Porsche se svých atmosférických plochých šestiválců nevzdá. Nová generace modelu 911 GT3 má zůstat věrné odkazu svých předchůdců a s jedním dorazit v příštím roce.
Tak hrubo zovšeobecňujem, ale trend je zrejmý. A koncern VW je toho najlepším príkladom. O tej Octavii RS som to ani nevedel, ale napr. pozeral som Polo GTI, ktoré prišlo najprv s DSG s tým, že manuál bude na jeseň. U vás tuším aj bol, ale u nás nebol vôbec a ani aktuálne nie je, len DSG. A zrovna pri malom a (relatívne) lacnom aute má manuál okrem zábavnosti aj nezanedbateľný finančný prínos, je totiž rozdiel, či Polo stojí 18600 alebo 21000 eur.
Takže ak zosumarizujem koncernové HH:
Up GTI: manuál
Polo GTI: len DSG
Golf GTI: manuál aj DSG
Golf GTI TCR: len DSG
Golf R: len DSG
Octavia RS: len DSG
Leon Cupra: len DSG
Leon Cupra R: len DSG
S3: len DSG
RS3: len DSG
Teda z 10 hothečov (hot-liftov) je aktuálne dostupný manuál už len v 2. A to je povážlivá štatistika. :-(
Ano, v tuto chvíli má koncern se silnějšími benziny v manuálu stále problém splnit E6dTEMP/WLTP a proto je stáhl s prodeje. Takže ani Golf GTI není v nabídce s MT. Up v CZ konfigurátoru chybí ůplně.
A to by se měl ten atom ctyřlitr podívat i do 718 a hned ve 4 verzích toho auta. Dva v coupé a dva v otevřené verzi. A to v ostré cca 420 koní a "civilní" cca 380 koní verzi. A vždy s možností manuálu. Porsche dělá přesně to co musí potěšit každého fanouška a zapáleného řidiče. :yes:
Srovnává se tu těžko srovnatelné: sportovní 911 s podélným motorem za zadní hnanou nápravou a krátkým rozvorem a RS vozy odvozené od běžných civilních vozů s motorem napříč těsně před přední hnanou nápravou.
Porsche má s atmosférickým podčtvercovým boxerem emisní potíže. Nesmyslné EU emise se těžko splňují i u nadčtvercových motorů napříč, zmíněných civilních vozů, natož pak u podčtvercového boxeru 911.
Jediné, ale ovšem zato kardinální, potíže s plochým šestiválcem má Porsche s emisemi CO2, tedy se spotřebou, která musí koncem příštího roku klesnout na 95 g/km a na to žádná podčtvercovost nebo nadčtvercovost nemá zásadní vliv. To jde prostě splnit jenom tak, že na jednu 911 GT3 se prodá dva a kousek Taycanů a z 291 g/km u GT3 se díky 0 g/km Taycanu stane flotilový průměr 95 g/km
Ó ne. Dříve se dělaly motory mírně podčtvercové (z mnoha prospěšných důvodů), ale se zpřísňujícími se emisními předpisy se kolem r. 2000 přešlo na motory nadčtvercové, a tak je to dodnes. Samozřejmě to souvisí i se snížením spotřeby (lepší míchání směsi).
Jen boxery Porsche a Subaru zůstaly nutně (příčný zástavbový prostor) podčtvercové.
Ó ano.
1. Jestli by změna z podčtvercové koncepce na nadčtvercovou přinesla nějaké desetiny litru na úspoře spotřeby, tak je to docela šumák, protože žádný atmosférický motor s objemem 4 litry a výkonem 500hp s jakoukoliv koncepcí se není schopný dostat na 95 g/km ani omylem, jestli by se z 291 g/km dostali na 270 g/km tak mají pořád stejný problém a museli by jej řešit také stejně, tedy zavedením EV do portfolia aby se dostali na 95 g/km v průměru za flotilu.
2. Ostatní emise tato koncepce plní a to i v normách na roky 2020, 21 a dále. Takže tam žádný problém evidentně nemají.
3. Rozchod zadních kol se z generace na generaci u 911 rozšiřuje, takže by nebyl žádný problém zvýšit zdvih motoru a stále jej dostat do vymezeného prostoru. Jádro pudla je úplně jinde, Porsche nechce ztratit jednoznačné výhody podčtvercového motoru pro sportovní auto (rychlost/snadnost vytáčení, reakce motoru) a to je to wocogo.
Prostě změnou koncepce motoru by absolutně nic nedosáhli a do regulací EU v oblasti CO2 by se tak jako tak nevešli a navíc by zničili unikátní motor kvůli kterému je 911 ikona.
Rozchod zadní nápravy se pořád zvětšuje, ale zároveň s rostoucí šířkou ráfků kol (pneumatik). Porsche stále a stále usilovně pracuje na tom, aby přetáčivost této koncepce nějak umenšil (motor za nápravou a krátký rozvor!). To však pořádně nejde - proto to už nikdo nedělá. Je to desítky let překonané. Hlavní důvod je tady ten, že 911-a vypadá tradičně tak, jak vypadá - tak ji lidi chtějí!
PS - je dobré připomenout kořeny 911-y:
Je to rok 1933 a prototyp Tatry P570. Podle něho vznikl první Brouk a z něho Porsche 356 - předek 911 (po 2. válce). Pan Porsche byl ve třicátých letech při plnění úkolu Hitlera "Lidový Vůz pro III. říši" v Tatře Kopřivnice pečený-vařený.
Stačí se zespodu podívat do motorového prostoru 911, u RS3 je po stranách motoru na každé straně minimálně 25 cm jalového prostoru a v tomto prostoru není nic než svody, takže místa pro samotný motor je tam bohatě, víc tento prostor využívá turbo, které tam má uložené i mezichladiče,
Tak keď už ussrraný štvorvalec, tak 2,5litrový a 350koňový, to sa asi celkom dá akceptovať. >:D
Ale je pravda, že atmo B6 z GT3 (čo i podladený) by asi svedčal viac, o zvuku nehovoriac (ten má ten B4 dosť zlý).
"Předpokládá se, že v novém Porsche 911 GT3 bude atmosférický plochý šestiválec standardně spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou..."
Nebude to spíš novější osmistupňové PDK?