Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Profi

Zpět na článek

Steinwinter 2040: Tohle měla být budoucnost tahačů. Proč na ni nikdy nedošlo?

45 komentářů

PavelK_
Nebylo to v "Ábíčku" jako vystřihovánka? 😄
Anonym
to nevím, ale určo minimálně jako člnek s obrázky.

jinak jediná šance pro kamioňáckej dobytek jak si sednout do supersportu 😄
Avatar - _Karel_
_Karel_
V kamionech nejezdí jen poláci. A měl by sis zamést před vlastním prahem.
Avatar - Machýrek
Machýrek
Nejvetsi kamionak ze vsech kamionaku nejkamionakovitejsi byl Paco [odkaz]
echo zulu
Áno, bolo. Ale hlavne tento článok som už čítal niekedy pred rokom, je to recyklát..
Avatar - JiVi
JiVi
tj prvni, co me napadlo vcetne clanku u tahacich budoucnosti .. no, moc se to za tech 30 let neposunolo 😄
geroc I.
Bylo, a mám to postavené, pravda lak už trochu zažloutlý. 😄
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
stačilo navrhnout, aby v tom byl benzínový motor :no:
Avatar - Skipper
Skipper
Ádo, několik krát opakovaný vtip už není vtipem.
Brin
S dnešními technologiemi by se myslím dala většina nevýhod odstranit. Výhled se dá zlepšit kamerami, bezpečnost se taky dá vyřešit a ostatně, nevidím důvod, proč by bezpečnost měla být u kamionů prvořadá, pořád bude bezpečnější bež osobák. Řešení zbytku bylo navrženo už tehdy. Fakt se divím, že se do toho nikdo nepustil. Zřejmě se jim nechce přestavovat linky, které jsou připravené na dnešní typ kamionů.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Vážně bys v tom chtěl celý den řídit, spát..?
Brin
To záleží, jak by to reálně vypadalo. Ostatně, EU teď vyžaduje, aby si řidiči chodili do hotelů. Takže na spaní asi nesejde. A řídit by to asi nebyl problém, ne?
Avatar - _Karel_
_Karel_
S dnešními technologiemi, jak píšeš, by kabina taky mohla být vzadu za autem. Otázka je- proč? Co je špatně na současné podobě? Výhoda kabiny pod autem?
Redmex
Mas to napisane v clanku. Maximalna dlzka supravy je 18 metrov. Ak z toho 3 zaberie tahac, tak o tolko menej nakladu odvezies. Ak ma sucany naves 15 metrov, polepsili by si o 20% kapacity.
Joab
No, ale ono by ti to zas tak moc nepomohlo. Kontejnery jsou furt maximálně 40' a na většinu zboží a materiálu je problém spíš hmotnostní, ne velikostní. Jinými slovy, nacpat víc nákladu tam stejně většinou nebudeš moct, páč by to bylo moc těžký.
A neumim si představit, že by ta malá výhoda mohla vyvážit ten tragickej výhled a bezpečnost..
Stan2k
No, to máš asi pravdu s tím max objemem. Ale pořád by kamiony mohly být o 3 metry kratší. Líp a bezpečněji by se předjížděly, na budce by se možná i nějaká hmotnost ušetřila.

S tím výhledem, jediný rozdíl oproti dnešní praxi je menší výhled do dálky, řidič by neviděl přes střechy osobních aut. Což by ho donutilo si držet odstup, což je naopak pozitivní. Jiný rozdíl nevidím. Dozadu má stejná zrcátka jak dnes, do boku a dopředu má stejná okna jak dnes. Akorát by nekoukal shora.
Redmex
Tak pri lodnych (standardizovanych) kontajneroch si nepomozu, ale su aj aplikacie kde sa objem da vyuzit - rozne izolacne materialy, nabytok a cokolvek co obsahuje dost vzduchu atd. Prirastok 20% objemu, je vyznamna polozka (ak sa teda nemylim v prepocte)

Praktickost, je na inu debatu, ja len som odpovedal na otazku na co je to dobre 😄
V dnesnej dobe by to mohlo mat virtual kokpit, a vyhlad by bol skoro dokonaly. Pripadne by kamion cestoval medzi mestami autonomne a nabral vodica len blizko cieloveho mesta co by mohlo fungovat v takej Australii alebo na stredozapade USA...
Avatar - ladsla
ladsla
Přesně naopak. Klasický problém logistiky např. a nejenom v automotive je objem, nikoliv hmotnost. Kdo nevěří ať si vygoogluje soupravy co jezdí zavodovou dopravu do Kvasin (vyska) nebo TPC ( 100cbm náves tažený za wechselbruckem.
Námořní kontejnery jsou na silnici marginální argument. Každý metr payloadu s ohledem na stupidní EU normy o celkové délce soupravy je to o co kráčí.
peterle
Bez deformačnej zóny a pri výške 117 cm, to bezpečné a pohodlné byť nemôže. Výhľad okolo, sa tiež kamerami riešiť nedá.
elipsoid
Ono to s dnešními technologiemi bude celé zítra bez řidiče.
kalousek
Bez řidiče to bude až se zítřejšími technologiemi. S dnešními ještě ne
Avatar - Anonym
Anonym
zajímavej byl i tenhle MAZ [odkaz]
Sleeper
A co tohle? [odkaz] Při psaní článku jsem si nemohl vzpomenout, jaksetoautosakrajmenovalo, dnes mi napověděl kolega historik. Takže jsem připsal info, ale zatím nemám použitelné fotky.
Avatar - pumpkin
pumpkin
To je drsné. S rodinnou Granadou ťahať napríklad plne naložený lodný kontajner. 😄
To sú aj ďalšie počiny... [odkaz]
Avatar - cechblog
cechblog
tohle bolševický hovado opravdu nikdy nezklame
Avatar - Anonym
Anonym
Jedinej bolševik seš tu ty, stalinisto >😒]
Avatar - jozephko
jozephko
Viem si predstaviť, že o 15-20 rokov takéto kamióny budú opäť jazdiť. Len samozrejme nie s vodičmi, ale ako úplne autonómne vozidlá. Výhľad a bezpečnosť zabezpečia kamery a rôzne senzory rovnako dobre ako pri klasickom kamióne...
T.E.S.L.A už na ACZ serie
Ale prd. V súčasnej infraštruktúre a podobe premávky zlyhá každý automatický systém. Keby to šlo, už by sme mali aspoň autonómne vlaky, ale ani tam to ešte nie je možné, napriek tomu, že koľajový systém je na riadenie omnoho jednoduchší, nemusí počítať s mnohými nepredvídateľnými rizikovými faktormi ako cestná premávka.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Přesně tak. I když se takový systém vyvine- když nejsme schopni vyrobit spolehlivý vysavač nebo fén (natož motor auta), nelze svěřit jen stroji něco tak neskonale složitého, jako je řízení vozidel. :yes:
Avatar - Emel
Emel
A dá se svěřit člověku? Co s kamionem vjede klidně pod padající závory? Já nevím, podle mě doba, kdy bezpečnost autonomního systému bude lepší, než třeba 30% řidičů, není zase tak daleko. A těch 30% nejhorších způsobí třeba 90% nehod...

Můžeš mít autonomní náklaďáky s možností převzít dálkově řízení pro řešení neobvyklých situací, kdy je třeba potřeba objet zaparkované auto protisměrem a automat si to netroufne vyhodnotit.

V tunelu to třeba fungovat nebude... ale tak holt nebudou autonomní trucky nasazené na trasy vedoucí tunelem 😄 , pro začátek...
_MT_
Těžko se to dá poměřovat. Pro počítač je jednoduché držet se přesných instrukcí, pro člověka to tak snadné není. Pro počítač je zase složité zpracovat informace, poznat, co se děje, to lidé (i zvířata) zvládají dobře, je to nutné k přežití. Počítač se těžko opije nebo unaví. Budeme tedy dělat jiné chyby. Otázka je, jestli stroje nezačnou vykazovat více lidských vlastností (nedokonalostí, chyb), jak vývoj bude pokračovat. Naše komplexní chování je zakořeněné ve velmi jednoduchých pravidlech. A pak lidé budou pořád rozhodovat o tom, který stroj se pořídí. A my můžeme preferovat řekněme agresivněji fungující stroje, protože nejspíš dosáhnou lepších výsledků (risk je zisk, že).

Do značné míry je to problematické proto, že infrastruktura byla budovaná pro lidi s dostatečně dobrým zrakem, ne pro stroje nebo slepé.
_MT_
Proč bychom nedokázali udělat spolehlivý vysavač? Dojedeš na šetření. U tak kritických systémů je třeba mít jiné standardy.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Ano, je to samozřejmě o ceně, kosmický program má určitě skvělou spolehlivost. Jenomže auto pro "plebs" není kosmický program. Když se šetří i v prémiových segmentech, těžko říct, kdo zaplatí dostatečně spolehlivý autonomní systém. Ty možná ano, já ne a "mě" je kolik-90%?
_MT_
Je třeba nastavit pravidla tak, aby takový systém neprošel.
Avatar - Barry Lyndon
Barry Lyndon
na železnici to nejspíš hatí odbory >😁
_MT_
Můžeš se zajet podívat do Paříže na autonomní metro. Mají ho tam už dost dlouho a problémy s ním nejsou. Asi proto, že neškudlili každé euro (respektive každý frank) a software se obtěžovali pořádně zkontrolovat (bylo mi řečeno, že za celou dobu provozu neobjevili ještě ani jedinou chybu a jedou pořád na první verzi). Metro je právě nejjednodušší, protože ani prostředí nemá moc čím překvapit (obzvláště, když platforma není otevřená a nelze vstoupit do kolejiště). Autonomní vlak není problém (ten základ bych dokonce nazval triviálním, tedy než dojde řeč na zabezpečení; většina lidí si neumí ani představit, jak je i jen rychloměr ve vlaku složitý), ale člověka si tam budeš pěstovat pro jistotu.
Avatar - Googlit
Googlit
A nebylo by lepší kdyby tam kabina nebyla vůbec a byl to jenom návěs co se dá řídit na dálku po internetu? + nějaký ten asistent na udržení v jízdním pruhu, protikolizní systém, tempomat a dovedu si představit že bych zvládal řídit 2 až 4 takové dálkově ovládané návěsy naráz a ještě se při tom dloubal v nose.
kuny
... a ze jsi pri couvani prazakovi zboril sloupek by ses dozvedel na facebooku >😒]
Avatar - Googlit
Googlit
:yes:
MariAchi
...byl hustejsi.
A da se obcas i spatrit nazivo 😄

[odkaz]
RS
Ten stěrač předního okna je ultimátní >😁 :yes:
Stan2k
V jedné soupravě se mohlo přepravit víc nákladu. Takže počet souprav na silnicích mohl být menší.

V případě kolize s vyšší překážkou (typicky jiným kamionem) by část nárazu převzal návěs. Ani dnešní kamiony nemají velké deformační zóny. Řidič je chráněn tím, že sedí vysoko a lehčí překážku smete hmotností. Ale při kolizi s jiným kamionem je rozdrcen nákladem. U autobusů řidič sedí taky nízko (a taky jsou dlouhé, sice nejsou tak těžké, ale zase můžou jezdit rychleji).

Možná, že s nízkým posazem by truckeři získali trochu pokory. Občas se divím, že tak mocný a nebezpečný stroj dostane do ruky zjevný dement a/nebo asociál.

Otázka, jestli bych v tom chtěl jezdit, je nesmyslná. Řidič je přece zaměstnanec, navíc nekvalifikovaný a snadno nahraditelný. Do toho, čím pojede, nemá co kecat, prostě pojede s tím, co dostane. A vzhledem k lepší výtěžnosti je možnost mu nabídnout lepší mzdu.

Existují i další koncepty nákladní dopravy. Třeba takový ten, kde by jeden řidič jel ne s jedním ale s více návěsy. Pro takovou dopravu by se vytvořily speciální silnice s optimalizovaným výškovým profilem. Dokonce i povrch takové silnice by byl takový, aby odpor kol byl minimální. Dopravní nehody by byly minimalizované sofistikovaným řízením provozu. Ale to vlastně není koncept, tohle funguje už 200 let a říká se tomu vlak....
Avatar - Rubb
Rubb
Že prý: Řidič je přece zaměstnanec, navíc nekvalifikovaný a snadno nahraditelný. Do toho, čím pojede, nemá co kecat, prostě pojede s tím, co dostane.
Jsi mě rozesmál, firmy se dnes předhání, kdo nabídne novější a lepší auto řidiči. Je to jedním z benefitů.
P.S. Je málo zaměstnání, kde ti stačí nekvalifikovaný pracovník a řidič kamionu to rozhodně není (ikdyž nepopírám, že díky nedostatku opravdových profesionálů s tím dneska jezdí spousta dementů, co tam nemá co dělat). 😉
Jinak si ale myslím, že budoucnost patří autonomii, která by v kombinaci s tímhle nápadem byla zas o kus dál 😉
free78
Asi to spíše předběhlo dobu. Takto nějak si představuju tahač budoucnosti, který ovládá jen robot a je zcela bez lidské posádky.
tradon
na druhy je zrejme, ze neexistujici vyhled, deformacni zony a ergonomicky posed na odpruzenem kresle to zabiji. Ale co ponechat dole kabinu jen na prespani a jedno plnohodnotne misto presunout nahoru do jednosedadlove mikrokabiny nad kontejner? Vyhled lepsi, nez dnes, pred narazem se sedadlo vystreli o dva metry dozadu a na kreslo se misto najde.