Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Rok s nenáviděnými zónami: Jak funguje modrý stroj na peníze

30 komentářů

Avatar - Beefcake
Beefcake
Je to hnus, pretoze to je vsade take iste. Bezpracny vyber dalsej mestskej dane. Kedy ludia nemaju na vyber a platit musia. Realne vsak zmena takmer ziadna.
U nas to zacalo pred par rokmi pretlacanim parkovacej politiky dokazatelnymi manipulaciami a polopravdami.
Jednoducho sa situacia s parkovanim namiesto kludneho priebezneho riesenia nechala umyselne vyhnit, aby mali o argument viac, preco spoplatnit prakticky vsetko.
Na to, ze nie sme ziadna metropola, mame uz vacsinu mesta spoplatnenu 0-24h a zvysok bude spoplatneny coskoro. V centre ceny na urovni centra Bratisla a aj vyssie. Chudaci, co sem chodia pracovat. A este im o desiatky percent medzirocne zvysili uz tak vysoke poplatky.
Nasledne kazda dalsia zmena isla proti rozumu a motoristom, alebo islo o zasterku zjednodusenia pravidiel. Vysledkom vsak vzdy je zvysenie poplatkov alebo sprisnenie pravidiel/casov.
Ak potrebuje mesto nejaku zmeny, schova sa velmi ochotne za anonymne "ziadosti obcanov", ktori udajne nieco ziadaju. A nepohodlne argumenty arogantne odpinkavaju.
Obytna zona na jednej ulici, par 10m dlhej - pred garazami v strede sidliska ? To kto kedy videl ?
Jednosmerky uplne ***skym sposobom navrhnute (dalo sa inak) a nutiace ludi pri hladani parkovania najazdit o par km viac. Atd Atd. A do toho ako bonus este cykloterorizmus, ako vhodna zastierka na obmedzovanie dopravy.
empeso
Pokud chceš dál jezdit autem, ten cykloterorismus je ve skutečnosti tvoje naděje. To jsou ti lidi co ti uvolní ty parkovací místa.

Pokud chceš levný a volný parkování a zároveň aby nikdo nejezdil na kole, postav si vlastní město.
Avatar - Beefcake
Beefcake
Uplne mimo pointy aj so skolkarskym riesenim.
A evidentne si nrpochopil, ze tu neutocim na cyklistov. Zrejme si si to vztiahol na seba...
Xylo
Možná by bylo dobré si uvědomit, že máme všichni cosi takového jako nohy, které se dají také používat k chození 😉
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Jak to souvisí s modrými zónami?
empeso
Až půjde po Praze chodit, bude mít míň lidí auto, a bude se nám, co ho máme, snáze parkovat.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Já jdu pěšky, kdykoli to jde, ale pořád nevím, jak to souvisí s tématem. Nikdo si nekupuje auto, aby s ním jezdil 200 metrů pro rohlíky.
empeso
Je to přesně jak říkáš, člověk jde pěšky "když to jde". Tento rozsah se musí maximalizovat.

Dám dva příklady.

Bydlím na jihu Holešovic, chci na Karlín. Doslova na dohled. Musím přes Hlávkův most plnej aut, několik semaforů s totální prioritou aut a bludiště podchodů. Celkem aspoň 20 minut, autem tak 5 - 7. Takže jedu autem a na Karlíně parkuju.

Až bude lávka přes Štvanici, bude to 7 minut pěšky.

Nebo např. z Holešovic na dolní Letnou, třeba na Heřmaňák. Stojí v cestě brownfield Bubny-Zátory, takže poměr aut👋chůze 5/20.

Až budou Bubny-Zátory průchozí, bude chůze skrz rychlejší než autem okolo.

V obou případech nebudu muset v budoucnosti parkovat kde teď musím.

To je ta souvislost na kterou se ptáš. Čím víc bude Praha průchozí pěšky, tím míň bude aut v modrých zónách.
Avatar - Ozzman
Ozzman
A co zkusit MHD ?
Xylo
Souvisí to tak, že se dá zaparkovat třeba kousek dále a zbytek dojít nebo jet MHD - dojít na zastávku a ze zastávky ...
empeso
Na tomhle článku je špatně fakt všechno.

Za prvé, auta do města nepatří. A samotný předpoklad, že obyvatelé chtějí jezdit po městě auty, obecně neplatí. Akorát v Praze to jinak nejde, takže jezdí. V jiných evropských městech klesá počet aut na obyvatele s tím, jak se zlepšují ostatní možnosti přepravy. U nás by to bylo stejný.

Až budou rozsáhlý pěší zóny a vjezdy jen pro rezidenty, cyklopruhy všude i na magistrálách jako kdekoliv v Evropě, až dostanu zelenou na přechodu za tři vteřiny jak v Bruselu a ne za třicet, až strážník s úsměvem zastaví provoz školákovi na koloběžce co krosí na červenou jak v Londýně, až nebudu muset zdrhat před fízlama jak zločinec protože, ó hrůzo, jedu na elektroskejtu po chodníku... tak přestanu jezdit autem, parkovat, a zvedat tím Petrovi Bartákovi tlak. A spolu se mnou i jiní, a parkování se vyřeší samo.

Za druhé, pokud "Není lepšího argumentu pro to, aby zóny byly zrušeny" než to, že vybraný prachy jdou 50:50 do obecnýho rozpočtu MČ a města, což je OK (protože se odtam např. platí MHD), pak zjevně není ani jeden dobrý argument proč rušit modrý zóny. Souhlasím.

Za třetí, začít od nuly a nastolit nějaký lepší systém je obdivuhodná ambice, ale článek bohužel žádný takový nenabízí.

Celopražské parkování je nesmysl, vyvrácený i zkušenostmi MČ sousedících s těmi co zavedly modré zóny jako první. Lidi jeli večer do centra do baru, domů tágem, a pro auto, zaparkované nejblíž co to ještě šlo, si došli někdy v týdnu když měli cestu kolem. Takže nám Petr Barták předkládá to co tu bylo a nefungovalo, s tím že teď už by šlo zaparkovat přímo před tím barem na P1.

Jinak poslední poznámka, víc parkovišť katalyzuje víc provozu v okolí, to je taky dokázaný. Přesouvá se tím problém jinam, ale moc se neřeší.

Opravdový řešení je
- podpora, nikoli represe, alternativní dopravy -- koloběžky, skejty, kola, sdílení...
- levná, klidně i zadarmo, a kvalitní hromadná doprava,
- brát auto jako luxus, zpoplatnit vjezdy, drahý parkování ne-re
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Na tomhle příspěvku je špatně fakt všechno. Mimochodem, že mám ve městě auto, ještě nutně neznamená, že s ním denně dojíždím, resp. mohu ho nahradit jízdenkou do MHD, natož pěškobusem.
empeso
> Na tomhle příspěvku je špatně fakt všechno
😊 Uznávám, mohl jsem si to odpustit. Vždycky se nechám unést.

Jinak nicméně, ať se nám to líbí nebo ne, na mém příspěvku je všechno správně.

A není to ani z mé hlavy, jsou to závěry různých studií, z různých měst a různých let, které vždycky dopadnou skoro stejně a doporučí skoro totéž -- a když se to implementuje, tak to zafunguje. Praha se tomu nevyhne.

> Mimochodem, že mám ve městě auto, ještě nutně neznamená, že s ním denně dojíždím

Však ano, já jsem na tom úplně stejně. A díky modré zóně před barákem, a jejich rozdělení na MČ, máme kde zaparkovat plus mínus před barákem, a není to drahý.

Poplatky mají odrazovat od ježdění po městě autem, nikoliv od návštěvy příbuznejch na venkově autem, což přesně modrý zóny splňujou.
Vauban
bohuzial sme tu stale za opicami, vsade len arogantni autickari...teraz v Bratislave bola podobna hysteria okolo nedavno schvalenej parkovacej politiky...smiesnych 50€ rocne za celorocne parkovanie v zone, ktoru si urci kazda mestska cast sama

vyrojilo sa zopar autickarov, taka vokalna mensina, proste oni chcu aby len oni mohli parkovat pod svojim barakom, nikto iny a zaroven chcu mat pravo kedykolvek a kdekolvek inde parkovat...fakt vazne toto je jedna z ich poziadaviek a ked im primator vysvetlil, ze je to nemozne dosiahnut tak bliakali ze je to "demagogia", proste ja parkujem u seba a u suseda ale sused u mna nie 😊

volaju tu po parkovacich domoch ale rozhodne nie na ich ulici pred ich barakom, co ste sa zblaznili? nech na to cumi sused vedla

volaju po lepsej a rychlejsej MHD ale vzdy ked sa zavedie preferencia MHD na nejakej krizovatke ci bus pruh tak frflaju na zapchy...

to je proste bez komentara, je to skupinka drzych ludi, ktori chcu zit na ukor velkej vacsiny

taketo clanky autowebov su proste mimo reality, este sa vzdy nakoniec cuduju preco to volici toleruju...to len ukazuje v akej su vlastnej bubline...primator Bratislavy sa pozriel na prieskum ktory ukazal, ze cca 70% domacnosti v meste bud nema auto alebo ma len 1 auto, ktore vyuziva len prilezitostne (1-2x tyzdenne)...70% domacnosti, podobne cisla ma urcite aj Praha, to su ti volici, ti vsetci ostatni, ktori maju ine videnie sveta
Avatar - xxc
xxc
70% domacnosti nema auto? to je co za prieskum? 😄
Vauban
mas problem s pisanym textom? 😁
Avatar - xxc
xxc
Áno, mal som.
Avatar - Beefcake
Beefcake
Tak toto je skvela ukazka skodliveho ciernobieleho extremizmu , ci naivity. Uplne mimo realitu. Hlavne prve dva odstavce.
Orm
Jen několik poznámek😒br /> - Cyklopruhy na magistrálách jako kdekoliv v Evropě - co je to za blábol ? ! Na jakých magistrálách, kde ?
- Elektorskejt na chodníku samozdřejmě nemá co dělat a v husté městské dopravě také ne - vždyť to není prostředek na obecnou přepravu lidí ale pro sportovní využití .
- Kolbežky, skejty, kola - je řada lidí, zejména starších, kteří zkrátka na takových prostředcích nikdy jezdit nebudou ani nemůžou a navíc pro celkem dost hornaté Praze . Copka 60ti letá žena pojede na skejtu ke kadeřníkovi ?
empeso
K těm cyklopruhům, magistrálou myslím velkou hlavní silnici, typu pražské Evropské, Argentinské, Wilsonovy... Ve spoustě velkých evropských měst, z těch kde jsem byl nedávno např. Londýn, Amsterdam, Helsinki, Kodaň.

Elektroskejt jede 35 km/h, dojezd má klidně přes 15 km a váží do 8 kilo, takže na dopravu po městě je to naopak ideál. Na sport to fakt není, je to úplně něco jinýho než normální skejt... Na chodník to nepatří, ale na silnici bez cyklopruhu ještě míň, a výsledek je ten že v Praze máš na výběr buď auto, nebo šikanovat svoje okolí, nebo trpět.

Bába na skejtu je dobrej vtip a máš pravdu že jsou lidi kteří nechtějí nebo nemůžou což je OK, ale o to vůbec nejde -- jde o to umožnit to těm kteří chtějí.
Orm
Holandsko je jiná cyklokultura a je to rovina. Londýn - tedy fakt si neuvědomuji, že by např. na magistrále typu The Mall nebo Piccadilly byly pruhy pro cyklisty. Marně přemýšlím - Paříž, Neapol, Malaga, Palermo, Athény, Edinburgh, Dublin, Madrid, Barcelona, Brusel, Milán, Florencie, Siena, Lisabon, Bratislava ... že by tam byly na magistrálách pruhy pro cyklisty ?
empeso
OK 😊 asi nemá smysl se dohadovat, zjevně jsme oba ve spoustě jiných měst byli a oba jsme viděli to co jsme chtěli vidět...
Anna Nemcova
v Edinburghu jezdí kola všude, pruhy nepruhy, i v meziměstském dojíždění, ale je to docela hazard a hodně kopců
Avatar - xxc
xxc
Preco by stara zena nesla na kolobezke ku kadernikovi? Ved na to ma pomocny motor.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Geniální způsob, jak přesvědčit ovčany, aby ročně odváděli tisíce do městské kasy a ještě měli pocit, že je to pro jejich dobro. Město přitom neudělá nic jiného, než že načmárá modré čáry na silnici. Kdyby člověk aspoň věděl, že peníze budou použity na pokrytí stavby odstavných parkovišť, parkovacích domů, nebo jiných smysluplnějších projektů, ale všichni víme, jaká je realita.
empeso
S odstavnými parkovišti a parkovacími domy se to nesmí přehnat. Existují varovné protipříklady, třeba LA, kde je hodně parkování kvůli stavebním kvótám které to nařizují.

https😐/noparkinghere.com/

Je to trochu delší čtení, ale výstup je celkem jednoduchej, a to že důraz na parkování
- ubírá prostor bydlení, takže bytová krize a vysoké ceny
- motivuje lidi jezdit autem a indukuje provoz
- zvedá riziko budoucích brownfieldů, parkovací domy jsou nerekonstruovatelné na cokoliv jiného
Avatar - Zetti
Zetti
Kazda mince ma dve strany. Hned po sametu jsme vyrazili na vylet do Norimberka, tam uz tenkrat byly zony realitou. Na druhou stranu v centru Prahy zony nebyly, a na ulicich tak parkovala spousta vraku, ktere blokovaly mista a zaparkovat byl fakt problem. Dneska najit misto v kazde modre zone neni problem a zaplati pronajem mista pro zaparkovani mi nepripada nejak zcestne. Radsi zaplatim (ne ze bych musel) nez beznadejne objizdel bloky zvlast v centru ve spleti jednosmerek, kde nezaparkovani muze znamenat v silnejsim provozu i nekolika desetiminutove beznadejne objizdeni cile cesty.
Orm
Problém je jinde - rezidenti 1 200 na rok, podnikatelé od 7 000 na rok, ostatní 60 / h (v přípravě). Placené parkování na hodinku, dvě OK, ale jak to mají řešit lidé, kteří objektivně musí jezdit do práce autem a to i přiležitostně, vždyť je to min. 480 Kč / den ? Ti prostě šanci nemají. Pokud by to byla Malá strana a Nové město tak OK, ale co Nusle, Pankrác, Libeň, Holešovice, Vinohrady, Nusle ... ? Vždyť tam pracuje řada obyčejných lidí, kteří prostě 10 tis. měsíčně platit nemohu. A nechat si zaplatit více míst, než kolik objektivně je k dispozici - což se děje - je skutečná prasárna.
Avatar - xxc
xxc
Vsetci by mali platit rovnako. To, ze niekto niekde byva, neznamena, ze moze parkovat na verejnych cestach, ktore patria vsetkym. Hlavne nie za inych podmienok.
scadar
Něco mi říká, že si autor plete modrý zóny a obytný zöny. V modrejch zónách nic jako 30km/h snad není.

Jinak modrý zóny maj několik problémů
- Nesmyslně rozlišujou mezi místníma a přespolníma. Chceš parkovat v Praze, oukej, zaplať a parkuj a je jedno, odkud jsi. To že sis koupil nemovitost bez parkování na dvoře / bez garáže i přesto, že víš, že auto chceš a potřebuješ - tvůj problém.
- Aby bod jedna rozumně fungoval, musí parkování v Praze výrazně zdražit. Parkovací místa jsou neuvěřitelně levný na to, jaká je po nich poptávka. Ideálně by měly bejt tak drahý, aby cca desetina nebo o trochu méně parkovacích míst bylo volných, tedy aby bylo vždy možné relativně jednoduše najít parkovací místo.
- Zisky z pronájmu parkovacích povolení by měly proudit zpátky do infrastruktury, aktuálně hlavně do P+R parkovišt a příměstský železnice a samozřejmě opravy silnic. (od Prahy bych potřeboval ještě proplatit tlumiče, všechny ty retardéry a třeba Plzeňská + Vrchlickýho jim dávaj zabrat, btw. pak se jeden diví, proč si lidi do měst kupujou SUVčka na mnohapalcovejch balonech).