Po skončení 2. světové války nebyl odbyt letadel a i továrna SAAB se rozhodla dělat automobily. Čs. JAWA Minor 2 (z r.1946) se vyvážel a dělal v licenci v 25 zemích po celém světě. Proto i SAAB požádal Jawu o licenci. Zástupci Jawy přijeli na jednání a vysvětlovali i konstrukci, která vznikla pod vedením Ing. Vykoukala, když v tom přišel z ČSR - tehdy již komunistického - příkaz jednání skončit a jet domů. Kdysi vykládal v ČT v pořadu Automotorevue pan Klápa (účastník jednání) poslední historku tohoto jednání: "Tak nám aspoň ještě nakreslete tu převodovku" - tak ji od ruky nakreslil na rýsovací prkno.
Průhledové obrázky v článku jasně ukazují koncepci Minoru 2: Malý řadový dvoutaktní dvouválec (zde u druhého SAABu už 3-válec) i s převodovkou před hnanou přední nápravou a sifonové vodní chlazení s vysoko umístěným chladičem nad ní, karoserie byla také takového stylu (nepostrádala aerodynamiku).
Minor 2 se také účastnil mnoha soutěží s velmi dobrými výsledky. Otěže v nich však převzal SAAB.