Profi
Přihlásit pro přidání komentáře
mildo
tato V3S, este teraz ich je vidat ako jazdia v tazkom terene, najcastejsie ju stretavam v Malých Karpatoch, kde ju pouzivaju na zvazanie dreva a klobuk dolu ake tereny zvladne, aj v zime...osobne aj design sa mi velmi paci,skutocny funkcny veteran 😊..
Je mi to líto, ale o skutečnou legendu nejde.... Skutečná legenda vydrží dlouho ve výrobě, protože je neustále vylepšována, aby odpovídala nárokům zákazníků. Má vedoucí postavení na trhu kvůli své kvalitě a kvůli tomu, že vytváří vzor, od něhož se ostatní učí. V3S a S5T jsou legendami jen z osobní nostalgie. V době vzniku předváděly oba modely velmi dobré pracovní výkony, o deset - patnáct let později už začaly technicky i ekonomicky zjevně zaostávat a dvacet let po zahájení výroby se jednalo už jenom o doklad neschopnosti socialistické ekonomiky Neschopnosti centrálně zorganizovat vývoj a výrobu nákladního auta na technické úrovni odpovídající stupni dosaženého poznání. Stejně jako mnoho jiných příkladů jsou véeska a espětka "legendami" z donucení.
P.S. Sám trpím nostalgií.... Při zimním cvičení v okolí Lipníku jsme s véeskami driftovali jako o život 😄
P.S. Sám trpím nostalgií.... Při zimním cvičení v okolí Lipníku jsme s véeskami driftovali jako o život 😄
To už sú vykonštruované dôvody. To s tým vylepšovaním si si vymyslel. Legenda je to aj pre svoje dobré vlastnosti v teréne a veľkú výdrž v ťažkých podmienkach spolu s jednoduchým servisom (čo bol v určitej miere aj dôvod, prečo sa nedočkala významných vylepšení), ale najmä pre svoju dlhú-predlhú službu, Pragu V3S obsluhovalo niekoľko generácií šoférov, čo sa hociktorom nákladiaku povedať nedá. Určite bola výrazne obľúbenejšia a viac uznávaná ako Avia, ktorú tiež možno českou, resp. československou legendou nazvať, hoci to bola len kúpená licencia.
Iste, mala aj svoje negatíva, ktoré s postupom času rástli, pretože vývoj nezastal. V článku ešte nespomenuli veľký polomer otáčania, ktorý tiež niekedy dosť liezol na nervy... Prekážkou na ceste prestala byť po spomínanej inovácii, ktorá jej pomohla ešte nejaký čas k existencii.
Nič z toho jej ale neuberá na dôležitosti a tom, že je v rámci bývalého československa automobilovou legendou.
Iste, mala aj svoje negatíva, ktoré s postupom času rástli, pretože vývoj nezastal. V článku ešte nespomenuli veľký polomer otáčania, ktorý tiež niekedy dosť liezol na nervy... Prekážkou na ceste prestala byť po spomínanej inovácii, ktorá jej pomohla ešte nejaký čas k existencii.
Nič z toho jej ale neuberá na dôležitosti a tom, že je v rámci bývalého československa automobilovou legendou.
To, že někdo v té době sestrojil na tu dobu skvělou mašinu, která se ničeho nelekla a dlouho nebyla překonána je jedna věc, druhá věc je, jak se soudruzi postarali o další vývoj a modernizace a i prodej a propagaci. Takže to jsou dvě různé věci a VENTRA je legenda. Stejně jako Tatra, která netrhá desetitisícové prodeje, přesto svou použitelností převálcuje konkurenci s prapůvodním nápadem starým desítky let (nosná roura, atd.)...
Soudruzi se postarali o modernizaci M2 a M3, na M2 dělal osobně můj táta v Avii, kde se V3S vyráběla a kde ve vývoji tu modernizaci dělali.
[odkaz]
[odkaz]
S tím souhlasím. Jenže požadavky provozu užitkových aut se hodně změnily od doby, kdy byly V3S uvedeny na trh... A tak TATRA nabízí svou koncepci (relativně úspěšně) jako řešení pro velmi speciální, převážně armádní požadavky. A namísto menší osmsetpatnácky je 810 vlastně zcela klasický náklaďák, jakých armády všech zemí světa nakupují ročně tisícinásobky produkce nosných rour a kyvných polonáprav TATRY. Ale souhlasím, byla by škoda, kdyby tato legendární koncepce definitivně odešla z tohoto světa. Je pravda, že další výrobce, který by stavěl auta na žebřinovém rámu s tuhými nápravami svět prostě nepotřebuje.
Pragovky byly jiný přípa😜 existovaly, protože Tatra nemohla splnit všechny požadavky socialistické armády (kapacitou výroby) a požadavky průmyslových, energetických a jiných staveb v padesátých a šedesátých letech. Kdyby vedení socialistické ekonomiky bylo schopno rozpoznat oprávněnost požadavků vlastních Pragováckých a Aviáckých inženýrů na vývoj nových náklaďáků, bylo by to pro obě automobilky moc dobře. Ale s ohledem na reálné okolnosti to je jen velmi nostalgické kdyby...
Pragovky byly jiný přípa😜 existovaly, protože Tatra nemohla splnit všechny požadavky socialistické armády (kapacitou výroby) a požadavky průmyslových, energetických a jiných staveb v padesátých a šedesátých letech. Kdyby vedení socialistické ekonomiky bylo schopno rozpoznat oprávněnost požadavků vlastních Pragováckých a Aviáckých inženýrů na vývoj nových náklaďáků, bylo by to pro obě automobilky moc dobře. Ale s ohledem na reálné okolnosti to je jen velmi nostalgické kdyby...
Tak budme upřímní, lehčí V3S se dostane tak, kde prostě neměla Tatra 148 šanci.
A Avii paradoxně zabil kapitalismus, nebot pro rok 1990 byla připravená do série řada AN se sklopnout budkou. Bohužel jaksi český stát, kterým byl v roce 1990 vlastníkem jaksi nezajistil financování a pak se moc divil, že to nebylo komu prodat, než se našli korejci. Takže místo aby v roce 1990 začli vyrábět moderní auto se sklopnou budkou a novou kabinou, plácali do roku 1997 upravené Saviemy s nesklopnou budkou....
Jo když to řídí ***i. Stejní ***i byli v Liazu, který začal dělat tahač Xena namísto nové řady Fox.
A Avii paradoxně zabil kapitalismus, nebot pro rok 1990 byla připravená do série řada AN se sklopnout budkou. Bohužel jaksi český stát, kterým byl v roce 1990 vlastníkem jaksi nezajistil financování a pak se moc divil, že to nebylo komu prodat, než se našli korejci. Takže místo aby v roce 1990 začli vyrábět moderní auto se sklopnou budkou a novou kabinou, plácali do roku 1997 upravené Saviemy s nesklopnou budkou....
Jo když to řídí ***i. Stejní ***i byli v Liazu, který začal dělat tahač Xena namísto nové řady Fox.
Nevadí ti, že V3 měla 6 modernizací?
Už za totáče byly udělány dvě, slavná M2 , kdy auto mělo zcela novou elektrickou výbavu, na el. konečně byly i stěrače, lepší topení, silnější motor, světla v nárazníku, byla lešpí i maximálka která nově byla místo 60 už 75.
V dalších modernizacích to pak dostalo motor Avia, na konci i kabinu Avia, jinou převodovku a řadu další věcí.
[odkaz]
[odkaz]
Už za totáče byly udělány dvě, slavná M2 , kdy auto mělo zcela novou elektrickou výbavu, na el. konečně byly i stěrače, lepší topení, silnější motor, světla v nárazníku, byla lešpí i maximálka která nově byla místo 60 už 75.
V dalších modernizacích to pak dostalo motor Avia, na konci i kabinu Avia, jinou převodovku a řadu další věcí.
[odkaz]
[odkaz]
No, na tykačku já nepůjdu.... To, že je "legendární" produkt legendární jen pro okruh lidí se silným osobním vztahem k němu, není žádná pochybnost.
Naopak pochybnosti jsou ohledně oněch zmíněných modernizací.... Elektrické stěrače? Ano, staly se součástí elektrické výbavy. Výrobce: PAL. Byly tyto stírače modernizovány tak, aby řidič měl bezpečný výhled z vozu v dešti i v 80. letech? Nu, nebyly. A měl řidič výhled z vozu v 80. letech a v dešti, jako měl výhled například řidič soudobého Volva nebo MANu?
Odpověď lze hledat v tom, jak se vyvíjel trh s užitkovými automobily po roce 1990: kolik legendárních véesek zůstalo v provozu? A z jakých důvodů? Že véeska projela všude? Probůh, jak to, že se národní hospodářství nezhroutilo, když se véesky vypařily do nebíčka?! Jak to, že hospodářství přežívá i dnes bez těchto legendárních strojů?
Odpověď je poměrně snadná: geniální konstrukce z padesátých let už nebyla zapotřebí v letech sedmdesátých a osmdesátých. Přesto se vyráběla, neboť neměla žádného nástupce: plánované hospodářství nemělo sílu náhradu na odpovídající úrovni přivést do výroby. To je vše, jak píšu více: legenda z donucení.
Pane Barichello, prosím neberte tato slova jako osobní útok na Vás. Jen se snažím, aby případní čtenáři článku získali objektivnější pohled na tuto záležitost.
A proto také dodám, že véeska a espětka nebudovaly novou, lepší společnost jenom v bývalém Československu; pamatuji si jejich fotografie z Vietnamu, z Mosambiku i z Kuby. Jistě tam ocenili, že měla vysokou průchodnost těžkým terénem a vzduchem chlazený motor. Ještě i dnes by našla své kupce na trzích především v Africe. Možná...
Naopak pochybnosti jsou ohledně oněch zmíněných modernizací.... Elektrické stěrače? Ano, staly se součástí elektrické výbavy. Výrobce: PAL. Byly tyto stírače modernizovány tak, aby řidič měl bezpečný výhled z vozu v dešti i v 80. letech? Nu, nebyly. A měl řidič výhled z vozu v 80. letech a v dešti, jako měl výhled například řidič soudobého Volva nebo MANu?
Odpověď lze hledat v tom, jak se vyvíjel trh s užitkovými automobily po roce 1990: kolik legendárních véesek zůstalo v provozu? A z jakých důvodů? Že véeska projela všude? Probůh, jak to, že se národní hospodářství nezhroutilo, když se véesky vypařily do nebíčka?! Jak to, že hospodářství přežívá i dnes bez těchto legendárních strojů?
Odpověď je poměrně snadná: geniální konstrukce z padesátých let už nebyla zapotřebí v letech sedmdesátých a osmdesátých. Přesto se vyráběla, neboť neměla žádného nástupce: plánované hospodářství nemělo sílu náhradu na odpovídající úrovni přivést do výroby. To je vše, jak píšu více: legenda z donucení.
Pane Barichello, prosím neberte tato slova jako osobní útok na Vás. Jen se snažím, aby případní čtenáři článku získali objektivnější pohled na tuto záležitost.
A proto také dodám, že véeska a espětka nebudovaly novou, lepší společnost jenom v bývalém Československu; pamatuji si jejich fotografie z Vietnamu, z Mosambiku i z Kuby. Jistě tam ocenili, že měla vysokou průchodnost těžkým terénem a vzduchem chlazený motor. Ještě i dnes by našla své kupce na trzích především v Africe. Možná...
Ty V3Sky ještě v 90. letech mohutně jezdily jako fekální vozy na vesnicích, dodne jezdí jako autojeřáby a pojízdné dílny dopravního podniku, nakoupily je soukromníci a vozí s tím dřevo. Každý měsíc potkám na silnicích cca 15 V3S a cca 20-80 Tater 138/148 a zhruba tak 100-300 Tater 815 a Liazů.
Nedávnou opravu tramvajových kolejí v Praze zajištovaly 4 Iveca, 2 Liazy, 2 V3S a 14 Tater 815 😄)) Hahaha
Že to moderní firmy nenahradily něčím novým >😁 >😁 >😒br />
Ono není čím protože to co V3S a Tatry nic neprojede z ojetin a nové supermoderní stroje sou pro malé firmy nedostupné.
Nedávnou opravu tramvajových kolejí v Praze zajištovaly 4 Iveca, 2 Liazy, 2 V3S a 14 Tater 815 😄)) Hahaha
Že to moderní firmy nenahradily něčím novým >😁 >😁 >😒br />
Ono není čím protože to co V3S a Tatry nic neprojede z ojetin a nové supermoderní stroje sou pro malé firmy nedostupné.
Anonym
samotná Praga pracovala na tzv. českém Unimogu, bylo vyroběno několik prototypů Praga UV100 a UV 120, ačkoliv nešly nikdy do výroby, na jejich základě začla v roce 92 vyrábět Praga Čáslav typ Praga UV80. Více jak polovinu vývoje bylo uděláno ještě za socíku do prosince 1989 >😁
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
:yes: O tej poslednej viem, tie sa predávali aj na Slovensku, jak skončil Multicar a Unimogy boli príliš drahé, mala šancu. Škoda, že do toho nemohli investovať viac a presadiť sa aspoň na východných trhoch výraznejšie. Tie UV100 a UV120 som doteraz nevidel.
Problémem byla kvalita rámů prý.
Jinak tady jich nejvíc jezdilo jako hasiči, mělo to i pár obcí a jako dílenské vozy s bednou. Sklápeček bylo hodně málo.
Stejně jako nástupci Praga Grand, Alfa a NTS
Jinak tady jich nejvíc jezdilo jako hasiči, mělo to i pár obcí a jako dílenské vozy s bednou. Sklápeček bylo hodně málo.
Stejně jako nástupci Praga Grand, Alfa a NTS
Rád by som vedel, ktorý oslík ti dáva tie palce dolu... Kto dáva mne, viem. 😉
O sklápač sa pokúšali aj v Trnave, ale vyrobený bol jediný kus. Nízka nosnosť si vyžiadala dosť plytkú korbu, ale aj tá, len s mierou naložená štrkom bola priveľká - auto bolo preťažené o 100%. Pretože pokus o zavedenie tuhej zadnej nápravy zlyhal (vraj opäť neboli peniaze, ako ináč), ani myšlienka sklápača neprežila.
[odkaz]
O sklápač sa pokúšali aj v Trnave, ale vyrobený bol jediný kus. Nízka nosnosť si vyžiadala dosť plytkú korbu, ale aj tá, len s mierou naložená štrkom bola priveľká - auto bolo preťažené o 100%. Pretože pokus o zavedenie tuhej zadnej nápravy zlyhal (vraj opäť neboli peniaze, ako ináč), ani myšlienka sklápača neprežila.
[odkaz]
Ach, zlatá léta... V Čáslavi v ČSAO jsem se vyučil a jsem na to hrdý.... Motory MŠ mám dosud v malíku 😄 i obě nápravy, převodovky Praga.... bylo toho hodně, co nás mistři naučili! A mám srovnání, před ČSAO jsem byl učněm rok v ZNNZ a to opravdu k ničemu nebylo. V ČSAO jsem například osobně zjistil, že kabanos byl nejchutnější, když se opekl v troubě na ohřev pístů před montáží pístních čepů... Ale že bych z toho dělal legendární historii?! Ne, to mě nenapadlo.
K tomu českému Unimogu: nápad na tento výrobní program pro Pragu po revoluci určitě nebyl špatný. Ale někde musí být důvod, proč tyto vozy vyrábí jen Daimler a nikdo jiný nikdy s takovým produktem neuspěl. ani Praga z Čáslavi.... A znovu zdůrazňuji, abych nebyl špatně pochopen: nejen Praga neuspěla!
Totéž platí pro řadu Econic: skvělý, užitečný nápad, a zůstává na trhu osamocený! Ale detaily úspěchu na jedné straně, a neúspěchu na straně druhé neznám. Docela by mě zajímaly...
K tomu českému Unimogu: nápad na tento výrobní program pro Pragu po revoluci určitě nebyl špatný. Ale někde musí být důvod, proč tyto vozy vyrábí jen Daimler a nikdo jiný nikdy s takovým produktem neuspěl. ani Praga z Čáslavi.... A znovu zdůrazňuji, abych nebyl špatně pochopen: nejen Praga neuspěla!
Totéž platí pro řadu Econic: skvělý, užitečný nápad, a zůstává na trhu osamocený! Ale detaily úspěchu na jedné straně, a neúspěchu na straně druhé neznám. Docela by mě zajímaly...
Prý byly mizerné rámy, hasičům v terénu ty cisterny praskaly.
Motory byly většinou jiné, hlavně Deutz
Další problém byla ignorace od firem i státu, kdy nekupovali tyto auta
Motory byly většinou jiné, hlavně Deutz
Další problém byla ignorace od firem i státu, kdy nekupovali tyto auta
Toho projektu Pragy je fakt škoda.... Jestli tomu rozumím, chyba ve výpočtech zhatila perspektivní nápad. To se sice stává i v "lepších rodinách", ale po znovuzačínající pragovku musela být taková chyba likvidační. Prostě chybějící kapitál na servisní síť, garance a dostatečný marketing, aby se alespoň trochu zmenšil odstup od tehdejších králů trhu (ojetin ze západní poloviny Evropy). Tím spíš považuji dosavadní přežití tatrovky a zetoru za opravdový zázrak... dávají práci spoustě lidí. Na trhu, který je ke zbláznění našlapaný dotacemi podporovanými giganty z celého světa (traktory).
Zetor je pořád jednička našeho malého trhu no, na druhém místě bývá John Deere, teda s vjimkou ledna kdy mu to vyfoukl New Holland (jinak bývalý Ford Tractor)
Econic nyní napodobujou i konkurenti. MAN TGA Low Entry, Volvo Low Entry, viděl jsem někde i Scanii s takovou budkou. Úplně na rovinu, je to velice malý trh, takže to trochu nechápu.
UNIMOG musí být kompletní systém pro komunál, ne jen auto s hydraulikou, bez podpory dodavatelů nástaveb pro speciální aplikace se takový stroj neprosadí. Dnes už to není a nemůže být jen malý terénní speciál (jako kdysi řada 404) pro armádu, těch konkurentů bylo kdysi mrakySimca Unic Marmon Bocquet, Pinzgauer, Robur LO1500A a i naše Tatra 805...
UNIMOG musí být kompletní systém pro komunál, ne jen auto s hydraulikou, bez podpory dodavatelů nástaveb pro speciální aplikace se takový stroj neprosadí. Dnes už to není a nemůže být jen malý terénní speciál (jako kdysi řada 404) pro armádu, těch konkurentů bylo kdysi mrakySimca Unic Marmon Bocquet, Pinzgauer, Robur LO1500A a i naše Tatra 805...
Blatouch
Mne pripada, ze vetsina prispevatelu ve V3S nikdy nejela.
Me zkusenosti😒br /> - motor v kabine - v lete se v kabine nedalo horkem vydrzet, hluk v lete i v zime za hranici snesitelnosti
- neustale problemy se steraci napr., obecne s celou elektroinstalaci
- minimalni pohodli v kabine, o pohodli na korbe se neda vubec mluvit
- startovani v mraze - jedine pomoci zapalenych novin v nasavani vzduchu, v hlubokem mraze roztahovanim jinymi vozidly
- chronicke problemy se vzduchovymi brzdami a mala ucinnost brzd
- velmi maly polomer zataceni
- mizene vykony na silnicich
- vynikajici prostupnost terenem
- relativne maly nakladak - projel vsude
- ohromna odolnost
Zaver: na svou dobu vzniku OK, pak se ale dalsi vyvoj zastavil, v 80. letech jsme kolegum s Tatrovkami jen zavideli.
Me zkusenosti😒br /> - motor v kabine - v lete se v kabine nedalo horkem vydrzet, hluk v lete i v zime za hranici snesitelnosti
- neustale problemy se steraci napr., obecne s celou elektroinstalaci
- minimalni pohodli v kabine, o pohodli na korbe se neda vubec mluvit
- startovani v mraze - jedine pomoci zapalenych novin v nasavani vzduchu, v hlubokem mraze roztahovanim jinymi vozidly
- chronicke problemy se vzduchovymi brzdami a mala ucinnost brzd
- velmi maly polomer zataceni
- mizene vykony na silnicich
- vynikajici prostupnost terenem
- relativne maly nakladak - projel vsude
- ohromna odolnost
Zaver: na svou dobu vzniku OK, pak se ale dalsi vyvoj zastavil, v 80. letech jsme kolegum s Tatrovkami jen zavideli.
Čo to trepeš o pohodlí? Ty si v žiadnom podobnom aute z tej doby nesedel, že? Protirečíš aj sám sebe - ohromná odolnosť v protiklade s neustálymi problémami... Okrem iného trepeš hlúposti - určite mala V3S veľmi malý polomer zatáčania? Najprv rozmýšľaj, kým niečo napíšeš. Teda ak máš čím, lebo o tom sa dá s úspechom pochybovať.
[odkaz]
Avia (Praga) V3S M6 [odkaz]
[odkaz]
Několik desítek jich šlo i na vývoz do ciziny
[odkaz]
Devín zabil rozpad federace, ale především razantní zmenšení rozpočtů obou armád. V té době se nenakupovalo prakticky vůbec nic a dojížděly se zásoby!
Ono co funguje je někdy zbytečný vylepšovat. Hlavním problémem V3S byla stará kabina, slabý motor a špatné topení. Ross to vyřešil kabinou Renault a motorem Renault
Neexistuje, ale existoval do roku 99
Ešte niečo porozprávaj, nech sa poučím.
[odkaz]
Keď som tam bol naposledy, tak rozoberali Škodu Sentinel, ktorá sa vracala do svojho domovského múzea. Bolo to celkom zaujímavé.
Kto to má ďaleko, tak moje fotky z 2015. [odkaz]
Tak to ma zaujíma, aký mikrobus objavili, o červenom takto spamäti neviem...
Inak by som strašne rád vedel, kde skončili prototypy TAZ I a TAZ II, kedysi dávno boli obidve vo vývojovom sklade v TAZ Trnava, spolu s jedným MNA1000. Boli to vlastne predchodcovia vozidla Mibra, p. Mičíkovi sa zdali tak vydarené, že v ich vývoji pokračoval: [odkaz]
Vidíš, ty náhodou nevieš niečo o tomto? Som to fotil v 2008, ale asi pred týždňom to videl opäť jazdiť. Už nemá BA špz a cigáni s tým vozia rárohy, ale aj tak zaujímavé, že to ešte žije. Neprišlo mi to len ako úprava nejakého kutila...[odkaz]
[odkaz]
Edit: Tak je to robené na kolene, ale celkom slušné. "miesto torzných tyči použil listové pera aj zadná náprava je úplne iná kabina je tiež zmenená sedadla a palubovku ma z favoritu celé auto je vraj z pozinkovaného plechu."
Neviem, v koľkých exemplároch bolo to auto vyrobené, ale je celkom možné, že ide o jediný exemplár, v TAZ-ke to bolo bežné. Viacero prototypov bolo neskôr odpredaných a bežne jazdili.
P.S. Nekúpiš to od nich a nedáš dokopy? Počítam, že by ich uspokojilo pár stovák a keby si to dal dokopy, môže to riadne narásť na cene. Ktovie, možno aj p. kalina by také niečo prijal do zbierky, jeho inzeráty sú aj všelikde na slovenských weboch.