Dostali pokyn od úradníkov z EÚ, na Slovensku sa deje to isté. A podľa toho ako sa jazdí dnes, to vidím na ešte väčšiu divočinu. Z Blavy do Trnavy je 110, a lieta sa 130-160, málokto ide v limite. Tam, kde je 130, idú slušne len tí, čo si musia trochu šetriť auto a peňaženku, inak 160 a viac je bežné. Ak ešte zdvihnú limit, tak rýchlosť pod 150 budú mnohí brať ako ponižujúcu. Ešte nie sme intelektuálne na tej úrovni, aby sme aspoň približne rešpektovali limity.
Tedy nejsem na Slovensku moc často, ale když jsem tam byl nedávno, pár týdnů zpět, jel jsem celkem daleko, takže dálnic jsem projel dost a všude na každém roku hlídkovali policajti. Takže jsem se ani moc neodvážil porušovat předpisy. U nás je prakticky nepotkáš, jak je rok dlouhý. Maximálně v okolí prahy, kde loví maskovaní na osmdesátce. Na Slovensku většinou viditelní a přišlo mi, že to působilo celkem preventivním účinkem.
Co je na tom preventivne? Z Bratislavy do Trnavy je 110, dialnica plna, auta na sebe bez rozostupu. Neviem, co je na tom bezpecne, ale hlavne, ze je obmedzena rychlost :-)
Zamenujes pricinu a nasledek, dalnice neni plna, protoze je 110kmph povolena rychlost, ale povolena rychlost je snizena na 110kmph, protoze se ocekava velky provoz (v idealnim pripade by melo byt rizeni aktivni a omezeni treba na tech 110kmph jen docasen). Snizeni rychlosti je podle ruznych modelu propustnosti dalnic propustnost zvysujici prvek, ne snizujici. ;-)
Kazdopadne ta 110 je tam kde je spis v dusledku toho ze se nekdo rozhodl na dvouproudovou dalnici namalovat 3 pruhy, nez ze by resil propustnost.
V tom případě bych v zájmu co nejvyšší propustnosti zavedl na dálnicích limit 15 km/h. Zácpám bude jednou provždy konec a už budeme cestovat jen a jen radostně :-)
Načo sa vyjadruješ ku veciam ktorým nerozumieš? Napísal to správne. To že si to absurdným spôsobom prekrútil na tom nič nemení. Pre priepustnosť je dôležitá plynulosť. S rastúcou maximálkou pribúda aut, ktoré pôjdu pomalšie. Maximálna rýchlosť je vždy kompromis rôznych požiadaviek. Jednou z nich je aj čas strávený na ceste.
Priepustnost by ani nevadila, len ludia v iluzii bezpecnosti idu nalepeni na seba a pomaly. Taka ista dialnica je aj v Madarsku, trojprudova, je tam 130 a ludia idu aj rychlejsie a dodrzuju aj vacsie rozostupy.
Pri neobmedzenej rychlosti by ludia davali vacsi pozor, lebo clovek si 2x rozmysli, ci niekomu vojde do pruhu autu, ktore kludne moze ist aj 200.
Neviem kolko toho najzdis po dialniciach, ale v Madarsku je to horsie ako u nas vratane BA-TT.
Trojpruh pri Budapesti ti pride prazdnejsi mozno len preto, ze si tam nejazdil v spicke.
Vecer je aj BA-TT poloprazdna a nie je problem tam ist 150 na tempomat. Rano postacuje vobec ist.
Velmi malo jazdim ba-tt, ale tych par krat sa mi to vobec nepacilo. Madarsko som siel cez vikend, ano boli tam aj kolony, ale ked neboli, tak sa dalo relativne bezpecne a rychlo ist.
Poukazujem na to, ze nie je dolezita ani tak rychlost, ako rozumne odstupy a ohladuplnost.
Tak v Itálii to není jinak. Oranžová budka na každém kroku a to tam snad všude mají 70, pokud jedeš mimo dálnici. Ale přijde mi, že to tak úplně nefunguje, dost lidí to ignoruje.
dálnice jo, ale pokud jedeš mimo dálnice, tak je radar v každé vesnici, většinou několik a i na polích, kde je pole, cesta, pole a stejně tam čumí ten oranžový policajt. Ale projíždím tam většinou na motorce, proto jedu okresky. A nejhorší je, že mají kamery do tří stran ty oranžový sloupy. Ale nikdy mi nic nepřišlo. Tak to nebude tak žhavé asi
Blbost jak mraky.
Jezdím každý den po dálnici do práce a při 150km/h tempomat předjíždím 98% aut.
A to jezdím po D10, kde lítají služebáky do Škodovky.
Většina lidí na dálnici jezdí dokonce pod limit okolo 120-130km/h tachometrových a samozřejmě imrvere v levém pruhu.
Vezmi si, kolik aut se táhne za kamiony a autobusy v pravém pruhu.
uplny suhlas...strasne keca :-) tu trasu jazdim pravidelne. velmi zriedka sa objavi blazon, co ide 160. okrem toho, po 19:00 je povolena 130. ( od rana do 1900 bola rychlost znizena kvoli neexistujucemu odstavnemu pruhu )
Nejako mi to nesedí, keď sa rozbehnem na 140-145 tacho, tak predbehnem drvivú váčšinu, tých čo obehnú mňa je minimum. Ba-Tt jazdím viackrát za týždeň a drvivá väčšina ide okolo 120 tacho.
BA-TT jazdím denne, ráno po šiestej, popoludní po 16. Si presne tam, kde som napísala - 130-160. Tých 145 tacho je niečo cez 130 v skutočnosti. Pri limite 110 je to celkom dosť. Takých ako ty a rýchlejších vidím za tých 45 minút aspoň 20, alebo viac. Voči tým čo majú na tachometri 90-110 je to markantný rozdiel. Nehľadiac na to, že pruhy sú úzke, v strede betónová zábrana a ešte mnoho magorov nezájde do pravého pruhu ako keby im chcel ublížiť a vlečú sa stovkou permanentne v strednom. Sorry, často to robia aj vodiči áut s českou špz. A teraz v tomto guláši zvýš limit, čo to urobí. Tesne za BA je asi na 2 km spomaľovačka, je tam 60 a 80 km/h. Pár áut v pravom pruhu ide 90, ostatní 100-120. Sme neovládateľné stádo, taká je pravda.
Ani nie. Ak budeš brať rozostupy aut podla času. Povedzme 2s tak priepustnosť sa prakticky nezvýši. Na 1 km ušetríš 2 sekundy času. Takže aj keby sa Prahy do Brna išlo plynulo, tak ušetríš 6 minút. Ale odpor vzduchu rastie s druhou mocninou, čo pohne emisie hore a pridáš ďalší argument proti osobnej doprave. Tak aby sme za chvíľu neskončili s limitmi na 140-150, ale prázdnami cestami.
Asi tak,navýšenie o 10 km/h bude znamenať, že rýchlejšie pôjde len pár jedincov (tí istý čo aj teraz jazdili rýchlejšie) a zvyšok pôjde medzi 110-130. Na trase dlhej napr 200 km po diaľnici bude skrz toto a pár obmedzení výsledný rozdiel v jednotkach minút. To ale neznamená , že so zvýšením nesúhlasím ;-)
Tak nějak. Po dálnicích moc nejezdím, ale když už, tak se držím někde kolem těch 110-120 km/h podle ostatních aut, ať nejsem vyloženě brzda. Palubní počítač toho mého spíš městského přibližovadla mi už při 70 km/h radí, ať tam dám šestku a při 80 km/h už tam má i celkem smysl, takže v těch dálničních rychlostech to už jde zbytečně do otáček, spotřeba výrazně roste. Zapnu si tempomat a neřeším.
Já to moc nevyužiji, ale rozhodně s tím souhlasím. Nevidím důvod, proč uměle posouvat rychlejší řidiče do pásma přestupků, když ta cesta to umonžnuje a jejich auta taky.
Co tak skoncit bez limitov? To by bolo, co? Nepredstavitelne :-) Kedysi, ked prichadzali prve mobily a uctovalo sa po minutach, tiez boli neobmedzene volania nepredstavitelne.. Myslim, ze vsetci ludia by sa zobrali a rovno isli na cestu pozabijat, lebo vacsina jazdi len preto, ze auto je zbran :-)
A jsme dost silni? Ma to cenu?
Tohle mi prijde jako mala domu pro firmy co budou casem po cele republice menit menit tabule s 130 za 140, a pritom co se pro ridice zmeni? V podstate nic. Tohle mi hlava nebere. Misto toho aby se na nejbezpecnejsich usecich (dostatecne siroke, normy respektujici, oplocene, kvalitni povrch) udelal smysluplny skok na 150-160km, a s postume vylepsovani dalnic se tento limit rozsiroval na dalsi useky tak se ztraci cas a penize s +10kmph? Vysledek pro me nula (furt pojedu tacho 150-160, neb je to na CR prijemna cestovni rychlost), nebo spis to pro nas vsechny bude jeste do minusu, protoze po podobnem "uvolneni okovu" se zase najdou zdruzeni volajici po vic kamerach, vic usekovych merenich, vic policajtu ve vic oktavkach atd. atd. atd. nedejboze tu stoctyricitku prekrocit.
Skutecne vyhra. :'-(
To asi nedají, to bude na limitu a často i za limitem dost velké části nově příchozích povozů s pohony z robertků :D
Ne že by už teď většina elektro nejezdila ve vláčku s kamiony v pravém, pokud se vydají na dálnici.
Ano 140 je v pohodě. Nemyslím si že se stane na silnicích něco zásadního. Lidi budou jezdit jako do teď. Osobně teď jezdím do 160 ti a neplánuju jezdit víc ani když se zvýší max rychlost. Nemá to význam. Jen se prostě legislativa přiblíží realitě. Akorát se už nebudu muset bát, že mě změří. :D
Už hodinu před plánovaným začátkem protestu dorazilo do Malieveldu na pět set traktorů. Mnohé měly transparenty. „Žádní farmáři, žádné jídlo.“ Tři lidé byli zadrženi.
„Cítíme se, že jsme byli zahnáni jako blbci do rohu městskými týpky, kteří přijdou a řeknou nám, jak by to mělo fungovat na venkově,“ uvedl jeden z organizátorů protestu Mark van der Oever.
Liberální poslance Tjeerd de Groot vyzval ke snížení stád a hejn na polovinu, což by znamenalo, že se bude chovat o šest milionů méně prasat a o 50 milionů méně kuřat, protože cílem má být udržitelné zemědělství. To pobouřilo rolníky.
Jsem rad, ze uz je vse vyreseno a ministerstvo dopravy ted upnulo vsechny svoje sily k tomu abych usetril na nasich dalnicich nekolik desitek sekund casu. Parada. To bude radosti az mi navigace zahlasi, ze budu doma o 49 sekund drive.
budeš se divit ale v Rakousku se na takových úsecích snížila nehodovost ale lidem jako ty to nemá cenu vysvětlovat
v Austrálii také zvyšovali rychlost a taky se jim snížila nehodovost
O tom jsem taky slyšel. Myslím, že 140 je úplně v pořádku. Limit 130 byl stanoven pro úplně jiné vozy a i nové úseky dálnic - zvláště ty víceproudé jsou k tomu vhodné. Vybere se možná méně na pokutách, ale to je tak asi vše...
Jo jo cetl jsem neco ze tam snad loni bylo asi 5 nehod letos 3, takze asi diky 140 je o dve min. Pockal bych s hod ocenim po vice letech. Nase dalnicni super sit snese porovani s tou rakouskou a urcite i australskou. Takze posledni co ji chybi je 140 a uz to bude skoro dokonale
Není důležité o kolik, ale kolikrát. Takže ne "jen o dvě nehody méně", ale "o 40% méně nehod" díky zvýšení povolené rychlosti, nehledě na další benefity :-)
V Nórsku diaľnice prakticky nemajú. Po okreskách sa jazdí 80, sneh tam je pol roka a s nehodovosťou sú na tom lepšie ako my. Ako to vysvetlíš?
Dôležitá je kultúra vodičov a tá u nás chýba. V Australii dali neobmedzenú rýchlosť na ceste čo patrí k menej frekventovaným. A v Rakúsku ten experiment beží príliš krátko, aby z toho mohli byť relevantné dáta. To je ako zaviesť v obci 30km/h a po dvoch mesiacoch keď náhodou padne menej chodcov sa pochváliť ako to funguje.
Musím říct, ze některé příspěvky nechápu. Zdá se vám 140 moc? Tak jezděte 130, 120... Nejvyšší povolenou rychlost přeci nemusíte využít. Ale kde se furt bere ta potřeba přenášet své preference na ostatní a určovat jim, co mají dělat?
Díval jsem se na https://kralmotoru.cz/…vrope-i-ve-svete a v podstatě všudě v Evropě je maximálni rychlost někde mezi 110-130 km/h Myslím si, že je to celkem málo vzhledem k tomu, jak jdou auta neustále dopředu. Podle mě by nebyl problém nechat to rovnou na 150.
Ještě lepší by bylo zvýšit rychlost při předjíždění
Kdyby zvýšili rychlost při předjíždění o 10 km/h, tak by to platilo při různých limitech i u náklaďáků a ušetřilo by se na značkách. Mělo by to benefit navíc: Řidiči by přestali tak zvaně dávat lekci a trestat rychleji jedoucí řidiče. Nepoznali by totiž jestli jede o 10 km rychleji nebo víc. Toto rovnostářství způsobuje mnoho nehod.