Novinky
Přihlásit pro přidání komentáře
wakantanka
sa mi vybavili pri citani az sa clovek zasnival. :-) Prva vec co mi napadlo bolo parkovanie jednak kvoli rozmerom a jednak kvoli riadeniu bez posilovaca. :-) Druha spomienka zase na jazdu mimo mesta ala lietajuci koberec. Vtedy ta nasa Tatra bola neskutocne velka, rychla, ticha a zcasti aj smadna. :-) Mat tak volny garaz pre veterana ...hmmmm
Taky vzpomínám... nejsilnější byly vždycky noční přejezdy Brna služební 613 na tehdejší Velké ceně... tehdy byla rychlost omezena jen přes den... seděl jsem vzadu a za volantem byl profi řidič, zvyklej na auto.
Můžu vás ujistit, že i zadní sedadlo bylo fajn... a aerodynamický hluk jsem teda nevnímal.
:-)
Můžu vás ujistit, že i zadní sedadlo bylo fajn... a aerodynamický hluk jsem teda nevnímal.
:-)
peterle
Keď už robili úplne nové auto, s 603 to nemá nič spoločné, aj motor posunuli k náprave, prečo ho rovno nedali dopredu? Veď koncom 60. už bolo jasné aký je trend.
Třeba proto, aby zachovali integritu... to už dneska nikdo neví co je...
Třeba proto, že tím auto dostalo unikátní vlastnosti... a po posunutí dopředu unikátní v dobrém slova smyslu...?
Třeba proto, že důvodem hegemonie uspořádání vše vepředu není lepší chování auta, ale levnější výroba?
Třeba proto, že u výkonného auta je klasické uspořádání zdrojem nejistoty = vyžaduje vyšší řidičské umění od řidiče? Takže ve většině případů pojedeš s autem, co má dobře vyváženej motor vzadu rychleji, než s klasikou?
Třeba proto, že od 613 prostě neplánovali kombíka... i když by se jim pak v Narexu hodil.
:-)
Třeba proto, že už tehdy známé rostoucí nároky na bezpečnost a tvorbu deformační zóny vyřešili právě tou dlouhou přídí... umíš si představit, že takové auto je mnohem bezpečnější? Umožňuje totiž snížit přetížení při deformaci...
A tak.
Bylo to dobrý auto. Škoda ho...
Třeba proto, že tím auto dostalo unikátní vlastnosti... a po posunutí dopředu unikátní v dobrém slova smyslu...?
Třeba proto, že důvodem hegemonie uspořádání vše vepředu není lepší chování auta, ale levnější výroba?
Třeba proto, že u výkonného auta je klasické uspořádání zdrojem nejistoty = vyžaduje vyšší řidičské umění od řidiče? Takže ve většině případů pojedeš s autem, co má dobře vyváženej motor vzadu rychleji, než s klasikou?
Třeba proto, že od 613 prostě neplánovali kombíka... i když by se jim pak v Narexu hodil.
:-)
Třeba proto, že už tehdy známé rostoucí nároky na bezpečnost a tvorbu deformační zóny vyřešili právě tou dlouhou přídí... umíš si představit, že takové auto je mnohem bezpečnější? Umožňuje totiž snížit přetížení při deformaci...
A tak.
Bylo to dobrý auto. Škoda ho...
"...vyžadující k bezpečnému zvládnutí vozidla větší řidičské zkušenosti. Nejistotu v ovládání vozidla za těchto podmínek způsobuje především kolébání kolem podélné osy..."
Nevim, koncepce "vse vzadu" je naopak znama svou zaludnosti. Stejne tak bezpecnost - mas sice vetsi deformacni zonu (i kdyz i motor muze byt jeji soucasti), ale zase na tebe cela hmotnost motoru pri nazaru "pada".
Nevim, koncepce "vse vzadu" je naopak znama svou zaludnosti. Stejne tak bezpecnost - mas sice vetsi deformacni zonu (i kdyz i motor muze byt jeji soucasti), ale zase na tebe cela hmotnost motoru pri nazaru "pada".
A zkoušels to?
Nemluvím o prvních 911, které se celou dobu poušely zabít.. a v tom bylo jejich kouzlo, ani o škodě - žádné, včetně 130 LR.
Posunutím motoru nad nápravu se přiblížíš rozložení s motorem před nápravou... a to je považováno za ideál.
Bezpečnější v tom smyslu, že když s tím jedeš opravdu rychle, tak to všechno vzadu je vždycky přetáčivé = ano, musíš korigovat... ale nezáludně.
Klasika - výkonná klasika - je potvora v tom, že umí být i nedotáčivá... podle způsobu a rychlosti nájezdu, intenzity brždění před zatáčkou a práce s plynem, stavu silnice... a tak.
Si piš, že i pro ostřílenýho borce za volantem je to docela past, když čekáš přetáčivý smyk... a ono se to nedotočí... a nebo, ještě hůř, opačně...
Nemluvím o prvních 911, které se celou dobu poušely zabít.. a v tom bylo jejich kouzlo, ani o škodě - žádné, včetně 130 LR.
Posunutím motoru nad nápravu se přiblížíš rozložení s motorem před nápravou... a to je považováno za ideál.
Bezpečnější v tom smyslu, že když s tím jedeš opravdu rychle, tak to všechno vzadu je vždycky přetáčivé = ano, musíš korigovat... ale nezáludně.
Klasika - výkonná klasika - je potvora v tom, že umí být i nedotáčivá... podle způsobu a rychlosti nájezdu, intenzity brždění před zatáčkou a práce s plynem, stavu silnice... a tak.
Si piš, že i pro ostřílenýho borce za volantem je to docela past, když čekáš přetáčivý smyk... a ono se to nedotočí... a nebo, ještě hůř, opačně...
Zachovali integritu ale urobili model nepredajným mimo východného bloku s plánovanou ekonomikou. V 1973 už nikto auto s motorom vzadu dobrovoľne nechcel.
Motor vpredu s pohonom zadnej alebo prednej nápravy, má lepšie, nezáludné jazdné vlastnosti, ako motor vzadu. Motor vzadu vyžaduje väčšie skúsenosti. nepôjdeš rýchlejšie a jazda je nepohodlná kvôli nutnosti neustáleho korigovania smeru jazdy volantom, to spôsobuje ľahký predok.
Autá s motorom vpredu sú bezpečnejšie, pohodlnejšie, jazdne príjemnejšie. Motor vzadu je lacnejšie riešenie, odpadá kardan aj drahé homokinetické kĺby.
Bol to šmejd, veď v článku sa o tom aj píše. radenie ako v náklaďáku, pedály aby stláčal kulturista.... V trhovej ekonomike by si 613 ani neškrtla.
Motor vpredu s pohonom zadnej alebo prednej nápravy, má lepšie, nezáludné jazdné vlastnosti, ako motor vzadu. Motor vzadu vyžaduje väčšie skúsenosti. nepôjdeš rýchlejšie a jazda je nepohodlná kvôli nutnosti neustáleho korigovania smeru jazdy volantom, to spôsobuje ľahký predok.
Autá s motorom vpredu sú bezpečnejšie, pohodlnejšie, jazdne príjemnejšie. Motor vzadu je lacnejšie riešenie, odpadá kardan aj drahé homokinetické kĺby.
Bol to šmejd, veď v článku sa o tom aj píše. radenie ako v náklaďáku, pedály aby stláčal kulturista.... V trhovej ekonomike by si 613 ani neškrtla.
V článku jo... a zkoušels to?
Já jo... řadilo se normálně... fakt je ten, že jen 4 stupně převodovky byl renonc, danej dobou a nedostupností lepší.
Já jo... řadilo se normálně... fakt je ten, že jen 4 stupně převodovky byl renonc, danej dobou a nedostupností lepší.
Ty si sa v tej Tatre ocividne ani neviezol, nieto este aby si ju riadil vsak? A ani ten clanok si poriadne necital. Inak by si mal jasni v tom ze toto bol predseriovy prototyp po mnohych testoch. V serii ta prevodovka isla uplne v pohode. Spiatocka chcela trochu zvyku a cviku, to bola dan koncepcii. A mozem ta uistit ze nic korigovat nebolo treba v priamom smere a dostat 613 do pretacaveho smyku ... to tiez bolo treba vediet.
Uz mi je jasne, preco sa po 1973 om v socialistickom tabore nepredavalo PORSCHE, ved podla teba auto s motorom vzadu nikdo dobrovolne nechcel, takze sudruhov v zapadnom Nemecku museli vlastne nutit aby ho kupovali. Este stastie, ze mna nikto nenutil >:D >:D >:D
Motor vpredu s pohonom zadnej napravy ma lepsie nezaludne jazdne vlastnosti ako motor vzadu s pohonom zadnej napravy je tiez dobra perla, kedysi tu asi GTI mal taku sutaz o zlaty ventil...
Sportove auta maju casto motor blizko zadnej pohananej napravy, asi to robia zle, lebo Octavia RS ma motor vpredu a pohananu prednu...
Suhlasim s webpajom, ze Gregora napisal test ostro, ved si dovolil kritizovat ...
Motor vpredu s pohonom zadnej napravy ma lepsie nezaludne jazdne vlastnosti ako motor vzadu s pohonom zadnej napravy je tiez dobra perla, kedysi tu asi GTI mal taku sutaz o zlaty ventil...
Sportove auta maju casto motor blizko zadnej pohananej napravy, asi to robia zle, lebo Octavia RS ma motor vpredu a pohananu prednu...
Suhlasim s webpajom, ze Gregora napisal test ostro, ved si dovolil kritizovat ...
Se nejdřív podívej na výdobytek slovenskýho automobilováho průmyslu v té době, TAZ 1203, což byl šrot už po sjetí z výrobní linky. Než tady budeš vykládat něco o šmejdech.
Ty si taký kus vola, človeče, že to snáď ani nie je pravda. Ten tvoj výdobytok bol presunutý z Čiech na Slovensko v rámci centrálneho plánovania a na Slovensku sa vyrábal a modernizoval tak dlho preto, že nové auto pražská vláda na Slovensku vyrábať jednoducho nedovolila a len sťažka púšťala nejaké financie aj na obnovu šrotových výrobných zariadení, ktoré TAZ-ka po Škode zdedila. Takže radšej drž hubu a krok, najmä keď o tom prd vieš.
Prečo nechali motor vzadu?
No preto, aby sa jeden hlupák mal čomu čudovať. Keby si si aspoň prečítal ten článok, tak by si ten dôvod našiel.
No preto, aby sa jeden hlupák mal čomu čudovať. Keby si si aspoň prečítal ten článok, tak by si ten dôvod našiel.
Pozor. Motor je sice vzadu, ale nad nápravou a převodovka před ní, diferneciál v kartéru!! Posádka je posunutá dopředu. Spolu s pérováním uchyceným do karoserie nad těžištěm vozu (vepředu McPherson, vzadu šikmé osy kývání) se auto chová velice dobře neutrálně. Nelze ho jen tak utrhnout. Utrhne-li se, jede do strany neutrálně. Psal o tom i už ve zde zmiňovaném Automobilu Ing. Milan Jozíf, že T613 utrhnul až při razantním škubnutím volantem na mokré pražské dlažbě.
V této souvislosti si například připomeňte Porsche 911.
V této souvislosti si například připomeňte Porsche 911.
Osobna skusenost mi hovori ze trhnut to auto a dostat pretacavy smyk vyzaduje bud extremne zhorsene adhezne podmienky, alebo mistra volantu. :-) Celkovo tomu autu v urcitom zmysle pomahala jednak vaha, jednak rozvor a samozrejme aj sposob ulozenia motora a prevodovky.
macino
Pekný článok. Len sa stále zamýšľam na významom takýchto automobilov. Tatrovka patrila k najprogresívnejším automobilkám v Československu. A to nielen v sfére luxusných automobilov. Málokto vie, že lacná Tatra 57B "Hadimrška" mala už na konci tridsiatych rokov hrebeňové riadenie! a dokonca teplovzdušné kúrenie!. Na rozdiel od Trabanta, mala palivový kohút na prístrojovej doske. Tatra 613 je pre mňa krajne nepochopiteľné auto. Keď niekomu poviete, že dostane osemvalec ručne - malo sériovo vyrábaný automobil dĺžky cez 5 metrov, tak sa začnem zalizovať po strašnom luxuse. A keď sa po chvíli dozviem, že v tom luxuse nenájdem ani obyčajné hodinky (To už malá stará sovietska Pobeda!), že sú tam spätné zrkadielka a páčky pod volantom z lacnej škody 105S !, že sa okná ovládajú kľučkami, neexistuje centrálne zamykanie. To už nehovorím o použitých materiáloch. Nebojte, aj v tých časoch sa používalo koreňové drevo, u lacnejších aspoň jeho imitácia. Aj klimatizácia sa dala v mercedesoch triedy S v roku 1973 hravo dokúpiť. O servo riadení ani nehovorím. No proste zlátanina luxusného podvozku, motora a karosérie a výbava bežného pikapu! Proste fuj! a nezmysel. Už tatra 57 mala hodinky, a to bol automobil pre široké vrstvy! V starej tatre by sa z tohoto nezmyslu asi zbláznili! Prvá tatra 77 z polovice 30 tych rokov pôsobí o dve triedy luxusnejšie!
Tak si trošku naštuduj povojnovú históriu ČSSR a trochu si to v hlave podľa toho zrovnaj. Nemôžeš sa na autá tej doby pozerať dnešným pohľadom, to proste nejde.
Veci vybavy ktore si vymenoval dorazili aj do Tatry aj ked so znacnym meskanim. Teda do serie. Prezidentska to tusim mala vsetko tiez a tipujem ze ini hlavuni vtedajsieho rezimu takisto. Proste ked si bol mensi papalas museli ti stacit svihadla a bol si rad aj za radio. :-)
Ted
Ja jsem se vezl pouze strejdovou 603, kterou koupil po vyrazeni ze sluzeb statu.
A to auto jeste melo dusi. 613 ji pro me nikdy nemela.
A to auto jeste melo dusi. 613 ji pro me nikdy nemela.
:-)
613 se dala vyzkoušet i v případě, že člověk papalášem nebyl... minimálně v letech pozdně osmdesátých.
Nepřu se. Je to asi hodně osobní... pro mě prostě duši měla. Jinou, než 603... ale pro mě sympatickou.
Vadí mi tady to házení špíny. Netvrdím, že byla bez chyby... ale prohlašovat, že to byl šmejd je prostě krátkozraké a pošetilé.
613 se dala vyzkoušet i v případě, že člověk papalášem nebyl... minimálně v letech pozdně osmdesátých.
Nepřu se. Je to asi hodně osobní... pro mě prostě duši měla. Jinou, než 603... ale pro mě sympatickou.
Vadí mi tady to házení špíny. Netvrdím, že byla bez chyby... ale prohlašovat, že to byl šmejd je prostě krátkozraké a pošetilé.
613 si v 80 letech odkoupilo od podniků spousta lidí do osobního vlastnictví, stejné to bylo s Volhama. Jeden známý kšeftař s autam měl dvě 613 a jednu Volhu v letech 1985-1990
×
Sdílení komentáře
×
To si inzertní plátek ACZ, natož šašci z aktuálního SM nedovolí!
Jednoznačné BRAVO ing. Gregorovi a stokrát hanba všem z redakce ACZ. SM pak nestojí ani za odplivnutí, horší než kdy jindy :-!
SM aj Auto bežne kritizujú autá, aj škodovky. Napr. búchanie zadnej nápravy u octavie III.
Svet motoru je najkompetentnejší motoristický časopis v Česku aj Slovensku. Žiadny iný nejde tak do hĺbky, u nich mámj pocit, že chlapci sa povozili na fajn autách a za 5 minút zosmolili článoček z reklamných prospektov.
A rubrika bazár je absolútne perfekná, také detailné praktické info od skutočných fachmanov, ktorí sa zaoberajú jednotlivými značkami nenájdeš nikde inde. Mimochodom práve tu bolo veľa kritiky na motory koncernu VW.
Ináč keby ste mali pravdu, tak ste masochisti do extrému :-)
Mě zajímají recenze nových vozů a ty jsou hloupé, povrchní a ničemné.
Hlavně se tam psalo o autech, o kterých v SM nikdy nepsali.
Testy na idnes jsou lepší! Jsou nejhoršími novináři v ČR.
:-)
Ceho je moc, toho je prilis.
:-)