Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zranitelná technika moderních aut: Náraz v 10 km/h, škoda 126 tisíc

David Bureš David Bureš 29. 1. 2012 • 19:29
69
Moderní bezpečnostní systémy sice pomáhají chránit životy posádky auta, při malém nárazu ale jejich oprava stojí desetitisíce korun.

Nárazové testy německého autoklubu ADAC ukázaly, že i při malé nehodě může oprava moderní techniky majiteli auta vyprázdnit kapsy. Cena za nové radarové senzory, parkovací senzory nebo xenonové světlomety je totiž u některých výrobců závratná.

V rámci zkoušky ADACu narazila Toyota Avensis v rychlosti 10 km/h do stojícího Audi Q7. Na první pohled by se zdálo, že škody na obou autech budou minimální. Chyba lávky, oprava Toyoty přišla na více než 5.000 euro, což v přepočtu odpovídá 126 tisícům korunám. Během nárazu byl totiž poničen radarový senzor adaptivního tempomatu, jen jeho nahrazení novým dílem stálo 3.271 euro (cca 82 tisíc korun). Zbytek výsledné částky zahrnoval práci mechaniků a další opravy auta.

Důvodem pro tak drahou opravu byl u této nehody fakt, že zadní nárazník Audi Q7 leží výše než přední nárazník Toyoty Avensis. Pokud by byly ve stejné výšce, stála by podle ADACu oprava Toyoty méně než 1.000 euro (cca 25 tisíc korun), protože by radarový senzor, kondenzátor klimatizace, ani světlomety nebyly poničeny. Automobily, které do sebe během nehody narazí, si však řidiči dopředu nevybírají, a tak test ADACu ukazuje, jaké mohou být následky reálné nehody.

Nahrazení zničeného radarového senzoru se mezi jednotlivými automobilkami logicky liší. ADAC zjistil, že u Mercedesu-Benz nový senzor stojí 464 euro, zatímco u Jaguaru, Hondy nebo Toyoty jeho cena překračuje hranici 3.000 euro. V této částce navíc není zahrnuta jeho montáž.

Cena za nové parkovací senzory se pohybuje od 40 euro (u Citroënu C4) do 171 euro (u Toyoty Land Cruiser). Drahá jsou také xenonová světla. Jeden nový xenonový světlomet pro Toyotu Avensis přijde na 657 euro, ten pro Jaguar Xj stojí dokonce 1.400 euro. Halogenová světla jsou samozřejmě výrazně levnější.

Závěrem ADAC říká, že by zákazníky neměla od nákupu této techniky odradit vysoká cena za její případnou opravu. Její účinnost byla v minulosti prokázána, adaptivní tempomat a jiné systémy snižují riziko nehody, nebo její následky.

Podle německého autoklubu bude další vývoj senzorů znamenat i jejich zlevnění. ADAC automobilkám také navrhuje, aby byly senzory lépe chráněny proti poškození. Navíc by senzory podle názoru autoklubu nemusely být hned nahrazovány novými, v některých případech by mohla stačit pouze jejich oprava.

Související články

Témata
4. 4. 2012 18:54
Re: V roku 1977...
Ja som ako 17-ročný omylom pridal v garáži plyn pri zaradenej spiatočke....
V zadnej stene garáže diera a na aute posunutý nárazník asi o 5 cm a rozbité sklíčko zadného svetla. Moskvič 412, rok výroby 1973. Ale je pravda, že aj bezpečnosť vtedy bola inde - vzhľadom na hustotu vtedajšej premávky ale vcelku dostatočná.
4. 4. 2012 18:51
Re: Daň dobe
Ale to sa pletieš, ani v tej dobe tie plastové blbinky neboli nijak lacné. Ja som do Formana na strešné okno kupoval plastové kolečko so šnekom na jeho otváranie, a vyšlo na nemalých 2400,-Sk. Každá plastová blbosť stála v pomere voči cene auta nehoráznu sumu, ceny šly dole až po väčšom rozšírení sa druhovýroby, ktorá bola mnohokrát kvalitnejšia ako originál, a o polovicu lacnejšia. Sklo predného svetla na Formana originál už kúpiť nešlo, autorizovaný servis Škoda sa na staršie autá vyprdol úplne a za celé svetlo pýtali na vrakovisku 1500,-Sk. Potom som zohnal sklo z druhovýroby, vyšlo ma to 120,-Sk, trochu silikónu a chvíľu roboty...

DNešné autá popri tom, ako sú sofistikované a pripravené na všetko, by mohli byť ohľaduplnejšie voči peňaženke majiteľa pri opravách. Ale pri konštruovaní to naozaj nikoho nezaujíma, práve naopak, je to ďalší zdroj zárobku. A ver, že by to šlo. Všetky tie sondy, snímače a blbosti je možné až na výnimky dávať do kratov a puzdier, ktoré sú schopná vydržať aj väčšie nárazy. A kde sú tie doby, keď nám výrobcovia predvázali nárazníky na pružných lôžkach, ktoré sa pri drobných nárazoch dokázali zasunúť do karosérie o pár cm a potom zas vysunúť, a auto to prežilo prakticky bez ujmy. Dnes je všetko napevno, a všetko navrchu je len bižutéria, jak vrstva celofánu, ktorá má len estetickú funkciu.
Svet je dnes na hlavu, robí sa všetko iba pre prachy. Čo na tom, že je to nelogické, neekologické, neekonomické, keď to nakoniec zas prinesie nejaký zisk?
4. 4. 2012 18:37
Re: dobry clanok
ty si vážne kus vola
31. 1. 2012 17:43
Tiez "búranie"
Nedavno som bol s kamaratom v polsku, boli sme na jeho e 36-ke a pred nami zacali vsetci brzdit, tak samozrejme kamos zabrzdil ale blba poľka za nami nedobrzdila bola to rychlost asi 15 km/h, vystupime a pozerame na fiat punto co do nas bural, rozbity predok a mi nič len kusok odtlacena SPZ ka na narazniku >:D
(e 36 ma take tlmice v narazniku :-) )
30. 1. 2012 14:17
Re: Daň dobe
no asi tak.

kdyz to ma bohatou vybavu, lidi nadavaji na drahe opravy.

kdyz to nema zadnou vybavu, lidi nadavaji co je to za krap.