Víte, proč mají moderní auta zvláštní prolisy nad koly?
Neuvěřitelně častý designový prvek u moderních aut je tak nenápadný, že jste si jej možná ani nevšimli. Ale přitom jej má opravdu velká spousta moderních aut. Jde o křivku nad všemi koly, jejíž častost svědčí o faktu, že má nějaký význam.
Aby byla jistota, o čem je řeč – jde o krátký proužek kolmého tvaru, který kopíruje křivku kola nebo výřezu blatníku. Na starších autech nic podobného nenajdete.
Do pátrání se pustili redaktoři serveru Jalopnik, kteří nastřádali řadu fotek aut, jež mají na své karoserii tento prvek a také vymysleli řadu teorií o původu této křivky. Někteří tipovali, že jde o vylepšení aerodynamiky, jiní zase, že jde o optický klam, aby kola vypadala větší.
Nejlepším řešením bylo zeptat se někoho, kdo podobný prvek používá. Tím někým byl designer Volva T. Jon Mayer, který stejnou křivku použil i u nového Volva S60. Jediným důvodem je prý prosté vylepšení strukturální pevnosti plechů blatníku. Ano, opravdu je to tak prosté.
Blatníky už nyní mají rovnou plochu přímo u okraje plechu kolem kol, což zlepšilo jejich pevnost. Stejný prvek měla například i má auta z konce 90. let, zatímco ta starší z první poloviny ještě ne. Volvo prý jen jednoduše přidalo další takovou křivku nad tuto původní, čímž se odolnost plechu proti ohnutí ještě zlepšila. Jakákoliv křivka či hrana, která rozdělí velkou plochu, značně omezí možnosti jeho prohnutí. Poprvé to ve Volvu zkoušeli na Conceptu Coupe z roku 2013. Malý vliv na design ale tento prvek stejně má, podle designéra mohou opticky navodit dojem, že výřez po kolo je kruhový, ačkoliv v reálu se o dokonalý kruh nejedná. Takže přeci jen jde trochu o optický trik.