Pražský právník Drahomír Tomašuk vystřídal za život mnoho škodovek. Jednu si však nechal napořád a nejezdí v ní. Modrou Fabii RS už koupil s tím, že to bude veterán.
Nevim jestli se mam driv smat a nebo plakat. “Dvakrát se zeptáme, zda smíme. A pak otevíráme dveře. Ovane nás zápach nového vozu. Čichová paměť je neuvěřitelná – ano, tak tehdy voněly nové fabie!” Až se mi z toho chce jit si koupit nové auto a citit ten zápach. Jen se obavam ze to asi nebude skodovka.
Tak náhodou sú autá, ktoré ako nové dosť smrdia a ľudia to považujú za vôňu... a sú také, ktoré voňajú celkom príjemne. Predpokladám, že Fabia patrí do 1. skupiny :).
Pred časom som kupoval auto... Hyundai predsa len smrdel trochu viac ako iné autá...
O chvíľu sa do EU natlačia čínske značky a to ešte len bude smradu ;)
Tak pán má schovaný volant a kola, aby se nezničila, ale dá si tam nepatřící senzory a zrcátko.. tak nevím, jestli to chce mít v origo stavu, nebo jen zajímavý..
V čom je to auto také úplne super? Je to úplne obyčajné auto, ktoré 99,9% ľudí nerozozná od bežnej Fabie. Možno v dnešnej dobe by bol zaujímavejší nejaký Peugeot 205 GTI, alebo niečo podobné.
Protože i dnes s ním na silnici pobijes nejedno i dost silnější auto. Když už jede, tak má velmi slušnou dynamiku. Rozjezd je horší, je to fwd a kroutak vodspoda...
Ono dynamika je jedna vec a podvozok druhá. Stáva sa mi pomerne často, že silnejšie auto so slabším podvozkom v "technickej" pasáži cesty (kľukatá cesta) spomalí a nemôže využiť svoj výkon. Potom zavadzia napr Focusu 1,0 Ecoboost ;).
Aby sa nepovedalo... Aj pre mňa bola kedysi Fabia RS, Octavia RS cool autom... Ako som tak časom trochu "dospel", moje hodnoty sa zmenili. Dnes jazdím celkom obyčajným "Japoncom".
Ano, před 17 lety to bylo výjimečné auto jen tim, že stalo půl mega (u nás tudíž rarita) a melo jakž takž použitelný motor, i když nafta byla úlet už tehdy.
Tvl, ti lidi jsou už slušně zmagoření. Koupit si impotentní auto s impotentnim dehtovym kadlákem, ničim nezajímavý, zbastlený tuzingový senzory, zrcátka a ještě z toho dělat skvost.
Diagnóza Škoda, nic jinýho nelze dodat. Začal bych uvažovat nad speciálními zařízeními pro tyhle existence.
Jseš omezenej a to v tom smyslu, že nejseš schopen nadhledu a s chladnou hlavou akceptovat volbu někoho jinýho, ať už je jakákoliv. Aby někdo nezačal volat po speciálních zařízeních pro existence jako ty, chápeš?
Copak, hoši? Šlápl jsem Vám na sen? To je mi líto. Kdekoli v jiný zemi by tenhle článek nikoho nezajímal a už vůbec by o tomhle stroji nepsali, jako o veteránu. Ale chápu, Čecháček uvidí nadpis Škoda Fabia RS TDI a hned je štěstím bez sebe. :D
Vůbec ne, já mám sny jiný, ale dokážu respektovat sny ostatních lidí, aniž bych je musel ponižovat. Jenže to ty samozřejmě nemůžeš vědět, to by ses mě musel nejdřív zeptat, avšak předsudky jsou jednodušší, co? To je to, o čem se tu už dobrou půlhodinku bavíme a to je právě ta charakteristika onoho populárního čecháčství. Zda to chápeš, se tě už po druhý ptát nebudu.
Já myslím, že jde spíš o to, jestli si tahle vytuzená škodovka, kterou nikdo už nikdy jako veterána nepřihlásí, zasloužila samostatnej článek, kde autor doslova onanuje nad vůní 12 let starýho dehtovýho auta (tomu rozhodně věřím), kde se dvakrát zeptá, jestli může vzít za kliku, a kde bych moc nevěřil ani dalším "původním" částem vozidla.
To ta felicia combi 1,6 (jestli je to teda skutečné označení, za což u podobných tuzerských pošuků nedá nikdo ruku do ohně) by si zasloužila článek rozhodně víc.
Tohle byla zas jen ztráta času. Ale klikl jsem, takže splněno.
Přesně tahle obava mě napadla, když jsem vedle F1RS viděl Felicii Combi, že by to mohl být námět na další podobný článek. Proboha, proč zrovna ta "felicia combi 1,6" by si zasloužila takový článek???
Auto o ničem, zakulacený Forman s motorem, který jim zbyl někde ve Wolfsburgu...
Na světě je tolik nesrovnatelně zajímavějších aut, ale my se tu budeme raději dojímat nad něčím podobným?
Znám jednoho týpka, co má Daewoo Tico v perfektním stavu s minimálním nájezdem (taky ještě smrdí jako nové), co o tom taky napsat článek? :-O8-s
Honziku, Honziku, a že jsem to psal s trochou nadsázky ti nedocvaklo? Že jsem to schválně napsal tak, jak jsem to napsal čekajíc, kdo se chytne? A vidiš, chytl ses (spolu s dalšími) téměř ihned :D A samozřejmě jsi hned přispěchal s morálními poučkami, ty totiž nesmí nikdy chybět. Je potřeba jako správnej mudrc, napravit zkažený charakter komentujícího proti “české” (spíš německé) modle. :D
Jo, auto.cz a milovaný Škodofky, tam se člověk pobaví zaručeně vždy a nedá mu to ani moc práce :-!
1. Skutečně mě ta nadsázka nedocvakla a to proto, že to nadsázka není. Ukaž mně tu nadsázku. V tom textu není. To, že to tvrdíš zpětně, tě nijak neomlouvá.
2. Tady nejde o to auto, jde o to, že se chováš jako hulvát.
Ale kdekoli v jiný zemi nejsme a jako o "veteránu" (což tedy pochopitelně není, nazval bych to uloženkou) se může psát úplně o čemkoli, pokud stav odpovídá, což např. Autoforum taky dělá. Zrovna Fabie RS je typická oběť vesnických tuzerů, kteří s tím obtáčí stromy, a takhle hezkých kusů mnoho nenajdeš.
Ale že se s tebou hádám. Tvá snaha diktovat, co má komu přijít zajímavé, je asi jako ptát se majitele víkendové Silvie S15, proč si nekoupil osmiválcový Mustang.
Se nehádáme, vedeme diskuzi ;-) Za těch X žvástů jsem se akorát dozvěděl, že nemám nadhled, jsem hulvát, ztrapnil jsem se, ale nikdo tady nenapsal, v čem ten super stroj vyniká, že si zaslouží, abych ho měl zaplachtovanej v garáži. Motor nic, podvozek už tuplem ne, možná tahle barva. Ale asi nejsem dostatečně zblbnutej Škodofkou, abych to pochopil a docenil.
On ti to totiž nikdo ani nenapíše "v čem ten super stroj vyniká, že si zaslouží, abys ho měl zaplachtovanej v garáži". Každýmu je jedno, co si zaplachtuješ. Problémem je, že někoho, co to zaplachtovaný má, označíš jako zmagořenýho.
Ano, označim. Koupit Fábii v naftě s nálepkou RS, dát ji pod plachtu, vyndat volant, sundat kola a myslet si, že za 20-30 let to bude něco zajímavýho, to normální člověk neudělá. :D Neřeknu nic, kdyby to byla limitovaná, málokusová edice (něco jako prezidentská O1 s vetšim rozvorem), nějakej prototyp. Ale tohle? To se na mě chlapci nezlobte, ale to mě fakt pobavilo :D
Jasně píšou, že nejde o normálního člověka, ale o právníka.... :D;-)
Ale vážně, on z toho tady tu senzaci nedělal, to přece byla především marná snaha redakce (to oni se ho dvakrát ptali, jestli můžou atd.), takže, když už, plač na jejich hrobě a jeho tu zbytečně neshazuj/neurážej...
On ani nemusí obecně příliš rozumět automobilům, prostě to od něj nelze automaticky očekávat, na rozdíl od redakce a.cz.
"tak i pan majitel si evidentně myslí, co že to doma nemá za poklad."
Právě proto jsem ti taky v závěru napsal:
"On ani nemusí obecně příliš rozumět automobilům, prostě to od něj nelze automaticky očekávat, na rozdíl od redakce a.cz."
Příště jim může nějaký "pošuk" napsat, jestli chtějí vidět a cítit jeho jedinečně zachovalé Daewoo Tico, tak oni tam taky hned pojedou? ;-)
A co konkrétně by v té garáži měl mít? Každý má rád něco jiného, někdo tam má na víkendy historické porsche, někdo kabriolet, někdo fabii RS a někdo nové BMW.
Ted vazne. Nechci nikomu brat jeho sen, ale kdyz se prede mnou objevi obdobny "skvost", je vnitrni obeh vzduchu nutnost.
Asi jako kdyz tu psali o Fabii SDI. Nenktera auta by mela doslouzit co nejdriv, aby prestala lidem otravovat (doslova) zivot. Sorry, skodovaci. Benzin by mne tolik nevadil.
Minule som bol v jednej firme, kde opravovali starý Opel GT... To bolo auto, ktoré si zaslúži obdiv - nádherný tvar, zvuk, nízky posed... A tá vôňa veteránu :). Ak by som si mal vybrať, tak mám jasno...
"Auto je nejen ve stavu zcela nového, ale vlastně i v lepším. Pan Tomašuk má vozy Škoda tak rád, že na nich nechce mít chyby, které výrobce spáchal ve snaze ušetřit. Velkého pravého zpětného zrcátka místo ošizené malé sloní nožky si všímáme hned. Pochází z provedení pro Velkou Británii. S parkovacími senzory potřebujeme nápovědu. „RS je vůbec nemohlo mít. A ty, co byly za příplatek pro normální fabii, měly jen tři čidla. Já mám namontované z octavie se čtyřmi. Ještě nikdo nepoznal, že to nebylo originální řešení.“
Když už tu Fabii RS! tak pečlivě "vylepšuje", proč nezačít u motoru a nevyměnit ho za pořádný benzínový agregát?
Tenhle článek tu měl být na Silvestra, to by aspoň trochu pobavil...
Tak to mohu opravdu potvrdit. S půjčenou Fabií RS I. gen. jsem kdysi jezdil a to auto fakt moc rychlé nebylo a navíc bylo dost těžké na předek. Dodnes si pamatuju, jak mě kamarád suverénně předjel a vzápětí ujel na mladoboleslavské dálnici s Cliem RS (Clio II. gen.). To Clio totiž byl skutečný (a v té době dokonce spičkový) hot-hatch! :-)
Kdyz mi tenhle clanek vyhodil google jako "doporucene cteni" tak jsem si rikal, prolitnu to ocima a zavzpomínam na Fabii vRS, kterou jsem kdysi mel, rocnik prosinec 2003. Zluta a po par letech koroze za korozi.Hlavne pate dvere a podbehy. Skoda auto reklamaci neuznala. Bez ohledu na to, ze auto bylo garazovano jak doma tak i v práci... 6.rychlosti manualni převodovka původem z Golfu mk4 měla konstrukcni vadu skrine a prvni projevy se objevili nevinne pri prerazovani mezi 5. a 6. stupnem - divny zvuk, jako by podtlak.... Vyreseno specializovanou firmou, ktere vymenila skrin prevodovky za konstrukčně jinou. Pak uz se problem neprojevil. Cena servisu zavratná. Samozrejme problem nastal po zaruce;) Pak si vzpominam na problémy s potahy sedadel, ktere se trhaly a špinily, protoze zrovna okraje udelali bile... hm, OK. Pak nastal problem se spojkou. Dvojhmota aby utlumila ten silene silnej chrochot 1,9 TDI. Tak i cela spojkova sada po 150k km se vymenila i když některé casti ještě jaks taks OK. Pak jsem postupne vymenil kotouce a destičky za lepší, protoze origo brzdily slabe, jednou se urval pravy predni trmen a musel se menit i ten. A po 200k km jsem musel vymenit vsechny tlumiče protoze se auto chovalo blbe ..Zadni vlecna remana tomu jízdné nijak neprispela. Pseudosportovnej podvozek byl na 16" origo kolach tak tvrdý, ze jsem mel pocit, to snad pro cesty v CR ani nebylo děláno. Pak se musel delat repas turba , po 240k km to vzdalo i kdyz olej se menil co 10k km a peclive se turbo dochlazovalo. Pak uz jsem toho mel dost a auto si koupil obdobnej Skoda nadsenec jako pan z clanku, kteremu pri koupi uplne svitili ocicka a povidal mi o planech co vse si tak pridela a takove kecy. Dost mi ty jeho kecy pripomely tenhle clanek o panu Tamasukovi... Auto nebylo ani sportovni, ani prakticke, ani hezke. Obycejny prumerny diesel, tecka. Kdyz si vzpomenu ze auto stalo pres 600k kc(stresni okno, vyhrivane sedacky, zadni elektricke okna, ASR, ale ne ESP, tempomat) tak se smeju i ted;
Největší hodnotu to bude mít, pokud to auto bude přesně takové, jako vyjelo z továrny. ty senzory, zrcátko ji snižují, volant taky. Ať tam dá ten původní, kola taky, když s tím nejezdí, tak je to jedno. navíc šaltpáka je původní, takže až tam pak vrátí ten nepoužitý volant, už to nebude ladit.
Ale je to krásný kousek.
Já sám mám Octavii I RS, ale vše je tam přesně tak, jak to bylo z továrny bez jediné úpravy, přesně tak jak vyjela z továrny.
Octavie I se dělala jen v benzínu 1,8 20V Turbo 132 kw. s naftovým motorem se dělala až od druhé generace, tam se davali motory dva, jak naftový, tak benzínový.
Ano.
V Německu se sice v r. 2004 objevila dieselová (TDI/96kW) Octavia I Combi se vzhledem a technikou O1RS, ale ta měla označení "Limited GT" a sedadla čalouněná alcantarou. I výběr z barev měla shodný s O1RS.
Brzdy byly standartní 15" soustavy, tlumiče taky. S RS měla společný jen vnějšek tedy narázník, alu spider a zadní spojler střechy. Interier byl v kůži, ale celočerné, z RS byl pak už jen volant.
Ale RS jako takové mělo 16" brzdy, nižší pružiny, tlustší stabilizator s uchycením do tlumiče, ne do ramene a vzpěrky v kufru + tam byly jiné silentbloky v ramenou z továrny. Tohle škodovka do ničeho jiného nedávala.
Co byla rarita byla Octavia GT pro řecký trh, která měla 142 kw. Ale to jsem naživo nikdy v ČR neviděl.
Souhlas, na jedné straně šetřit původní volant a kola jejich demontáží a přitom provrtat nárazník čtyřmi senzory z Octavie a vyměnit zrcátko na pravé straně, to vše u auta se kterým se prakticky skoro nejezdí. A to menší zrcátko nebylo primárně z důvodu úspory nákladů, ale to už se tu řešilo.
tohle ještě DPF nemělo a dřív se na saze vůbec nehledělo.
Souhlasím s tím, že lepší starý diesel než nový s vykuchaným DPF, ale přesto jsou staré diesely pořád rakovinomety.
Pro me (pro CR) je lepsi spalovani (vlastniho lokalne vytezeneho) uhli v odsirene a odnitridovane elektrarne daleko za mestem, nez palit ropu vytezenou nekde 3000km daleko v Rusku v dieselovych autech prekracujicich EU limity (urcite vice jak 90% dieselu v CR).
Jeste EU 6d temp auta mohla prekracovat limit vice jak 2x.
Citace:
Emisní norma Euro 6d-TEMP má faktor konformity 2,1 pro oxidy dusíku NOX, což představuje maximální odchylku, kterou mohou automobily vykazovat při reálné jízdě oproti limitu při měřeních v rámci testu RDE.
To je pravda, tyhle sedačky měly ty poslední RS verze pro Anglii v kombinaci s touto barvou. Pak myslím měli ještě nalakované třmeny a silnější Sun Set. Tyhle jsou fakt pěkný tyhle sedačky.
V tých rokoch boli autá oveľa drahšie k platom ako sú dnes. A samozrejme vždy boli aj lepšie autá ako Škoda. Dnes sú dokonca aj za lepšie ceny.
Škoda nie je vôbec mŕtva - stále má dostatok zákazníkov.
Na druhej strane, ako tak pozerám okolo seba, stále menej ľudí ich kupuje, hlavne ako nové.
Moje jedina vzpominka na Fabii I RS je v hodne nastvanem vyraz jeho majitele, kdyz jsem ho predjizdel ve svem starickem Ford Escort 1.8 16V 93kW. Delal co mohl, plyn zarazeny do podlahy, nafta tekla do motoru prooudem jak niagara, ale prd platne,
Také autá sú niekedy celkom na smiech... Reklama, RS označenie, majiteľ má pocit, že má pomaly auto porovnateľné s Mitsubishi EVO... a ono je to úplne obyčajné auto :).
Potom sa ten človek diví, že ho niekde na horskej cestičke dostane úplne obyčajné auto s oveľa lepším podvozkom.
Tak ona ta fabie RS bohužel ukazovala směr, kterým se škodovka začala ubírat, tedy prostě udělat rychlejší vzhledově trochu odlišné normální auto. A s tím bohužel už laboruje dodnes. Viz Fabie II RS s poměrně sice silným, ale nespolehlivým motorem, ovšem pouze v automatu se standartním podvozkem....tím to celkem pohřbili. A dneska už jim ani emise, šetření atd. nedovolí udělat auto, které by člověk opravdu musel umět řídit a ne se jen trochu rychlejc svést.
Povedal by som, že väčšine ľudí stačí, aby zažili nejaký "turbo-kopanec" na rovnej ceste a hneď majú pocit, že šoférujú športiak ;). Kedysi boli tie písmenka "RS" také magické, že slúžili ako optický tuning na mnohých obyčajných Škodách ;).
Ono, keď chcem dobre jazdiace auto, tak nebudem pozerať po obyčajných autách so silnejším motorom, magickými písmenkami a slabým podvozkom. Zameriam sa hneď na autá, ktoré majú najlepšie podvozky v triede. Napr v nižšej strednej je to Focus, Civic, Golf, aj Mazdy jazdia pekne... Potom aj so slabším motorom zažijem viac zábavy, ako strachu (v aute so silným motorom a zlým podvozkom).
Tak ona by Fabia RS asi ani nevznikla, nebýt homologace speciálu WRC.Podle pravidel homologace muselo auto které je základem mít délku 4m minimálně,Peugeot to u 206 musel taky řešit edici GT,kde ovšem nárust nárazníků byl mnohem větší, protože do 4m délky chybělo mnohem víc než u Fabie. Takže to ani nemohlo být něco extra to RS, když to vzniklo narychlo jen pro účel homologace Fabie WRC
Ste si istý, že je to kvôli homologizácii na WRC? Fabia RS je úplne bežné auto, hlavne s dieslom. Fabia WRC je absolútny špeciál, ktorá nemá so sériovým autom nič spoločné.
Pre homologizáciu na rely boli vyrobené autá ako Lancia Delta HF Integrale, Relault 5 Maxi turbo, Lancia Stratos, Mitsubishi Lancer EVO, Ford Escort Cosworth a podobné autá...
V porovnaní s uvedenými autami je Fabia RS naozaj úplne, úplne obyčajné bezvýznamné auto, ktoré so špecialom na rely nemá nič spoločné - možno znak.
Nechcem sa ale hádať, že azda nemáte pravdu ;).
V každom prípade je Škoda na rely špičkovou značkou.
Naprosto jistý, klasická Fabia 1 má celkovou délku 3960 mm tudíž pro homologaci speciálu WRC nešlo vycházet z klasické verze, protože pravidla byla jasná, že minimální délka vozu musí být 4000 mm,proto vzniklo RSko, které má na délku 4002 mm.Tím pádem mohla Škodovka jako WRC použít model Fabia místo dlouhé Octavie, která sice byla odolná na šotolinových tratích,ale zase naopak neobratná na úzkých asfaltových tratích
Človek sa stále učí. A ja som si myslel, že Fabia RS je takmer zhodná čo sa rozmerov týka s klasickou verziou.
Pamätám sa, že kedysi jazdili rely pomerne veľké autá Octavia, Escort, Celica, Audi Quatro... Potom sa prešlo na malé autá - Fabia, Fiesta... Kedysi tie malé autá asi nebrali dosť vážne. Teda okrem Peugeotu 205, Renaultu 5...
Na druhej strane dnešné malé auto je také veľké ako kedysi nižšia stredná trieda.
Pán to chce jako veterán a pak vymění původní pravé zrcátko za zrcátko pro pravostrané řízení, takže se špatnou optikou a na nechá namontovat zadní parkovací čidla z Octavie ?!?!?!
Nechápu, ale to se mi s právníkama děje poměrně často (žena je právník)... :-)