Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přesně před 65 lety byl vyroben první prototyp legendární Pragy V3S

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 18. 2. 2017
16
59
Zobrazit náhledy (16)
Praga Praga Praga Praga Praga Praga Praga Praga Praga Praga Praga
Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S.

Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách. Její konstrukce vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, výsledek byl ale plně dílem českého konstrukčního týmu.

Konstrukce a příprava výroby tehdy zabraly rekordně krátkou dobu - od první čáry na rýsovacím prkně k sériovému automobilu uplynulo necelých 20 měsíců. Prototyp přitom vyjel z dílen jen pět měsíců poté, co národní podnik Praga dostal v srpnu 1951 za úkol vyvinout střední nákladní automobil do těžkého terénu. Daleko ale nedojel, pamětníci vzpomínají, že už na dvoře mu prasklo ložisko spojovacího hřídele. Drobná závada ale osud nového vozu nemohla ovlivnit, následovaly zkoušky prototypů, po kterých automobil doznal jen několika změn.

"Vejtřaska" vynikala terénními schopnosti díky žebřinovému rámu a její průchodnost zvyšovaly také redukce v nábojích kol. Mezi její hlavní nedostatky patřila nízká úroveň komfortu a vysoká hlučnost motoru.

Během dlouhých let výroby prošla Praga V3S jen lehkými modifikacemi, větší změny se uskutečnily až na počátku 80. let, když už se automobil vyráběl v Bratislavských automobilových závodech (BAZ). Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Kariéra nezdolného vozu ale tím ještě nebyla ukončena - ještě později se nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči (kde dostaly vodou chlazené motory Avia), jinde zase procházely automobily rozsáhlými modernizacemi.

Československá armáda v minulosti používala až 25.000 kusů Pragy V3S a česká armáda dodnes ještě několik vozů v původním vzduchem chlazeném provedení provozuje. "Vejtřasku" však postupně nahrazují modely Tatra T 815, T 810 a Tactic.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - mariov8
Jinak v 80 letech
mariov8
| 20. 2. 2017
Econic nyní napodobujou i konkurenti. MAN TGA Low Entry, Volvo Low Entry, viděl jsem někde i Scanii s takovou budkou. Úplně na rovinu, je to velice malý trh, takže to trochu nechápu.

UNIMOG musí být kompletní systém pro komunál, ne jen auto s hydraulikou, bez podpory dodavatelů nástaveb pro speciální aplikace se takový stroj neprosadí. Dnes už to není a nemůže být jen malý terénní speciál (jako kdysi řada 404) pro armádu, těch konkurentů bylo kdysi mrakySimca Unic Marmon Bocquet, Pinzgauer, Robur LO1500A a i naše Tatra 805...
Príbeh na pokračovanie...
T.E.S.L.A už na ACZ serie
| 19. 2. 2017
Od teba? >:D
Príbeh na pokračovanie...
T.E.S.L.A už na ACZ serie
| 19. 2. 2017
Ja som ho vídal zaparkované v okolí Miletičky, ale už dávno tadiaľ nechodím, takže neviem.
Praga V3S - legenda nebo nostalgie ?
T.E.S.L.A už na ACZ serie
| 19. 2. 2017
Čo to trepeš o pohodlí? Ty si v žiadnom podobnom aute z tej doby nesedel, že? Protirečíš aj sám sebe - ohromná odolnosť v protiklade s neustálymi problémami... Okrem iného trepeš hlúposti - určite mala V3S veľmi malý polomer zatáčania? Najprv rozmýšľaj, kým niečo napíšeš. Teda ak máš čím, lebo o tom sa dá s úspechom pochybovať.
Avatar - pumpkin
Príbeh na pokračovanie...
pumpkin
| 19. 2. 2017
No už dlho neparkuje na Bajkalskej a ani nemá bratislavské špz, teraz tuším Pezinok alebo Malacky, takže ani netuším komu patrí. Ja to nepotrebujem vlastniť, ale rád pomôžem pri záchrane. Pán Kalina tvrdí, že by to mal byť prototyp a mal by aj záujem. :-)