Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízda na jaře: Proč už nejezdit na zimních pneumatikách? A jak je to s celoročně povinnou zimní výbavou?

David Bureš David Bureš 5. 4. 2017 • 11:20
26
43
Zobrazit náhledy (26)
Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení Jarní specifika řízení
I na jaře má řízení svá specifika. Na silnice se s teplejším počasím vracejí cyklisté a motorkáři, zároveň to ale stále může někde klouzat.

Mohlo by se zdát, že příchod jara je pro řidiče pohodové období, které po zimě s jejím nečasem plným sněhu, ledu nebo mlh přináší minimum rizik. Jenže i jízda na jaře má svá specifika, na která by řidiči měli v těchto týdnech myslet. Jelikož si tato specifika množství řidičů neuvědomuje, rozhodli jsme se je připomenout.

Pozor na cyklisty a motorkáře!

Jistě jste si toho třeba během uplynulého prosluněného víkendu všimli i vy, případně jste mezi nimi dokonce byli. Na silnici se opět vrací cyklisté a motorkáři, kteří si po tuhé zimě chtějí konečně také užít hezkého počasí. Jenže zároveň si motorkáři, cyklisti i samotné řidiči po zimě trochu odvykli na ostatní účastníky silničního provozu, a tak při jízdě na nepřehledné okresce myslete za volantem na to, že za prudkou zatáčkou může jet rodinka na kolech nebo rychle jedoucí motocyklista.

Řidičům rovněž připomínáme, že i při předjíždění cyklisty musí dávat znamení o změně směru a především dodržovat bezpečný rozestup od jízdního kola, který by rozhodně neměl být menší než metr. Pokud to jde, klidně při předjíždění přejeďte do druhého pruhu. Ještě důrazněji to platí pro řidiče autobusů a nákladních vozů, protože tlaková vlna tvořená jejich velkým vozidlem může ohrozit stabilitu cyklisty.

Samotným milovníkům jízdy na kole zase připomínáme, že na silnici mají jezdit na pravém kraji vozovky a hlavně jednotlivě za sebou, nikoliv vedle sebe. Pamatujte též na to, že tma nastává stále brzo, a tak při snížené viditelnosti zapínejte na kole bílé světlo vpředu a červené (svítící nebo blikající) vzadu. Změnu směru na kole jasně ukazujte zvednutou paží.

Pořád to může klouzat

Přestože první sluneční paprsky mohou vybízet k jízdě bez střechy nad hlavou nebo k rychlé jízdě na oblíbené silničce na Karlštejnsku, řidiči by stále měli myslet na to, že jarní počasí je zrádné. Pohodové „letní“ počasí se rychle může změnit v nepříjemný „podzimní“ déšť, ani nadále se nedají vyloučit ani ranní mrazíky. Při jízdě tak myslete na to, že to stále může klouzat, a to hlavně v lesích a jiných stinných místech, které slunce přes den neprohřeje. A když pojedete na hory, dávejte pozor na to, zda nebudete projíždět úsekem označeným „Zimní výbava.“ Jestliže už máte přezuto na letní gumy, myslete na to, že na těchto úsecích je povinné zimní obutí po celý rok, respektive po dobu vyznačenou dodatkovou tabulkou. A ta může v dubnu ještě klidně trvat.

Začínající jaro pak znamená i návrat silničářů k pracím na vozovkách, a tak je potřeba počítat i s tím, že se začne opravovat také třeba silnice, kterou jezdíte do práce. Doporučujeme proto sledovat třeba portál Dopravní info Ředitelství silnic a dálnic, na němž jsou řidiči informováni o aktuálních uzavírkách silnic. Více plánovat se hodí i před delší jízdou, na silnicích je i více aut, protože mnozí řidiči přes zimu nejezdili, a tak je potřeba připravit se na častěji hrozící kolony.

Připravte auto na jaro

Na jaro se přitom nemá připravit jen řidič, ale také jeho automobil, který by měl být před nadcházející sezónou řádně prohlédnut. Základní úlohy zvládne řidič sám, spíše si však jejich nutnost neuvědomí, ať už dofouknutí pneumatik nebo kontrolu oken, žárovek ve světlech nebo provozních kapalin. Když už jsme u těch kapalin, je potřeba doporučit výměnu kapaliny do ostřikovačů za letní směs. Ta zimní sice vydrží i v mrazech, jenže neporadí si s hmyzem, který se poté hůře smývá z čelního skla. Právě na tuto havěť myslí letní směs kapaliny do ostřikovačů.

video

Komplexnější prohlídku je pak dobré nechat přímo na autoservisu. Mnohé z nich dokonce aktuálně nabízejí různé jarní prohlídky, jen je potřeba si dávat pozor na to, co prostřednictvím této akce vlastně dostanete a za co si už budete připlácet. Při těchto prohlídkách nicméně bývají především kontrolovány brzdy a podvozek, který při zimě trpí nejvíce. Zima dává zabrat jak geometrii, tak stabilizátorům nebo ramenům, nehledě na antikorozní ochranu. Též doporučujeme si nechat seřídit světlomety či zkontrolovat klimatizaci, jejíž funkčnost je v letních podmínkách nutnost. Výhodné je i komplexní vyčištění interiéru auta, do něhož se během zimy mohlo dostat množství nečistot.

A jak je to se zimními pneumatikami?

Důležitou součástí příprav automobilu na jaro by samozřejmě měla být i výměna zimních pneumatik za letní. Povinnost obouvat zimní pneumatiky na sněhem a námrazou pokryté vozovce skončila 31. března, tedy s výjimkou již zmíněných úseků speciálně označených značkou „Zimní výbava,“ na nichž platí povinnost mít zimní gumy po celý rok, respektive v době vyznačené dodatkovou tabulkou. Přestože se někteří řidiči snaží zimní gumy přes léto takzvaně dojet, případně na nich jezdí po celý rok, podle odborníků je vhodnější po zimě skutečně přezout na letní. Jen o hloubce dezénu (u zimních pro osobní vozy minimálně čtyři milimetry, zatímco u letních alespoň 1,6 mm) to není.

video

Jde o to, že letní pneumatiky jsou svojí směsí a konstrukcí lépe přizpůsobeny letnímu počasí. V teple lépe fungují, auto s nimi lépe zatáčí i brzdí než na zimních gumách, což se za nějaké krizové situaci může náramně hodit. Brzdná dráha auta na „zimácích“ se prodlužuje hlavně kvůli menšímu styku pneumatiky s povrchem vozovky. To přitom platí nejen při jízdě na suché vozovce, ale poněkud paradoxně také při jízdě za mokra. Letní gumy totiž bývají lépe přizpůsobeny lijákům, a proto lépe odvádějí velké množství vody.

Řidič navíc zimní gumu pozná i na komfortu, bývá hlučnější a především zvyšuje spotřebu paliva auta kvůli vyššímu valivému odporu. Zimní pneumatiky se rovněž v létě více opotřebovávají. Ve výsledku tak celoroční využití zimního obutí lze doporučit maximálně jen těm, kteří během roku nenajedou více než pár tisíc kilometrů. Takoví řidiči by navíc měli myslet na to, že na zimácích musí i v létě jezdit opatrně.

Při výměně zimních pneumatik za letní přitom není nutné spoléhat se pouze na zákonem stanovenou povinnost, kdy zimní pneumatiky musí být nasazeny mezi 1. listopadem a 31. březnem na vozovkách souvisle pokrytých sněhem a ledem a v době, kdy takovou situaci lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předvídat. Jestliže předpověď počasí hlásá teploty dlouhodobě přesahující 7 °C, můžete podle odborníků klidně přezout na letní. Právě tato hranice je jimi považována jako mezní, pod sedm stupňů lépe fungují zimní gumy, naopak při teplejším počasí letní. Platí to však opravdu jen v době, kdy nehrozí návrat zimy a teplo bude už opravdu dlouhou dobu. Ranní mrazík by totiž na letních pneumatikách mohl nepříjemně překvapit. Na letní obutí je tedy na jaře vhodné přezout, ale pouze s rozvahou, ne s prvním jarním slunkem.

Související články

Témata
6. 4. 2017 18:11
Re: Hloubka dezenu zimnich pneu
Ano, presne takto by to melo byt. A ted si predstavme, ze policista husti moudro o zimnich pneu a 4 mm do nekoho kdo presne nezna zakon. Jak to asi muze dopadnout, ze?

To mne pripomelo jednu situaci, kdy me zastavila "Pomahat a chranit" v okresnim meste uprostred vilove ctvrti policie. Pak prisla jedna chytra prislusnice a ze pry mam ojete gumy. Nacez jsem si nechal ukazat, kde ze je mam ojete. Ukazala mne ze sikme drazky na krajich pneu uz skoro nebyly videt. Ja ji oponoval, ze v zakone je uvedeno, ze hloubka dezenu 1.6 mm musi byt v hlavnich obvodovych drazkach kde jsou oznacene body TWI. A ze moje pneu maji ve 3 hlavnich drazkach odhadem tak 5 mm. Pak si dovedla postupne sve kolegy, takze jsem jim to jeste 2x zopakoval. A jelikoz jsem mel vse vcetne lekarnicky, zarovek v poradku tak to skoncilo slovy "jedte prosim uz".
Avatar - Barrichello
6. 4. 2017 14:35
Re: Zimní pneu v létě,
Najezdil sem s tím v zimě tak 6 tisíc km >:D To bych - kdybych jezdil 2 km pro rohlíky musel mít doma rohlíků, že by je nesnědl fotbalový stadium na zápase Realu Madrid >:D >:D >:D
Avatar - Uživatel_5340709
6. 4. 2017 12:00
Re: Zimní pneu v létě,
Kde je značka je to bez řečí, jinak v Lednu, Únoru tj. v zimním období můžeš předpokládat zhoršení podmínek sjízdnosti kdykoliv, takže bys je teoreticky měl mít vždycky.
/jinak beru, že sedneš do Alera, a jedeš za slunečna a sucha 1 km v Lednu do Lídlu pro rohliky a zpátky/
Avatar - Barrichello
6. 4. 2017 11:50
Re: Zimní pneu v létě,
těch značek je mraky, všlijaký Nakang, Achiles, ukrajinský gumy to samý v bleděmodrým atd
Avatar - Barrichello
6. 4. 2017 11:46
Re: Zimní pneu v létě,
Jaktože to není legální? Pokud nevyjednou tam kde je značka nebo když je na silnici sníh a led, tak to je legální je. Naprosto běžně sem jezdil v lednu nebo prosinci po suchý silnici na letních. S Alerem i Camarem :-) :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud