Novinky
Zpět na článek
Přihlásit pro přidání komentářeBMW řady 3 E36: Třetí generaci trojky je 30 let. Připomeňte si její příběh
12 komentářů
topten
2
zplundrovanymu 40+ letou vladou komunistu byla hitem nedostatkova skoda favorit sport line s rychlym pruhem na boku a ctvrtinovym vykonem ...
Ozzman
Dodnes podle ne nezajímavější BMW. E36 sedan a coupé, E46 každá karosářská varianta, to je podle mne ten pravý Bawor 😊
Zajimave. Za me je E36 nejhnusnejsi trojka jaka kdy byla.
Zajímavé, vedle v debatě o 4er nějaký trumpeta argumentuje tím, jak design dřívějších bavoráků nikdo nerozporoval... 😁
Tak 4er dam tak rok az dva, abych to vstrebal, a jestli na mem listu zaujme misto E36, to se teprve uvidi (soude jen podle aktualni 3er tak se nemame o cem bavit, ta je povedena). Zvlast design D3 mi ale casto na prvni dobrou vychazi horsi nez predesla generace a az s casem jej dokazu ocenit, treba F10 vs. G30, proto ty dva roky, ale pokud jde o vsechny predesle generace 3er do ted, tak vazne hezke jsou jen ty liche. Sude jsou tradicne slabsi a E36, coby typicka "devadesatkovina", vubec nejslabsi.
Polehcujici okolnost pro BMW je ze to v devadesatkach haprovalo skoro vsude, Porsche, Ferrari, Lunetic... 😒]
Polehcujici okolnost pro BMW je ze to v devadesatkach haprovalo skoro vsude, Porsche, Ferrari, Lunetic... 😒]
Co je na tom autě špatného nevím. To auto vypadalo méně moderně jen vedle Mazdy 626 HB, jinak je to auto bez prasečin, teda pokud nepočítáme uřezaný zadek.
Tak kupéčk👋kabrio v M packete vie byť pekné stále aj po rokoch.
No a v M3 ten spievajúci motor bol paráda.
No a v M3 ten spievajúci motor bol paráda.
protože prostě nemáš vkus, to je easy... E36 je naopak přímo ukázkovým příkladem elegantního a minimalistického designu, jasné linie, žádné cihloidní ani opuchlé tvary (viz předešlá a následující generace), vše na svém místě, nic nepřebývá ani nechybí... ukázka archetypu auta jako takového.. dnešní BMW mají stále zajímavou a často i elegantní boční siluetu (rozvíjející dobrý základ z E36), ale přední nebo zadní pohled jsou imho katastrofa.
Arese
...ze zlaté éry značky, kdy potěšit zákazníka jedinečnou radostí z jízdy bylo pro BMW opravdu na prvním místě! ;-\ 😒
lokin
Díky za super článek, jedna E36 z roku 1993 mi dnes stojí v garáži, mé 1. auto, a nemůžu si ho vynachválit. Jenom poznámka: v článku se uvádí, že po faceliftu v roce 1993 vzrostly čtyřválcům díky Vanosu nepatrně výkony, ovšem pokud se nepletu, tak čtyřválce nikdy Vanos neměly, ani po faceliftu.
JoshX
V první řadě chci autora moc pochválit, prozatím nejlepší článek v českém mediálním prostoru k 30. výročí E36. I mezi znalci jsou v datech ohledně detailů změn v designu, termínech těchto změn, technických nuancí etc. drobné zmatky, takže tyto se objevily proto i v tomto článku, nicméně i na mých webových stránkách, z nichž evidentně i autor tu a tam čerpal, je dost nepřesností nebo zavádějících informací, které jsem ještě nestihl uvést na pravou míru. Takže nyní jen drobnosti.
Změny ve výrobě, tj. technické upgrady a faceliftové změny se děly především každoročně při ukončení celozávodní dovolené na přelomu srpna a září. Věnovat se nyní chci jen těm vzhledovým, podle nichž je možné vizuálně rozlišit jednotlivé série E36.
Jak je správně napsáno, první kusy byly vyrobeny koncem roku 1989 jako předprodukce, údajně ještě s starými jednovačkovými šestiválci M20 z generace E30. Sériová produkce začala potom od roku 1990. Od 9/92 změnila část barevné palety původem z E30 na mladší pro E36 a šedé plastové nárazníky byly u sedanů R6 nahrazeny nárazníky s lakovanou horní polovinou (u kupé vždy) - tato první série E36 mohla trpět výkyvy v kvalitě interiéru, laku, slícování atp. Jako první série E36 se tedy uvádí vozy vyrobené do 9/93. Obecně celá první série je rozpoznatelná dle stejných ledvinek jako ledvinky R4 druhé série (tzn. širší obdélníkové s hlouběji položenou mřížkou, uvnitř bez vlnky), chybějícími bočními blinkry (mimo příplatkové verze), u prvních ročníků kompletně šedých nárazníků všech verzí, od 9/92 šedých spodků nárazníků a prahů (šestiválce R6, horní polovina nárazníků lakovaná v barvě vozu) a nadále u R4 (mimo příplatkové verze) komplet šedých nárazníků.
Od 9/93 se objevily na předních blatnících boční blinkry a změnily se látky čalounění interiéru. Od 9/94 se změnila přední světla čočková s H1 na světlomety bez čoček s halogeny H7 a s drobnými výstupky proti hluku větru, tyto výstupky se týkaly i boků zrcátek. Dále původní štíhlé skořepinové sedačky se změnily na rámové s nasazovacími zády a změnily se i kódy čalounění interiéru. Od 9/95 se udály technické změny, starší provedení motoru M52 s hliníkovým víkem ventilů bylo nahrazeno plastovým víkem, nebylo nadále možné objednat auto s manuální dvouzónovou klimatizací, ale již pouze s automatickou dvouzónovou (dostupná od jara 95), šestiválce obdržely velmi jemnou korekci vnitřní linky chromových ledvinek. Obecně druhá série je rozpoznatelná dle stejných (R4) či podobných (R6) ledvinek jako první série (tzn. širší obdélníkové s hlouběji položenou mřížkou), bočními blinkry s černým plastovým rámečkem) a šedých spodků nárazníků a prahů (mimo výbavy Stossfänger komplett im Wagenfarbe).
Hlavní facelift se udál v 9/96 - hlavní vizuální změnou byly nové ledvinky (včetně masky) - dolů se zužující chromový rámeček a více vystouplá mřížka; dále štíhlé boční blinkry v předních blatnících bez černých plastových okrajů, spodní polovina nárazníků běžných verzí a prahy byly nyní místo dřívější šedé nově v černé barvě a v interiéru se na zadní straně sedaček objevila odkládací síťka. V této třetí a poslední sérii se jako příplatková výbava a často i v rámci různých edicí a balíčků objevovala bílá směrová světla, která měla jako první M3 3.2 (EVO). Drobné detaily tady nelze ani zdaleka všechny rozebírat.
Jinak motory byly benzínové (nejčastější) u E36 na počátku jednovačkové R4 M40 s dvěma ventily na válec, poháněné řemenem, které vystřídaly v r. 93 jednovačkové R4 M43 s dvěma ventily na válec, bezúdržbovým řetězem a proměnným sáním DISA (ani tyto ovšem NEMĚLY VANOS!). Neměl ho ani správně popsaný motor M42B18, ani jeho nástupce M44B19, tedy dvouvačkové varianty motoru M43.
Benzinové R6 M50 byly od počátku dvouvačkové se čtyřmi ventily na válec, v r. 92 byly obohaceny o VANOS (Variable Nockenwelle Steuerung, označení motorů M50TU) na sací straně, motor se vizuálně liší "boulí" vepředu směrem k chladiči. Během roku 94 začaly být starší litinové M50 nahrazovány lehčími hliníkovými motory řady M52, taktéž s jednoduchým VANOSem, v první polovině roku 95 skončila produkce starší M50TU a od 9/95 se novější hliníková M52 liší od starší verze téhož motoru plastovým oproti původnímu hliníkovému víku ventilů, podobnému jako u motoru M50TU.
Alespoň dle těchto jednoduchých indicií je možné rozlišovat data výroby a verze E36 😉
Změny ve výrobě, tj. technické upgrady a faceliftové změny se děly především každoročně při ukončení celozávodní dovolené na přelomu srpna a září. Věnovat se nyní chci jen těm vzhledovým, podle nichž je možné vizuálně rozlišit jednotlivé série E36.
Jak je správně napsáno, první kusy byly vyrobeny koncem roku 1989 jako předprodukce, údajně ještě s starými jednovačkovými šestiválci M20 z generace E30. Sériová produkce začala potom od roku 1990. Od 9/92 změnila část barevné palety původem z E30 na mladší pro E36 a šedé plastové nárazníky byly u sedanů R6 nahrazeny nárazníky s lakovanou horní polovinou (u kupé vždy) - tato první série E36 mohla trpět výkyvy v kvalitě interiéru, laku, slícování atp. Jako první série E36 se tedy uvádí vozy vyrobené do 9/93. Obecně celá první série je rozpoznatelná dle stejných ledvinek jako ledvinky R4 druhé série (tzn. širší obdélníkové s hlouběji položenou mřížkou, uvnitř bez vlnky), chybějícími bočními blinkry (mimo příplatkové verze), u prvních ročníků kompletně šedých nárazníků všech verzí, od 9/92 šedých spodků nárazníků a prahů (šestiválce R6, horní polovina nárazníků lakovaná v barvě vozu) a nadále u R4 (mimo příplatkové verze) komplet šedých nárazníků.
Od 9/93 se objevily na předních blatnících boční blinkry a změnily se látky čalounění interiéru. Od 9/94 se změnila přední světla čočková s H1 na světlomety bez čoček s halogeny H7 a s drobnými výstupky proti hluku větru, tyto výstupky se týkaly i boků zrcátek. Dále původní štíhlé skořepinové sedačky se změnily na rámové s nasazovacími zády a změnily se i kódy čalounění interiéru. Od 9/95 se udály technické změny, starší provedení motoru M52 s hliníkovým víkem ventilů bylo nahrazeno plastovým víkem, nebylo nadále možné objednat auto s manuální dvouzónovou klimatizací, ale již pouze s automatickou dvouzónovou (dostupná od jara 95), šestiválce obdržely velmi jemnou korekci vnitřní linky chromových ledvinek. Obecně druhá série je rozpoznatelná dle stejných (R4) či podobných (R6) ledvinek jako první série (tzn. širší obdélníkové s hlouběji položenou mřížkou), bočními blinkry s černým plastovým rámečkem) a šedých spodků nárazníků a prahů (mimo výbavy Stossfänger komplett im Wagenfarbe).
Hlavní facelift se udál v 9/96 - hlavní vizuální změnou byly nové ledvinky (včetně masky) - dolů se zužující chromový rámeček a více vystouplá mřížka; dále štíhlé boční blinkry v předních blatnících bez černých plastových okrajů, spodní polovina nárazníků běžných verzí a prahy byly nyní místo dřívější šedé nově v černé barvě a v interiéru se na zadní straně sedaček objevila odkládací síťka. V této třetí a poslední sérii se jako příplatková výbava a často i v rámci různých edicí a balíčků objevovala bílá směrová světla, která měla jako první M3 3.2 (EVO). Drobné detaily tady nelze ani zdaleka všechny rozebírat.
Jinak motory byly benzínové (nejčastější) u E36 na počátku jednovačkové R4 M40 s dvěma ventily na válec, poháněné řemenem, které vystřídaly v r. 93 jednovačkové R4 M43 s dvěma ventily na válec, bezúdržbovým řetězem a proměnným sáním DISA (ani tyto ovšem NEMĚLY VANOS!). Neměl ho ani správně popsaný motor M42B18, ani jeho nástupce M44B19, tedy dvouvačkové varianty motoru M43.
Benzinové R6 M50 byly od počátku dvouvačkové se čtyřmi ventily na válec, v r. 92 byly obohaceny o VANOS (Variable Nockenwelle Steuerung, označení motorů M50TU) na sací straně, motor se vizuálně liší "boulí" vepředu směrem k chladiči. Během roku 94 začaly být starší litinové M50 nahrazovány lehčími hliníkovými motory řady M52, taktéž s jednoduchým VANOSem, v první polovině roku 95 skončila produkce starší M50TU a od 9/95 se novější hliníková M52 liší od starší verze téhož motoru plastovým oproti původnímu hliníkovému víku ventilů, podobnému jako u motoru M50TU.
Alespoň dle těchto jednoduchých indicií je možné rozlišovat data výroby a verze E36 😉