Fiat nástup elektromobility zaspal, nyní ale přichází s povedeným dílem. Elektrický Fiat 500 ukazuje, že by si na něj jiná elektroauta měla dávat pozor.
Tak to si asi v žádné Fabii nejel, viď? Já jezdil s každou generací a nikdy mě z ní záda ve městě nebolela 😉 Natož abych musel k ortopedovi… navíc s tou Fábií můžu jet kamkoliv na výlet a hlavně tam dojedu :yes:
EV má emise v Číně, Rusku, Jižní Americe, Africe a na oceánech kde se přepravují ty miliony tun nmateriálu, z kterých se v číně, v koreii a dalších banánovkách vyráběj baterky, wallboxy, nabíječky, chipy, komponenty atd atd
a pak v komínech uhlených elektráren po celém světě, co vyrábí proud jak pro anbíjeí, tak po chod těch asijských továren :-):-):-)
Píšu o základe za 629.900,-, ktorý hoci s nižším výkonom a menším dojazdom môže mnohým vyhovovať. Je to už podstatne iné číslo ako 931, aj keď je to stále priveľa.
K čemu to pak je? Dáš 629tis za auto, co dojede 120km? Když můžeš mít za 350tis Kč auto, co bez tankování ujede 700km? Kdyby cena základního F500e modelu byla o 50-70tis výše, tj 400-420tis Kč, rozumněl bych tomu. TOP EV výbava za 500tis, pak bych ŕekl ANO, tohle už smysl dává… za 629/931tin prostě NE.
Tobě to nedava smysl. Já si rád připlatim za čistý a zdravý vzduch. Někteří arogantní si radsi koupi v té ceně 2 auta na jízdu po městě a budou otravovat vzduch.
A to ti nevadí, jak planeta dostala zabrat při těžbě a výrobě lithia, kadmia, a tak?
A jak dostane zabrat až ty baterky chcípnou.. což bude vlastně zanedlouho? :-(
A tebe nevadí, jak dostáva planéta vo veľkom zabrať ťažbou ropy, výrobou palív a ich spaľovaním? A sú mnohonásobné množstvá a dopady voči tvojim obľúbeným ťažkým kovom. Tých je v baterkách pomerne malé množstvo, benzínu alebo nafty prejde každým autom aspoň tona, ale zväčša oveľa viac. A všetko skončí vo vzduchu ktorý dýchame, ale tie baterky sa dajú recyklovať. Varíš ako vždy z vody.
A tobě nevadí, jak planeta dostává zabrat nelegálním kácením Sibiře, amazonských a asijských lesů a pralesů, miliony tun plastů jedů, chemií a jaderného , kovového dopadu v ocenách a mořích, táním permaforstu a uvolnováním metanu, váním solí, písků a pesticidů z Aralu do himalájí a táním tamních ledovců, a co letecká, lodní doprava, co těžba lithia, mědi, niklu, kobaltu, vzáných kovů, křemíku, co výroba cementu na základy pro vaše větrníky....a miliony dalších věcí.
Cena je nastavená tak, aby boli dotácie. A keďže u vás a momentálne ani u nás nie sú, tak to nedáva zmysel. Ale keď od štátu dostaneš zľavu 8000€ , odpustenie daní a diaľničnej známky, tak to začne hneď vyzerať inak že?
Podle mého názoru je koupě nové EV za české ceny vhodná pouze pro lidi, kteří mají velké přebytky peněz a je jim jedno, že občas nějaká větší částka "foukne komínem". Stačí si připomenou první mobilní telefony https://www.sberatel.info/investice-do-sberatelstvi/v-planovanem-muzeu-mobilnich-telefonu-najdete-i-model-nokia-talkman-ktery-stal-250-000-korun/ . Něco takového měl můj bratr, protože to byl opravdu velký podnikatel, ale pro normální lidi to rozhodně nebylo. Osbně si myslím, že je dobré počkat, protože ceny čínských EV jsou od 90 tisíc do 150 tisíc za miniauto na přibližování okolo baráku, malý nákup a cestu do práce (ne moc daleko). Z 630 tisíc za nový Fiat 500e bude za 4 rok ojetina za 300 tisíc a asi bude problém to prodat, protože nové modely už (možná) budou méně podobné prvním mobilům a cenám prvních mobilů.
To porovnanie súčasných EV k prvým mobilom mi celkom sedí z viacerých hľadísk (vysoká cena a spotreba, rýchle technologické starnutie kvôli rýchlemu vývoju).
Ako sa niekde vyjadril Gordon Murray (legendárny dizajnér monopostov F1 a športových áut):
„Na to, aby elektrické autá začali dávať zmysel, sa musia udiať dve veci. Prvou je nová generácia batérií s lepšou energetickou hustotou, ktorá však pravdepodobne nepríde ďalších 5 až 10 rokov. A ďalej musíme vyriešiť otázku životného cyklu batérií.
Díky za komentář. Jenom zopakuju, že pokud někdo (mermomocí) si chce EV koupit, může se kouknout na mobile po mírně ojetém přibližovadle. Oni mají (v Německu) dotaci na vůz 9 tisíc Eur, takže když to prodávají (po 3 letech) tak většinou už je cena trochu akceptovatelnější.
Nižší výkon budiž. Ale ta kapacita baterie, to je dost velký rozdíl... a přitom rozdíl v ceně "jen" 100t vč. vyššího výbavového stupně... když už, tak mi ta verze aspoň za 730 přijde zajímavější, než dát 630 za 21kWh.
Tak namátkou - mizerný reálný dojezd, příliš dlouhá doba nabíjení, výrazně vyšší hmotnost, nemožnost táhnout karavan a když ano, spotřeba brutálně stoupá, box nebo kola na střeše, pokud to vůbec jde, to samé spotřeba dálnici - 25kWh a více a to jen při 130kmh, omezená maximální rychlost, zůstatková hodnota starého auta (kondice baterií), i při malé nehodě to může být totálka, což bude zvedat ostatním ceny za pojištění, o teoretické ekologičnosti asi mluvit ani nebudeme… no je toho dost ;-)
Městské auto, dojezde přes 200km naprosto v pohodě, nabito přes noc, taky v pohodě. Vyšší hmotnost je irelevantní, kdyz po meste lidi jezdi v 2T SUV, neznám nikoho, kdo tahá karavan z jednoho konce města na druhý. Kde se ve městě jezdi 130?
Michas jablka a hrušky, tohle je městské auto.
To jsou celkově nevýhody elektromobilu ;-) V ceně tohoto mrňouse má normální česká rodina 2 normální auta a ještě zbyde na dovolenou. Dost pochybuju, že by si koupili jen elektromobil na ježdění po městě. Proto nedává normální rodině smysl…
Ano, souhlasím s tebou, že pokud chceš (a máš na to fondy), tak jako čistě auto do města tahle F500 vyhoví…
Tohle není univerzální auto. Cenove to ještě není ideál, ale rozhodne v kategorii EV je to docela dobré. A nevím co je normální rodina, ale věřím, že pro většinu to neni rozumna volba, zatím.
A sme zase pri tom. Suma-sumárum ako som písal, cena je vpodstate jedinou nevýhodou tohto auta. Vlastnosťami, ktoré má, mestskej prevádzke plne vyhovuje. Dobre, keď chceš, áno, človek z paneláku nemá kde doma nabíjať, to je stále vec na riešenie.
Hlavne tým chcem povedať, že EV ako rodinné auto, a EV ako prcek do mesta, sú dve dosť odlišné použitia. EV ako výhradne mestské auto a auto na krátke trasy je plne použiteľné. Tragédia, ktorú obvykle popisuje Arese alebo Ty, sa nekoná.
No tak to se trochu mýlíš, nepopisuju to jako tragédii. Jen mi vadí styl komunikace, že bateriová elektromobilita je ta jediná spravná cesta do budoucí mobility a hlavně, že si za to ještě navíc musím připlatit, abych byl moderně EKO.
Elektromobil by mi snad ani nevadil, kdyby to byla "user friendly" technologie a nijak mě neomezovala - nabíjením, dojezdem, pořizovací cenou atd. Prostě univerzál. Chyběl by mi zvuk, radost z jízdy, řazení (automat mě prostě nebaví). Zatím je to technologie pro pozéry a nadšence ;-)
Já mám auta rád a rád poslouchám motor, řadím a hlavně cestuju, když to šlo, jel jsem několikrát ročně dálky + každý týden cestuji na Vysočinu, Šumavu atd s rodinnou a proto je elektro prostě nevhodné. Proto říkám, že aktuální stav není pro mě... Nemám problém dát za auto i víc peněz, můj aktuální Touran taky nebyl za hubičku, ale je to value for money - každou korunu, co jsem do něj dal, se vyplatila ;-)
To u elektra bych říci nemohl, ikdyž třeba Enyaq by se mi líbil, ale ty parametry za tu cenu? Prostě ne... ;-)
Píšeš proti EV ako keby Ti vadili.
Ja nikde nepíšem, že je to jediná správna cesta. Ale je to cesta, ktorá je schodná a ktorej sa v konečnom dôsledku nevyhneme.
Že máme radi zvuk motora, že ho radi vytáčame, chceme dlhý dojazd a všeobecne to, na čo sme zvyknutí, to je len naše pohodlie. Akurát to má háčik, že sa aj pričinením tohto nášho pohodlia dusíme v špine a sami sebe spôsobujeme choroby a skracujeme život. Iste, je to len malý diel skladačky, ale obetovať niečo zo svojho pohodlia a zvyklostí za šancu na kúsok zdravia mi nepríde ako cena, ktorú sa zubami-nechtami budem brániť zaplatiť. ;-) Zatiaľ je to nad moje možnosti , a preto jazdím dieslom a benzínom - ale EV podporujem, aby stali dostupnými aj pre mňa. Zvuk motora oželiem, zrýchlenie môžu mať EV podstatne lepšie ako spaľováky, rýchlosť nabíjania sa stále zlepšuje a dojazd okolo 500 km je dostačujúci, nikdy som nejazdil ani nemienim jazdiť viac ako 4 hodiny v kuse, a po nich si tú hodinku pauzy doprajem tak či tak. Ako som písal - nemusí to platiť pre každého - ale pre mňa je cena EV posledná bariéra.
Však ok, keď už spaľováky nebudú, ja budem jazdiť na EV, a ty v MHD, na bicykli alebo pešo.... Do elektrovozidla nesadneš, tak hlboko určite neklesneš, že nie? A samozrejme si žiadne EV nikdy nekúpiš.
Áno, u mestského auta, ktoré slúži na premiestňovanie z bodu A do bodu B to je podružné. ;-) Jeden zvuk (zvuk vytáčaného motora) je nahradený iným, prečo by to mal byť mínus?
Pozitok moze sposobit jedine tichost, nejake vytacanie fakt prijemne nie je :-) A radost z riadenia tam nepochybne bude, chvalia to novinari. Taku ostru a presnu reakciu na plyn da maloktore auto so spalovacim motorom.
No, keď sa obzrieš do histórie, tak prvý rýchlostný rekord spravil elektromobil. ;-)
A keď to vezmem do dôsledku, keď spaľovacie autá celkom zrušia, prestaneš jazdiť? Však skús svoj pohľad trochu zreálniť. Ja momentálne jazdím s dieslom, ale časom si ho už proste nekúpim, lebo nebude. A pretože auto potrebovať budem, tak kúpim to, čo bude v ponuke. Trebárs aj to elektro.
Tak někdy přijeď do ty Prahy. Kdyz nejedeš v souvisle kolone, jedeš v prerusovane koloně. Ale to bys věděl, kdybys jezdil denně po te Praze. Obzvlast po konci nouzového stavu je to ještě horší než před ním
Po Praze jezdím velice často a mimo ranní a odpolední špičky lze slušně projet i jejím centrem. Brzy ráno, později večer a o sobotách a nedělích (mimo nedělní večer) se po ní nejezdí tak špatně - když tedy odhlédnu od chronicky rozbitého asfaltu a propadlých kanálů... Jsou mnohem, ale mnohem zacpanější metropole, než je Praha!
Ucpanejsi třeba která? Brno? No jelikož do Prahy jezdi i ti, kteří neví jak jezdit plynule, není den kdy by nebyla zavřená Blanka, takže zas tak často tam asi nejsi. Já v tom provozu kolem Blanky se snažím dostat každý den několikrát, I mimo špičku
1. Velmi se mílíte ÉQesko, již dlouhou řádku let jsem i Alfistou naprosto praktickým. :-)
2. Jezdil jsem s Nissanem Leaf, a byl to tak příšerný zážitek, že ho rozhodně nehodlám opakovat (ani s jiným zkratowozem). A z Tesly se mi obrací žaludek, jenom když do ní nahlédnu a vidím ten bakelitový interiér s tím odporným gigantickým displejem! :-)
Mýlíš se v tom nejzásadnějším - Tipo je pořádné auto se spalovacím motorem. A na rozdíl od Tesly své levné plasty omlouvá alespoň svoji příznivou cenou. :-):yes: