Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Jízda na jaře: Proč už nejezdit na zimních pneumatikách? A jak je to s celoročně povinnou zimní výbavou?

43 komentářů

kalousek
Sice se téma omílá furt dokola, ale tenhle článek celkem hlavu a patu má
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
brzdná dráha ok, že rychleji mizí ok, že více "plavou" ok, ale že letní pneu odvádí lépe vodu, tím bych si tak jistý nebyl.
kuny
vzdycinky zalezi na hloubce vzorku ;-)... take tam psali, ze jsou zimni pneu mene komfortni - mam zcela opacne pozorovani - mensi komfort vzdy na tvrdych letnich. to same v podstate plati i o produkovanem hluku, i kdyz ten je specificky vzdy podle kombinace plast-povrch.
Petr72
Souhlas.
Nektere vety v clanku ohledne pneu jsou pekne perly:
"Letní gumy totiž bývají lépe přizpůsobeny lijákům, a proto lépe odvádějí velké množství vody."
- Videl nekdy autor nektere letni pneu? 4 mm zbyvajici vzorek a zbyvaji jen prostredni hlavni drazky a odvodove do strany jsou pryc. Kdezto prakticky vsechny zimni tu vodu proste odvedou, nejvice do strany.
"Takoví řidiči by navíc měli myslet na to, že na zimácích musí i v létě jezdit opatrně."
- A ridici na letnich nemusi jezdit opatrne?
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Přesně a čemu jsou přizpůsobené potom zimní pneu hlavně v Evropě? Pokud vím, tak trvale mokré vozovky, sněhová kaše a mix obojího.
Avatar - Barrichello
Barrichello
Zimní jezdí v létě na vodě velmi dobře, samo nesmíte mít protektory Vraník a pneu Kudrnáč nebo offroadový gumy na sibiř.
Avatar - Ozzman
Ozzman
>:-[] >:-[] :yes: A zkusil si někdy v životě koupit i letňáky pro porovnání? Pak by si nepsal takový krávoviny... zimáky v létě třeba na mokru jsou zlo. Je pravda, že na Aleru to asi nepoznáš >:D
Avatar - Barrichello
Barrichello
Zkusil, letní sem měl jednu sezonu na Sebringu (děsně hlučené Micheliny Pilot Primacy), 1 sezonu na 300C (Goodyear Eagle F1) a 3 a čtvrt roku na Aleru celoročně (Barum Bravuris).
Ted mam letní na Camaru (nepřetržitě od října)

>:D

Jak už sem tu psal, s Alerem seš vedle, tam sem na zimních v létě odjel asi 300 km.
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Ozzy, asi to teď nerozhodneme, ale pokud by tu byl test jak sedí letní vs. zimní pneu na mokré vozovce v létě, tak se vsadím, že na tom budou stejně, možná na odolnost proti aquaplaningu bude mít zimní lepší. To však na věci nic nemění, že na suchu bude zimní celkově horší.
Avatar - Barrichello
Barrichello
Na suchu jezdí všechno, i slicky.

A hodně záleží od koho ty gumy jsou, vzhledem k tomu že tu mimo fleety jezdí půl národa na čínskejch gumách a to i na SUV a 2 tunovjech osobácích bych si nedělal moc valné iluze že tyhle noname sou nějak výrazně lepší jak zimáky od známých značek
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
To jo, Vanli nebo Nexen letní bude i v létě horší než Continental zimní. :-)
Avatar - Barrichello
Barrichello
těch značek je mraky, všlijaký Nakang, Achiles, ukrajinský gumy to samý v bleděmodrým atd
Avatar - Ozzman
Ozzman
Upřímě, mam spíše horší zimáky a o několik tříd lepší letní, takže pro mne je ten rozdíl propastný. Ale já spíš rýpnul do Barika, protože podívej sám... na suchu jede všechno, tak jezdil na protektorech a na zimákách a ještě někdy napíše, že my ostatní, co přezouváme, jsme ... >:D >:D
Avatar - Barrichello
Barrichello
Protektory sem nikdy neměl, zato už mam počtvrté zcela nové zimáky od značek jako Continetal, Nokian, Vredestein a Hankook a po předchozích sem dojížděl Pirelli, Nokian, Michelin a Kormoran >:D

Pravda, letní sem si koupil za celých 13 let akorát jedny ty Barumky na Alero a jednu novou Goodyearku na 300C :-)
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
To máš asi pravdu. Na druhé straně dojíždět v létě značkové zimáky není nic proti ničemu, ale zdá se mi, že jsme pomalu svědky gumárenské lobby, které se nám snaží podsunout, že je to strašný hřích.
Netvrdím že je to ridičsky košer, ale znám x majitelů SUV, co jednou za 4 roky na podzim koupí na auto jedny zimáky a jezdí všechny sezony. S SUV okresky v létě nedrtíš, takže se to asi normálně tak řešit dá.
Avatar - Ozzman
Ozzman
:yes: Pak si rozumíme :-) já znám zas frajery, co jezdí na letních celý rok, to je horší varianta >:D
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Tak to jsou dementi :-! , navíc to není legální.
Avatar - Barrichello
Barrichello
Jaktože to není legální? Pokud nevyjednou tam kde je značka nebo když je na silnici sníh a led, tak to je legální je. Naprosto běžně sem jezdil v lednu nebo prosinci po suchý silnici na letních. S Alerem i Camarem :-):-)
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
Kde je značka je to bez řečí, jinak v Lednu, Únoru tj. v zimním období můžeš předpokládat zhoršení podmínek sjízdnosti kdykoliv, takže bys je teoreticky měl mít vždycky.
/jinak beru, že sedneš do Alera, a jedeš za slunečna a sucha 1 km v Lednu do Lídlu pro rohliky a zpátky/
Avatar - Barrichello
Barrichello
Najezdil sem s tím v zimě tak 6 tisíc km >:D To bych - kdybych jezdil 2 km pro rohlíky musel mít doma rohlíků, že by je nesnědl fotbalový stadium na zápase Realu Madrid >:D >:D >:D
Avatar - O5kar
O5kar
>:D Každoroční folklor.
stormrider
V dnešním světě je málo jistot, jednou z nich jsou ale každopádně sezonní motoristické články, které se s železnou pravidelnosti objevuji na jaře a na podzim s informací, že už je ten správný cas vyrazit do nejbližšího pneuservisu. :-)

Řídím rád, jsem vnímavý řidič, na autech jsem citlivý i na drobné technické nedostatky a rád se svezu např. po hezké okresce svižně. Přesto tvrdím, že zimní pneu "v létě" nejsou zdaleka takový problém jak se často prezentuje. Ano, v 35 stupních bude nova zimni pneumatika daleko od optimálních vlastnosti a pri snaze o maximální výkony napr. na okruhu zimaky opravdu obouvat nebudu... Kdyz ale vidim, jakým stylem a tempem 90% ridicu na cestách jezdi, a v jakém stavu někteří svá auta maji (stare tlumice, sjete brzdove desticky, vyrezle kotouce, 10 a vice let stare pneu) mnohem drive nez na limity zimní pneu narazi na limity sebe samých nebo jiných částí auta, včetně oněch krizových situaci. Tudíž pokud jezdím po městě jednotky tisíc km za rok, nebo chci do června dojezdit staré zimaky a pak vyhodit, myslim, ze se nedá nic zkazit. Podobne tema jsou celoroční pneu, nemam s nimi v českých podmínkách zkušenost, ale pokud vám na nich Ford v US proda Mustanga s 300 konmi, a to jeste v oblasti kde jsou tuhe zimy, asi to tak "nepoužitelné" také neni
kuny
no, ony ty limity vozu si jdou casto ruku v ruce s limity pneu. samozrejme mas ale pravdu, ze zimni pneu v lete na suchu neni to nejvetsi zlo. to si akorat ridic nici gumu. me treba u pneumatik obecne vubec netrapi jejich vlastnosti na suche vozovce, ale zajimaji me predevsim jejich vlastnosti na mokru (resp. jeste na snehu a ledu u zimnich). radsi spickovou gumu na vode a prumernou na suchu nez naopak. ona totiz i ta spickova na mokru bude na suchu samozrejme dosahovat lepsich parametru, ale co je mi to platne, kdyz pocasi si nevybiram, ze? ;-)
stormrider
Souhlas, na mokru se láme chleba. Tam jsou zase z mojí zkušenosti kritické staré letní gumy, které přestávají fungovat.
Avatar - Barrichello
Barrichello
Ono jde o značku pneu. Činské, ukrajinské, indonéské a kýho vejra jaké letní gumy, které tu spousta lidí jezdí maj v červenci na mokru dráhu o půl metru kratší jak zimní Pirelli co stojí 4x tolik jedna guma.

Takže asi tak.
Petr72
Mimochodem, uz jsem se nekolikrat setkal s vykladem zakona, ze zimni pneu musi mit minimalne 4 mm za vzdy. Pry i v lete. Coz je pekna kravina. Potkal jsem to uz nekolikrat v mediich, ze si takto policie vyklada zakon.
Zajimalo by me, zda nevite jestli to uz nekdo oficialne dementoval?
kuny
no, uprimne, spis mi prijde jako vtip ta hloubka 1,6mm u letnaku. tam bych to videl tak na 3mm a pak uz to u tech zimaku muze byt skoro jedno. ale chapu, kam miris, urcite u zimaku pri letnim pouziti by nemel byt zohlednovan parametr prisuzovany pouziti v zime.
Horst Fuchs
Pár kolegů, kteří dojížděli v létě zimáky, už problémy mělo. Na to konto jsme to rozebírali na každoroční seanci zvané školení řidičů. Insktruktor jasně řekl, že podle zákona je zimní guma definována označením M+S. Dále pak je v zákoně uvedeno, že zimní guma musí mít vzorek minimálně 4 mm. Takže když vás orgán chytne s gumou M+S a vzorkem 3 mm, máte problém. Jako řešení doporučil označení M+S vybrousit, čímž se ze zimní gumy stane podle zákona letní.
Je to sice poněkud úchylné, ale člověk si už zvykl na leccos.
JirkaX
Není to náhodou tak, že jako zimní pneu může být použita i guma s označením M+S (bláto a sníh)? Zimní gumy mají navíc označení sněhovou vločkou nebo horou. A vybroušení pochybuji že by pomohlo. Pokud má guma nápis např. Polaris, tak není co řešit.
Horst Fuchs
Podle vyhlášky 341/2014 Sb. : ...dezén zimní, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení M+S, M.S, M/S nebo MS; za zimní dezén se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML, MPT nebo POR.
O žádné vločce nebo obchodním označení typu Polaris, Arctic, Siberia, Pinguin nebo Eskymo se tu nepíše, čili nemá smysl, minimálně tedy podle zákona.
JirkaX
Jasně, že se nepíše nic např. o značce Polaris. Jenom jsem chtěl naznačit, že by ten policajt musel být úplně mimo, kdyby ho tohle označení netrklo.
Horst Fuchs
To je jasné, nicméně policajt se v tomto bodě musí řídit podle zákona nebo spíš nějaké jejich směrnice a tam se to píše takto nesmyslně.
sachs800
M+S neznamená zimní gumy. Pneu s tímto označením lze v zimním období použít. Zimní pneumatiky mají na boku znak vločky.
_MT_
Tenhle rozdíl je marketingový. Výrobci pneumatik rozlišují mezi celoročními vhodnými na sníh a čistě zimními. A ty pneumatiky se liší. Z hlediska předpisů je to však úplně jedno. Obě splní podmínky naprosto stejně (obě mají zimní vzorek a označení M+S nebo ekvivalent). Předpisy pak o nějaké vločce nic neříkají. Kdybys tam měl jen tu vločku, tak máš smůlu.
Petr72
No tak to tedy nevim, co to bylo za instruktora. Protoze pokud se neco nezmenilo, tak zimni kola resi zakon 361/2000 konkretne v §40a ktery je primo nazvan "Provoz vozidel v zimním období" a pise se tam toto "Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm"

Takze nikde neni uvedeno nic o tom, ze zimni pneu musi mit 4 mm vzdy, ale resi se jen jake pneu maji byt v zimnim obdobi.

Takze tento instruktor je vedle policistu jen dalsi ukazka, ze je potreba nazavisla osveta ktera neni ovlivnena zadnymi marketingovymi zajmy vyrobcu cehokoliv.
_MT_
Tady nesouhlasím. Vyhláška o technické způsobilosti říká, že pneumatika musí mít minimálně 1,6 (to je pro všechny pneumatiky, zimní i letní). A zákon říká, že v určitém období, za určitých podmínek potřebuješ zimní gumu s minimálně 4 (u vozidel do 3,5 tuny). Mimo tohle období a podmínky tahle část neplatí, platí tedy těch výchozích 1,6.

Tohle mi připomnělo, jak policista "změřil" hloubku dezénu pohmatem a užil "mozkového myšlení" a usoudil, že vzorek je nedostatečný. >:D
Petr72
Ano, presne takto by to melo byt. A ted si predstavme, ze policista husti moudro o zimnich pneu a 4 mm do nekoho kdo presne nezna zakon. Jak to asi muze dopadnout, ze?

To mne pripomelo jednu situaci, kdy me zastavila "Pomahat a chranit" v okresnim meste uprostred vilove ctvrti policie. Pak prisla jedna chytra prislusnice a ze pry mam ojete gumy. Nacez jsem si nechal ukazat, kde ze je mam ojete. Ukazala mne ze sikme drazky na krajich pneu uz skoro nebyly videt. Ja ji oponoval, ze v zakone je uvedeno, ze hloubka dezenu 1.6 mm musi byt v hlavnich obvodovych drazkach kde jsou oznacene body TWI. A ze moje pneu maji ve 3 hlavnich drazkach odhadem tak 5 mm. Pak si dovedla postupne sve kolegy, takze jsem jim to jeste 2x zopakoval. A jelikoz jsem mel vse vcetne lekarnicky, zarovek v poradku tak to skoncilo slovy "jedte prosim uz".
Josef 1
Kolik řidičů na zákony kašle a přezouvá již 31.3. ?
Kdyby 31.3. byli účastníkem nehody s letními pneu, tak se nedoplatí.
Avatar - Barrichello
Barrichello
nesmysl, pokud bude toho 31.3. teplota 18 stupnů a sucho jak toroud, nemůžou letní gumy nic zavinit, když si na to vezmeš znalce, vyhraješ každej soud
_MT_
Proč bys nemohl přezout dřív? Proč bys nemohl mít letní celou zimu? Jen na letních nemůžeš vyjet, když je nevhodné počasí. A nemůžeš projet úseky s povinnou zimní výbavou.
Avatar - lordlord
lordlord
mám zimní a nepřezouvám, jezdím každý den, ale najezdím málo km, dvě sady gum se mi nevyplatí, i v létě když jedu ráno na šestou do práce, bývá i méně než 10°C
tomasfatalista
Zdravim. Rad by som sa podelil o nazor. Som ostrielany sofer, sice nejazdim vela. Letne pneumatiky nepouzivam, lebo sa to v mojom pripade neoplati. Mam odskusane, ze zimne pneu mi vydrzia cca 70tis kilometrov a potom ich zahodim a kupim opat zimne pneu. V mojom pripade je to tak 2-3 roky.Ked preratam ze by som mal dat 2X20euro rocne na vymenu tak to mam za tri roky usetrene na dalsiu sadu pneu(120e) plus mi odpada cas straveny v pneuservise a priestor na skladovanie. K jazdnym vlastnostiam sa nebudem vyjadrovat. Je to subjektivne. Ja osobne ziadne negativa nevidim. Jazdim za 6,3 litra benzinu dlhodobo na 1,6litrovej C3. Rozdiel v spotrebe je priam az nulovy..Vsetko zalezi od stylu jazdy a hmotnosti auta..
_MT_
S ušetřením peněz za výměnu je to diskutabilní, protože bys měl kola z auta stejně sundat. A když jsou dole, tak je můžeš vyměnit. Samozřejmě chápu, že nemá smysl mít dvě sady, když ty pneumatiky neupotřebíš. Obzvláště, když se s tím autem nejezdí nějak rychle (například městské vozítko).