Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, proč mají moderní auta zvláštní prolisy nad koly?

Martin Tolar Martin Tolar 20. 2. 2019
55
8
Zobrazit náhledy (55)
Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90 Volvo V90
Stále více moderních aut využívá krátký proužek kolmého tvaru, který kopíruje křivku kola nebo výřezu blatníku. Jaký to má smysl?

Neuvěřitelně častý designový prvek u moderních aut je tak nenápadný, že jste si jej možná ani nevšimli. Ale přitom jej má opravdu velká spousta moderních aut. Jde o křivku nad všemi koly, jejíž častost svědčí o faktu, že má nějaký význam.

Aby byla jistota, o čem je řeč – jde o krátký proužek kolmého tvaru, který kopíruje křivku kola nebo výřezu blatníku. Na starších autech nic podobného nenajdete.

Do pátrání se pustili redaktoři serveru Jalopnik, kteří nastřádali řadu fotek aut, jež mají na své karoserii tento prvek a také vymysleli řadu teorií o původu této křivky. Někteří tipovali, že jde o vylepšení aerodynamiky, jiní zase, že jde o optický klam, aby kola vypadala větší.

Nejlepším řešením bylo zeptat se někoho, kdo podobný prvek používá. Tím někým byl designer Volva T. Jon Mayer, který stejnou křivku použil i u nového Volva S60. Jediným důvodem je prý prosté vylepšení strukturální pevnosti plechů blatníku. Ano, opravdu je to tak prosté.

Blatníky už nyní mají rovnou plochu přímo u okraje plechu kolem kol, což zlepšilo jejich pevnost. Stejný prvek měla například i má auta z konce 90. let, zatímco ta starší z první poloviny ještě ne. Volvo prý jen jednoduše přidalo další takovou křivku nad tuto původní, čímž se odolnost plechu proti ohnutí ještě zlepšila. Jakákoliv křivka či hrana, která rozdělí velkou plochu, značně omezí možnosti jeho prohnutí. Poprvé to ve Volvu zkoušeli na Conceptu Coupe z roku 2013. Malý vliv na design ale tento prvek stejně má, podle designéra mohou opticky navodit dojem, že výřez po kolo je kruhový, ačkoliv v reálu se o dokonalý kruh nejedná. Takže přeci jen jde trochu o optický trik.

Související články

Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

čau lidi...
| 21. 2. 2019
Bezpečnosťou svojich áut sa automobilky zaoberajú desiatky rokov aj bez nejakého Bruselu. A že ti to vadí sa dá ťažko pochopiť.
Ináč teda plech blatníka nemá s bezpečnosťou nič spoločné kecálku :-)
PP
| 21. 2. 2019
To neni inzerce, to je jen sproste obslehnuty a neocitovany(!) clanek z Jalopniku, kde se pan redaktor jedoduse rozhodl, ze se na to zepta zrovna u volva, protoze na ne mel kontakt z nejake tiskovky.

[odkaz]

Avatar - CICERO
čau lidi...
| 21. 2. 2019
Ale k jádru věci, proč větší bezpečnost? Proč tuhé plechy? Kdo je chtěl? Brusel! 8-s Sorry jako, já musel... Ale je to tak... Neuděláš nic... Jen budeš kupovat, nekonečně zregulované * s tlustejma plechama. Jen houšť! (Venku je napi.u, jsem pod vlivem EU prudičůůů. Co chtějí: klid a stálý příjem... 8-s
Je to jistě výztuha, ale především aerodynamika
| 20. 2. 2019
Je to ještě prostší... auta jsou čím dál ošizenější a tak ani blatníky už neudrží tvar bez prolisů.
Prostě když ztenčili plech, museli ten "papír" něčím vyztužit.

Proto už nejdou moc vyklepat a i malé poškození blatníku se řeší výměnou.

Snazší pro servis a výrobce... dražší pro majitele.
Jako všechno.
Až tak je to jednoduché.
Avatar - Hammunasakra
Je to jistě výztuha, ale především aerodynamika
| 20. 2. 2019
:yes: :-!

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku