Jedním z pokusů o modernizaci Tatry 603 byl prototyp X, funkční verze makety s označením X-5. Podobně jako předchozí sedan A se do výroby nedostal. Odvozené kombi a dvoudveřové GT zůstaly na papíře.
V jednom starom čísle Chromu je článok o amerikách, ktoré tu za socíku jazdili a je tam aj ten Corvair. Skúsim to pohľadať, ale tuším sa tam spomínalo, že dožil v 90. rokoch.
Si mal vidieť colníkov keď sme v prvej polovici 90-tok cestovali cez RO do BG na krvavočervenej 613. Vtedy mali taký zvyk, že išiel jeden okolo a klepal autám vzadu po kufroch aby ich vodiči otvorili. Ja som vždy pekne kľúčikom otvoril a o chvíľu sa vždy zbehla polka colnice a čumeli jak puci na tú mašinu, navyše (z ich pohľadu) na zlom mieste >:D >:D >:D Výsledok bol ten, že to čom mal človek vpredu v kufri ich už potom nezaujímalo vôbec.
Ja som to čítal až dnes a stojí tam:
"Slováci mají být na co hrdí a plným právem, považují tento vůz za jedno z tamních vrcholných děl."
To ti tak strašne vadí, že nás nazval tak, ako nás nazval?
auto vyzeralo celkom chrumkavo, ale pri listovaní galérie mi slza kápla za tie fotky s hradom, synagógou, bez ufa, parlamentu, ach jaj, auto aj bratislava super.
Nikdo to nezmiňuje.... Kdo ví, zda byl vůbec Chevy přístupný: KSČ měla na dary tajný objekt, kde se shromažďovaly. Jen málo se jich dostalo na veřejnost (do muzeí a pod.). Chevy Corvair myslím nikdy nikde vystavován nebyl a asi byl tedy nepřístupný.
Kořeny podobnosti je možné najít ve více tehdejších studiích (tzv. futuristické období :-) ). Ale jinak je X-ko určitě svébytný projekt s velmi elegantními tvary respektujícími aerodynamickou tradici osobních vozů z Příboru. Myslím, že vedení KSČ se asi nelíbilo, že je málo reprezentativní: když se porovnají tehdejší repre vozy KSSS s projektem Tatra X, je jasné, že aerodynamika nepřináší sebou tak nabubřelý vzhled a dojem.
Hlavní důvod přerušení dalšího pokračování dondes pozoruhodného vozu byl
- jednak státní úkol representačního vozu (vozu pro papaláše), a tedy s nutností vyšší kabiny (aby mohli nastupovat a sedět v kloboukách!),
- jednak technický: v zájmu zmenšení přetáčivosti vozu umístění motoru vzadu nad zadní nápravu (a převodovkou před ní). Což Tatra zkoušela už s motorem T603, a to dokonce se třemi dvojicemi před ní, aby se pak ustálilo řešení souměrné jen se dvěma. A začal se vyvíjet motor T613 souběžně s novým vozem. Díky tomu dodnes s pozoruhodnou vyvážeností vozu na nápravy a pozoruhodnými jízdními vlastnostmi - po víc jak 45 letech).
Poznámka: k T603X byla i námitka - méně podstatná - jistou tvarovou podobností s tehdy progresivním Renaultem R16.
Poznámka ke vstupu vzduchu k motoru pod zadním oknem: Může být otázka, zda vrchní proud vzduchu sjížděl se střechy po zadním okně a do škvíry pod ním se snadno dostával. Vypadá to však dost přesvědčivě, že ano, protože dnešní "štítek" nad oknem pro odtrh vzduchu tam není. Zkušenosti jsou.
Myslel som ze sa predsa len zdržím prejavu ale...nezdrzim.
To redaktorkovo trapne "na vychod" a "slovaci" a viacere narážky na neschopnosť a este neviem čo (cital som to vcera ale diskusia je otvorena az dnes)...no aby si sa nepo*ral...chudak.
To nebolo o ludoch ale o riadení štátu...ale vlastne vysvetlenie si kazdy najde sám
... až na to, že se do Itálie vůbec necestovalo! první skici byly prezentovány v Praze, další v Kopřivnici až po 2 letech (!) a finalizace návrhu už probíhala jen korespondenčně, protože u Vignale nevěřili, že to soudruzi z Tatry myslí s realizací projektu vážně.... Předtím nikdy nezažili takovou ne-komunikaci a takové zdržování v jednání. Viz vzpomínky skutečných pamětníků.
Mimochodem je trapas útočit na fakt, že v Blavě byla založena BAZka a že vlastně nic nevyráběla. Stejně jako v naprosté většině ostatních případů za to mohla neschopnost řídících kádrů (obou národností bez rozdílu), nikoliv fakt, že fabrika byla umístěna na Slovensku.
Jeden známy mi hovoril, ako boli na T 613 v Taliansku ešte za boľševika. Jeho foter bol šajba na ministerstve v Prahe a tak dostal povolenie na výlet a šoféra k tomu.
Povedal, že všade kde prišli, tak sa zbehli ľudia, ktorí sa na auto vypytovali a fotili si ho.
Talianom ako nešlo do kokosu, že to auto, ktoré má motor vzadu a plutvičky pri zadnom okne je čierne a nie červené. ;-)
Moc neovládam podrobnú históriu Tatry, ale mohla byť 603 A inšpirovaná Chevroletom Corvair, ktorý do Československa poslal Fidel Castro? Vidím tam istú podobu, aj čo sa koncepcie týka.
A tak podle mě je to na pohled docela povedené, jen by se to nesmělo vyrábět v Blavě >:D
Ale jinak s tím cestováním do Itálie jsem to myslel vážně, mi to tak říkal jeden tatrovák.
preco si myslis, ze by to bola ostuda ? skor si myslim, ze ostuda bola ze si Tatra neverila a neverila vlastnym veciam, tak mozno i dopadla i so slavnou spolupracou...
To kombi je paradne... keby sa to vyvazalo tak by to malo uspech a aj coupe bolo pekne... skoda, ze si viacej neverili v Tatre, samotnym navrharom v Bratislave muselo byt dost nevolno ked ich projekt a snaha spadla pred finale... des