Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autonomní volvo od Uberu je skutečně auto bez řidiče. Jezdí i na červenou!

David Bureš David Bureš 16. 12. 2016 • 22:59
8
26
Zobrazit náhledy (8)
Abarth Abarth Abarth
Samořídící auta jsou možná budoucnost, jejich vývoj ale ještě bude trvat. Zatím totiž dělají chyby jako normální řidiči.

Společnost Uber je už i u nás dobře známou společností nabízející služby osobní přepravy. V USA však pracuje na rozvoji svých služeb, které by v budoucnu mohly být vykonávány auty bez řidiči. Zážitky okolních řidičů ale dokazují, že autonomní vozy vyvíjené Uberem skutečně jezdí, jako kdyby neměly řidiče.

Uber od srpna oficiálně spolupracuje s Volvem, do jehož několika XC90 nainstaloval vlastní hardware a software pro autonomní jízdu. A právě jedno takové Volvo XC90 bylo zachyceno v San Franciscu, jak projíždí na červenou. Uber samozřejmě hned přispěchal s vysvětlením, tvrdí, že chyba nebyla v technice, ale v operátorovi uvnitř auta, který má reagovat na takovéto situace. Proč však nic neudělal, firma už nevysvětlila.

Jenže jízda na červenou nebyla jediný prohřešek autonomního Volva od Uberu. Jiný řidič zase daný vůz (rozpoznatelný pomocí viditelných čidel na střeše) vyfotil, jak zastavil uprostřed křižovatky. Nerozpoznal totiž kraj křižovatky, a tak na semaforech zastavil uprostřed silnice.

I tyto zkušenosti dokazují, že autonomní vozidla zatím mají spoustu rezerv a že jejich vývoj ještě nějakou dobu potrvá. Pro řidiče se aktuálně mohou stávat více a více nebezpečnými, jelikož v USA jsou jejich prototypy stále častěji testovány na běžných silnicích. Bez takových zkoušek to ale zkrátka nejde.

Jenže Uber s takovým testováním nyní může mít problém. Volvo sice společně s Uberem oficiálně oznámilo, že po testování autonomní XC90 v městě Pittsburgh zahajují jeho zkoušky i v San Franciscu, jenže kalifornské úřady tvrdí, že firmy nemají potřebná povolení pro takové testy. Dokonce chce firmu zažalovat, pokud jízdní zkoušky neukončí.

Sám Uber nicméně argumentuje tím, že takové povolení platí pouze pro takové vozy, které nikdo nekontroluje a nemonitoruje. „Pro nás je to stále raná doba a naše vozidla nejsou zatím připravena jezdit bez osoby, která by je monitorovala,“ píše firma v prohlášení.

Ať už Uber testuje autonomní auta legálně, či ne, je jasné, že ho čeká ještě dlouhá práce. A ví to i Volvo, které tvrdí, že jeho vývoj aut bez řidiče bude probíhat ve třech fázích. Vedle spolupráce s Uberem začne v lednu v rámci projektu Drive Me testovat v Göteborgu až 100 vozů vybavených systémy pro autonomní jízdu. Následně spustí společný projekt s firmou Autoliv vyvíjející bezpečnostní systémy aut, s níž začne prodávat autonomní vozidla pod vlastní značkou.

Související články

Témata
17. 12. 2016 12:06
Re: ?
Protože jsme tak prostě udělaní. Je to možná důsledek toho, že máme vědomí, které však samo nedělá tyhle "nízkoúrovňové" věci. Podvědomí tak komunikuje s vědomím, případně ho dokáže významně usměrnit (když jsi v ohrožení, není čas přemýšlet). Stroj bez vědomí by takový mechanismus nepotřeboval. I když ten základ v samoučících se strojích být musí, protože musí být schopen zkušenost vyhodnotit. A na základě těchto hodnocení pak může přiřadit "pocit" k jednotlivým možnostem. U nás jde o chemické reakce, u stroje to klidně může být číslo. To je ta zpětná vazba, která zajistí, že se zkušenost promítne do budoucího rozhodování.
Avatar - removed
16. 12. 2016 18:53
Re: ?
Vybornym autorem v nasi zemi, ktery dokaze vysvetlit zname neurologicke procesy, je Frantisek Koukolik. Doporucuji. Co se tyka budoucnosti tebou popsane, tak mi to zni spise jako horor:-)
Avatar - removed
16. 12. 2016 18:48
Re: ?
Za tvuj prvni odstavec... Klobouk dolu. Presne. At chceme nebo ne, schopnosti cloveka jsou zavisle na emocich. A ty tvori zaklad pro rozhodovaci proces.
16. 12. 2016 17:38
Re: ?
Podle mne je to jen otázka zkušeností. Jednoduše řečeno, ta část mozku, která vyhodnocuje situaci na základě zkušeností, vyvolává pocity. Bez ní bys neměl například strach. A měl bys problém se rozhodnout, jestli například k holiči půjdeš v úterý, nebo ve čtvrtek (bez ní by ti chyběla ta iracionální část rozhodovacího procesu a bylo myslím pozorováno, že bez toho se nerozhodneme).

Není problém udělat stroj, který se učí. Otázka je, jestli chceme auto, které se mechanicky řídí pravidly. Nebo jestli chceme prakticky umělou inteligenci, která by si dokázala domýšlet a třeba riskovat. Podobný problém s tím pravděpodobně nebude mít nic společného, půjde jen o nedokonalost počítačového vidění. Zpracování obrazu není zrovna triviální. Člověku stačí dvě oči, ty obstarají drtivou většinu informací potřebných k řízení auta.
16. 12. 2016 17:26
Re: ?
Já předpokládám, že to auto má nějaký senzor, který snímá okolí před autem a udržuje od toho nějakou předem nastavenou vzdálenost. Takže nepředpokládám, že by to auto řešilo, co to je. Předpokládám, že to auto prostě zastaví a nerozjede se do té doby, dokud to nezmizí.

Časem určitě přibudou termosenzory, pohybové senzory, nárazové senzory a bůh ví co ještě. Já věřím, že dobře vybavený počítač má větši šanci uvidět ležícího člověka a včas zastavit než člověk. Samozřejmě za snížené viditelnosti. Za ideálních podmínek je to jedno.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku