Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Crashtesty na živo: V rychlosti 50 km/h jsme srazili chodce, nepřežil

Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli, jaké je v padesátce srazit chodce. A stáli jen pár metrů od auta, které přistálo na střeše. Pojďte se s námi podívat na nárazové testy.
Zpět na článek
Avatar - 3_diamanty
12. 5. 2014 09:03
chodec by zrejme neprezil
ani zrazku s autom ktore pojde 40km za hodinu..... kamarat sa takto dochriamal ked priblizne v 40tke vrazil po tme kdesi do garaze v noci a bol v aute nie mimo neho a aj tak sotva vysiel zivy... mal zdrotovanu sanku, narazenu hlavu, dolamane rebra.... takze chodec na ceste by nemal ziadnu sancu v tejto rychlosti celit narazu...... skuste si pozriet crash test auta v 40tke s prekazkou..... verim ze mnohi zacnu potom jazdit opatrnejsie, chodec samozrejme nema najmensiu sancu.... v aute clovek rychlost neciti... ale uz zrazka s autom ktore ide 20km za hodinu moze byt smrtelna pre chodca
Rozbalit vlákno
1
12. 5. 2014 10:15
Re: chodec by zrejme neprezil
kamarat asi nebyl pripoutanej...
ja v 70 trefil celne strom, auto kratsi o metr.
odesel jsem po svých ještě cca 3 km zavolat pro odtah (mobily tehdy nebyly), jediny viditelny zraneni odreni od pasu, 2 dny jsem pak nebyl schopny se hýbat jak me všechno bolelo a lezel jsem v posteli. bez airbagu, jen predpinace pasu, samozrejme pripoutanej jako vždy..
12. 5. 2014 10:09
padesatka v obci ma svuj vyznam
při reakcni době 1 sec a brzdnem zpomaleni 10m/s2 auto z 50km/h při intenzivnim brzdeni zastavi na cca 24 metrech, ze 70km/h na 38 metrech.
tam kde z 50km/h uz stojis, tak při brzdeni ze 70km/h jedes ještě 58km/h.

1 sec je docela dobra reakcni doba pro průměrného ridice, brzdne zpomaleni 10m/s2 je maximum co je schopny bezny auto za idealnich podmínek dosáhnout.
takze skutečnost bude spis ještě horsi.
neuvazuju technickou prodlevu brzd, ale to se ztrati v rozptylu reakcni doby (udava se rozmezi 0.7-1.3sec)
borci budou urcite tvrdit, ze maj reakcni dobu do 0.3sec a zastavi na miste...
Rozbalit vlákno
9
12. 5. 2014 11:54
Re: padesatka v obci ma svuj vyznam
Vteřina na reakci to je u nějakého seniora, ne? Pokud je člověk připraven, je reál někde kolem 0,2s (existuje spousta aplikací na počítači, na kterých si to lze otestovat, takže to je reálný údaj). Samozřejmě to předpokládá, že je řidič soustředěný a očekává problém (noha připravená brzdit). A brzdná dráha samotná? Záleží na autě a na počaísí. V optimálních podmínkách je brzdná dráha z 50ky cca 7 metrů (měřeno pomocí GPS), ze 30ky stojí člověk doslova na místě. Ale to je za ideálních podmínek (sucho) a se špičkovýma brzdama (4 a více pístkové + velké kotouče, sportovní destičky zahřáté na provozní teplotu), pneu (široké, letní a lepivé) a podvozkem (sportovní tlumiče).
12. 5. 2014 12:02
Re: padesatka v obci ma svuj vyznam
Takže chceš říct, že zabrzdíš s autem z 50km/h na nějakém 1,5 násobku délky auta? Po takové vzdálenosti si možná uvědomíš, že je potřeba "něco" udělat, ale určitě nebudeš stát.
12. 5. 2014 20:56
Re: padesatka v obci ma svuj vyznam
7 metrů je jen brzdná dráha (není v to započítána reakční doba). Je to čistá brzdná dráha, tj. doba, po jakou auto brzdí.
12. 5. 2014 12:15
Re: padesatka v obci ma svuj vyznam
ty ses typickej

zabrzdit z 50km/h na 7metrech (samotna brzdna draha) znamena brzdne zpomaleni 13.8m/s2. to je naprosto nerealny s normalnim autem a normalnima pneu.
nejkratsi brzdnou drahu ze stofky z "normálních aut" ma podle nejakyho testu porsche carrera gt s keramickejma brzdama a to 33.5 metru, to odpovida brzdnému zpomaleni 11.5m/s2. to ma k tem skoro 14 ještě hodne daleko

reakcni doba 0.2sec- další blbost lidi co si mysli ze zastavi na fleku.
reakcni doba pilota formule 1 se udava 0.25-0.30 sec. to je při absolutnim soustredeni, kondici, treninku u lidi do dejme tomu 30 let.
uz vidim jak po několika hodinách jizdy ses schopnej se absolutne soustředit a věnovat se jen rizeni celou dobu
Avatar - EauRouge
12. 5. 2014 13:13
Re: padesatka v obci ma svuj vyznam
Asi tak. Taková reakční doba by vyžadovala extrémní koncentraci, kterou běžný člověk nedokáže udržet nijak dlouho a to i když se řízení věnuje naplno a nerušeně. Nehledě na to, že spousta lidí se řízení nevěnuje naplno, ale dělá přitom další věci. Stačí jenom ladit rádio, nebo koukat o trochu déle do navigace. Sám jsem takhle boural na dálnici, kdy jsem koukal do přístrojů a když jsem zvednul oči, tak přede mnou stálo auto v rychlém pruhu. Ve chvíli kdy jsem začal brzdit jsem tam měl takových 120km/h a asi padesát metrů místa. Zastavil jsem prakticky na nárazníku toho auta a to jsem brzdil naplno a přímo(nechtěl jsem nikoho smést, tím že bych to strhnul do strany.) A to jsem neměl žádnou starou popelnici, ale moderní auto s pořádnýma brzdama a kvalitníma pneumatikama.
12. 5. 2014 21:05
Re: padesatka v obci ma svuj vyznam
To máš určitě pravdu, ale takto se soustředit pořád není nutné. V obvyklých situacích postačí obvyklá pozornost. Uvedl jsem to spíš jako možnost v krajní situaci (čekáš problém a jsi na něj připraven bleskově reagovat). Samozřejmě, pokud někdo ladí rádio nebo kouká po holkách, tak je to o něčem jiném. :-)
12. 5. 2014 16:14
Re: padesatka v obci ma svuj vyznam
Na netu jsou ovčí testy na reakční dobu, ať si ten zdejší chytrolín zkusí, za jak dlouho zareaguje. Je ale fakt, že když jsem si vzal synátorův R.A.T 6, tak jsem s reakční dobou do 0.3s neměl problém. Ale řídit v tomto režimu vyžaduje hodně trénovaného pilota, navíc vzniká další prodleva, neboť obvykle je noha na plynu, ne na brzdě... Rychlost v obci má 100%smysl. Na dálnici za vhodných podmínek (počasí, vozovka, auto) pojedu klidně nad limitem, v obci to považuji za hazard.
12. 5. 2014 21:07
Re: padesatka v obci ma svuj vyznam
Nevím, jestli to bylo na mne, ale přesto odpovím. Ten "ovčí test" byl jeden z těch programů. 0,2s se dá průměrně dosáhnout, jak jsem psal níže, 0,15 byly špičkové hodnoty.

Co se obce týče, souhlasím, že jsou místa, kde má 50ka smysl, ale pak jsou místa, kde smysl absolutně nemá (víceproudé přehledné radiály bez přechodů nebo s přechody, na které je vidět z 200 metrů apod.).
12. 5. 2014 21:03
Re: padesatka v obci ma svuj vyznam
O normálních autech s normálníma pneu jsem nic nepsal, takže na to není nutné takto reagovat.

Ten údaj o brzdné dráze Porsche GT je x let starý. Stejné brzdné dráhy dosáhnul na špičkových silničních gumách i Golf, což je normální auto (pneu byly buď Conti Sport 5ky nebo Goodyeary Ass 2). Aktuální lehoučké sporťáky budou dozajista pod touto hranicí.

Můžeš dát zdroj na ty piloty Formule 1? Zkus si stáhnout nějakou aplikaci na počítač, které to měří a uvidíš, jak se toho dá dosáhnout. Špičkové hodnoty pak byly až 0,15 setin, ale tak dal jsem sem průměr, který byl 0,2. A ano, není to údaj "po několika hodinách jízdy", ale je to snad ve městě relevantní údaj? Jezdí lidé po městě běžně "několik hodin"?