Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Víte, proč mají moderní auta zvláštní prolisy nad koly?

Stále více moderních aut využívá krátký proužek kolmého tvaru, který kopíruje křivku kola nebo výřezu blatníku. Jaký to má smysl?
Zpět na článek
20. 2. 2019 14:59
20. 2. 2019 16:52
21. 2. 2019 09:26
21. 2. 2019 08:47
20. 2. 2019 14:59
PP
Kdyby ta inzerce byla aspoň označená. Řeč je o blatníku a přitom je galerie plná Volva. To je jistě náhoda a čtenář je asi idiot... Ach jo... Volvo asi krachuje, když potřebuje takovýhle vejšplechty v bulvárních plátcích ..
Rozbalit vlákno
2
20. 2. 2019 16:52
Re: PP
Volvo nedělá blatníky z plastu, jako většina jejich konkurentů?
21. 2. 2019 09:26
Re: PP
To neni inzerce, to je jen sproste obslehnuty a neocitovany(!) clanek z Jalopniku, kde se pan redaktor jedoduse rozhodl, ze se na to zepta zrovna u volva, protoze na ne mel kontakt z nejake tiskovky.

[odkaz]
20. 2. 2019 17:00
Je to jistě výztuha, ale především aerodynamika
Je to zcela obvyklé už desítky let.
Jde tu přeci především o proudění vzduchu kolem vrchu kola, které má dvojnásobnou rychlost proti karoserii (blatníku) vozu. Samotná výztuha je tvořena především ohnutím "obočí" dovnitř - tj. nahoře vodorovným, tj. kolmým k popisované svislé plošce. Celé to především tvoří jakousi bouli s přesahem nad kolo, která ubývá směrem dolů. Proudnice vzduchu jsou tak oddáleny od kola a vzniklý druhotný jev je vznik podtlaku a "vytažení" teplého vzduchu z brzdy.

Některé automobilky jdou v obou efektech ještě dál a sešikmují tuto horní část "obočí" šikmo nahoru vzad (Nápadné je to např. u zadních náprav autobusů Mercedes Benz - i třeba u obou zadních náprav. U předních kol je to kvůli rejdu prakticky neřešitelné.).

Nejnověji se používá k usměrnění proudnic ještě také ve střední části kola tzv. deflektor = svislá škvíra na krajích předního nárazníku ustící do podběhu před vnějšek kola. BMW jde tady ještě dál a "chytá" tohle proudění do svislého deflektoru za př. kolem a odvádí ho po straně před začátkem předních dveří, kde je podtlak (což je tu více či méně pohledově zdůrazněné).

Poznámka:
Nevím, proč je k článku přiloženo tolik nepatřičných obrázků.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Hammunasakra
20. 2. 2019 22:55
Re: Je to jistě výztuha, ale především aerodynamika
:yes: :-!
Avatar - Ja Prvni 123
20. 2. 2019 23:35
Re: Je to jistě výztuha, ale především aerodynamika
Je to ještě prostší... auta jsou čím dál ošizenější a tak ani blatníky už neudrží tvar bez prolisů.
Prostě když ztenčili plech, museli ten "papír" něčím vyztužit.

Proto už nejdou moc vyklepat a i malé poškození blatníku se řeší výměnou.

Snazší pro servis a výrobce... dražší pro majitele.
Jako všechno.
Až tak je to jednoduché.
Avatar - CICERO
21. 2. 2019 08:47
čau lidi...
Ale k jádru věci, proč větší bezpečnost? Proč tuhé plechy? Kdo je chtěl? Brusel! 8-s Sorry jako, já musel... Ale je to tak... Neuděláš nic... Jen budeš kupovat, nekonečně zregulované * s tlustejma plechama. Jen houšť! (Venku je napi.u, jsem pod vlivem EU prudičůůů. Co chtějí: klid a stálý příjem... 8-s
Rozbalit vlákno
1
21. 2. 2019 13:55
Re: čau lidi...
Bezpečnosťou svojich áut sa automobilky zaoberajú desiatky rokov aj bez nejakého Bruselu. A že ti to vadí sa dá ťažko pochopiť.
Ináč teda plech blatníka nemá s bezpečnosťou nič spoločné kecálku :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku