Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ministerstvo řeší zvýšení povolené rychlosti na dálnicích. Kde všude bychom mohli jezdit 140 km/h?

David Bureš David Bureš 1. 10. 2019
2
49

Zvýšení povolené rychlosti má zlepšit komfort jízdy a zefektivnit využití dálnic. Něco podobného chystají také na Slovensku.

Na českých dálnicích je už více než 20 let stanoven rychlostní limit na 130 km/h. Takové omezení platí od roku 1997, kdy došlo ke zvýšení maximální povolené rychlosti na dálničních úsecích z tehdejších 110 km/h. Po letech by mohlo dojít k dalšímu posunu hranice, ministerstvo dopravy zvažuje, že by na vybraných úsecích povolilo rychlost až 140 km/h.

O takovém kroku se mluvilo už za dob Dana Ťoka, nyní ale dostává reálnější obrysy. Novelu zákona o pozemních komunikacích, která bude maximální povolenou rychlost na dálnicích řešit, chce ministerstvo předložit vládě už během tohoto podzimu. Příprava novely se však pozdržela, návrh sice už prošel meziresortním řízením, ministerstvo ale stále řeší vybrané připomínky k legislativní změně.

Zatím tak není jasné, kdy se novela dostane na stůl vlády a zda bude schválena. Poté navíc stejně zamíří k projednání do parlamentu, a tak reálně zavedení stočtyřicítky může ještě nějakou dobu trvat.

Ministerstvo každopádně argumentuje tím, že by zvýšení povolené rychlosti zlepšilo komfort uživatelů dálnic, zefektivnilo využití nových dálničních úseků a vylepšilo plynulost provozu.

I s ohledem na toto vysvětlení vyplývá, že by limit 140 km/h nebyl zaveden plošně, ale jen na vybraných úsecích. Konkrétně by mělo jít o rovné úseky dálnic, kde by vyšší povolená rychlost neměla vliv na bezpečnost provozu.

Konkrétně se nad zvýšením omezené rychlosti uvažuje na úseku D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Klimkovicemi, na D2 mezi Chrlicemi a hranicemi se Slovenskem, D11 mezi Jirny a Hradcem Králové nebo většině D5. Naopak na D1 mezi Prahou a Brnem by zůstala stotřicítka, stejně jako na pražském okruhu (D0).

Česká republika není jediným státem, který dnes nad zvýšením rychlostních limitů na dálnici uvažuje. Stejné plány existují také u našich sousedů. Slovensko dokonce začíná tento měsíc 140km/h hranici testovat, a to na 38 kilometrů dlouhém úseku tamější dálnice D1 mezi Popradem a Prešovem. Pokud testování proběhne v pořádku, limit by mohl být zvýšen na těch úsecích, které splňují všechny stavební, technické a bezpečnostní předpoklady. Rakousko pak stočtyřicítku testovalo na dvou úsecích dálnice A1. V rámci měření vyšlo najevo, že v daných úsecích sice mírně vzrostly emise oxidu uhličitého, zato v nich ubylo nehod.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Re: 140
| 12. 10. 2019
Tak nějak. Po dálnicích moc nejezdím, ale když už, tak se držím někde kolem těch 110-120 km/h podle ostatních aut, ať nejsem vyloženě brzda. Palubní počítač toho mého spíš městského přibližovadla mi už při 70 km/h radí, ať tam dám šestku a při 80 km/h už tam má i celkem smysl, takže v těch dálničních rychlostech to už jde zbytečně do otáček, spotřeba výrazně roste. Zapnu si tempomat a neřeším.

Já to moc nevyužiji, ale rozhodně s tím souhlasím. Nevidím důvod, proč uměle posouvat rychlejší řidiče do pásma přestupků, když ta cesta to umonžnuje a jejich auta taky.
Avatar - simon_sez
Re: Re: Re: Chacha
| 3. 10. 2019
Tak v Norsku kulturnych vodicov vychovala policia mastnymi pokutami.
Re: Nechápu
| 3. 10. 2019
zřejmě zastydlí komouši :D
Re: Re: Ma to cenu?
| 3. 10. 2019
Ano 140 je v pohodě. Nemyslím si že se stane na silnicích něco zásadního. Lidi budou jezdit jako do teď. Osobně teď jezdím do 160 ti a neplánuju jezdit víc ani když se zvýší max rychlost. Nemá to význam. Jen se prostě legislativa přiblíží realitě. Akorát se už nebudu muset bát, že mě změří. :D
Re: Re: Re: 140
| 2. 10. 2019
BA-TT jazdím denne, ráno po šiestej, popoludní po 16. Si presne tam, kde som napísala - 130-160. Tých 145 tacho je niečo cez 130 v skutočnosti. Pri limite 110 je to celkom dosť. Takých ako ty a rýchlejších vidím za tých 45 minút aspoň 20, alebo viac. Voči tým čo majú na tachometri 90-110 je to markantný rozdiel. Nehľadiac na to, že pruhy sú úzke, v strede betónová zábrana a ešte mnoho magorov nezájde do pravého pruhu ako keby im chcel ublížiť a vlečú sa stovkou permanentne v strednom. Sorry, často to robia aj vodiči áut s českou špz. A teraz v tomto guláši zvýš limit, čo to urobí. Tesne za BA je asi na 2 km spomaľovačka, je tam 60 a 80 km/h. Pár áut v pravom pruhu ide 90, ostatní 100-120. Sme neovládateľné stádo, taká je pravda.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku