Profi
celkem bych pak chtěl vidět fotky jak to bude vypadat s namontovanou nástavbou :yes:
Jak toto může fungovat v byť jen trochu větších kopcích nebo nedejbože v terénu. Vždyť tam hrozí, že skoro celou váhu auta ponesou z větší části třeba i jen 2 nápravy (v případě vrcholu kopce čtvrtá a pátá - lepší varianta, v případě dolíku první a šestá - katastrofická varianta). Kdybych něco takového stavěl, tak bych se snažil ta kola rozdělit do dvou skupin na přední a zadní - zde as nabízí tři nápravy vpředu a pět náprav vzadu a rozvory mezi nápravami ve skupině bych se snažil zkrátit na minimum. Rozvor mezi třetí a čtvrtou nápravou by pak byl relativně delší. Uznávám, že moje řešení by mělo větší poloměr otáčení, ale dost by eliminovalo ty výše zmíněné problémy při překonávání kopců. Nemyslím si, že by byli konstruktéři Tatry hloupí a jistě měli svůj důvod, proč to takto udělali (nejspíš právě poloměr otáčení kvůli legislativě), ale nevěřím, že to po kompletaci s nástavbou při váze 84 tun bude fungovat i jinde než na skoro úplně rovné (myšleno horizontálně) silnici,,, :-!
Když potřebuješ nějakou délku auta a nosnost, asi těžko zkrátíš rozvory na minimum a necháš pak velkou vzdálenost mezi skupinami náprav... Navíc, neznám kopec, který by takové auto nepřejelo, to by nesměly jezdit ani kamióny, nemluvě o různých nadrozměrech, které nám co chvilku manévrují před domem... A všechno se přes ty kopečky, kupodivu, dostane.
Navíc, když koukám na křížení náprav a průjezdnost zvlněným terénem, opravdu o tuhle Tatru nemám strach. Tohle nejsou trapné tuháče.
Navíc, když koukám na křížení náprav a průjezdnost zvlněným terénem, opravdu o tuhle Tatru nemám strach. Tohle nejsou trapné tuháče.
"Když potřebuješ nějakou délku auta a nosnost, asi těžko zkrátíš rozvory na minimum a necháš pak velkou vzdálenost mezi skupinami náprav..." Proč??? Nechápu... Snad ta roura + rám nad ní jsou dost tuhé, aby to unesly i při cca 4,5 metrovém rozvoru mezi třetí a čtvrtou nápravou.
Jak s tím souvisí kamiony nechápu už vůbec... Viděl jsi někdy kamion 😉
a pokud jde o nadrozměry, tak když vynecháme nějaké úplné extrémy typu "stěhování katedrály", tak pochybuju, že nějaké to jednotlivé "pole s podvozky" má 18 metrů....
... jinak o křížení náprav strach taky nemám, spíše o přejezd nerovností, kterých si běžné auto ani nevšimne... (v takové dolíku může být na první nápravě klidně 30 tun, na druhé 10 tun, třetí až šestá visí ve vzduchu a na sedmé je opět 10 tun a na osmé 30 tun - jen připomínám, že max. zatížení oněch řiditelných náprav je 10 tun)
Jak s tím souvisí kamiony nechápu už vůbec... Viděl jsi někdy kamion 😉
a pokud jde o nadrozměry, tak když vynecháme nějaké úplné extrémy typu "stěhování katedrály", tak pochybuju, že nějaké to jednotlivé "pole s podvozky" má 18 metrů....
... jinak o křížení náprav strach taky nemám, spíše o přejezd nerovností, kterých si běžné auto ani nevšimne... (v takové dolíku může být na první nápravě klidně 30 tun, na druhé 10 tun, třetí až šestá visí ve vzduchu a na sedmé je opět 10 tun a na osmé 30 tun - jen připomínám, že max. zatížení oněch řiditelných náprav je 10 tun)
Je to zbytečné namáhání materiálu, které se dá efektivněji rozložit mezi další prvky. Hmotnost má být devadesát tun, to není zrovna málo.
Kamióny s tím souvisí tak, že mají ještě menší schopnost reakce na profilování terénu, než tenhle speciál. A nemají problém s přejezdy kopců, nerovností a vln. Terén, kde by tři nebo čtyři nápravy visely ve vzduchu, takové auto v běžném provozu nejezdí. To je terén pro pásové transportéry!
Navíc... v podobě nosičů raket to jezdí na východě už dlooooouhá desetiletí a bez problémů. Tak je nehledej.
Kamióny s tím souvisí tak, že mají ještě menší schopnost reakce na profilování terénu, než tenhle speciál. A nemají problém s přejezdy kopců, nerovností a vln. Terén, kde by tři nebo čtyři nápravy visely ve vzduchu, takové auto v běžném provozu nejezdí. To je terén pro pásové transportéry!
Navíc... v podobě nosičů raket to jezdí na východě už dlooooouhá desetiletí a bez problémů. Tak je nehledej.
Akorát na východě to poháněly trošku jiné motory a to často i 2x V8 nebo motory z tanků. Výkon teda menší, ale zas to mělo jiné výhody.
Jinak proti tomuhle je Tatra směšná hračka [odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Jinak proti tomuhle je Tatra směšná hračka [odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
k těm kamionům - tady bych řekl akorát "jeden obrázek za tisíc slov" >😁 A malá nápověda - ta točna na tahači umožňuje tahači a návěsu i poměrně výrazné vzájemné horizontální výkyvy.
a zbytek zrovna tak... Mimochodem s příliš velkým rozvorem mezi první a druhou nápravou má v terénu problém už i Phoenix 8x8 a toto je ještě o několik řádů jinde. Terén, kde by tři nebo čtyři nápravy visely ve vzduchu nemusí být v tomto případě žádný velký terén - taková místa se podle mě nedají vyloučit ani na běžných silnicích ... Jedná se v podstatě o dolík v řádu desítek cm (řekněme půl metru) na délce 18 metrů - to mi nepřijde jako extrémní terén. A mimochodem s terénem se toto auto asi bude muset vypořádat taky - nebude přece vrtat jen v dosahu dálnic a silnic první třídy...
a zbytek zrovna tak... Mimochodem s příliš velkým rozvorem mezi první a druhou nápravou má v terénu problém už i Phoenix 8x8 a toto je ještě o několik řádů jinde. Terén, kde by tři nebo čtyři nápravy visely ve vzduchu nemusí být v tomto případě žádný velký terén - taková místa se podle mě nedají vyloučit ani na běžných silnicích ... Jedná se v podstatě o dolík v řádu desítek cm (řekněme půl metru) na délce 18 metrů - to mi nepřijde jako extrémní terén. A mimochodem s terénem se toto auto asi bude muset vypořádat taky - nebude přece vrtat jen v dosahu dálnic a silnic první třídy...
Pripomína mi toto: [odkaz]
Mimochodem mě se libí. Už na první pohled vypadá robusně a poctivě. Žádné plastové kudrlinky a ozdoby, které se v terénu jenom pletou.