Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra: Nejdelší a nejtěžší v historii značky

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (16)
Nejnovější přírůstek do rodiny vozidel značky Tatra je podle svého výrobce nejdelším a nejtěžším strojem v historii kopřivnické automobilky.

Tatra v současnosti nabízí vedle klasické sériové produkce i výrobu jednotlivých vozidel dokončených přesně podle specifických požadavků jejich budoucích majitelů a uživatelů. Na tuto skutečnost se společnost Tatra Trucks rozhodla upozornit právě představováním těchto jednotlivých vozidel.

Prvním takto uvedeným vozem byl čtyřnápravový speciál pro zemědělce a následně černý sklápěč pro klienta z Norska. Obě tato vozidla vycházela z modelové řady Phoenix, která koncem loňského roku dorazila v modernizované podobě s motory Euro 6.

V dalším pokračování svého seriálu představila kopřivnická automobilka speciál na bázi řady T 815-7, který byl vyvinut a vyroben na základě požadavků italského výrobce vrtné soupravy. Následoval další zástupce řady T 815-7 v hasičském provedení, které bylo na konci loňského roku expedováno do Austrálie a vzniklo na základě požadavku tamního dealera ve spolupráci společností Tatra Trucks a THT Polička.

Prozatím poslední speciál kopřivnické značky využívá kabinu Tatra Force, známou z modelové řady T 815-7, ale kombinuje ji se skutečně impozantní technikou v podobě podvozku pro speciální vrtnou soupravou, kterou namontuje německý výrobce Streicher Drilling Technology GmbH. Ten sice patří k mladším společnostem v oboru, ale má na svém kontě již řadu impozantních projektů.

Vozidlo s osmi nápravami je tedy vybaveno kabinou Tatra Force s prostorem pro řidiče a jednoho spolujezdce. Zásadní odlišností od standardních vozidel T 815-7 je skutečnost, že kabina není sklopná a s ohledem na požadovanou limitní výšku i umístění motoru je posunuta o 200 mm vpřed a 50 mm dolů.

Rám vozidla s celkovou délkou 18.080 mm je složen ze dvou částí, sešroubovaných v prostoru za třetí nápravou. Přední část je výrobkem kopřivnické automobilky, zatímco zadní část dodala německá firma. Tatra je bez nástavby vysoká 2490 mm a 3000 mm široká. Obrysový poloměr zatáčení je 15,5 m, stopový 14,3 m.

Podvozek s konfigurací pohonu 16x8 odpovídá požadavkům klienta, ale Tatra uvádí, že v případě zájmu je možné poskytnout vozidlo s pohonem všech kol, což představuje konfiguraci 16x16.

První tři i poslední tři řiditelné nápravy jsou odpruženy vzduchem a mají nosnost 10 tun. Prostřední dvojice náprav je odpružena kombinací vzduchových vaků a listových per s nosností až 16 tun v závislosti na použitých pneumatikách a požadované maximální rychlosti. V tomto konkrétním případě je uváděno maximální zatížení 14,7 tun.

Řízení trojice zadních náprav od holandské společnosti VSE je hydraulické s elektronickým ovládáním a vazbou na natočení předních kol. Na všech řízených nápravách jsou použity pneumatiky o rozměrech 385/65 R22,5 v jednomontáži, zatímco prostřední dvě nápravy obouvají pneumatiky 315/80 R22,5 ve dvojmontáži. V této konfiguraci pak činí celková technicky přípustná hmotnost 86,4 tuny, resp. až 92 tun při volbě odpovídajících pneumatik.

K pohonu Tatry s osmi nápravami byl zvolen kapalinou chlazený vznětový vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32, který z objemu 32 litrů poskytuje výkon 839 kW (1132 k) a točivý moment 5143 N.m. Tyto maximální hodnoty budou využívány pouze pro vrtnou soupravu, zatímco pro jízdu bude výkon i točivý moment elektronicky snížen zhruba o polovinu.

Motor spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou Allison 8610 MR s retardérem. Točivý moment je prostřednictvím kardanu přenášen do tzv. distribuční přídavné převodovky. Ta je vybavena řazením pro pohon vrtné soupravy za využití plného výkonu motoru s výstupem ve své horní části nebo pro pohon samotného vozidla při sníženém výkonu, kdy je použit výstup ve spodní části převodovky.

Spodní výstup je prostřednictvím kardanu spojen s druhou přídavnou převodovkou integrovanou v nosné rouře podvozku, odkud jsou prostřednictvím děliče a mezinápravových diferenciálů poháněna kola první, druhé, čtvrté a páté nápravy. Obě přídavné převodovky byly vyvinuty ve společnosti Tatra Trucks a spolu s dalšími komponenty, vycházejí ze standardní převodovek pro modelové řady Phoenix a Force.

Pozornost si zaslouží i dvojice chladících bloků s hydraulicky poháněnými ventilátory, která je umístěna za kabinou nad koly druhé nápravy a slouží k chlazení motoru, převodovky i hydraulických okruhů.

Tatra Trucks uvádí, že výroba tohoto stroje s celkovou délkou přes osmnáct metrů a schopností pohybovat se rychlostí 60 km/h zabrala okolo šesti měsíců a lze jeho vznik srovnat s vývojem nového typu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (16)
19. 8. 2015 22:59
Re: nějak si neumím představit, jak toto může fungovat
Mrkni na fotky z polygonu v Koprivnici. Taky jsem tomu moc neveril, ale zda se, ze to maji kuci vymysleny :-) [odkaz]
Avatar - Barry Lyndon
19. 8. 2015 15:42
Re: nějak si neumím představit, jak toto může fungovat
a mimochodem potvrzuje to, co jsem psal výše - kola naskládaná natěsno u sebe, jak to jen jde a když někde mezera, tak uprostřed...
Avatar - Barry Lyndon
19. 8. 2015 15:31
Re: nějak si neumím představit, jak toto může fungovat
k těm kamionům - tady bych řekl akorát "jeden obrázek za tisíc slov" >:D A malá nápověda - ta točna na tahači umožňuje tahači a návěsu i poměrně výrazné vzájemné horizontální výkyvy.

a zbytek zrovna tak... Mimochodem s příliš velkým rozvorem mezi první a druhou nápravou má v terénu problém už i Phoenix 8x8 a toto je ještě o několik řádů jinde. Terén, kde by tři nebo čtyři nápravy visely ve vzduchu nemusí být v tomto případě žádný velký terén - taková místa se podle mě nedají vyloučit ani na běžných silnicích ... Jedná se v podstatě o dolík v řádu desítek cm (řekněme půl metru) na délce 18 metrů - to mi nepřijde jako extrémní terén. A mimochodem s terénem se toto auto asi bude muset vypořádat taky - nebude přece vrtat jen v dosahu dálnic a silnic první třídy...
Avatar - Barrichello
19. 8. 2015 15:25
Re: nějak si neumím představit, jak toto může fungovat
Akorát na východě to poháněly trošku jiné motory a to často i 2x V8 nebo motory z tanků. Výkon teda menší, ale zas to mělo jiné výhody.

Jinak proti tomuhle je Tatra směšná hračka [odkaz]
[odkaz]

[odkaz]
Avatar - Barrichello
19. 8. 2015 15:23
Re: Pracovný stroj
Tohle vypadá hodně dobře a krásně. :yes: :yes: