Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Audi A6 3.0 TDI V6 na brzdě: Teorie kontra skutečnost

Vzali jsme Audi A6 předchozí generace (rok výroby 2005) a nechali mu u kladenské firmy Powertec zvýšit výkon vznětového třílitrového šestiválce. Společnost slibuje nárůst až na 199 kW, jaká je skutečnost?
Zpět na článek
24. 4. 2015 15:51
24. 4. 2015 16:45
25. 4. 2015 09:56
24. 4. 2015 16:18
24. 4. 2015 16:22
24. 4. 2015 19:24
25. 4. 2015 10:00
24. 4. 2015 20:39
24. 4. 2015 21:01
24. 4. 2015 21:22
24. 4. 2015 21:37
24. 4. 2015 22:00
24. 4. 2015 22:07
24. 4. 2015 22:19
24. 4. 2015 22:22
24. 4. 2015 22:51
24. 4. 2015 22:59
24. 4. 2015 23:11
24. 4. 2015 23:19
24. 4. 2015 23:44
24. 4. 2015 23:57
25. 4. 2015 00:13
25. 4. 2015 00:24
24. 4. 2015 22:42
24. 4. 2015 23:02
24. 4. 2015 23:11
25. 4. 2015 01:38
24. 4. 2015 22:11
25. 4. 2015 10:18
24. 4. 2015 20:52
24. 4. 2015 21:23
24. 4. 2015 21:35
25. 4. 2015 10:26
25. 4. 2015 21:01
neregistrovaný "Me_Myself_and_I"
24. 4. 2015 15:16
Jak je mozne...
...ze auto na stejnou zarazenou rychlost jede na 4138 otacek pomaleji, nez na 4085?
Nemelo by to byt naopak?
To same pri maximalnich otackach...
Rozbalit vlákno
56
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
24. 4. 2015 15:35
Re: Jak je mozne...
Je to zajímavé, ale přesně tak to na brzdě vyšlo. jediné vysvětlení mám v tom, že má vůz vyšší výkon, takže při nižších otáčkách může jet rychleji, než stejný s nižším výkonem. Je to správně.
24. 4. 2015 15:50
Re: Jak je mozne...
???
Je jedno, jestli má auto 100 anebo 800 kW, pokud jste nevyměnili převodovku, pojede při 3000 ot./min. pokaždý stejně rychle.
24. 4. 2015 15:58
Re: Jak je mozne...
Nie pri hydrodynamickom menici, tam je spojenie "cez olej" v menici. Ale preklzovat dokaze aj klasicka spojka, ked uz to ma skoro zasebou
24. 4. 2015 16:13
Re: Jak je mozne...
Jojo, píšu to níž :-)
24. 4. 2015 16:36
Re: Jak je mozne...
hydrodynamicky menic je samozrejme v tomto pracovnim rezimu premosten, tam vysvetleni neni, videl bych ho v chybe meridla.
Avatar - AUDIRS6
24. 4. 2015 18:01
Re: Jak je mozne...
este je jedna moznost: pneumatiky !
dynamicky priemer / obvod pneumatiky pri prvom merani mohol byt mensi, nez pri druhom.
Vysvetlenie - zahrievanie ! Pri podobnych rachlostiach sa vzduch v nich zahrieva, takze pri 2. merani mohli byt gumy a aj vzduch v nich viac zahriate, to sposobuje rozpinavost, a teda aj dynamicky priemer / obvod pneumatiky sa mohol malinko zvacsit. Toto sa deje aj u zavodnych aut, pokial si niekto pamäta komentare F1 z rokov, kedy boli dodavatelia pneu Michelin a Bridgestone, tak v niektorych velkych cenach to rozoberali nem. komentatori detailnejsie. ;-)
Nechce sa mi to preratavat, kolko to vyslo %, ale nejake 2% v seriovom aute su teoreticky mozne, a to percento je vacsie u gum s vyssim profilom a mensim predpisanym plniacim tlakom. - proste fyzika ;-)
24. 4. 2015 20:04
Re: Jak je mozne...
... a to je jedna z moznych chyb toho mereni ;-) - vliv, ktery neni zohlednen.

Ale je to v tomto pripade spise teoreticka zalezitost, protoze prvni mereni delali pred cipovanim, druhe po cipovani, coz nejakou dobu trva, nerekl bych, ze zahrati v prvnim mereni v tomto pripade hralo roli. ale mas samozrejme pravdu ze ruzny tlak v pneu (to je ten projev toho zahrati) meni jejich obvod a tudiz muze byt vysvetlenim rozdilu. nikdo z nas tu nevi, jaka priprava se provadela pred prvnim merenim a jaka pred druhym.
24. 4. 2015 18:13
Re: Jak je mozne...
Přesně bez urážky ale někdy se divím co redaktoři této stránky vyplodit :-O
24. 4. 2015 19:26
Re: Jak je mozne...
Je to PR na zblbnutie ludi, ako urobit z olietaneho auta "rychlik" - ale spat do servisu. ;-\
Avatar - Informátor
24. 4. 2015 19:02
Re: Jak je mozne...
Tak to se teda pleteš. Teoreticky ano, ale prakticky ne.
24. 4. 2015 20:34
Re: Jak je mozne...
hele, ma tento tvuj stek nejakou konkretni informacni hodnotu?
24. 4. 2015 15:52
Re: Jak je mozne...
Tak to je pěkná pitomost. Protože mechanické části....kola, převodovka, hřídele, klikovka a písty jsou po celou dobu kdy je zařazen rychlostní převod mechanicky propojeny a tudíž musí mít stejné parametry v obou případech. Pokud vezmeme v úvahu absolutně stejné dva vozy (motor,stálý převod diferenciálu, shodný zařazený rychl. stupeň apd.),s tím, že pouze jeden vůz má vyšší výkon, musí se rychlosti rovnat. Vyšší výkon má vliv na zrychlení a pružnost. Vysvětlení ??? Každé měření na brzdě může mít odchylky, vámi upgradovaný výkon také nemusí zvládat převodovka atd. Navíc je naprostá blbost takto čipovat auto s 250tis. km na tachometru, to může udělat jen naprostý hlupák....
díky za další zaplacenou reklamu.
Avatar - skejpa
24. 4. 2015 16:08
Re: Jak je mozne...
Já jsem v tomto amatér. Můžete mi vysvětlit rozdíl v chip tuningu nového auta a auta s 250.000km najeto ? Neberte to jako buzeraci, fakt tomu nerozumím :-)
24. 4. 2015 16:19
Re: Jak je mozne...
Větší dávka paliva, větší tlak turba, posunutí vrcholu točivého momentu do vyšších otáček atd.
Na tyhle změny není konstruován ani nový motor, natož ten, který má natočeno deset let provozu (netěsnosti, opotřebení ložisek, vstřikovače zkorigované až na hranici únosnosti, dojeté turbo). No a všechno dohromady potom vede k tomu, že si při namáhání třeba motor udělá sám nové revizní okénko.
Avatar - skejpa
24. 4. 2015 17:10
Re: Jak je mozne...
Takze zasadne nedoporucujes chip jako takovy ? Ja jsem uvazoval nad jednim dvoulitrovym benzinakem a zvyseni vykonu chipem ze 104 na 115 kw. Nechtel sem totiz 2m3ku ktera hrozne zrala olej a mela obecne spatne navrzenou kci motoru...
24. 4. 2015 17:12
Re: Jak je mozne...
pochybuju za u atmosféry zvednou vykon o tolik pouhym cipnutim.
snad jedine ze to pozenou do vyssich otacek
24. 4. 2015 17:59
Re: Jak je mozne...
U atmosféry se to určitě nevyplatí - tam to chce začít svíčkama, vačkama, ventilama, kovanými vnitřnostmi, upravit hlavu a nahnat to celý do vyšších otáček.
Pak není problém z dvoulitru v celkem trvanlivém módu tahat 280 koní - ale k čemu? :-)

Čip Ti u atmošky max změní průběh výkonové křivky, ale líp to nepojede.
Avatar - skejpa
24. 4. 2015 18:06
Re: Jak je mozne...
[odkaz]

třeba tady...
24. 4. 2015 20:32
Re: Jak je mozne...
Mozno ma ten tvoj motor vyssi vykon, je tam toerancia myslim +- 5%, takze mozno mas 110 kW bez tuningu ;-)
24. 4. 2015 20:43
Re: Jak je mozne...
never tomu. leda by sis ten motor sam promeril pred upravou a pak sis ho nechal promerit po uprave. u turbodieselu se vyssich vykonu dosahuje obecne zvetsenim plniciho tlaku a zmeny casovani, popr upravy davkovvani nafty. for je v tom, ze do motoru bez turba proste jen tak z niceho nic vetsi tlak vzduchu neprivedes, ani tudiz nemuzes vstriknout vice benzinu, snad jen muzes trochu upravit predstih zazehu s pochybnym vysledkem. kdyz se upravuji na vyssi vykony atmosfericke motory, zacinas u sani (deravejsi saci filtr, potrubi s mensim odporem), pokracujes presne tim, co popsal Odan. to nestoji 4000,- to stoji treba 40 000,-. pak muzes dosahnout toho lehkeho navyseni vykonu.
Avatar - skejpa
24. 4. 2015 21:36
Re: Jak je mozne...
To by me teda zajimalo jak toho docilej. Jako kdyz bych si to nechal zmerit na brzde pred a po. Myslis ze to jen tak fingujou a zadnej vykon nezvednou ? Nebo pokud zvednou, jak ? >:D
24. 4. 2015 21:54
Re: Jak je mozne...
Myslim si, ze hlavne kecaj, mereni se da snadno ovlivnit. zvyseni vykonu bude podle meho soudu velmi nepatrne. Hlavne jestli chces u atmosfery zvetsovat vykon, musis jit s otackami nahoru (lepsi plneni ve vysich otackach). ty grafy tam si rovnez protireci. nejvetsi narust vykonu (procentualne) bude tam, kde je nejvetsi narust kroutaku. dale v 6950 otackach je kroutak podle grafu v podstate stejny jako u serioveho kusu, za to vykon je stale podstane vyssi - to je fyzikalni nesmysl, samozrejme. hele, ty ctyri tisice strc do neceho jineho, ne do techto podvodniku, ale jestli se chces presvedcit na vlastni kuzi, prihod jeste nejake drobne a nech si u nejakeho nezavisleho merice premerit auto pred a po, muzes tu pak pajcniut vysledky, sam bych na ne byl zvedavy ;-)
24. 4. 2015 22:04
Re: Jak je mozne...
Lžou, dál to neřeš.
24. 4. 2015 19:21
Re: Jak je mozne...
Proč by nejelo? Bavorácký třílitr se prodával v pětce ve verzích 204,258 a 275 koní... (benzín). motor od výrobce, i atmosférický, určitě není naladěný na nejvyšší výkon.
Avatar - fOE
24. 4. 2015 19:38
Re: Jak je mozne...
Tohle je ale dost specificky priklad, jinak se da s tim co napsal Odan obecne jen souhlasit. A btw. zmenou jen ECU by jsi z 325i 330i myslim nedostal, rozdilne byli i nejake HW komponenty, treba sani.
24. 4. 2015 20:50
Re: Jak je mozne...
PDFko na konci prvního příspěvku
[odkaz]
Avatar - fOE
24. 4. 2015 21:53
Re: Jak je mozne...
5er :-)

Kazdopadne o to nejde. Pointa je ta ze toto je specificky priklad motoru ktery je priskrceny umele aby simuloval klasicky bmw dvaapullitr. Vetsina motoru ale neni takto skrcena, z aktualni produkce me napada treba skyactive od mazdy ktere maji stejny objem a vic vykonovych verzi, tak mozna ten? Ale i tak, obecne jen hranim si se softem u atmosfery (a neberouc v potaz tyto specialni pripady) z toho motoru chip tuningem clovek dostane velice malo, nebo taky vubec nic.
24. 4. 2015 16:39
Re: Jak je mozne...
No ono chipovat auta všeobecně je blbost(můj názor). Pokud někdo chce vyšší výkon, ať si koupí auto s vyšším výkonem. Stačí se podívat trošku do motorsportu nebo ke klukům, kteří se opravdu zabývají úpravami aut. Ladit software je jedna věc, ale na tu navazuje mnoho mechanických částí, které jsou z výroby dimenzovné na nějaký max. výkon. Níže se přikláním ke komentáři Odana...v podstatě je taková úprava pro motor, převodovku, rozvodovku atd. smrtelná >:D
Avatar - boost.
24. 4. 2015 17:32
Re: Jak je mozne...
Některé motory jsou jen přiškrceny z důvodu marketingu, prodejů a kanibalizace ostatních variant používající tentýž motor. Viz BMW 125i kupé, které mělo výkon 218 k, a 130i, které mělo s identickým motorem koní 265. Anebo 116i & 118i, a tak by se dalo pokračovat dále. A i sami výrobci nabízejí pro svá auta power kits.

Nesmí se jít s tím do extrémů bez toho, abys nevyměnil na pohonném ústrojí jedinou mechanickou součástku.
24. 4. 2015 17:56
Re: Jak je mozne...
A jsou ty motory skutečně identické? IMHO ve 130i bylo minimálně jiné sání. A zároveň by mě zajímalo, jestli třeba i ojnice, ložiska a další věci jsou shodné.
Ale možná se pletu, od BMW jsem už nějaký čas pryč.
Avatar - boost.
24. 4. 2015 18:18
Re: Jak je mozne...
Jo, N52B30. Co vím, měly by být stejné. V Americe byla situace jiná, tam měli jak N52, tak i N51. N52 neměla to lepší DISA sání z EU verzi, N51 jo atd. 125 se normálně čipují na úroveň 130i.

O dvou rozdílných typech sání u 130i nevím, ale možné je, že při FL něco (kromě ECU update) na motoru dělali. Kouknu na realoem.
24. 4. 2015 19:22
Re: Jak je mozne...
Jsou stejné. Na internetu je např. návod, jako "odblokovat" firmware a z motoru s výkonem 204 hp udělat motor s 258 hp.
24. 4. 2015 21:02
Re: Jak je mozne...
On totiž není 330i výkonnější verzí 325i, ale 325i je uškrcená verze 330i:)
Avatar - Informátor
24. 4. 2015 19:05
Re: Jak je mozne...
Ale tak pokud to tak zákazník chtěl, tak co. Náhodou je to dobrej příklad, spousta takovýchto "superaut" dotažených ze západu jde do rukou hošanů, co první co udělají, že to dají načipovat. Takže já jsem za toto rád, že to čtu a vidím. :yes:

Na funglovku bych si rozhodně čiptuning nelasjnul ani náhodou. :yes:
24. 4. 2015 20:35
Re: Jak je mozne...
Pokial je vysokotlake cerpadlo opotrebene, nedava uz povodny tlak, takze pri rovnakom casovani vstrekov sa do valca dostane menej nafty, tak sa motor tuningom dostane do oblasti povodnych parametrov. Alebo aj nad ne, zalezi, ako sa predlzuje doba hlavneho vstreku, aj ked si myslim, ze sa kvoli jednoduchosti predlzuje posledny vstrek.
24. 4. 2015 21:16
Re: Jak je mozne...
Tak SW úprava na funglovce není problém, pokud jde např. o záměrně podladěný a elektronicky z nějakého důvodu omezený motor (a takových je dnes v době přeplňování spousta).

A taky se musí jednat o renomovaného úpravce (s historií, referencemi ..), který se zaměřuje na několik nebo jen jednu značku.
24. 4. 2015 15:54
Re: Jak je mozne...
A prevodovka toho auta je stavana na aky maximalny krutiaci moment na vstupe ?
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
24. 4. 2015 16:27
Re: Jak je mozne...
Je to převodovka 09L a je dimenzovaná na 450 N.m.
24. 4. 2015 16:40
Re: Jak je mozne...
A da sa firma cipujuca motor na 530 Nm posielany do 450 Nm prevodovky povazovat za odbornu ? Tuto som nepozeral, ale su tuneri, ktori cipuju aj Nissan GTR >:D , pricom ta prevodovka ma problem uz so seriovym motorom. Staci pozriet, ci odborna firma cipuje auto s 430 Nm aisinom na 500 Nm ....
Mapy alebo data do riadiacej jednotky niekde kupia a uz cipujuuuu, a potom odide menic,alebo lamely.
Ci by ste si dali cipovat svoje auto, sa radsej nepytam
Avatar - Informátor
24. 4. 2015 19:09
Re: Jak je mozne...
No rozumný to asi nebude, jinak by to dělal výrobce přímo, ale jak už jsem psal nahoře - když to zákazník bude chtít, tak mu to musej umět nabídnout. Když nenabídnou, půjde vedle. To je zákon trhu a ten platí i mezi tunerskejma firmama.
24. 4. 2015 17:03
Re: Jak je mozne...
Som sa nespytal tazku otazku ;-)
24. 4. 2015 17:47
Re: Jak je mozne...
Jsou otázky na který od redaktorů ACZ odpoveď nedostaneš. Asi si položil další z nich. Ber to tak, že článek napsanej, úkol splněn, reklama na světě. ;-)
24. 4. 2015 20:52
Re: Jak je mozne...
Nevadi, odpoved som nasiel. Cipuju aj NISSAN GTR na 430 kW, takze nerozumiem, preco NISMO s 441 kW stoji o moc viac,ako GTR
Avatar - boost.
24. 4. 2015 21:23
Re: Jak je mozne...
No protože rozdíl mezi GT-R a Nismo GT-R není jen v čipu.
24. 4. 2015 22:08
Re: Jak je mozne...
To hore bola ironia, preto som sa dusila pytal, ci je to odborna firma, lebo urobit s kupenymi mapami z GTR motora motor s vykonom ako NISMO je take ...kutilske, asi ako rozbijat atom kladivom >:D
Avatar - Informátor
24. 4. 2015 19:01
Re: Jak je mozne...
Hezky jste to napsal, pane redaktor :yes:
24. 4. 2015 15:47
Re: Jak je mozne...
Prokluz měniče :-)
24. 4. 2015 17:50
Re: Jak je mozne...
Měnič funguje jen při velkém prokluzu ;-) Když se otáčky srovnají na minimální rozdíl (tuším 2%) tak se měnič "zablokuje"
24. 4. 2015 17:52
Re: Jak je mozne...
Tak asi chyba měření :-)
24. 4. 2015 17:58
Re: Jak je mozne...
Je možnost že prokluzovala přemosťovací spojka ale to je docela dost nepravděpodobné ;-) Takže to je asi chyba :-)
24. 4. 2015 18:18
Re: Jak je mozne...
No sešla se tu pěkná hromada odborníků na dynamiku vozidel. Tak taky přihodím svou trochou do mlýna. Nejdůležitější ze všeho je hnací síla na kolech, která je společně s rychlostí základem pro sestrojení grafu rychlostních charakteristik, ze kterých se dá vyčíst například maximální rychlost pro jednotlivé jízdní stupně. A jak vypočítáme hnací sílu na kolech? Kroutící moment motoru*celkový převodový poměr*celková účinnost, to celé poděleno dynamickým poloměrem kola. Co z toho plyne? Když se po chipu změnil kroutící moment, tak rychlost při určitých otáčkách zákonitě musí být jiná :-) :-)
24. 4. 2015 18:33
Re: Jak je mozne...
Hm, tak prosím o vysvětlení, proč mi auto, u kterého narostl úpravou moment v některých otáčkách až o 40% točí při obdobné rychlosti pořád stejně?

Že by to bylo třeba tím, že klika - převodovka - kolo jsou stále stejné?
24. 4. 2015 19:01
Re: Jak je mozne...
To bude tym, ze P=Mk x omega, ergo vykon =krutiaci momant x uhlova rychlost, takze kolega nepochopil, ze sa nemeni uhlova rychlost, ale zvysenim momentu v celom rozsahu otacok sa zvysi hnacia sila na obvode kolies a to sa prejavi kratsou dobou akceleracie, ale nie zvysenim rychlosti pri rovnakych otackach motora a rovnakom prevode.
24. 4. 2015 19:33
Re: Jak je mozne...
yes sypu si popel na hlavu :-) pátek.. >:D

ale pořád to nevysvětlilo rozdílnou naměřenou rychlost při stejných otáčkách.
24. 4. 2015 19:56
Re: Jak je mozne...
Moze to byt teplotou oleja v menici pri jednom a druhom merani a z toho vyplyvajuceho preklzu, ale logicke je aj to, co pise hore AUDIRS6, a potom meranie, nevies aku presnost ma, 2% odchylka moze byt. Ak nemusis, nemeraj, ak musis merat, meranie neopakuj, ak meranie opakujes, tak sa necuduj. Neviem, ci som si poucku zapamatal spravne, ale profesor mal pravdu.
24. 4. 2015 23:06
Re: Jak je mozne...
Měnič na to nemá vliv ten pak při malém prokluzu "přemostí" ;-)
Avatar - fOE
24. 4. 2015 15:51
Ztraty soustavy
S jakyma ztratama se pocitalo v tomto konkretnim pripade? Hodnoty (dopoctene) na motoru jsou pekne, ale kolik se z toho diky automatu a 4*4 podiva na silnici?
Rozbalit vlákno
24
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
24. 4. 2015 16:07
Re: Ztraty soustavy
Bohužel toho nevím víc, než je v grafu z brzdy. (viz ve fotogalerii). Měřil to stejný člověk. A zda je pitomost chipovat takto ojeté auto? To záleží v jakém je stavu. Motor Audi byl docela v kondici. (Ověřeno diagnostikou)
Avatar - fOE
24. 4. 2015 16:09
Re: Ztraty soustavy
Moje chyba, ty posledni dve tabulko-fotky jsem prehledl.

Kazdopadne vykon motoru 202kw, vykon na kole 138kw 8-s
32% ztrata je dost hroziva.
24. 4. 2015 16:56
Re: Ztraty soustavy
opravdu je ztratvy vykon tak obrovsky?
kam se to teplo podeje??
motor ma chlazeni, ale převodovka, diferenciály ne.
je jasny ze se porad nejede na plny vykon, ale trvale 150kW v noci na dalnici v nemecku si představit dokazu a to pak dela ztratu 40kW.
tenhle vykon ohreje 1 litr vody z 0 na 100C za 10 sekund
24. 4. 2015 17:01
Re: Ztraty soustavy
Stratovy vykon naprav 815 tky za sociku bol taky, ze niektorymi neslo otocit. V kazdom lozisku dochadza k strate vykonu, ten stratovy ho zahreje, to iste ozubenia, medzi bokmi susednych zubov dochadza aj k treniu, nejde o ciste odvalovanie, preto sa zahrieva olej v prevodovkach...
24. 4. 2015 17:06
Re: Ztraty soustavy
ja se nepodivuju nad tim, ze ztratovy vykon je, ale ze je tak velky, a hlavne kam to teplo mizi
40kW - tim vytopis poradne velkej barak bez zatepleni s mizernejma oknama při -20C.
a není to 1 litr vody z 0 na 100C za 10 sekund, ale za necele 3sec.
Avatar - 300-Hurst
24. 4. 2015 17:26
Re: Ztraty soustavy
Taky se mě toho ztrátového tepla zdá příliš moc. To by tam musel být pořádný chladič převodovky ...
27. 4. 2015 07:17
Re: Ztraty soustavy
Budou se chladit tak, jak se kdysi chladily vzduchem chlazené motory - vzduchem :-) výkon 150 kW, to jedeš tak 2 kila a proud vzduchu při této rychlosti dokáže odebrat hodně tepla, i když nebude ofukovat zmíněné komponenty zcela optimálně.
24. 4. 2015 16:09
Re: Ztraty soustavy
jak overujete kondici motoru diagnostikou? ze to nevyhodi zadnou chybu?
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
24. 4. 2015 16:15
Re: Ztraty soustavy
Nejen to, O chybových kódech to není. Spíš jde o hodnoty v toleranci v bloku naměřených hodnot. A ty byly bez problémů. Jinak by tu jednotku neupravovali.
24. 4. 2015 23:38
Re: Ztraty soustavy
Tohle nemyslíte vážně, že ne? To ybchom taky mohli chtít vidět ty hodnoty, protože si myslím, že žádné takové hodnoty nejsou. >:-[]
Avatar - 300-Hurst
24. 4. 2015 17:10
Re: Ztraty soustavy
Ty ztráty se mě zdají šílené. Otázka zní: 1. Jak úpravou na motoru mohli zmenšit ztráty mezi motorem a kolem? 2. Kam se téměř 60kW výkonu mohlo ztratit? Když si představím, že se ztráty přemění na teplo, tak bych měl strach, že těchto 60 "rychlovarných konvic" auto zapálí :-)
Avatar - Ham.
24. 4. 2015 18:24
Re: Ztraty soustavy
Naměřený ztrátový výkon je zcela v normě, pro ilustraci několik aut a jaký mají ztrátový výkon:
Passat 2.0 BiTDI motor 182,5 kW, kola 130,5 kW, ztráty 52 kW tedy 28,6% (porovnatelné auto s tou A6 (ale má o něco nižší ztráty protože haldex vs diferáky a také DSG vs HDM)
Fabia 1.4 TDI motor 75,5 kW, kola 56,5 kW, ztráty 19kW, což je 25,1%
Pulsar 1.5 dCI motor 77,5 kW, kola 57 kW, ztráty 20,5 kW, což je 26,4%
Subaru Forester 2.0 X motor 110,5 kW, kola 70,5 kW, ztráty 40 kW, což je 36,1%

Ztráty se úpravou motoru sice nemění, ale je potřeba si uvědomit, že jsou závislé na otáčkách. Jestliže tedy upravený motor dosahuje max. výkonu v nižších otáčkách, tak má také při těchto nižších otáčkách nižší ztráty a tedy nižší ztrátový výkon než ten neupravený.
Avatar - 300-Hurst
24. 4. 2015 19:39
Re: Ztraty soustavy
Ok, zajímavá tabulka, ale pořád mě nějak nevysvětluje ten veliký ztrátový výkon.
Nás ve škole učily že 2% výkonu se ztratí na páru ozubených kol. Když vezmu klasickou převodovku, tak to je jeden záběr na předlohu, jeden záběr na výstupní hřídel a jeden záběr na stálém převodu takže cca 6% + něco v ložiscích. Myslím si že do 10% se ten ztrátový výkon musí vejít (u klasicke 5° převodovky, bez 4x4).
Spíš si řikám, že když je to měřený na válcích, jestli v tom ztrátovém výkonu není i valivý odpor...
Avatar - Ham.
24. 4. 2015 21:02
Re: Ztraty soustavy
Valivý odpor v tom určitě je, v podstatě jsou v tom všechny odpory vozidla vyjma aerodynamického odporu (u čtyřkolek valivý odpor obou náprav, protože se měří na obou nápravách u dvoukolek valivý odpor jedné nápravy, protože se měří na jedné nápravě).
Avatar - 300-Hurst
25. 4. 2015 08:05
Re: Ztraty soustavy
Vypočítal jsem si valivý odpor pro 2t těžký vozidlo, součinitel 0,02 (asfalt-beton) a z toho vychází při rychlosti 100km/h (27,8m/s) ztrátový výkon 11,1kW. Není to málo, ale čekal jsem víc, nevím možná A6 je těžší a ten součinitel taky nemusí odpovídat, na jedné zkušebně jsem viděl, že měli válce vroubkovaté (asi pro lepší přenos síly) a tam by ten součinitel byl větší. Zdroj: [odkaz]
Avatar - Ham.
25. 4. 2015 10:22
Re: Ztraty soustavy
No vidíš, a teď si ten ztrátový výkon vypočti při 180km/h kdy naměřili hodnotu maximálního výkonu a jsi skoro na 20kW ztrátového výkonu jen to fikne jenom u valivého odporu pneu.

Btw. jednoduchým výpočtem se lze přesvědčit, že nějakých 130-140 kW přenesených na vozovku stačí běžnému autu velikosti A6 k dosažení 250 km/h (tedy k překonání aerodynamického odporu při této rychlosti). Takže bilance výkonu té čipované A6 s 200kW bude vypadat při rychlosti 250km/h na 6 př. st. zhruba následovně.
cca 135 kW aerodynamické ztráty
cca 28 kW ztráty valivým odporem
cca 35 kW ztráty v HDM, diferenciálech, homo kloubech, ložiscích, v pohonu alternátoru etc.
drobná rezerva v řádu jednotek kW, která se bude drobně měnit nahoru či dolů s hrubostí asfaltu, tlakem vzduchu, teplotou okolí i teplotou olejových náplní v autě využitelná na drobné zrychlení nad 250km/h
Avatar - 300-Hurst
25. 4. 2015 20:34
Re: Ztraty soustavy
Stejně se mě těch 35kW ztráty v převodech zdá hodně, leda že by byl HMD v prokluzu a nebyl sepnutý, to bych pak bral. Diferáky (když se jede rovně jsou nečinný), homo klouby a ložiska je ztráta nula, nula prd - tam se moc kW neztratí, jestli vůbec 1kW.
24. 4. 2015 22:03
Re: Ztraty soustavy
no a ze tam tech lozisek je - pak tam mas jeste homoklouby, ty take ledasco seberou, tri diferencialy, kardan... a jak pise ham. nize - samozrejme i valivy odpor (protoze to meri na tech vyalcich).
24. 4. 2015 22:13
Re: Ztraty soustavy
v ložiskách moc velky ztraty nebudou
25. 4. 2015 01:21
Re: Ztraty soustavy
Další dvě věci. Nejde jen o ztráty v samotném pohonném ústrojí, ale i o příslušenství. A hodnota na klice je jen dopočítaná. Kdo ví, jaká je skutečnost. To by museli motor vyndat ven.
Avatar - 300-Hurst
25. 4. 2015 08:00
Re: Ztraty soustavy
Jaké příslušenství?
25. 4. 2015 09:43
Re: Ztraty soustavy
Napr.
Klimatizace
Radio
Osvetleni
Elektronika obecne - sice nezere mnoho, ale je ji vic a vic a vic - senzory, kamery, radary atd.

Tato elektrina je ve finale vyrobena spalovacim motorem, a to s dost velkymi ztratami - i alternator ma ztraty, stejne jako baterie

Dalsi mista, ktera me napadaji, kde (podle me) dochazi ke ztratam a nebyla zminena:
Jakakoliv tekouci tekutina (predevsim olej)
Filtry (vzduch, olej)
Vyfukova soustava
atd.

Jde o to, ze to je stale procento tady, dve procenta tam - a ve finale je 30% vykonu v čudu :-)
25. 4. 2015 10:23
Re: Ztraty soustavy
Evropské normy vyžadují, pokud si dobře pamatuji, při měření mít připojené komplet sání, výfuk, chladící okruh atd. Nicméně probíhá za daných podmínek, můžeš ztratit víc. Nevím, jak to dělají v případě elektrických pump a ventilátorů.
Avatar - 300-Hurst
25. 4. 2015 20:44
Re: Ztraty soustavy
Jak píšeš, výkon motoru je udávaný s kompletním příslušenstvím (sání, výfuk, filtry, olej. čerpadlo, alternátor, vodní čerpadlo apod.). Proto jsem se ptal jaké příslušenství máš namysli? El. spotřebiče v autě bych vyloučil, jednak nebyly zapnuté a i kdyby byly, tak by možná brali něco kolem 2kW a nevysvětlovalo by to ztráty řádově větší.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
24. 4. 2015 16:11
Brzda
Udávaný výkon je už po korekci. Se podívejte na ty grafy a hodnoty pod nimi. Nemám v ruce nic víc, než toto. Ztrátový výkon činí před úpravou 59,9 kW, po ní 56,9 kW. Brzda to měří pořád stejně. A pokud má správné parametry (třeba atmosférický tlak vzduchu) tak i dobře.
Rozbalit vlákno
2
24. 4. 2015 16:45
Re: Brzda
Pri rovnakych otackach kolies by mal byt stratovy vykon rovnaky, ved predsa menia iba dobu vstreku, tedazvysuju davku paliva, v prenose vykonu od motora na kolesa nerobia ziadne zasahy.
Rozdiel moze byt len v tom, ze pred cipom merali auto so studenym olejom v prevodovke a diferakoch, a po chipovani boli oleje uz zahriate predchadzajucim zatazenim a teda boli tekutejsie
25. 4. 2015 09:56
Re: Brzda
No on ten chip zmeni napr. rychlost turba, tedy plnici tlak, takze upravi i mnozstvi paliva, prip. predstih / casovani atd.
Takze ve stejne rychlosti ve stejnych otackach motor pracuje s jinym casovanim a za vyssiho tlaku - coz muze znamenat napr. ze potrebuje mene paliva pro stejny dosazeny vykon. Jinymi slovy se zvysuje ucinnost motoru a tudiz se meni i jeho ztraty (v realnych cislech jsou ztraty vicemene stejne, ale pro vykonani stejne prace se spotrebovalo mene paliva -> vyssi ucinnost).
Dani za to jsou pak vice namahane soucastky - vyssi teplo, tlak, sily ktere pusobi...
Avatar - TS141
24. 4. 2015 16:18
re
o motor bych se nebál ale převodovka na hranici životnosti bude mít s tím kroutákem těžké spaní.kdyby za ty prachy raději vyměnili olej v te převodovce tak klidně zvládne dalších 250 tis.km
Rozbalit vlákno
3
Avatar - CHerokee
24. 4. 2015 16:22
Re: re
Souhlasím, i mě na toto technici upozorňovali. Nejde o motor, ale o převodovku...
24. 4. 2015 19:24
Re: re
tak ono vždycky záleží. Pokud mám 530d a vím, že má převodovku, co s ní jezdí i 550d, tak se asi není čeho bát...
25. 4. 2015 10:00
Re: re
Tak znas to, ono taky zalezi, kolik set tisic ma najeto a jak se s tim jezdilo...
Avatar - Cuba66
24. 4. 2015 16:36
Zajímavé, ale...
...holandský AutoExpress má pro čtenáře akci, kde jim měří na brzdě jejich auta. A 99% z nich, ať je to jakákoli značka, má nižší než udávaný výkon a stejně tak nižší kroutící moment. A tohle Audi má po 250.000 km vyšší než udávaný výkon? Při tom, jak se obvykle s těmito auty jezdí? Moc tomu nevěřím...ale budiž...třeba je to opravdu Náskok díky technice :-! Ale tý, která je použitá na brzdě :-)
Rozbalit vlákno
9
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
24. 4. 2015 16:42
Re: Zajímavé, ale...
Nevím co měří holandský AutoExpress, nicméně i ve Světu motorů často vycházejí u aut vyšší hodnoty, než jaké udává výrobce.
24. 4. 2015 17:10
Re: Zajímavé, ale...
Ono je hlavně otázkou, zda se tam měří výkon motoru nebo výkon na kolech, což je docela velký rozdíl. Tady také změřili výkon na kolech, ale pomocí změření zrtát dopočítali výkon motoru. Na to si člověk musí dávat pozor, protože většina grafů jsou výkony na kolech, tedy se ztrátami, které se nedopočítali zpátky. Kterou z těch dvou hodnot měří AutoExpress, nevím
24. 4. 2015 18:05
Re: Zajímavé, ale...
Záleží i na typu brzdy jestli je "bez zatížení" nebo se "zátěží" protože i když by z obou typů měli padat stejné hodnoty tak realita je trošku jiná ;-\ Taky záleží na společnosti kámošovi na passatu 1,9 TDI naměřili cca 200koní a jinde 185 ;-)
Avatar - Bully_
24. 4. 2015 19:42
Re: Zajímavé, ale...
Naopak, meri se vykon na kolech a vsude a snad vzdycky a bez vyjimek se nasledne udava se vykon na klice. Ten udava vzdycky i vyrobce. Podle vykonu na kolech se urcitym zpusobem spocitaji teoreticke ztraty a prave proto vyjde na kazde zkusebne jiny vykon. Nejvetsi vykon >:D pak vychazi samozrejme vzdycky samotnym upravcum- (Chip&Dale). Proto je potreba kazde podobne mereni brat se slusnou rezervou. Presne jde zmerit jenom vykon pred/po uprave (na totozne motorove brzde), na principu rozdilu obou hodnot. Tezko jeho absolutni hodnotu na klice, pokud je motor v aute.
24. 4. 2015 19:52
Re: Zajímavé, ale...
Vykon motora sa meria na stolici, motor je vonku z auta, tak to robi vyrobca a aj na skole, bol tu aj clanok o novej skusobni motorov v Boleslavi aj s fotkami, dohladaj si to. A spotreba sa meria vazenim paliva v nadobe pred a po merani. Prepocet z vykonu na kolesach pouzivaju tuneri, lebo vybrat motor z auta aj s prislusenstvom trva dlho a stoji viac, ako prerogramovanie jednotky, 6000 CZK v akcii by ti nestacilo. Na kolesach som v zivote nemeral, na stolici ano...
Avatar - Bully_
24. 4. 2015 20:06
Re: Zajímavé, ale...
Vzdyt prece netvrdis nic jineho nez ja. Vyrobce uvadi vykon motoru na klice jsem napsal, ne ze ho meri vyrobce na kolech, jak te to napadlo? Pokud nekdo meri vykon vozu po jeho vyrobe (tuneri, redakce motoristickych tiskovin atd. atd.), pak samozrejme motor z vozu nevytahuji a meri vykon na kolech, kde se potom vykon na klice nasledne dopocitava.
O spotrebe paliva jsem nenapsal ani slovo, to jsi trochu OT. Nevidim nikde smysl tve reakce.
24. 4. 2015 20:17
Re: Zajímavé, ale...
Precitaj si prvu vetu tvojho prispevku, na ktory som reagoval ,

Naopak, meri se vykon na kolech a vsude a snad vzdycky a bez vyjimek se nasledne udava se vykon na klice. Ten udava vzdycky i vyrobce.

O merani na stolici nepises, bez vyjimek ;-)
25. 4. 2015 01:26
Re: Zajímavé, ale...
Psal přeci o měření pro časopisy, tunery atp. Píše, že se snad vždy a bez výjimek udává výkon na klice. A ten udává i výrobce. Ne, že to výrobce měří na kolech. Dalo se to napsat i jinak, ale tak jsem si to alespoň já přebral.
Avatar - Bully_
25. 4. 2015 12:33
Re: Zajímavé, ale...
To mas jedno, kazdy diskutuje z jinych duvodu.
24. 4. 2015 16:44
maximalka na petku
prekvapuje me maximalka na petku jen 190km/h.
1.8tsi mi na ctyrku udela přes 200 tacho, petka se na maximalni otáčky ani vytoct neda, teoreticky by to jelo kolem 250, na sestku přes 300.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - petrumr
24. 4. 2015 20:39
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
24. 4. 2015 20:41
Re: maximalka na petku
promeruje o 10, ne o 50
25. 4. 2015 10:06
Re: maximalka na petku
Benzin vs. diesel - diesel skonci na otackach, zatimco benzin se v tu chvili tesi na dalsich 2000 - 3000 zabavnych otacek...
Jinak jo, vim, taky maji jine stale prevody atd atd... :-) Napr. Scout ma kratsi staly prevod, protoze se prepoklada vetsi zatizeni (naklad, prives, teren), zatimco nektere BlueMotion nebo Greenline maji delsi staly prevod pro co nejnizsi otacky a tudiz nizsi ztraty (ale nez se to rozkutali) :-)
24. 4. 2015 20:39
Úpravci
Když se dostanu na stránky nějakého úpravce, který za pár šupů je schopen upravit auto, tak sleduji pár věcí:

1) Co je schopen upravit. Pokud se jedná o několik desítek značek a stovky motorizací, často k tomu i motorky nebo kamiony, tak se bezesporu jedná o 100% vyladěné úpravy, zvláště když pak nabízí i ty individuální. A samozřejmě, značky jako Ferrari, Lambo, Jaguar anebo Bentley dodají na důvěryhodnosti ...

2) Jaké motory upravují. Zde si třeba nepamatuji na to, že by u profláklé jedničkové Okávky byl nějaký 1.6 16V 74kW (jehož úpravu spousta pofiderních firem stále nabízí, některé dokonce i v jedničkové Fabii...). V nabídce jsou často s neuvěřitelnými parametry atmosférické motory, které jsou "načipované" už výrobcem a které nemělo smysl dál přes SW ladit. A naopak, u některých motorů, kde není z jeho označení zřejmé, že se jedná o přeplňovaný agregát, jsou deklarované výsledky zlomkem běžného potenciálu (zde třeba 2.0EB s plus 15kW a hlavně směšnými 29Nm) .

3) Parametry úprav. Třilitrové TDi o 20% umí dnes vyladit pomalu Lojza v garáži, ale rozhodně bych chtěl vidět na brzdě od této firmy namátkou 2.0 MPi (z 85kW/170Nm na 97kW/195Nm) nebo 1.8 20V (z 92kW/170Nm na 106kW/198Nm!!!!, viz. 2.0 EB výše), když už poloviční nárůsty by byly vzhledem k atmosférickému plnění téměř zázrak.

4) "Parametričtí ladiči" - u těch člověk zjistí, že úprava jakéhokoliv motoru dané konstrukce je prostým násobením parametru. Typicky atmosféra - výkon x 1,10, moment x 1,12. Turbo - výkon x 1,20, moment x 1,25.

Doma mám už čtvrté auto, které je vcelku zásadně výkonově upravené, ale vždy jsem si vybíral firmy, které se specializovaly pouze na pár daných značek (nebo i jen na jednu) a vybrané motorizace, kde má SW úprava nějaký smysl. Takovým, jaká je zde prezentována, jsem se vyhýbal velkým obloukem.
Rozbalit vlákno
21
24. 4. 2015 21:01
Re: Úpravci
ja bych, v prvni rade, auto nechal premerit v nejake nezavisle dilne a po uprave bych tam zase zajel s tim chipovanym autem. srovnal bych si mereni nezavisle dilny s merenim upravce. pred i po. tim bych v pripade smysluplne reportaze zacal a skoncil. a hlavne, oficialni periodikum by melo zohlednovat i hledisko ekologicke - tedy zdali nam takto nacipovane auto neprodukuje treba prilis mnoho sazi. jestli melo dpf, tak ho beztak vykuchali...
Avatar - _Karel_
24. 4. 2015 21:22
Re: Úpravci
Vždyť je to jen reklamní článek. A nijak dobrý, což mě u p.Dusila překvapuje. Ale to bude tím, že kdyby byl dobrý, nemohl by být reklamou.
24. 4. 2015 21:37
Re: Úpravci
No jo no., to je pravda.

ostatne, u nas jsou jakekoliv upravy, ktere vedou ke zhorseni emisi nebo ke zvyseni hluku zakazany. myslim si, ze prakticky vsechny cip tuningy motoru jsou nelegalni uz jen z hlediska emisi, u nichz se da predpokladat, ze proste budou odlisne, a myslim si, ze pri striktnim pohledu na vec by upravene auto melo projit novou homologaci...
24. 4. 2015 22:00
Re: Úpravci
Jenže spousta sportovních výfuků má CE nebo TUV: A na emisích nezjistí obvykle nic (cíleně jsem se ptal, neboť jsem tam s upraveným autem byl už asi 5x), nehledě na to, že u všech aut mi šla spotřeba (tudíž i emise) více či méně dolů ...
24. 4. 2015 22:07
Re: Úpravci
no cerifikat na koncovku vyfuku je ti na prd, nase vyhlaska hovori jasne - nesmis provadet na aute upravy vedouci ke zvyseni hlucnosti. nikdo to ale nemeri, ze? no a mereni emisi projde v podstate vzdy, protoze se u nas provadi naprazdno (neni pod zatezi). takze opet zcela blbe. nic to ale nemeni na faktu, ze tyto upravy z hoediska vyse uvedeneho nejsou v poradku.
24. 4. 2015 22:19
Re: Úpravci
Naše vyhláška musí být v souladu s evropským právem, pokud není, tak tato norma je o dva řády výše a má přednost. Tudíž pokud má výrobek CE, to znamená, že je možné jej uvádět na evropský trh, protože splňuje všechny potřebné zákonné normy.
24. 4. 2015 22:22
Re: Úpravci
spatne to chapes. na trh ho uvest muzes, ale na vyfuk auta ho namontovat nesmis, protoze zvysovat hlucnost vozu je nelegalni. Muzes si ho namontovat treba vedle vyfuku, na to ti ta CE staci ;-) ... rovnez by ti melo byt jasne, ze na ruznych autech s ruznym prutokem spalin bude mit ta koncovka ruzny zvukovy projev. tohle jsou proste fakta.
24. 4. 2015 22:51
Re: Úpravci
Sorry, ale CE se mj. vydává s ohledem na funkci daného produktu a plnění zákonných parametrú při jeho běžné funkci. Což v případě výfuku znamená mj. jeho napíchnutí na příslušný motor. Takže pokud daný výrobek má CE, tak to znamená, že jeho hlučnost nebo emise jsou OK dle evropských zákonů.
24. 4. 2015 22:59
Re: Úpravci
Pneu 285/35R19 ma take CE homologaci a na Felici si to dat nemuzes (nejen proto, ze se to tam mechanicky nevejde). Jak jsem psal, klidne si to foukni zezadu na kalhoty, tam je to OK, protoze ty nemas zadnou homologaci na sve hlukove projevy, na stare felicii nebo na jakemkoliv aute to vzhledem k ceske legislative OK neni. Navic podle meho skromneho nazoru je ta koncovka stejne slusiva jak na vyfuku auta, tak na * ;-)
24. 4. 2015 23:11
Re: Úpravci
Pokud má pneu 285/35R19 CE homologaci, tak ji můžeš nahodit za každou jinou obdobnou pneu stejného rozměru, resp. dát na auto, kde to máš v TP schváleno jako alternativní rozměr. Zde je příměr s Felicií mimo mísu ...

Obdobně, pokud je nějaký výrobek certifikován pro použití na určitých autech, výbavách, motorizacích apod., tak je tam prostě na evropské úrovni schválen.
24. 4. 2015 23:19
Re: Úpravci
uz jsme skoro doma. A jakypak vyfuk muzes dat misto originalniho vyfuku na Felicii? hm??? jakoukoliv kominovou rouru na niz je napsano CE snad?? ... Muj primer je zcela korektni a presny, jelikoz v technicaku nemas vyjmenovany zadne alternativy za vyfuky, nech si o legalnosti tunningovych koncovek vyfuku zvysujicich hlucnost auta zdat.

Automobil prihlaseny k provozu v CR musi mit ceskou homologaci, jeho provozovani zase musi byt v souladu s ceskou legislativou. proto musis s sebou vozit zarovky a nemec ne. napriklad. stejne tak si nemuzes na aute vytvaret upravy zvysujici hlucnost, i kdyby to byly dily vyfuku ze samotneho ferrari, ktere je za danych podminek homologovane. Ja nevim, co na tom porad nechapes...
24. 4. 2015 23:44
Re: Úpravci
Ano, jsme skoro doma. Na Felicii si můžu dát jakýkoliv výfuk, který má CE pro použití na daném typu auta a jeho příslušné motorizaci. Protože jde o CE certifikát dle evropského práva, které je nadřazeno českým zákonům a vyhláškám.

A pokud má daný díl evropskou homologaci, tak česká je v ní už jaksi obsažena. Takže pokud daný výfuk je homologován mj. i na Felicii, tak zřejmě splňuje i požadavek hlučnosti. Já nevím, co na to nechápeš ...
24. 4. 2015 23:57
Re: Úpravci
nic, kde nic neni, ani smrt nebere.
25. 4. 2015 00:13
Re: Úpravci
OK, respektuji sebereflexi. Klidně se pak ozvi s relevantními argumenty podloženými legislativou ... >:D

Nebo chceš rozporovat nadřazenost evropské legislativy té české, resp. typovou homologaci v rámci daného CE tak, jak jsem zmínil v příspěvku výše?
25. 4. 2015 00:24
Re: Úpravci
ty jo to uz neni normalni. Jestlize Ti evropska legislativa rekne, ze minimalni spotrebni dan nabenzin je (placnu) 13%, tak nas zakon muze mit dan 20%, ale nesmi mit 10%. Jestlize nas zakon zakazuje upravy na autech, ktere zvysuji hlucnost, tak jinak schvalene koncovky vyfuku v EU se v CR montovat na auta nesmi! kde vidis rozpor? Jestli tohle nechapes, nech si to nekym vysvetlit, pro me je to uzavrene.
24. 4. 2015 22:42
Re: Úpravci
CE je ti na dve veci, musis mat E a cislo. Pozri si na halogenke, na sklach svetiel, a na motorke mam tiez na vyfuku E, na stmavenom plexi na prilbe mam E takze pomahaci mozu... staci sa ti dobre zadivat na skla, na kazdom mas E .
24. 4. 2015 23:02
Re: Úpravci
A? Vím já jako zákazník, co za povinnosti a jaké značení souvisí s přidělením certifikátu CE v oblasti automotive? A pokud se jedná o výrobky, které jsou sice u nás možná kusovka, ale na západ od našich hranic prodávané po tisících, možná v desetitisících a deklarované jako "road legal" s příslušnými doklady, od zavedených specializovaných tuningových firem, tak nemám strach, že to bude nějaká lokální autorita rozporovat ...
24. 4. 2015 23:11
Re: Úpravci
hm, ale to jenom proto, ze nasi policajti umi merit akorat rychlost >:-[]
25. 4. 2015 01:38
Re: Úpravci
Pokud má ten výfuk potřebnou homologaci... Nesmíš například jen tak vykuchat tlumič.
24. 4. 2015 22:11
Re: Úpravci
nižší spotřeba neznamena automaticky nižší emise.
CO2 ano, ale co to ostatní, napr. NOx, tedy skutecne emise??
25. 4. 2015 10:18
Re: Úpravci
Tohl je dobra otazka - mate nekdo nejaka mereni pro porovnani pred a po chipu?
Osobne bych ocekaval negativni projevy ani ne tak u NOx ale spis u pevnych castic (saze)...
Avatar - Uživatel_5340709
24. 4. 2015 20:47
Tý jo,
takhle trápit motor, co má najeto 250tis. Km a 10 let. Ať mi Tomáš Dusil (jako technik má u mě veliký respekt) netvrdí, že tohle je košer, tohle mu přece nemohlo jít přes jeho srdce, mozek, klávesnici /když tvořil článek/.
Rozbalit vlákno
5
24. 4. 2015 20:52
Re: Tý jo,
Já jsem jel s upravenou A6kou, třílitr vyhoněný na tři sta koní, s manuální převodovkou, no a jelo to dost zběsile. Najeto měla 270 tisíc. Dlouho jsem toho člověka neviděl, tak by mně zajímalo, jestli to ještě jezdí...
Avatar - Uživatel_5340709
24. 4. 2015 21:29
Re: Tý jo,
Konečně se taky jednou shodneme, to mě těší. ;-)
Avatar - _Karel_
24. 4. 2015 21:35
Re: Tý jo,
Určitě ne poprvé ani naposled. ;-)
25. 4. 2015 10:26
Re: Tý jo,
Ale je to taky na zamyslenou, ne? Novy motor v zaruce se moc chipovat nechce (zaruka), takze chipovat ma vlastne smysl po 3-5 letech provozu, ale zase by to nemelo mit najeto vic jak tech 100-200 tisic (podle motoru), takze pro 10 let stare auto je to nekde na hrane ... :-!
Ale to je pristup ciste podle nejake logiky - ktera podle mych zkusenosti kupodivu nemusi byt spravne. Moje zkusenost rika, ze chipovany motor lepe jede a min zere a nepozoroval jsem problemy s zivotnosti u lidi, kteri jezdi normalne.
Naopak prasata odrovnaji i 3.0 TDI za 200tis km - a to chipovany jeste rychleji ;-)
24. 4. 2015 21:40
Němečtí inženýři ...
Začne vývoj nového motoru. Srdce vozu. Vývoj za stamiliony na němž se podílí špičky v oboru. Na základě použité motorizace se dodá převodovka. Inženýři se snaží dosáhnout co nejvyššího výkonu, největší spolehlivosti, nejmenší ceny materiálů a co nejnižší spotřeby zároveň. Po dalším zdlouhavém procesu testování je tento motor pak vypuštěn do oběhu.

KDE němečtí inženýři tedy udělali chybu ? Mohli mít přece větší výkon a nižší spotřebu pouhou úpravou mapy, kterou udělá průměrný programátor za několik hodin. Museli něco přehlédnout!

...úprava palivové mapy a řj motoru je vcelku jednoduchá záležitost ... otázka co se stane dál ... kde se negativa projeví. Protože dle zákonů platných na tomto světě se někde projevit musí.
Rozbalit vlákno
11
24. 4. 2015 22:10
Re: Němečtí inženýři ...
Jenže pak přijdou obchodníci a marketéři a těm inženýrům řeknou, že je pěkné, že udělali motor třeba o 40% výkonnější a s menší spotřebou, než měl předchůdce, ale že je potřeba jej přiškrtit a prodávat to na trh "postupně".

Známý případ je třeba 1.8T, prodávaný v základních verzích 105/110kW, resp. jako "RS" se 132kw jako náhrada atmosféry 18 20V s 92kW. A přitom jen obyčejná úprava SW z tohoto motoru dostala 140-150kW při nižší spotřebě, než měla sériovka.

Podobné je to třeba s TSi 1.2 ve verzích 63 a 77kW. Jedná se o naprosto identické motory, jen mají jiný SW. Tzn. ten slabší je výrazně podladěn, tudíž pracuje pod svůj potenciál, tudíž neefektivně ... A potenciál obou je minimálně 95kW/230Nm, neboť tyhle hodnoty mají motory konkurence.
24. 4. 2015 22:19
Re: Němečtí inženýři ...
hele a jak to bylo s motory 1,9 tdi 77 a 96kW vis? tady se tez hojne rozsiril nazor, ze to jsou identicke motory A pritom nebyly. Je samozrejme pravdou, ze dnes v dobe turbomotoru se da pomoci ladeni na konkretnim kuse ledasco zmenit a ze ruzne vykonove varianty "tehoz" motoru se opravdu lisi zejmena tim SW azejmena slabsi verze se tedy daji dale sponovat nahoru. Take je pravda, ze spalovaci cyklus je podrizen rovnez nejakym emisnim normam a tunning, ktery je principianlne nerespektuje, ma tudiz volne ruce k modifikaci spalovaciho cyklu. nicmeni je vzdy neco za neco, jestli nas netrapi ekologie, muze nas treba trapit ten principialni fakt, ze vetsi vykonnove zatezivani vede k rychlejsimu opotrebovani. a kdyz nas netrapi ani to, cipujeme :-)
24. 4. 2015 22:42
Re: Němečtí inženýři ...
Co ti na to mám říct? Ve třetí větě píšeš "A přitom nebyly". Já neřeším "rozšířené názory". Já zmínil motory, které dle odborníků motorářů co do zásadního HW motoru shodné jsou a liší se jen mapou.

Ekologie? Je ekologické, že slabší motor v továrním naladění žere klidně o 10-15% více než ten upravený a k tomu výrazně výkonnější?

Emisní normy jsou stanoveny a měřeny na STK. Nad ostatním můžeme mudrovat ...

A opotřebení? Současné motory jedou v běžném provoze někde na 10-30% svého výkonového potenciálu. I když motor upravím, tak jeho zvýšený a plný potenciál využívám stejně naprostý zlomek času v řádu maximálně jednotek procent z provozního času, tudíž reálný dopad do životnosti fyzické je zanedbatelný, protože stejně po pár letech je dané auto beznadějně zastaralé morálně.
24. 4. 2015 23:10
Re: Němečtí inženýři ...
No nemusis na to rikat nic, proste vzdy je neco za neco, pausalne rici, ze: "... tudiz pracuje pod svuj potencial, tudiz neefektivne..." je jednoducha a nespravna zkratka, to je cele. Dale si myslim, zerozdil mezi ruzne vykonnymi variantami bude stejne jako tomu bylo u mnou zminovanych motoru (toto ale samozrejme narozdil od tech mnou uvedenych motoru nevim). Soudim tak na zaklade faktu, ze toto tvrdi ti sami experti, kteri toto pred lety tvrdili o 1,9 tdi. pritom od kamose z VW jsem se dostal k original materialu, kde se odlisnosti techto motoru resily. Tri podstatne skutecnosti pro vetsi vykon byly: jine vstrikovace s vetsim prutokem, vetsi chladic stlaceneho vzduchu a odlisny klikovy hridel s vetsimi lozisky.a jelikoz z vlastni zkusenosti vim, jak se v automotive setri, vubec bych se nedivil, kdyby slabsi verze mela obdobne uspory. naopak bych se divil, kdyby ne ;-)
25. 4. 2015 00:00
Re: Němečtí inženýři ...
Ano, je to něco za něco. A pokud je to v rovině 25% dostupného výkonu navíc (za 5 - 15 litrů) za zkrácení životnosti o 10% (a to těžce přeháním), tak třeba při průměrném nájezdu českého řidiče, což je 12tkm ročně, je motor ve chvíli,kdy se auta zbavuje první majitel, daleko před polovinou své životnosti.

Koukni se, za kolik se prodávají 5 nebo 10 let staré auta. K čemu mi je, že motor vydrží dvoj nebo trojnásobek takového nájezdu, když se pak bavíme o neprodejném a beznadějně zastaralém vraku, navíc obvykle s provozními náklady vyššími, než u novějšího auta?
25. 4. 2015 00:37
Re: Němečtí inženýři ...
jestlize prodavas z druhe ruky auto, ktere jsi honil s cipem a toto novemu majiteli nepovis, dopoustis se podvodu. jestlize to povis, tak cena pri prodeji pujde dolu (pokud to neni negramotny blb tresouci se na vylagrovany briketomet)... ale to je uplne jedno, je to tvoje vec, cip tuning je proste pro uzky okruh lidi, co maji auto jako konicka, v lepsim pripade se pohybuje na hrane legislativy, v horsim je za hranou. Koncovky vyfuku (jak nechces pochopit) jsou za hranou v kazdem pripade stejne jako vykuchany dpf nebo katalizator (ale to uz neni podstatne). podstatne je, ze rizika spojena s temito upravami si neses sam (pokuta, ev. kraceni pojistneho plneni, kdyby doslo k nehode, popripade i podvod pri naslednem prodeji), jsi zrejme plnolety, prinosy (u koncovky vyfuku v kazdem pripade jen negativni :-) a negativa si musis zvazit sam. Zarazejici je pouze to, jakym zpusobem odmitas akceptovat fakta. Z meho uhlu pohledu ma 2,0 103kW dostatecny vykon, kdybych chtel vice, radsi koupim veri 130kW nez cip - to je osobni uhel pohledu.