Renault dnes vyrábí Clio ve čtvrté generaci. Před šestadvaceti lety se objevilo to první, obchodně velmi úspěšné. Nejvyhledávanější verzí je ostrý Williams.
Bylo po Favoritu druhé auto, co jsem používal a vzpomínám na něj rád. 1.4RN 58kW 3D z roku 1990 v červené barvě, přesně jako toto:
[odkaz]
Malé svižné autíčko, kam se vešli v pohodě 4 lidi a motor pěkně táhl, nebyl ještě ničím udušený. Nicméně když to člověk přehnal do zatáčky, tak mu to měkký houpavý francouzký podvozek dal sežrat >:D
Mohli byste k novým článkům o autech roku hodit vždycky odkaz i na minulé díly seriálu?
Nebo vytvořit rubriku COTY, kde budou všechny články o autech roku pohromadě?
Nikdy nemůžu najít starší díly, ale možná jsem jen slepej :-!
No, těší mě, že je na tom někdo ještě hůř, než já. ;-)
Stačí do okýnka : "vyhledat" (vedle loga Auto.cz) napsat třeba - evropské automobily -, zmáčknout to červené "vyhledat" a máš všechny články za sebou pěkně seřazené. Hodně štěstí. :-)
Ádo, ty seš jak Plha, který byl taky vždycky pozadu za výkladem! 1) R5 druhé generace (Superpětka) se řadu let vyráběla s Cliem I souběžně (byť jen v nižších motorizacích a výbavách), 2) Každá automobilka musí jednou za čas své modely inovovat a poté vyvinout úplně jinou generace a Renalut samozřejmě není výjimkou 3) Ten tvůj "křáp" jménem Clio I si koupilo 4 miliony zákazníků, takže to asi až tak špatné auto nebylo.
P.S. Clio první generace před faceliftem bylo podle mého názoru na svou dobu mimořádně pohledné a komfortní auto, II. i III. generace se designově povedla podstatně méně. Krok s "jedničkou" srovnala až současná IV. generace, ta má ale ve srovnání s konkurencí nevýhodu v podprůměrné prostornosti a neuspokojivé nabídce benzinových motorů
Clio IV. má problémy se spolehlivostí? To mě překvapuje. :-O Renault si ji (prý) poslední dobou hlídá a zrovna Clio není nějakým technologickým unikátem...
Jak jsi přišel na spolehlivost? Nic takového jsem neřekl, "neuspokojivá nabídka benzínových motorů" je to, že si u tohoto auta nemám co vybrat - základní 1.2 16V je slabá, 0.9 TCe je dost nepovedený tříválec a jinak dobrá 1.2 TCe je zabitá výhradní montáží samočinné převodovky! :'-(
Ale...jen jsem takhle "po ránu" četl spolehlivost místo prostornosti, neřeš. :-) Jinak souhlas, mně v něm ještě zrovna dvakrát nesedí interiér. Všude nějaké lesklé nesmysly a zvláštní tvary...
Já ze sportovních verzí snil o Uno Turbo mk1 (tenhle sen jsem si i v 17 splnil), pak Clio Williams a MG Maestro. Peugeot 205 patřil pro změnu v provedené Rolland Garros v zelené se světlou střechou a světlým interiérem společně s Roverem řady 200 (ve stejné barevné kombinaci) mezi mé oblíbené cabriolety. Je to pěkný si vzpomenout, o kolika autech tenkrát člověk snil. Dneska bych měl problém si vybrat vůbec nějaké, pokud nebudu počítat exotické a cenově nedostupné značky jako Morgan, Noble, Lotus...
Ač Renault už roky rozhodně nepatří mezi mé oblíbené značky, tak jejich modelovou paletu z konce 80. a začátku 90. let jsem měl rád. Modely R19, R21, R25, Safrane i první Clio (podle mě nejpovedenější malý Renault) se mi vždy líbily. A samozřejmě jako už tenkrát velký fanoušek Williamsu v F1 patřilo Clio Williams mezi mé oblíbené hot-hatche. :-)
Clio bylo v tomto ohledu nápadně první. Přineslo to prodloužení obou dveří - přední hrana př. dveří jde za podběhem dokonce viditelně zpět -, což umožnilo krásný vlez do tak malého auta, a nejen to - přineslo to i větší prostor uvnitř. Dále to přineslo zpevnění horního ukotvení McPhersonových závěsů ("hrnců") příčkou mezi kabinou a motor. prostorem. Vytovřil se tak i pevný "uzel" A-sloupků, oné příčky, "hrnců" a dopředných nosů (tzv. kolejí). Clio se stalo vzorem až do dneška i u vozů vyšších tříd.
PS: Současné nové Mazdy 3 a 6 mají nápadný posun čela kabiny zpět a motoru naopak dopředu (vzhledem k přední nápravě). Nikdo to nekomentuje, natož, aby napsal proč.
To není žádné tajemství - na první pohled nesmyslně dlouhá příď (resp. motorový prostor) moderních Mazd s motory Sky Activ je způsoben tím, že tyto motory kvůli své extrémní kompresi vyžadují méně příkrý úhel sklonu výfukových svodů vůči bloku motoru směrem dozadu pod auto, takže podélně zabírají mnohem víc místa, než je u příčné zástavby agregátu obvyklé. Na efektivitu využití obestavěného prostoru to samozřejmě má velmi negativní dopad, a designu to taky neprospívá - nejvíc to vadí u Mazdy 3 s kratší zádí hatchback... :-!
Děkuji za vysvětlení. Znamená to snad, že tlak výstupních plynů je větší, než by byl s menší kompresí? Pak je ale využití jejich tlaku pro pracovní takt méně dokonalé a účinnost menší, než by se zdálo z různých popisů výhod Sky Activ.
Už jsem si vývody výfuků z motoru (po staru: parohy) prohlédl. Ano, výstup je směrem ke kabině, je skoro vodorovný - dva a dva vývody se sbíhají a velkými oblouky vstupují do začátku sběrného potubí. Zabere to opravdu spoustu místa. Přiznám se, že při prohlídce v krámě jsem si tohodle nějak kloudně nevšimnul. Díky.
Já mám pocit, že dlouhé řešení 4-2-1 bylo voleno mimo jiné kvůli průběhu výkonu - silnému středu a spodku.
A účinnost vzhledem k reálné úspornosti motorů také nebude marná.
Je škoda, že už Renault nevyrábí taková auta, jako v 90. letech. Clio první generace je jedno z nejlepších malých automobilů té doby a taky nejlepší Clio všech generací. Konkurovat malému Renaultu mohl ještě Peugeot 205. Jo kde jsou ty doby, kdy se vyráběly takové skvělé auta. Dnes je auto, jen emisně škrcené a jsou takové bez duše.
Při čtení článku jsem si hned vzpomněl na konec 90 let, jak jsem se proháněl ve své R5 GTE 1.7 červené barvy, čili super pětce, která neskutečně seděla a hlavně jela i díky malé váze vozu, ale zase ty plechy byly neskutečně tenké a deformační zóny spíše žádné, většinu věcí jsem si opravoval sám, tak vím co měla pod slušivým "kabátem" po odstrojení. Škoda jen, že dosti zespodu rezla a N.D. byli nechutně drahé (citelně dražší než na klasickou R5), ale zase se to dalo řešit nákupem dílů na vrakáči. Spotřeba taky ale nebyla zrovna malá, když si člověk v tomhle autíčku chtěl zařádit. Svezeníčko v ní bylo ale skvělé a to i přes citelně tvrdý podvozek. Jo bejvávalo, nicméně jsem po čase jen tak z nostalgie koupil starší Clio II 1.2/55kW, coby třetí auto do rodiny, jako náhradní, kdyby náhodou moje nebo od manželky muselo do servisu a nebo sem tam na ježdění pro dceru a i v tom Cliu druhé generace jsou tady některé znaky v interiéru znát se svým předchůdcem R5. Nicméně ty problémy s elektrikou než jsem je u Clia vychytal si u staré R5 nepamatuji a občas jsem si při opravě i dosti zanadával, jak se výrobce snažil na některých dílech, hlavně nekvalitních konektorech šetřit. Dále klasika, jako ložiska v kolech a špatné těsnění pod hlavou a prorezlej chladič. Prostě další Renault už bych nechtěl a když jsem viděl i ceny některých N.D. na novější vozy, tak tuto značku již raději přenechám jiným.
Tak to je štreka let co jsem měl Clio :). Nezapomenu na moje první auto, Clio s 5ti stupňovou převodovkou bylo to střela auto, které jsem si šel koupit za našetřené peníze po maturitě do áček, vzpomínám na to jako dnes, jak mi táta přidal an to abych si mohl koupit ten lepší vůz.