Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Škoda 1000 MB slaví: Embéčku je pětapadesát! Připomeňte si legendu

9 komentářů

admin badgeAvatar - matrixcz
matrixcz
Bylo to moje první. Dodnes na něj vzpomínám.
Avatar - Uživatel_5340709
Uživatel_5340709
autům říká Jeep i když jsou jiné značky, tak se od uvedení škody 1000 MB, začalo říkat lidově
každé následující škodovce MB-éčko. Tím pádem se musela dostat hodně do podvědomí lidí. 😄
starý_kluk
Kombi😒br /> kupodivu nebylo až tak nepraktické, neboť jeho motor byl proti sedanu, kde byl šikmý, uložen zcela naležato (je možné si to prohlédnout v muzeu Škody v Ml.Bol. ještě v prototypu Favorit.

Prototyp - motor vzadu a hluk
Byl také zkoušen motor Tatra z malého vozu, který měla Tatra připravený, ale společně s tehdejším státním zákazem výroby os. vozů v Tatře nevyjel. Motor byl asi navenek hlučnější, protože byl vzduchem chlazený, ale uvnitř vlivem uložení ve vozu určitě tišší, protože Tatra měla s motory vzadu velké zkušenosti. Hluk byl ostatně u Embéček i s vodou chlazeným motorem dost velký.

Uspořádání s motorem vzadu.
V zájmu snižování hmotnosti malého vozu byla tehdy vedle samonosné karoserie snaha dostat motor k hnané nápravě. Homokinetické klouby nebyly tehdy dostatečně propracované, nebyly taky propracované závěsy s nulovými i zápornými poloměry rejdu řízených kol atd., a proto přední náhon nepřipadal v úvahu. Přistoupilo se proto v Evropě k motorům podélně vzadu za poháněnou zadní nápravou se všemi jeho negativními vlivy na přetáčivost umocňovanou výkyvnými poloosami měnícími rozchod ve styku pneu z vozovkou a celkové nevhodnosti pro využitelný prostor u malého vozu.
Tady je třeba zdůraznit, že Embéčko svým hliníkovým motorem (hlava zatím byla litinová) a svým nízkým těžištěm mělo vůči konkurenci navrch. Byť přišla Škoda s Eméčkem v Evropě až jako poslední.
starý_kluk
Moc děkuji.
Jaroslav Kubn
Ta úvodní fotka není první embéčko. Doma jsme měli auto z první vyráběné série z roku 1964 a mělo jinou "kapsu" na zadním blatníku - správné je foto č. 4. To bylo první embéčko!
starý_kluk
Ano, i maska je jiná.
starý_kluk
Tato maska byla už třetí v pořadí. Nejhezčí byla ta první!!
Kybl
Ta úvodní fotka není hlavně vůbec klasické "embéčko". Jde o limitovanou edici dvoudvéřové verze MBX, která se začala vyrábět až později 😄
Famfula
Hlučné,jelo to dobře jen z kopce a zrezavělo za 5 let :no: