Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Tatra 603 X (1966): Nástupce šestsettrojky měl být z Bratislavy. V Kopřivnici ale projekt zatrhli.

Jedním z pokusů o modernizaci Tatry 603 byl prototyp X, funkční verze makety s označením X-5. Podobně jako předchozí sedan A se do výroby nedostal. Odvozené kombi a dvoudveřové GT zůstaly na papíře.
Zpět na článek
Avatar - pumpkin
21. 2. 2017 20:01
Re: Náhoda?
V jednom starom čísle Chromu je článok o amerikách, ktoré tu za socíku jazdili a je tam aj ten Corvair. Skúsim to pohľadať, ale tuším sa tam spomínalo, že dožil v 90. rokoch.
Avatar - dochtor
21. 2. 2017 17:07
Re: 2 veci
chrumkavý je doslova křupavý

V tomto prípade je ale výstižnejšie vysvetlenie samotného autora :-)
Avatar - dochtor
21. 2. 2017 17:03
Re: 613
Tak potom ktorý výrok.
Buď to už autor skorigoval alebo vidíš niečo čo tam nie je.

Uznávam ale , že tu v diskusii sú občas vtipálci, ktorí sa zrejme potrebujú smiať z vlastnej hlúposti, ako "narona 20.02. 22:06" .
21. 2. 2017 16:28
Re: 2 veci
chrumkavo je chutně, k sežrání
21. 2. 2017 16:20
Re: T603X - přes 50 let
Jo, jo, ... Jenže to ještě nebylo (vůz roku 1968).
Avatar - jpor (RSKa)
21. 2. 2017 16:18
Re: 613
Tento vyrok je z opacneho sudka, ten som pochopiteľne nemyslel
21. 2. 2017 14:51
Re: 2 veci
Co to znamená slovensky "chrumkavo"? :-)

Mně kápla, když jsem ji viděl v kopřivnickém muzeu Tatry za totáče, kdy ještě T613 nebyla tak rozsířená - a nakonec byla na jiné téma (pro papaláše).
21. 2. 2017 13:58
Re: T603X - přes 50 let
Mě to spíš připomíná než R16 NSU Ro 80:-)
Avatar - wakantanka
21. 2. 2017 12:44
Re: Jedna story ...
Si mal vidieť colníkov keď sme v prvej polovici 90-tok cestovali cez RO do BG na krvavočervenej 613. Vtedy mali taký zvyk, že išiel jeden okolo a klepal autám vzadu po kufroch aby ich vodiči otvorili. Ja som vždy pekne kľúčikom otvoril a o chvíľu sa vždy zbehla polka colnice a čumeli jak puci na tú mašinu, navyše (z ich pohľadu) na zlom mieste >:D >:D >:D Výsledok bol ten, že to čom mal človek vpredu v kufri ich už potom nezaujímalo vôbec.
Avatar - dochtor
21. 2. 2017 12:18
Re: 613
Ja som to čítal až dnes a stojí tam:
"Slováci mají být na co hrdí a plným právem, považují tento vůz za jedno z tamních vrcholných děl."
To ti tak strašne vadí, že nás nazval tak, ako nás nazval?
21. 2. 2017 11:08
2 veci
auto vyzeralo celkom chrumkavo, ale pri listovaní galérie mi slza kápla za tie fotky s hradom, synagógou, bez ufa, parlamentu, ach jaj, auto aj bratislava super.
21. 2. 2017 10:16
Re: Jedna story ...
Ano, i to se udávalo, když tatrováci byli s T603 za Vignalem.
Avatar - Bubáq
21. 2. 2017 09:47
Re: Náhoda?
Nikdo to nezmiňuje.... Kdo ví, zda byl vůbec Chevy přístupný: KSČ měla na dary tajný objekt, kde se shromažďovaly. Jen málo se jich dostalo na veřejnost (do muzeí a pod.). Chevy Corvair myslím nikdy nikde vystavován nebyl a asi byl tedy nepřístupný.
Kořeny podobnosti je možné najít ve více tehdejších studiích (tzv. futuristické období :-) ). Ale jinak je X-ko určitě svébytný projekt s velmi elegantními tvary respektujícími aerodynamickou tradici osobních vozů z Příboru. Myslím, že vedení KSČ se asi nelíbilo, že je málo reprezentativní: když se porovnají tehdejší repre vozy KSSS s projektem Tatra X, je jasné, že aerodynamika nepřináší sebou tak nabubřelý vzhled a dojem.
21. 2. 2017 09:43
T603X - přes 50 let
Hlavní důvod přerušení dalšího pokračování dondes pozoruhodného vozu byl
- jednak státní úkol representačního vozu (vozu pro papaláše), a tedy s nutností vyšší kabiny (aby mohli nastupovat a sedět v kloboukách!),
- jednak technický: v zájmu zmenšení přetáčivosti vozu umístění motoru vzadu nad zadní nápravu (a převodovkou před ní). Což Tatra zkoušela už s motorem T603, a to dokonce se třemi dvojicemi před ní, aby se pak ustálilo řešení souměrné jen se dvěma. A začal se vyvíjet motor T613 souběžně s novým vozem. Díky tomu dodnes s pozoruhodnou vyvážeností vozu na nápravy a pozoruhodnými jízdními vlastnostmi - po víc jak 45 letech).

Poznámka: k T603X byla i námitka - méně podstatná - jistou tvarovou podobností s tehdy progresivním Renaultem R16.

Poznámka ke vstupu vzduchu k motoru pod zadním oknem: Může být otázka, zda vrchní proud vzduchu sjížděl se střechy po zadním okně a do škvíry pod ním se snadno dostával. Vypadá to však dost přesvědčivě, že ano, protože dnešní "štítek" nad oknem pro odtrh vzduchu tam není. Zkušenosti jsou.
Avatar - jpor (RSKa)
21. 2. 2017 09:04
Re: 613
Myslel som ze sa predsa len zdržím prejavu ale...nezdrzim.
To redaktorkovo trapne "na vychod" a "slovaci" a viacere narážky na neschopnosť a este neviem čo (cital som to vcera ale diskusia je otvorena az dnes)...no aby si sa nepo*ral...chudak.
To nebolo o ludoch ale o riadení štátu...ale vlastne vysvetlenie si kazdy najde sám
Avatar - Bubáq
21. 2. 2017 07:38
Re: 613
Nenechte se peterle unést zlobou na chudáka, jemuž rozum nedovoluje formulovat inteligentní názory.
Avatar - Bubáq
21. 2. 2017 07:36
Re: 613
... až na to, že se do Itálie vůbec necestovalo! první skici byly prezentovány v Praze, další v Kopřivnici až po 2 letech (!) a finalizace návrhu už probíhala jen korespondenčně, protože u Vignale nevěřili, že to soudruzi z Tatry myslí s realizací projektu vážně.... Předtím nikdy nezažili takovou ne-komunikaci a takové zdržování v jednání. Viz vzpomínky skutečných pamětníků.
Mimochodem je trapas útočit na fakt, že v Blavě byla založena BAZka a že vlastně nic nevyráběla. Stejně jako v naprosté většině ostatních případů za to mohla neschopnost řídících kádrů (obou národností bez rozdílu), nikoliv fakt, že fabrika byla umístěna na Slovensku.
21. 2. 2017 05:42
Jedna story ...
Jeden známy mi hovoril, ako boli na T 613 v Taliansku ešte za boľševika. Jeho foter bol šajba na ministerstve v Prahe a tak dostal povolenie na výlet a šoféra k tomu.
Povedal, že všade kde prišli, tak sa zbehli ľudia, ktorí sa na auto vypytovali a fotili si ho.
Talianom ako nešlo do kokosu, že to auto, ktoré má motor vzadu a plutvičky pri zadnom okne je čierne a nie červené. ;-)
21. 2. 2017 05:24
V bratislavskej BAZ-ke sa koketovalo ...
aj s licenčnou výrobou Alfa Romeo Giulia. To však zarazila Moskva! ;-\
21. 2. 2017 05:19
Re: 613
V6last imile, a čistý Adidas - Tatra 77 a 87 ;-)
Avatar - pumpkin
20. 2. 2017 23:20
Náhoda?
Moc neovládam podrobnú históriu Tatry, ale mohla byť 603 A inšpirovaná Chevroletom Corvair, ktorý do Československa poslal Fidel Castro? Vidím tam istú podobu, aj čo sa koncepcie týka.
20. 2. 2017 23:06
Re: 613
Ale robiť ž do 1974 auto z 50. rokov, to nebyla ostuda, to byla chlouba :yes:
Avatar - pumpkin
20. 2. 2017 22:55
Re: coupe a kombi
No ale keby len ten. To musí byť strašné pracovať celý život na nových autách, ktoré ale vždy skončili ako zabudnutý projekt v šuplíku. ;-\
20. 2. 2017 22:39
Re: 613
4 oči jako od Chosého Kabaňose, no jo naši bratři, čím víc světel, tím víc Adidas
Avatar - narona
20. 2. 2017 22:06
Re: 613
A tak podle mě je to na pohled docela povedené, jen by se to nesmělo vyrábět v Blavě >:D
Ale jinak s tím cestováním do Itálie jsem to myslel vážně, mi to tak říkal jeden tatrovák.
Avatar - lamal
20. 2. 2017 21:56
Re: 613
preco si myslis, ze by to bola ostuda ? skor si myslim, ze ostuda bola ze si Tatra neverila a neverila vlastnym veciam, tak mozno i dopadla i so slavnou spolupracou...
Avatar - Uživatel_5340709
20. 2. 2017 21:39
Re: 613
A dobře udělali, s tímto by si trhli akorát ostudu. ;-)
Avatar - lamal
20. 2. 2017 21:34
coupe a kombi
To kombi je paradne... keby sa to vyvazalo tak by to malo uspech a aj coupe bolo pekne... skoda, ze si viacej neverili v Tatre, samotnym navrharom v Bratislave muselo byt dost nevolno ked ich projekt a snaha spadla pred finale... des
Avatar - narona
20. 2. 2017 20:58
613
A protože konstruktéři chtěli mít možnosti cestovat do kapitalistické země tak se dohodli s Italy na návrhu kastle pro nástupce - 613. >:D :yes: