Blbost. Právě Panda současné generace je postavená na základu jihoamerického Una:
[odkaz]
Minulá generace byla tvořená jako svébytbý model, žádná odvozenina. Nová Panda je zbytečně "oteklá", protože designéři se nemohli příliš vzdálit vzhledu Una.
Souhlasím s tebou, nová Panda se povedla. Vypadá slušně a i dobře jezdí. Problém s prodejem je v tom, že nová Panda podražila. Sice je lépe vybavená, ale její cena začíná těsně pod 200 tisíci v základu, což je rozdíl oproti minulé generaci 40 až 50 tisíc. Tedy pokud někdo nepočítá nějaké extra nízké ceny slibované při nákupu na leasing, kde by cenový rozdíl mezi generacemi měl být ještě větší. Taky si myslím, že pár zákazníku zabrousilo do salonu pro jedno z trojčat z Bratislavy. Zkrátka za zmenšením prodejních čísel vidím nárůst ceny nové generace a větší konkurenci ve třídě.
Souhlas s Tebou, soucasna Panda je hezke auto, ktere vzhledem navazuje na minulou generaci. Prodeje nejsou spatne, stale je to nejprodavanejsi mini v Evrope, v Italii dokonce predbehla Punto (i kdyz tam je to asi dano cekanim na novou generaci). Ze se u nas prodava hur neni zas takove prekvapeni, protoze tu je Citigo a ceny nove Pandy jsou zatim vys nez te stare.
Mylsim, ze i aktualni Panda bude velmi uspesny model, ktery Fiat nutne potrebuje.
Pochopitelně Giugiarova přízně racionální tvarová kreace snoubená s levnou technologií (o plátnem potažených trubkových sedadlech se v článku mlčí) je ukázkou mistrovské stylistiky (vyváženost proprcí, ladnost celku, vtipnost detailu). Druhá verze se naštěstí vyhnula období násilné kulatosti (srovnat s Ka či 121), aniž ztratila původní hmotové proporce (pouze ta horní linie bočních oken omlouvaná stylem oblorohého čtverce). Poslední verze je oproti předchozím výrazně aerodynamičtější a předevší precizněji konstruovaná. Takže i já jako obdivovatel ladnosti a nenákladnosti přímých italských linií z konce 80. let (nikdo jiný to jako Italové neuměl), neupírám kouzlo i oběma novějším generacím.
Jo jo, je to tak. Panda se měla jmenovat Gingo, jenže je Renault zažaloval, že se název až příliš moc podobá jejich úspěšnému Twingu. Tak aby neměl Fiat problémy, tak koncept přejmenoval na Pandu, tedy jako nástupce veleúspěšného miniautomobilu. Máš pravdu, není to vlastně přímý nástupce legendy, automobil byl vyvíjen jako Gingo. Jinak přidávám foto konceptu Ginga: [odkaz]
Fiat by měl poděkovat Renaultu za ten spor o fonetickou podobnost názvů Ginga a Twinga, protože název Panda těm medvídkům sluší podstatně více.
Jinak co se týče designu uvedených generací, jsou jedinečné. Všechna čest italským stylistům. Ovšem hledat návaznost mezi první a druhou generací namá smysl, jde o dvě naprosto odlišná vozidla s jinou koncepcí, ideou, natož designem. Teprve mezi druhou a třetí generací lze shledat návaznost na předchůdce.
Na súčasnej Pande najviac oceňujem akým spôsobom nadviazala na predchodcu, ale zároveň má perfektnú osobitosť a dobrý nápad so všade sa opakujúcim motívom zaoblených štvorcov. To sa len tak nevidí, lebo po úspešnom modeli chcú automobilky často zopakovať predajný úspech a novú generáciu spravia v podobnom štýle. V mnohých prípadoch to ale už nefunguje a auto stratí špecifickú osobitosť.
Myslím že dobrým príkladom je súčasná generácia Swiftu alebo Civicu...
Jsou auta, která nezaujmou znalého šoféra, ani kdyby se ve svých vemlouvavých reklamách tvářila jako opravdu to nejlepší z... domestikovaných přivandrovalců. No a pak jsou auta, nad kterými se zpočátku jen usmíváš, jenomže jejich životnost, životaschopnost překonává i známé garážové predátory.
Je to tím, že předmětná auta navrhnou lidé nikoliv s upocenou snahou prioritně proto, aby se dobře prodávala, ale pro to, aby se zcela přirozeně a elegantně dobře... prodávala. Důležité je nadčasové zadání, praktičnost v základním genu a jistá stopa originality, kterou prostě nelze přehlédnout.
A i když dnes píšeme takříkajíc o autíčkách pro děti, je možná o to cennější uznat, že holt to ten fiat (už třikrát) úspěšně střihnul. Samozřejmě, že genialita první generace je už navždy k nepřekonání, přesto i potomkům dopřejme jejich zaslouženou slávu.
Píši, že diskutujeme nyní o autíčkách pro děti. No, abych to upřesnil: To je možná aktuální pohled, když ovšem do tehdejšího čísla Světa motorů probleskla v osmdesátých letech (černobílá) zprávička o tom, že Fiat začal vyrábět malý pojízdní kontejner, pak jsme zpoza ok ostnatého drátu, jimž byl obehnán zdejší "tábor míru" hleděli takřka se slzama v očích na tu krásnou, jednoduchou pandičku.
Všechny tři generace svým designem nenásilně, stylově a zdařile promlouvají (promlouvaly) do své dané doby. Jasně, trojka se nám může zdát až příliš jaksi... přiteplalá (nic proti), příliš koloraturní, no pro holku, proč ne?
Čas ovšem přinesl i konkureční modely, z nich vyzdvihněme především aktuální produkci koncernu Volkswagen. Emoce tradičně podřízené striktně technicistnímu designu, praktičnost referenční (konfrontačně srovnej poměry v kabině), legendární image a špičková technika. Ano ano, to je tep doby.
Mám-li na závěr vyjádřit centrální vklad Fiatu do tohoto segmentu, pak snad tímto sloganem: PANDA (gen. 1) - malý vůz, který vám přinese velkou radost.
Máš pravdu. Měl jsem Pandu 5 let a dodnes lituji, že jsem jí prodal. Neměla ABS, pouze jeden Airbag, neměla otáčkoměr, centrál ani klimu, ale to vůbec nevadilo. Jezdila skvěle a nějaká závada jí byla zcela cizí.
Opět jsi předvedl pověstný "ostrovtip". Pominu výraz autíčka pro děti, někdo to tak může vidět, pominu i výraz přiteplalá, někdo, kdo má ke 4% komunitě a růžovým rolákům blízko, je možná vnímavější, ani výraz koloraturní nepovažuji za nejvýstižnější (marně hledám bližší souvislost mezi pěveckou technikou a autem), ale to, že článek o designu tří generací modelu automobilky Fiat někdo zakončí zde již úplně zprofanovaným provoláním "bravo Volkswagen" je, podle mě, poněkud mimo. ;-\
Mal som tu cest ju stretnut 2x, kedze som poznal " majitelov. Jedna biela, osarpana, chlapik mal novinovy stanok a vlacil v nej casopisy :-) Druhy znamy rybar a mal 4x4, aby ste videli podvozok, stacilo ist do drepu...cista mechanika ako na starych Tatrovkach - mal som vtedy 15 rokov a vidiet tu "gulu" medzi zadnymi kolesami bolo fascinujuce :yes:
před faceliftem byl parádní laciný kostitřas. Sestavená byla jak kuchyňský sporák, sedadla i palubka byly jen trubky potažené pytlovinou, tapecíra jen aby se neřeklo, ale stála pár šupů a přežila úplně všecko.Byl to ideový pokračovatel Fiatu 600. Nová panda je úplně někde jinde, proti té původní je z úplně jiného světa, přibrala úplně ve všech parametrech, ať už jsou to rozměry, hmotnosti, výbava nebo výkony, ale také cena. Ale i tak se mi moc líbí, pro mě jedno z nejzajímavějších sériových aut posledních let. Má šmrnc, zvenku i vevnitř a jestli je nebo není na brazilském unu je pro mě irelevantní. Těším se na čtyřkolu, jednou bych si jí rád pořídil. Prostřední generace mi naopak neříká vůbec nic, neoslovuje mě v žádném aspektu a její vzhled se mi nelíbí, má dost ze Stila.
Druhá Panda je úžasné auto. Měl jsem tu čest ho řídit a je obratné, jednoduché, prosté. Vše je při ruce. Skvělá věc je řadící páka zvednutá blíže k volantu, takže ji nemusíte lovit někde po podlaze. Prostě skvělé. :-)