Novinky
ono se dnes bere jako samozrejmost, ze k autonomnimu rizeni se jde milovymi kroky.. ale je klidne mozne.. ze za dvacet let tady budeme cist clanky z dnesni doby, ze uz tehdy se s tim e😜erimentovalo.. a jezdit se bude porad stejne jako dnes ( to bude mmch na 100%, v Cine, Indii, Africe budou a maji jine problemy a vetsina lidi tam nejen ze nema auto, ale ani co do pusy ). neni to, myslim, zdaleka tak jednoznacne. stejne jako elektromobilita.
největší problém bude rozhodování zda reakcí na situaci ohrozit řidiče nebo zabít chodce, cíleně nabourat do protijedoucího auta atd.
toto myslím autonomní jízdy zabije ihned po prvním rozsudku který soud vyřkne - za nehodu nebude moci uživatel vozidla ale firma která dodala hardware a software, případně výrobce vozidla
NELZE NAHRÁT DO ŘÍDÍCÍ JEDNOTKY NEKONEČNÝ POČET MOŽNÝCH SITUACÍ
TO ZNAMENÁ ŽE MNOHOKRÁT SE ŘÍDÍCÍ JEDNOTKA NEBUDE SCHOPNA ROZHODNOUT, DOSTANE SE DO STAVU INFORMAČNÍ NOUZE
vozidlo prostě pojede dál - třeba je toto tento případ
toto myslím autonomní jízdy zabije ihned po prvním rozsudku který soud vyřkne - za nehodu nebude moci uživatel vozidla ale firma která dodala hardware a software, případně výrobce vozidla
NELZE NAHRÁT DO ŘÍDÍCÍ JEDNOTKY NEKONEČNÝ POČET MOŽNÝCH SITUACÍ
TO ZNAMENÁ ŽE MNOHOKRÁT SE ŘÍDÍCÍ JEDNOTKA NEBUDE SCHOPNA ROZHODNOUT, DOSTANE SE DO STAVU INFORMAČNÍ NOUZE
vozidlo prostě pojede dál - třeba je toto tento případ
Další pochybení je u řidiče, ten měl dupnout na brzdu...
Prostě to selhalo, alespoň mají co studovat. Pokud by po přechodu někdo šel, věřím tomu, že by operátor zasáhl (případně samotné auto).
Neviděl bych to tak černě a předpokládám, že automatické auto alespoň nebude schopné přejet člověka a vláčet ho desítky metrů pod koly, tak jako to dělají někteří lidé viz. nedávná zpráva z Prahy.
Takže k něčemu to asi bude.
Jinak se mi zdá, že za autonomní vozidlo zatím stále zodpovídá "řidič" a to i svými papíry >😁
S těma papírama to tak určitě bude, ale co v budoucnu, až bude technologie tak daleko, že autopilot bude naprosto autonomní. Kdo ponese odpovědnost za nehodu, to by mě zajímalo..
Do té doby to jde mimo mě. Je to hezký, ale pokud bych měl auto, které sice samo zatočí, ale o to pozorněji ho musím kontrolovat a případně zarazit každý jeho zkrat, no taková jízda musí být o mnoho náročnější než klasické manuální ovládání. Takže chválím technický pokrok, ale tento mezistupeň podle mě v praxi nemá šanci se uplatnit. Je to buď všechhno nebo nic. To autonomní brždění považuji za jediný užitečný prvek, ty další dnes běžné asistenty typu rozeznávání značek či udržování v pruhu považuji za zbytečnost.
a jak ten systém vyhodnotí že to není jen hrbol, že je to živé a že je před tím třeba zastavit?
tenhle chlap nezastavil, vyšlo by to nastejno
otázka je zda to BMW nebylo testovacím vozidlem s autonomním řízením 😄
Časem určitě přibudou termosenzory, pohybové senzory, nárazové senzory a bůh ví co ještě. Já věřím, že dobře vybavený počítač má větši šanci uvidět ležícího člověka a včas zastavit než člověk. Samozřejmě za snížené viditelnosti. Za ideálních podmínek je to jedno.
dobrý řidič > počítač > špatný řidič
A když může legálně řídit špatný řidič, tak proč ne počítač. ˇHádal bych, že statisticky způsobí míň nehod počítač než špatný řidič, což může být cokoliv počínaje ožralou, feťákem, smartphonistou/telefonistou, hazardérem nebo prostě někým nezkušeným případně smolařem, který je ve špatnou dobu na špatném místě. Teda to je má domněnka >😁 >😁
za druhe ziaden vodic nikdy nemoze byt lepsi ako vyladeny autonomny automobil..
a to z viacerych dovodov ako reakcna doba , pozorovanie x cielov naraz.. kontrola nad vozidlom.. ( v principe ESP mozes uz ratat ako autonomnu funkciu , kde pocitac vie pribrzdovat jednotlive kolesa , co by clovek nikdy nezvladal ).
Pak se ještě nabízí spousta filozofických a sociálních otázek ... ale to už asi není na debatu na serverech o (zaplaťpánbůh stále) normálních automobilech
Jak ses na začátku ptal na rovnici šestého smyslu - není to obyčejná statistika? Kterou počítač může disponovat na rozdíl od člověka? Šestý smysl je přeci něco, co vychází z našich zkušeností. Pokud bude počítač znát kompletní statistiku - tzn. zkušenosti ostatních vozů - např. zvýšenou nehodovost na určitých úsecích - pak přeci jejich šestý smysl řekne "zpomal".
Já zkrátka člověka považuji za nejdokonalejší stroj na světě. Na druhou stranu nepochybuju o tom, že časem tuto roli převezme počítač a naše oči a uši nahradí mnohem vyspělejšími senzory a náš mozek mnohem výkonnějším čipem. Zní to trochu jako Skynet, ale jsem přesvědčen o tom, že i tato cesta může fungovat. Pokud by ještě k tomu auta dokázala mezi sebou komunikovat, pak by to bylo o to lepší, na druhou stranu já vždycky spíš věřím tomu, co vidím, než tomu, co mi říkají ostatní
>😁 >😁
Co se tyka budoucnosti tebou popsane, tak mi to zni spise jako horor😄
Není problém udělat stroj, který se učí. Otázka je, jestli chceme auto, které se mechanicky řídí pravidly. Nebo jestli chceme prakticky umělou inteligenci, která by si dokázala domýšlet a třeba riskovat. Podobný problém s tím pravděpodobně nebude mít nic společného, půjde jen o nedokonalost počítačového vidění. Zpracování obrazu není zrovna triviální. Člověku stačí dvě oči, ty obstarají drtivou většinu informací potřebných k řízení auta.