Zánovní Fabia RS: Skoro nejetý kousek v unikátní barvě je od začátku veterán
Pražský právník Drahomír Tomašuk vystřídal za život mnoho škodovek. Jednu si však nechal napořád a nejezdí v ní. Modrou Fabii RS už koupil s tím, že to bude veterán.
Prakticky po celý rok můžete na stáncích vedle normálního Světa motorů koupit ještě speciál – vychází čtyřikrát ročně. Ten aktuální slaví 20 výročí Škody Fabia. Vzpomínáme v něm na kvalitu, množství specifikací, šíři příplatkové výbavy i jízdní vlastnosti, které už žádný z nástupců nedokázal zopakovat.
Byl u porodu
Jeho vzniku předcházelo dlouhé pátrání v archivu. Byť škodovky docela známe, samotné nás překvapilo, že vrcholný model RS existoval nejen v černé Magické, stříbrné Diamantové, červené Corrida a dvojici žlutých (Lemon, od roku 2006 Sprint), ale také takzvané modré Race. Zatímco ostatní barvy RS se vyskytovaly i na standardních fabiích, modrá Race byla jediná specifická pro RS. V nabídce se objevila v srpnu 2006 po celozávodní dovolené a bylo v ní i to zcela poslední RS první generace, vyrobené 13. dubna 2007.
Zhruba měsíc před tím, konkrétně 10. března, byl na exkurzi v hale M2 i Drahomír Tomašuk. Tehdy už měl za sebou nákup pěti nových škodovek od skromné Fabie 1.4 MPI po Superb I 2.0 TDI. „Platil jsem zřejmě za váženého zákazníka. Návštěvu výroby mi domluvil ředitel zákaznického centra v Mladé Boleslavi zrovna na den, kdy montážní linkou jelo moje modré RS. Strávil jsem tam asi čtyři a půl hodiny a viděl například svatbu motoru s karoserií,“ vzpomíná pan Tomašuk na zrod modrého auta. Rozhodující okamžik ale nastal v únoru 2007. „Někdo na diskusní fórum Škodahome.cz, kde jsem častým návštěvníkem, umístil fotku modré Fabie RS ve verzi pro export do Británie. Bylo mi jasné, že to bude naprostý unikát, že výroba za chvíli skončí, vždyť už se prodávala druhá generace. Prodejce v Čechách neměl o nové barvě potuchy a nad konfigurátorem sám žasl, že tam fakt je. A tak jsem si modré RS honem objednal,“ vzpomíná Drahomír Tomašuk.
V Čechách jen deset kusů
Odhad, že to bude unikát, měl naprosto přesný. Už RS je vzácnost – z celkových 1.788.063 fabií první generace jich bylo jen 21 599, čili 1,21 procenta. A modrých už pak ke konci jen 1293 kusů, které se rychle rozprášily po zahraničních trzích – zejména ve Velké Británii či Švýcarsku. Na Čechy zbylo všeho všudy deset kousků, jeden je právě tento. E-mail, zda chceme mýtickou modrou Fabii RS vidět, nám pan Tomašuk poslal v reakci na zmíněný speciál, kde všechna tato čísla najdete.
Zachovalá a vylepšená
Ještě zajímavější než to, že modrou Fabii RS má, je její stav. Za dvanáct let se na počítadle objevilo jen 19.163 km, z toho převážná část první rok. „Od začátku jsem věděl, že ji nechci moc opotřebit. Přece jen jsem ale párkrát neodolal - auto jezdí tak krásně, že jsem třeba cestou do Alp místo 450 zdolal 900 km, ani nevím jak. Od té doby už vůz projedu spíš jen jednou ročně za hezkého počasí. Teď chci nechat udělat větší servis včetně rozvodů. Auto totiž stárne, i když stojí,“ dozvídáme se.
Registrační značky máte asi v depozitu, odtušíme. „Nikoliv, tady v šuplíku. Ale auto se mi bez nich lépe myje a leští,“ usmívá se majitel.
Dvakrát se zeptáme, zda smíme. A pak otevíráme dveře. Ovane nás zápach nového vozu. Čichová paměť je neuvěřitelná – ano, tak tehdy voněly nové fabie! Ale co ten volant? Takový mívaly octavie? „Originál tříramenný mám schovaný tady na půdě nad garáží a nikdy nepoužitý. Škrábanec na kůži vznikne hned. Jsou tam s ním i původní kola. Toto jsou šestnáctky Poli určené pro normální fabie,“ říká majitel další zajímavost.
Auto je nejen ve stavu zcela nového, ale vlastně i v lepším. Pan Tomašuk má vozy Škoda tak rád, že na nich nechce mít chyby, které výrobce spáchal ve snaze ušetřit. Velkého pravého zpětného zrcátka místo ošizené malé sloní nožky si všímáme hned. Pochází z provedení pro Velkou Británii. S parkovacími senzory potřebujeme nápovědu. „RS je vůbec nemohlo mít. A ty, co byly za příplatek pro normální fabii, měly jen tři čidla. Já mám namontované z octavie se čtyřmi. Ještě nikdo nepoznal, že to nebylo originální řešení.“
A přibyla starší sestřička
Drahomír Tomašuk od té doby pořídil devět dalších škodovek, vesměs nové či zánovní vozy. Vlastně už deset. Aktuálně vedle fabie přibyla další uloženka. Felicia Combi GLX 1.6 z roku 1996 s jen 69.000 km na tachometru. Bývalé novinářské auto, které pak léta mělo jednoho majitele z řad zaměstnanců automobilky. „Přivezl jsem jej minulý týden, bez dálniční známky po okresních cestách. A moc jsem si tu jízdu užil. Kolegové právníci mívají prémiová auta s veškerými asistenčními systémy, ale já asi půjdu zcela jiným směrem.“
Jsme s panem Tomašukem domluveni, že až jednou otevře soukromé muzeum zajímavých škodovek, dá nám určitě vědět.
Škoda Fabia RS (2003-2007) | |
Motor | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1986 cm3 |
Největší výkon | 96 kW při 4000 min-1 |
Největší točivý moment | 310 Nm při 1900 min-1 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Zavazadlový prostor | 261 l |
Rozvor náprav | 2462 mm |
Vnější rozměry | 4002 x 1646 x 1441 mm |
Maximální rychlost | 206 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,5 s |
Kombinovaná spotřeba paliva | 5,4 l/100 km |
Počet vyrobených kusů | 21 599 |
Časopis Svět motorů si můžete objednat na ikiosek.cz.