzací osobních nedostatečností, až po zcela praktické důvody😒br />
Manželce jsem koupil SUV Mazda CX9, protože
1) jezdí na Vysočinu, kde je v zimě takto vysoký podvozek obrovskou výhodou
2) bez pohonu 4x4 by se nedostala na řadu míst, kam se potřebuje dopravit
3) občas veze víc než 5 osob (2 sklopné sedačky v kufru) anebo kvantum věcí
4) cítí se v něm (oprávněně) bezpečně
To samé by umělo poskytnout i velké MPV (která jsme též měli), kdyby mělo 4x4 a zvýšený podvozek,což se ovšem nenabízí.
Takže tak.
Ale kdyby byl vepředu stejný Avensis tak to dopadne prakticky stejně. Při brzdění jde zadek nahoru a čumák se ponoří, před 5lety v A4 jsem dobrzdil, dáma v supu za mnou také ale trubka v dodávce jí natlačil na mě, tedy spíš pode mě. Já měl poškrábaný a vyskočený zadní plast, dámu odvezla odtahovka (xenony, chladič tekl, popraskané plasty co nesou chladič a větrák, kapota, lehce ohnuté přední blatníky, nárazník včetně uchycení a v servisu se najde asi spousta dalšího). A za supem to vypadalo stejně, zadek supu poškrábaný a vyskočený plast a předek Dobla rozflákaný podobně jako u supa.
To je relativní, za stejných podmínek podle mě stejně bude rozdíl. V tomhle testu se nebrzdilo a stejně skončil pod Audinou, pod stejným Avensisem by neskončil a škoda by pravděpodobně byla výrazně nižší. Samozřejmě, při prudším brzdění je situace jiná a teoreticky by Avensis mohl skončit pod dalším Avensisem. Nicméně i tak je zadek q7 stále výrazně výše..a kdo ví, jestli by pak nenapáchal ještě vyšší škodu...
... aby byly senzory lépe chráněny proti poškození.
ADAC nechápe že na tom stojí filozofie automobilek. Nové auto prodají s mizivým ziskem, ale doufají že vydělají na náhradních dílech jejichž cenu patřičně okoření.
Auto si koupit můžeš. Náhradní díl musíš.
Cena radarového senzoru samozřejmě není 80tisíc, ale co může zákazník dělat, když ho potřebuje? Stejně to v 90% kryje pojišťovna...
ADAC nechápe že na tom stojí filozofie automobilek. Nové auto prodají s mizivým ziskem, ale doufají že vydělají na náhradních dílech jejichž cenu patřičně okoření.
Auto si koupit můžeš. Náhradní díl musíš.
Cena radarového senzoru samozřejmě není 80tisíc, ale co může zákazník dělat, když ho potřebuje? Stejně to v 90% kryje pojišťovna...
teória je to zaujímavá ale... nový mb slk ma vyšiel 70k€ (či to je alebo nie je s mizivým ziskom nechám na posúdenie iných). v cene je 6 ročný servis (dlhšie ho aj tak neplánujem mať takže tu na mne viac nezarobia) a 3 ročná zákonná aj havarijná poistka.
imho každý vyrába tam kde vidí príležitosť a nezjednodušoval by som to na tvrdenie "predajú bez zisku a zahoja sa na servise"
imho každý vyrába tam kde vidí príležitosť a nezjednodušoval by som to na tvrdenie "predajú bez zisku a zahoja sa na servise"
Nedávno som videl "zľahka" nabúranú Škodu Octaviu ... ale "vtip" bol v tom, že bolo jasné, že to bol chodec ....
Myslím, že je asi milión krát lepšie rozbiť i celý predok Octavie, ako ťažšie ublížiť chodcovi ...
Ale podľa mnohých "zasvätených" reakcií by tu veľa ľudí obetovala toho chodca za nepoškodenie svojho vozidla .... len mi nie je jasné, na čo by bolo niekomu nepoškodené vozidlov vo väzení ...v "lepšom" prípade pocit, že niekoho nechtiac zabil ... a to už neberiem do úvahy "detail", že každého z nás môže niečo zraziť a najčastejšie v tej "smiešnej" rýchlosti 15 - 20 km/h ...
Myslím, že je asi milión krát lepšie rozbiť i celý predok Octavie, ako ťažšie ublížiť chodcovi ...
Ale podľa mnohých "zasvätených" reakcií by tu veľa ľudí obetovala toho chodca za nepoškodenie svojho vozidla .... len mi nie je jasné, na čo by bolo niekomu nepoškodené vozidlov vo väzení ...v "lepšom" prípade pocit, že niekoho nechtiac zabil ... a to už neberiem do úvahy "detail", že každého z nás môže niečo zraziť a najčastejšie v tej "smiešnej" rýchlosti 15 - 20 km/h ...
od toho je snad habarijni pojistka ne? me je uplne jedno na kolik si autoservisy pocitaji nejakou opravu, me to stoji rocni pojistku auta + spoluucast 1500korun v pripade skodne udalosti
on je nekdo kdo u auta nad urcitou sumu podle svich prijmu nema auto takto pojistene? blazen, kor v dnesnim svete >😁
on je nekdo kdo u auta nad urcitou sumu podle svich prijmu nema auto takto pojistene? blazen, kor v dnesnim svete >😁
petrumr
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Tak ono lozit za volant pod vlivem je blbost. Čím víc lidí si uvědomí, že když nadýchají tak je pojišťovna vyfakuje, tím to bude lepší.
Máme moderné, vybavené a bezpečné autá, tak sa nesťažujme, že majú v sebe drahšie komponenty, ako Škoda 105.
V mojich úplnyých vodičských začiatkoch som na Felicii odrazil spätné zrkadlo (typický začiatočnícky problém s odhadom rozmerov auta). Plastový výlisok krytky, zrkadlo ovládané mechanicky lankom, súhrnná škoda tak 5,50 Sk. Dnes, keby som odrazil späťák, škoda je neporovnateľná (okrem samotnej /lakovanej/ krytky je tam bočná smerovka, osvetlnie prahu, ovládanie a vyhrievanie zrkadla, kutyafasza...) a to tam nemám BLIS. Ale nemenil by som. Holt mám drahšie, modernejšie, bezpečnejšie auto, ktoré keď rozbijem, budem nadávať a peňaženka ma bude bolieť, ale snáď na rozdiel od tej Felicie budem žiť.
V mojich úplnyých vodičských začiatkoch som na Felicii odrazil spätné zrkadlo (typický začiatočnícky problém s odhadom rozmerov auta). Plastový výlisok krytky, zrkadlo ovládané mechanicky lankom, súhrnná škoda tak 5,50 Sk. Dnes, keby som odrazil späťák, škoda je neporovnateľná (okrem samotnej /lakovanej/ krytky je tam bočná smerovka, osvetlnie prahu, ovládanie a vyhrievanie zrkadla, kutyafasza...) a to tam nemám BLIS. Ale nemenil by som. Holt mám drahšie, modernejšie, bezpečnejšie auto, ktoré keď rozbijem, budem nadávať a peňaženka ma bude bolieť, ale snáď na rozdiel od tej Felicie budem žiť.
no asi tak.
kdyz to ma bohatou vybavu, lidi nadavaji na drahe opravy.
kdyz to nema zadnou vybavu, lidi nadavaji co je to za krap.
kdyz to ma bohatou vybavu, lidi nadavaji na drahe opravy.
kdyz to nema zadnou vybavu, lidi nadavaji co je to za krap.
Ale to sa pletieš, ani v tej dobe tie plastové blbinky neboli nijak lacné. Ja som do Formana na strešné okno kupoval plastové kolečko so šnekom na jeho otváranie, a vyšlo na nemalých 2400,-Sk. Každá plastová blbosť stála v pomere voči cene auta nehoráznu sumu, ceny šly dole až po väčšom rozšírení sa druhovýroby, ktorá bola mnohokrát kvalitnejšia ako originál, a o polovicu lacnejšia. Sklo predného svetla na Formana originál už kúpiť nešlo, autorizovaný servis Škoda sa na staršie autá vyprdol úplne a za celé svetlo pýtali na vrakovisku 1500,-Sk. Potom som zohnal sklo z druhovýroby, vyšlo ma to 120,-Sk, trochu silikónu a chvíľu roboty...
DNešné autá popri tom, ako sú sofistikované a pripravené na všetko, by mohli byť ohľaduplnejšie voči peňaženke majiteľa pri opravách. Ale pri konštruovaní to naozaj nikoho nezaujíma, práve naopak, je to ďalší zdroj zárobku. A ver, že by to šlo. Všetky tie sondy, snímače a blbosti je možné až na výnimky dávať do kratov a puzdier, ktoré sú schopná vydržať aj väčšie nárazy. A kde sú tie doby, keď nám výrobcovia predvázali nárazníky na pružných lôžkach, ktoré sa pri drobných nárazoch dokázali zasunúť do karosérie o pár cm a potom zas vysunúť, a auto to prežilo prakticky bez ujmy. Dnes je všetko napevno, a všetko navrchu je len bižutéria, jak vrstva celofánu, ktorá má len estetickú funkciu.
Svet je dnes na hlavu, robí sa všetko iba pre prachy. Čo na tom, že je to nelogické, neekologické, neekonomické, keď to nakoniec zas prinesie nejaký zisk?
DNešné autá popri tom, ako sú sofistikované a pripravené na všetko, by mohli byť ohľaduplnejšie voči peňaženke majiteľa pri opravách. Ale pri konštruovaní to naozaj nikoho nezaujíma, práve naopak, je to ďalší zdroj zárobku. A ver, že by to šlo. Všetky tie sondy, snímače a blbosti je možné až na výnimky dávať do kratov a puzdier, ktoré sú schopná vydržať aj väčšie nárazy. A kde sú tie doby, keď nám výrobcovia predvázali nárazníky na pružných lôžkach, ktoré sa pri drobných nárazoch dokázali zasunúť do karosérie o pár cm a potom zas vysunúť, a auto to prežilo prakticky bez ujmy. Dnes je všetko napevno, a všetko navrchu je len bižutéria, jak vrstva celofánu, ktorá má len estetickú funkciu.
Svet je dnes na hlavu, robí sa všetko iba pre prachy. Čo na tom, že je to nelogické, neekologické, neekonomické, keď to nakoniec zas prinesie nejaký zisk?
... keď som narazil s Opel Rekord ( [odkaz] ) do lampy, asi 20km/h, zostal na nárazníku len jeden maličký škrabanček. Teraz? Škoda komentára...
Ja som ako 17-ročný omylom pridal v garáži plyn pri zaradenej spiatočke....
V zadnej stene garáže diera a na aute posunutý nárazník asi o 5 cm a rozbité sklíčko zadného svetla. Moskvič 412, rok výroby 1973. Ale je pravda, že aj bezpečnosť vtedy bola inde - vzhľadom na hustotu vtedajšej premávky ale vcelku dostatočná.
V zadnej stene garáže diera a na aute posunutý nárazník asi o 5 cm a rozbité sklíčko zadného svetla. Moskvič 412, rok výroby 1973. Ale je pravda, že aj bezpečnosť vtedy bola inde - vzhľadom na hustotu vtedajšej premávky ale vcelku dostatočná.
svou Zafiru v minimální rychlosti a škoda bratru 260k. Jen pro představu - jeden xenon + výbojka + RJ = 40k. Měnili se oba... Nebýt pojištěný, hodil bych to ze skály
Nedavno som bol s kamaratom v polsku, boli sme na jeho e 36-ke a pred nami zacali vsetci brzdit, tak samozrejme kamos zabrzdil ale blba poľka za nami nedobrzdila bola to rychlost asi 15 km/h, vystupime a pozerame na fiat punto co do nas bural, rozbity predok a mi nič len kusok odtlacena SPZ ka na narazniku >😁
(e 36 ma take tlmice v narazniku 😄 )
(e 36 ma take tlmice v narazniku 😄 )
pamatam sa na casy ked som robil na yarise autoskolu, kamarata ktory robil na tom istom yarise autoskolu na krizovatke niekto nabral asi nedobrzdil a zobral mu zadny naraznik, skoda vyse 20 000, auto nepojazdne samozrejme poistene, proste skoda jak bejk. Keby tam bola lada alebo skoda 105ka nic by sa tym autam nestalo. Kamarat mi pritom mi vravel ze len zozadu nieco do neho tuklo ani nic necitil az ked vysli s instruktorom vonku zistili ze cely zadok v pr.deli. To su tie dnesne bomba auta, staci ze vam spatne zrkadlo niekto ohne s tymi smerovkami v spataku a sa nedoplatite, spatak na pajero stoji tusim vyse 330 eur, 10 litrov za spatak je sila, viem lebo znamy jazdi tak viem.
Spíš bych plakal nad ztrátou ochranných lišt.
Ty fakt o autech vůbec nic nevíš...
Jak může tady vůbec někdo srovnávat škodofky s moderníma autama....to co jsem viděl co zbylo ze škodofky která to vpálila asi v 60 čelně do stromu, tak jsem se docela divil, že řidiče nevytahovali z motorového prostoru, ale jen zadními dveřmi. Neříkam při ťukancích téměř v nulové rychlosti, ale při silnějším nárazu se škodovka začne trhat jak mokrej papír.