Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Autonomní volvo od Uberu je skutečně auto bez řidiče. Jezdí i na červenou!

Samořídící auta jsou možná budoucnost, jejich vývoj ale ještě bude trvat. Zatím totiž dělají chyby jako normální řidiči.
Zpět na článek
16. 12. 2016 12:14
16. 12. 2016 12:21
16. 12. 2016 12:45
16. 12. 2016 13:37
16. 12. 2016 16:37
16. 12. 2016 14:44
16. 12. 2016 16:40
16. 12. 2016 17:19
16. 12. 2016 17:26
16. 12. 2016 12:49
16. 12. 2016 13:31
16. 12. 2016 13:47
16. 12. 2016 14:18
16. 12. 2016 14:23
16. 12. 2016 14:28
16. 12. 2016 14:43
16. 12. 2016 15:37
16. 12. 2016 17:19
16. 12. 2016 18:53
16. 12. 2016 17:38
16. 12. 2016 18:48
17. 12. 2016 12:06
16. 12. 2016 13:55
16. 12. 2016 14:52
16. 12. 2016 15:40
16. 12. 2016 17:17
16. 12. 2016 12:14
?
A jak můžete vědět, že zrovna v ten moment neřídil člověk?

Další pochybení je u řidiče, ten měl dupnout na brzdu...
Rozbalit vlákno
21
16. 12. 2016 12:21
Re: ?
Jelikož se nikomu nic nestalo, řešil bych to jako klasický přestupek. Pokuta a hotovo. Případně body. Pokud se to bude opakovat a počítač bude vybodován, bude nutné ho odinstalovat a nahrát jiný software >:D

Prostě to selhalo, alespoň mají co studovat. Pokud by po přechodu někdo šel, věřím tomu, že by operátor zasáhl (případně samotné auto).

Neviděl bych to tak černě a předpokládám, že automatické auto alespoň nebude schopné přejet člověka a vláčet ho desítky metrů pod koly, tak jako to dělají někteří lidé viz. nedávná zpráva z Prahy.
16. 12. 2016 12:45
Re: ?
No včera jsem byl podruhé svědkem autonomního nouzového brždění kamionu - kdyby ho neměl tak by Roomster, který chtěl rychle vyjet z křižovatky a zařadit se (v obci) před kamion (jel cca 60km/h) vezoucí dřevo, byl na odpis. Řidič kamionu koukal bůh ví kde, ale kamion to bravůrně zvládl. S kvílením pneu vleku přibrzdil na asi 10km/h (Roomster se už vzdaloval). Brzdná dráha byla velmi krátká - vzdálenost těžko odhadnout, ale cca 1/2 - 3/4 délky soupravy. Opravdu obdivuhodné, co moderní brzdný systém zvládne (mimo to, že kvílely pneu ale na asfaltu nezůstal otisk vzorku, což mi přišlo zvláštní).

Takže k něčemu to asi bude.
Jinak se mi zdá, že za autonomní vozidlo zatím stále zodpovídá "řidič" a to i svými papíry >:D
16. 12. 2016 13:37
Re: ?
Hezký.

S těma papírama to tak určitě bude, ale co v budoucnu, až bude technologie tak daleko, že autopilot bude naprosto autonomní. Kdo ponese odpovědnost za nehodu, to by mě zajímalo..

Do té doby to jde mimo mě. Je to hezký, ale pokud bych měl auto, které sice samo zatočí, ale o to pozorněji ho musím kontrolovat a případně zarazit každý jeho zkrat, no taková jízda musí být o mnoho náročnější než klasické manuální ovládání. Takže chválím technický pokrok, ale tento mezistupeň podle mě v praxi nemá šanci se uplatnit. Je to buď všechhno nebo nic. To autonomní brždění považuji za jediný užitečný prvek, ty další dnes běžné asistenty typu rozeznávání značek či udržování v pruhu považuji za zbytečnost.
16. 12. 2016 16:37
Re: ?
Výrobce. Pokud by se neprokázalo, že v tom měl prsty uživatel nebo třeba servis.
Avatar - WinDiesel
16. 12. 2016 14:44
Re: ?
opravdu si myslíš že by autonomní systém zaznamenal tak malou tmavou překážku jako byl ten člověk na vozovce?
a jak ten systém vyhodnotí že to není jen hrbol, že je to živé a že je před tím třeba zastavit?
16. 12. 2016 16:40
Re: ?
Klidně by ho vláčelo po celém městě, kdyby ho nerozpoznalo. Takové auto celkem jistě ani nebude schopno úvahy o tom, co by to mohlo asi tak být. Maximálně by mohlo vyhodnotit, že je něco špatně, preventivně zastavit a přivolat si odtah. :-)
Avatar - WinDiesel
16. 12. 2016 17:19
Re: ?
:-) nevláčelo, on se slovy Šimka & Grosmana po 100 metrech pustil ...
tenhle chlap nezastavil, vyšlo by to nastejno
otázka je zda to BMW nebylo testovacím vozidlem s autonomním řízením :-)
16. 12. 2016 17:26
Re: ?
Já předpokládám, že to auto má nějaký senzor, který snímá okolí před autem a udržuje od toho nějakou předem nastavenou vzdálenost. Takže nepředpokládám, že by to auto řešilo, co to je. Předpokládám, že to auto prostě zastaví a nerozjede se do té doby, dokud to nezmizí.

Časem určitě přibudou termosenzory, pohybové senzory, nárazové senzory a bůh ví co ještě. Já věřím, že dobře vybavený počítač má větši šanci uvidět ležícího člověka a včas zastavit než člověk. Samozřejmě za snížené viditelnosti. Za ideálních podmínek je to jedno.
Avatar - removed
16. 12. 2016 12:49
Re: ?
Já bych to pánové neanalyzoval. Prostě je to celé nesmysl. Pomocné systémy - prosím, proč ne. Mohou zabránit katastrofě v případě chybného vyhodnocení nějaké situace. Ale instinkt pánové, instinkt (či šestý smysl) - ten opravdu nenaprogramujete ani za sto let. Matematika tady sice byla dřív, než člověk... ale okolnosti existence života a inteligence... jestli někdo máte nějakej matematickej vzorec pro šestej smysl, sem s ním.
16. 12. 2016 13:31
Re: ?
To je asi dost individuální. Pokud bych měl seřadit řidiče podle schopností, dopadlo by to asi takto:

dobrý řidič > počítač > špatný řidič

A když může legálně řídit špatný řidič, tak proč ne počítač. ˇHádal bych, že statisticky způsobí míň nehod počítač než špatný řidič, což může být cokoliv počínaje ožralou, feťákem, smartphonistou/telefonistou, hazardérem nebo prostě někým nezkušeným případně smolařem, který je ve špatnou dobu na špatném místě. Teda to je má domněnka >:D >:D
Avatar - removed
16. 12. 2016 13:47
Re: ?
Hele, rozumím co myslíš... ale podívej se, kolik různých subjektů se těmito systémy zabývá. Jenže my potřebujeme jeden systém, kdy mezi sebou auta budou vzájemně komunikovat... jedno druhému sdělí svůj cíl (čili druhý vůz bude vědět, kde a kdy vozidla před ním budou odbočovat, s předstihem bude vědět, kolik vozidel se míní připojit do jízdního pruhu apod.) sdělí technický stav, množství pohonných hmot nebo elektřiny nebo co já vím na co se bude za padesát let jezdit, hmotnost nákladu, brzdnou dráhu atd atd.. potom se bude jednat o kolektivní inteligenci a mohlo by to fungovat dejme tomu z 99%. Pak má autonomní řízení budoucnost. Vytvořit kolem auta svatozář ze všelijakých čidel? Ok, jako asistent dobré, ale jako autonomní řízení to nikdy nebude fungovat ani na 90%.
16. 12. 2016 14:18
Re: ?
tiez rad jazdim ale mylis..vo viacero veciach.. zaprve s tou komunikaciou vozidiel sa v principe rata od zaciatku..
za druhe ziaden vodic nikdy nemoze byt lepsi ako vyladeny autonomny automobil..
a to z viacerych dovodov ako reakcna doba , pozorovanie x cielov naraz.. kontrola nad vozidlom.. ( v principe ESP mozes uz ratat ako autonomnu funkciu , kde pocitac vie pribrzdovat jednotlive kolesa , co by clovek nikdy nezvladal ).
Avatar - removed
16. 12. 2016 14:23
Re: ?
pořád mluvíš o asistenčních systémech. Já mluvím o něčem zcela jiném.
16. 12. 2016 14:28
Re: ?
ale preco si myslis ze by to nemalo fungovat...? to auto okolo seba "vidi" lepsie ako clovek , reaguje podstatne rychlejsie a vie aj auto v konecnom dosledku lepsie riadit..
Avatar - removed
16. 12. 2016 14:43
Re: ?
protože je tam nekonečno proměnných, které při nejlepší vůli nedokážeš spočítat. Je to slepá cesta.
Pak se ještě nabízí spousta filozofických a sociálních otázek ... ale to už asi není na debatu na serverech o (zaplaťpánbůh stále) normálních automobilech
16. 12. 2016 15:37
Re: ?
preto tie auta nie su programovane "klasicky" cize nepotrebuju mat algoritmus na kazdu situaciu..nieco podobne ako ked google deep mind porazil cloveka v GO..
16. 12. 2016 17:19
Re: ?
Když to nekonečno proměnných s nějakou slušnou úspěšností dokáže spočítat lidský mozek, proč by to nedokázal počítač.

Jak ses na začátku ptal na rovnici šestého smyslu - není to obyčejná statistika? Kterou počítač může disponovat na rozdíl od člověka? Šestý smysl je přeci něco, co vychází z našich zkušeností. Pokud bude počítač znát kompletní statistiku - tzn. zkušenosti ostatních vozů - např. zvýšenou nehodovost na určitých úsecích - pak přeci jejich šestý smysl řekne "zpomal".

Já zkrátka člověka považuji za nejdokonalejší stroj na světě. Na druhou stranu nepochybuju o tom, že časem tuto roli převezme počítač a naše oči a uši nahradí mnohem vyspělejšími senzory a náš mozek mnohem výkonnějším čipem. Zní to trochu jako Skynet, ale jsem přesvědčen o tom, že i tato cesta může fungovat. Pokud by ještě k tomu auta dokázala mezi sebou komunikovat, pak by to bylo o to lepší, na druhou stranu já vždycky spíš věřím tomu, co vidím, než tomu, co mi říkají ostatní
>:D >:D
Avatar - removed
16. 12. 2016 18:53
Re: ?
Vybornym autorem v nasi zemi, ktery dokaze vysvetlit zname neurologicke procesy, je Frantisek Koukolik. Doporucuji.
Co se tyka budoucnosti tebou popsane, tak mi to zni spise jako horor:-)
16. 12. 2016 17:38
Re: ?
Podle mne je to jen otázka zkušeností. Jednoduše řečeno, ta část mozku, která vyhodnocuje situaci na základě zkušeností, vyvolává pocity. Bez ní bys neměl například strach. A měl bys problém se rozhodnout, jestli například k holiči půjdeš v úterý, nebo ve čtvrtek (bez ní by ti chyběla ta iracionální část rozhodovacího procesu a bylo myslím pozorováno, že bez toho se nerozhodneme).

Není problém udělat stroj, který se učí. Otázka je, jestli chceme auto, které se mechanicky řídí pravidly. Nebo jestli chceme prakticky umělou inteligenci, která by si dokázala domýšlet a třeba riskovat. Podobný problém s tím pravděpodobně nebude mít nic společného, půjde jen o nedokonalost počítačového vidění. Zpracování obrazu není zrovna triviální. Člověku stačí dvě oči, ty obstarají drtivou většinu informací potřebných k řízení auta.
Avatar - removed
16. 12. 2016 18:48
Re: ?
Za tvuj prvni odstavec... Klobouk dolu. Presne. At chceme nebo ne, schopnosti cloveka jsou zavisle na emocich. A ty tvori zaklad pro rozhodovaci proces.
17. 12. 2016 12:06
Re: ?
Protože jsme tak prostě udělaní. Je to možná důsledek toho, že máme vědomí, které však samo nedělá tyhle "nízkoúrovňové" věci. Podvědomí tak komunikuje s vědomím, případně ho dokáže významně usměrnit (když jsi v ohrožení, není čas přemýšlet). Stroj bez vědomí by takový mechanismus nepotřeboval. I když ten základ v samoučících se strojích být musí, protože musí být schopen zkušenost vyhodnotit. A na základě těchto hodnocení pak může přiřadit "pocit" k jednotlivým možnostem. U nás jde o chemické reakce, u stroje to klidně může být číslo. To je ta zpětná vazba, která zajistí, že se zkušenost promítne do budoucího rozhodování.
16. 12. 2016 13:55
utopie
ono se dnes bere jako samozrejmost, ze k autonomnimu rizeni se jde milovymi kroky.. ale je klidne mozne.. ze za dvacet let tady budeme cist clanky z dnesni doby, ze uz tehdy se s tim experimentovalo.. a jezdit se bude porad stejne jako dnes ( to bude mmch na 100%, v Cine, Indii, Africe budou a maji jine problemy a vetsina lidi tam nejen ze nema auto, ale ani co do pusy ). neni to, myslim, zdaleka tak jednoznacne. stejne jako elektromobilita.
Rozbalit vlákno
3
Avatar - WinDiesel
16. 12. 2016 14:52
Re: utopie
největší problém bude rozhodování zda reakcí na situaci ohrozit řidiče nebo zabít chodce, cíleně nabourat do protijedoucího auta atd.
toto myslím autonomní jízdy zabije ihned po prvním rozsudku který soud vyřkne - za nehodu nebude moci uživatel vozidla ale firma která dodala hardware a software, případně výrobce vozidla
NELZE NAHRÁT DO ŘÍDÍCÍ JEDNOTKY NEKONEČNÝ POČET MOŽNÝCH SITUACÍ
TO ZNAMENÁ ŽE MNOHOKRÁT SE ŘÍDÍCÍ JEDNOTKA NEBUDE SCHOPNA ROZHODNOUT, DOSTANE SE DO STAVU INFORMAČNÍ NOUZE
vozidlo prostě pojede dál - třeba je toto tento případ
16. 12. 2016 15:40
Re: utopie
:-) autonomne vozidla nie su programovane v style "navod na kazdu situaciu"
Avatar - WinDiesel
16. 12. 2016 17:17
Re: utopie
no právě !!!!!!!!!!!!
lidský mozek není dokonalý ale vlastně dokáže reagovat na všechny situace, lépe nebo hůře
lidský mozek je také počítačem, nedoceněným

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku