Novinky
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeJak počasí ovlivňuje řidiče: Na počasí reagujeme víc, než si připouštíme
19 komentářů
rohYpnol
se teším na hledání závislosti mezi fází měsíce a nehodovostí aneb když je úplněk, vlci vyjí, řidičům je úzko a nehodovost roste, že >:-[] 8-s ?
Jistě, ne že by zde souvislost nebyla, počasí působí na každého. Ale hledat mezi tímto souvislosti a závislosti?? Ano, dnes se dělá věda ze všeho, bohužel ;-\
Příčiny nehod jsou mnohem složitější. Lidský faktor hraje vždy významnou roli, ale počasí má jen omezený vliv. Když prší, možná nejsem tak unavený, ale riziko smyku je výrazně vyšší. Zkrátka počasí hraje zásadní roli, ale ne z pohledu únavy řidiče, ale z pohledu důsledků (snížení viditelnosti, zhoršená adheze...).
Koneckonců velmi správně jste vědecky přišli na to, že existuje klimatizace >:-[] :yes: A stejně tak jste velmi správně vědecky přišli na to, že v jižních zemích je vedro mnohem častěji a nehodovost není z tohoto důvodu vyšší >:-[] :yes:
Takže místo celého článku o ničem stačilo napsat větu - používejte klimatizaci s rozumem, rozdíl max 6st.C, před přijetím vypněte, aby přechod nebyl drsný. TO je celé. Jo a snad ještě - nekupujte auta bez klimy, vedro je pak opravdu úmorné (ale tohle ví snad každý).
Jistě, ne že by zde souvislost nebyla, počasí působí na každého. Ale hledat mezi tímto souvislosti a závislosti?? Ano, dnes se dělá věda ze všeho, bohužel ;-\
Příčiny nehod jsou mnohem složitější. Lidský faktor hraje vždy významnou roli, ale počasí má jen omezený vliv. Když prší, možná nejsem tak unavený, ale riziko smyku je výrazně vyšší. Zkrátka počasí hraje zásadní roli, ale ne z pohledu únavy řidiče, ale z pohledu důsledků (snížení viditelnosti, zhoršená adheze...).
Koneckonců velmi správně jste vědecky přišli na to, že existuje klimatizace >:-[] :yes: A stejně tak jste velmi správně vědecky přišli na to, že v jižních zemích je vedro mnohem častěji a nehodovost není z tohoto důvodu vyšší >:-[] :yes:
Takže místo celého článku o ničem stačilo napsat větu - používejte klimatizaci s rozumem, rozdíl max 6st.C, před přijetím vypněte, aby přechod nebyl drsný. TO je celé. Jo a snad ještě - nekupujte auta bez klimy, vedro je pak opravdu úmorné (ale tohle ví snad každý).
Počasí samozřejmě vliv má. Zřejmější je to např u tlaku vzduchu v kabině u malých ledadel bez přetlakování. Udělej si noční přelet přes Alpy v L200 Morava a garantuju ti, že na přistání opravdu nebudeš mít náladu. Tak apatické přistání jsem už dlouho nezažil. V autě třeba taky nijak super rád neřídím když je nad 35C. Člověk je agresivnější, kašle na detajly typu blinkr co si předtím vychutná atd. Cesta se po většinu doby vleče jak hladovému sr*aní, některé nebezpečné úseky projedeš bez zájmu rychleji než bys to udělal normálně. Klima není všemocná! Naopak za deště třeba jezdím rád, to se lidé většinou bojí, je méně aut, všichni jedou pomalu a já si to vychutnávám. Cítíš jak ty kola mají menší koeficient tření s asfaltem, auto si letí jak na obláčku. A úplně nejlepší je jízda nad ránem tak půl hodiny před rozedněním. Nikde nikdo, ale už vidíš. Vzduch je chladný a těžký, to auto jede úplně samo, ty ho jen tak usměrňuješ konečky prstů a na tachometru to mnohdy jedničkou nezačíná. Počasí má vliv, mnohdy i větší na řidiče než na auto.
Anebo je to taky znat, kdyz hazis ostepem a chcije, to je taky dobra analogie. No ale tak aspon uz vime, ze jsi letel pres Alpy v L200 Morava:)
>:D no házet oštěpem za deště taky pěkný opruz jj ;-) no ne, jde o ten vzduch, třeba s Cessnou 414 je to brnkačka, že si zpíváš jako ptáček. Jsi ve zcela jiné mentální kondici. Ve 2D prostoru na silnici platí podobné analogie, jen je to méně markatní a řídí každý, tak pak vznikají bludy.
To je ale prostý důsledek nižšího tlaku (horší okysličení). Proto se dýchá kyslík. Tak nízkého, že to vůbec nemá žádnou souvislost s únavou v autě (tam se tomu můžeš přiblížit jen výletem do vysokohorského průsmyku). V letadlech se tohle samozřejmě také projevuje, hlavně dehydratace, protože močení je v malých letadlech... zajímavé, takže lidé mají tendenci minimalizovat příjem tekutin. A stání na rampě v 30+ je také zajímavé (v lepším případě máš klimatizaci, ale i ta je někdy k ničemu, pokud potřebuje běžící motor/ APU).
Mne horko agresivním nedělá. Ale rozhodně po příjezdu cítím větší únavu a během jízdy hlavně nepohodlí, i když si to moc nepřipouštím, protože s tím nic neudělám. I když to musím dost lovit v paměti; ani nevím, kdy jsem naposledy jel bez klimatizace, a v pohodě na palubě dělá velký rozdíl. Vzpomínám si, jak jsem si na podzim nebývale užíval jízdu v mlze. Byla totální, viděl jsem sotva pár metrů před auto, na okresce bez patníků a bez čar jsem jel krokem a měl jsem problém vůbec zůstat na silnici (navíc jsem jel už za tmy). Chvílemi jsem přemýšlel, jestli auto neodstavit, netroufal jsem si však vjet na krajnici (keře tam běžně zasahují až do silnice, skoro všude samozřejmě stromy). Ale bylo to zvláštně pohodové - vůbec mi nevadilo, že nejedu ani 20 km/h, žádné myšlenky na to, že mi cesta bude trvat kdo ví jak dlouho, což mě celkem překvapilo. Dokud jsem se nedostal k dálnici, nepotkal jsem jediné auto (a na dálnici mlha nebyla, jak mávnutím kouzelného proutku, viditelnost skvělá).
Mne horko agresivním nedělá. Ale rozhodně po příjezdu cítím větší únavu a během jízdy hlavně nepohodlí, i když si to moc nepřipouštím, protože s tím nic neudělám. I když to musím dost lovit v paměti; ani nevím, kdy jsem naposledy jel bez klimatizace, a v pohodě na palubě dělá velký rozdíl. Vzpomínám si, jak jsem si na podzim nebývale užíval jízdu v mlze. Byla totální, viděl jsem sotva pár metrů před auto, na okresce bez patníků a bez čar jsem jel krokem a měl jsem problém vůbec zůstat na silnici (navíc jsem jel už za tmy). Chvílemi jsem přemýšlel, jestli auto neodstavit, netroufal jsem si však vjet na krajnici (keře tam běžně zasahují až do silnice, skoro všude samozřejmě stromy). Ale bylo to zvláštně pohodové - vůbec mi nevadilo, že nejedu ani 20 km/h, žádné myšlenky na to, že mi cesta bude trvat kdo ví jak dlouho, což mě celkem překvapilo. Dokud jsem se nedostal k dálnici, nepotkal jsem jediné auto (a na dálnici mlha nebyla, jak mávnutím kouzelného proutku, viditelnost skvělá).
Že nemá větší vedro na jihu takový vliv na nehodovost, je jasné. Stejně jako to, že eskymákovi není taková zima při -5st. jako nám.
"Lidský faktor hraje vždy významnou roli, ale počasí má jen omezený vliv" - právě že lidský faktor je jasně ovlivňován počasím.
Tvrdit, že počasí nemá vliv na únavu řidiče je docela odvážné. Obzvlášť, pokud si důkladně přečteš článek a rozumíš psanému textu.
"Lidský faktor hraje vždy významnou roli, ale počasí má jen omezený vliv" - právě že lidský faktor je jasně ovlivňován počasím.
Tvrdit, že počasí nemá vliv na únavu řidiče je docela odvážné. Obzvlášť, pokud si důkladně přečteš článek a rozumíš psanému textu.
vytahuješ věci z kontextu. Počasí není jen teplota a je jasné, že v přehřáté kabině se extrémně zvýší únava. Ale co má tohle společného s počasím? Klima je dnes běžným standardem, takže není problém mít i v extrémních vedrech snesitelné klima v autě :-!
A na tohle snad je úplně zbytečné dělat nějaké studie, protože tohle je zcela jasné snad každému.
A na tohle snad je úplně zbytečné dělat nějaké studie, protože tohle je zcela jasné snad každému.
Každému to jasné bohužel není. Včera jsem četl nadpis o 30-ti mrtvých dětech, které američtí rodiče tento rok nechali ve vedru v autě.
lidi na této úrovni asi budou mít problém i s psaným textem, takže i pro ně jsou tyhle články zbytečné... :-!
Jinak mi opravdu přijde, že jak roste vzdělanost obyvatel, tak klesá jeho přirozená inteligence a co mu neřekne jeho smartfón nebo nevyčte z varovného piktogramu, jako by nebylo... Za chvíli tu bude u zpětných zrcátek povinné varování, že objekty jsou menší než ve skutečnosti... 8-s
Jinak mi opravdu přijde, že jak roste vzdělanost obyvatel, tak klesá jeho přirozená inteligence a co mu neřekne jeho smartfón nebo nevyčte z varovného piktogramu, jako by nebylo... Za chvíli tu bude u zpětných zrcátek povinné varování, že objekty jsou menší než ve skutečnosti... 8-s
Jedna věc je vědět, že je v autě zaparkovaném na slunci horko. Ale umím si představit, že nejednoho člověka překvapí, jak horko. Ono to může být logické, ale to neznamená, že ti to dojde (tedy v tu chvíli, časem to může docvaknout, až to mozek přežvýká a stráví). Normálně lidé neanalyzují každé rozhodnutí. Jsem celkem přemýšlivý a do téhle pasti klidně spadnu (tedy že něco udělám, aniž bych to domyslel - pro rozhodování jsou důležité zkušenosti a bez nich si holt člověk někdy rozbije nos).
Lidé si pak kolikrát moc neuvědomují, jak špatně na tom jsou za zhoršených podmínek (kolikrát je to takový začarovaný kruh, kdy ti tvůj zhoršující se stav brání rozpoznat, jak špatné to je, a něco s tím udělat). Což se běžně ukazuje pomocí testů.
A nakonec, je jedna věc něco vědět a druhá to dokázat a případně kvantifikovat.
Lidé si pak kolikrát moc neuvědomují, jak špatně na tom jsou za zhoršených podmínek (kolikrát je to takový začarovaný kruh, kdy ti tvůj zhoršující se stav brání rozpoznat, jak špatné to je, a něco s tím udělat). Což se běžně ukazuje pomocí testů.
A nakonec, je jedna věc něco vědět a druhá to dokázat a případně kvantifikovat.
No, ja jsem to treba podcenil... kdyz jsem kupoval malyho Fiatka.
Vsak je to maly auto, to neni na dlouhy cesty - tak v nem klima neni potreba!
Ne?
;-)
Ne.
A nebo aspon nemel byt tmavemodrej... ale kdyz ta perlet je taak krasna.
;-)
Vsak je to maly auto, to neni na dlouhy cesty - tak v nem klima neni potreba!
Ne?
;-)
Ne.
A nebo aspon nemel byt tmavemodrej... ale kdyz ta perlet je taak krasna.
;-)
Neurotic
Já jsem si nějak nevšiml, že by se mi ve vedru hůř jezdilo, ale možná je to tím, že jsem objevil klimatizaci dřív než jsem si její existenci přečetl v článku >:D Nebo to možná bude tím, že když je venku 40°C tak je nesmysl mít na klimatizaci o 6°C kvůli jakémusi teplotnímu šoku já tam mám i těsně před vystoupením 22°C a ještě mě to nezabilo, když vycházím z obchodu, kde je 20°C tak taky nečekám hodinu v přechodové aklimatizační komoře >:D
Pokud si někdo všimne toho, že prší/je mlha/ sněží až když mu to napíšou na ceduli tak to pak nehodovost samozřejmě roste...
Pokud si někdo všimne toho, že prší/je mlha/ sněží až když mu to napíšou na ceduli tak to pak nehodovost samozřejmě roste...
V zásadě souhlas. Dostáváme se do situace, kdy sněží tehdy, když na appce v chytrofónu je napsáno, že sněží, resp. když to říkají varovné cedule. Přirozený rozum jako by se vytratil...
S tou klimou ti dávám částečně zapravdu, 6st. rozdíl vždy za každou cenu je nesmysl. Ale teplotním šokům je lepší se vyvarovat, když máš tu možnost.
S tou klimou ti dávám částečně zapravdu, 6st. rozdíl vždy za každou cenu je nesmysl. Ale teplotním šokům je lepší se vyvarovat, když máš tu možnost.
×
Sdílení komentáře
×
:-(
Tedy ztrata adheze, zpusobena vrstvou vody mezi povrchem a pneumatikou, zpusobenou neschopnosti pneumatiky vodu vcas odvest...?
;-)