S dnešními technologiemi by se myslím dala většina nevýhod odstranit. Výhled se dá zlepšit kamerami, bezpečnost se taky dá vyřešit a ostatně, nevidím důvod, proč by bezpečnost měla být u kamionů prvořadá, pořád bude bezpečnější bež osobák. Řešení zbytku bylo navrženo už tehdy. Fakt se divím, že se do toho nikdo nepustil. Zřejmě se jim nechce přestavovat linky, které jsou připravené na dnešní typ kamionů.
To záleží, jak by to reálně vypadalo. Ostatně, EU teď vyžaduje, aby si řidiči chodili do hotelů. Takže na spaní asi nesejde. A řídit by to asi nebyl problém, ne?
S dnešními technologiemi, jak píšeš, by kabina taky mohla být vzadu za autem. Otázka je- proč? Co je špatně na současné podobě? Výhoda kabiny pod autem?
Mas to napisane v clanku. Maximalna dlzka supravy je 18 metrov. Ak z toho 3 zaberie tahac, tak o tolko menej nakladu odvezies. Ak ma sucany naves 15 metrov, polepsili by si o 20% kapacity.
No, ale ono by ti to zas tak moc nepomohlo. Kontejnery jsou furt maximálně 40' a na většinu zboží a materiálu je problém spíš hmotnostní, ne velikostní. Jinými slovy, nacpat víc nákladu tam stejně většinou nebudeš moct, páč by to bylo moc těžký.
A neumim si představit, že by ta malá výhoda mohla vyvážit ten tragickej výhled a bezpečnost..
No, to máš asi pravdu s tím max objemem. Ale pořád by kamiony mohly být o 3 metry kratší. Líp a bezpečněji by se předjížděly, na budce by se možná i nějaká hmotnost ušetřila.
S tím výhledem, jediný rozdíl oproti dnešní praxi je menší výhled do dálky, řidič by neviděl přes střechy osobních aut. Což by ho donutilo si držet odstup, což je naopak pozitivní. Jiný rozdíl nevidím. Dozadu má stejná zrcátka jak dnes, do boku a dopředu má stejná okna jak dnes. Akorát by nekoukal shora.
Tak pri lodnych (standardizovanych) kontajneroch si nepomozu, ale su aj aplikacie kde sa objem da vyuzit - rozne izolacne materialy, nabytok a cokolvek co obsahuje dost vzduchu atd. Prirastok 20% objemu, je vyznamna polozka (ak sa teda nemylim v prepocte)
Praktickost, je na inu debatu, ja len som odpovedal na otazku na co je to dobre :-)
V dnesnej dobe by to mohlo mat virtual kokpit, a vyhlad by bol skoro dokonaly. Pripadne by kamion cestoval medzi mestami autonomne a nabral vodica len blizko cieloveho mesta co by mohlo fungovat v takej Australii alebo na stredozapade USA...
Přesně naopak. Klasický problém logistiky např. a nejenom v automotive je objem, nikoliv hmotnost. Kdo nevěří ať si vygoogluje soupravy co jezdí zavodovou dopravu do Kvasin (vyska) nebo TPC ( 100cbm náves tažený za wechselbruckem.
Námořní kontejnery jsou na silnici marginální argument. Každý metr payloadu s ohledem na stupidní EU normy o celkové délce soupravy je to o co kráčí.
A co tohle? [odkaz] Při psaní článku jsem si nemohl vzpomenout, jaksetoautosakrajmenovalo, dnes mi napověděl kolega historik. Takže jsem připsal info, ale zatím nemám použitelné fotky.
Viem si predstaviť, že o 15-20 rokov takéto kamióny budú opäť jazdiť. Len samozrejme nie s vodičmi, ale ako úplne autonómne vozidlá. Výhľad a bezpečnosť zabezpečia kamery a rôzne senzory rovnako dobre ako pri klasickom kamióne...
Ale prd. V súčasnej infraštruktúre a podobe premávky zlyhá každý automatický systém. Keby to šlo, už by sme mali aspoň autonómne vlaky, ale ani tam to ešte nie je možné, napriek tomu, že koľajový systém je na riadenie omnoho jednoduchší, nemusí počítať s mnohými nepredvídateľnými rizikovými faktormi ako cestná premávka.
Přesně tak. I když se takový systém vyvine- když nejsme schopni vyrobit spolehlivý vysavač nebo fén (natož motor auta), nelze svěřit jen stroji něco tak neskonale složitého, jako je řízení vozidel. :yes:
A dá se svěřit člověku? Co s kamionem vjede klidně pod padající závory? Já nevím, podle mě doba, kdy bezpečnost autonomního systému bude lepší, než třeba 30% řidičů, není zase tak daleko. A těch 30% nejhorších způsobí třeba 90% nehod...
Můžeš mít autonomní náklaďáky s možností převzít dálkově řízení pro řešení neobvyklých situací, kdy je třeba potřeba objet zaparkované auto protisměrem a automat si to netroufne vyhodnotit.
V tunelu to třeba fungovat nebude... ale tak holt nebudou autonomní trucky nasazené na trasy vedoucí tunelem :-) , pro začátek...
Těžko se to dá poměřovat. Pro počítač je jednoduché držet se přesných instrukcí, pro člověka to tak snadné není. Pro počítač je zase složité zpracovat informace, poznat, co se děje, to lidé (i zvířata) zvládají dobře, je to nutné k přežití. Počítač se těžko opije nebo unaví. Budeme tedy dělat jiné chyby. Otázka je, jestli stroje nezačnou vykazovat více lidských vlastností (nedokonalostí, chyb), jak vývoj bude pokračovat. Naše komplexní chování je zakořeněné ve velmi jednoduchých pravidlech. A pak lidé budou pořád rozhodovat o tom, který stroj se pořídí. A my můžeme preferovat řekněme agresivněji fungující stroje, protože nejspíš dosáhnou lepších výsledků (risk je zisk, že).
Do značné míry je to problematické proto, že infrastruktura byla budovaná pro lidi s dostatečně dobrým zrakem, ne pro stroje nebo slepé.
Ano, je to samozřejmě o ceně, kosmický program má určitě skvělou spolehlivost. Jenomže auto pro "plebs" není kosmický program. Když se šetří i v prémiových segmentech, těžko říct, kdo zaplatí dostatečně spolehlivý autonomní systém. Ty možná ano, já ne a "mě" je kolik-90%?
Můžeš se zajet podívat do Paříže na autonomní metro. Mají ho tam už dost dlouho a problémy s ním nejsou. Asi proto, že neškudlili každé euro (respektive každý frank) a software se obtěžovali pořádně zkontrolovat (bylo mi řečeno, že za celou dobu provozu neobjevili ještě ani jedinou chybu a jedou pořád na první verzi). Metro je právě nejjednodušší, protože ani prostředí nemá moc čím překvapit (obzvláště, když platforma není otevřená a nelze vstoupit do kolejiště). Autonomní vlak není problém (ten základ bych dokonce nazval triviálním, tedy než dojde řeč na zabezpečení; většina lidí si neumí ani představit, jak je i jen rychloměr ve vlaku složitý), ale člověka si tam budeš pěstovat pro jistotu.
A nebylo by lepší kdyby tam kabina nebyla vůbec a byl to jenom návěs co se dá řídit na dálku po internetu? + nějaký ten asistent na udržení v jízdním pruhu, protikolizní systém, tempomat a dovedu si představit že bych zvládal řídit 2 až 4 takové dálkově ovládané návěsy naráz a ještě se při tom dloubal v nose.
V jedné soupravě se mohlo přepravit víc nákladu. Takže počet souprav na silnicích mohl být menší.
V případě kolize s vyšší překážkou (typicky jiným kamionem) by část nárazu převzal návěs. Ani dnešní kamiony nemají velké deformační zóny. Řidič je chráněn tím, že sedí vysoko a lehčí překážku smete hmotností. Ale při kolizi s jiným kamionem je rozdrcen nákladem. U autobusů řidič sedí taky nízko (a taky jsou dlouhé, sice nejsou tak těžké, ale zase můžou jezdit rychleji).
Možná, že s nízkým posazem by truckeři získali trochu pokory. Občas se divím, že tak mocný a nebezpečný stroj dostane do ruky zjevný dement a/nebo asociál.
Otázka, jestli bych v tom chtěl jezdit, je nesmyslná. Řidič je přece zaměstnanec, navíc nekvalifikovaný a snadno nahraditelný. Do toho, čím pojede, nemá co kecat, prostě pojede s tím, co dostane. A vzhledem k lepší výtěžnosti je možnost mu nabídnout lepší mzdu.
Existují i další koncepty nákladní dopravy. Třeba takový ten, kde by jeden řidič jel ne s jedním ale s více návěsy. Pro takovou dopravu by se vytvořily speciální silnice s optimalizovaným výškovým profilem. Dokonce i povrch takové silnice by byl takový, aby odpor kol byl minimální. Dopravní nehody by byly minimalizované sofistikovaným řízením provozu. Ale to vlastně není koncept, tohle funguje už 200 let a říká se tomu vlak....
Že prý: Řidič je přece zaměstnanec, navíc nekvalifikovaný a snadno nahraditelný. Do toho, čím pojede, nemá co kecat, prostě pojede s tím, co dostane.
Jsi mě rozesmál, firmy se dnes předhání, kdo nabídne novější a lepší auto řidiči. Je to jedním z benefitů.
P.S. Je málo zaměstnání, kde ti stačí nekvalifikovaný pracovník a řidič kamionu to rozhodně není (ikdyž nepopírám, že díky nedostatku opravdových profesionálů s tím dneska jezdí spousta dementů, co tam nemá co dělat). ;-)
Jinak si ale myslím, že budoucnost patří autonomii, která by v kombinaci s tímhle nápadem byla zas o kus dál ;)
na druhy je zrejme, ze neexistujici vyhled, deformacni zony a ergonomicky posed na odpruzenem kresle to zabiji. Ale co ponechat dole kabinu jen na prespani a jedno plnohodnotne misto presunout nahoru do jednosedadlove mikrokabiny nad kontejner? Vyhled lepsi, nez dnes, pred narazem se sedadlo vystreli o dva metry dozadu a na kreslo se misto najde.