Pak je u pumpy docela běžné potkat pošuka, co tankuje za stovku, dvě, protože víc nemá a ti co platí hotově zase pro změnu typicky tankují za 1000, nebo nějakou kulatou částku, ať nemají zbytečné drobné, takže taky ne na 100%. Pak tu jsou extrémisi, kteří jezdí na spotřebu a tankují třeba jen půl nádrže, aby nevozili zbytečnou mrtvou váhu v palivu.
Jsem ochoten pripustit, ze baterka neni nadrz a jsem ochoten merit cas nabijeni z 30% na 80%... pokud bude nabijecka na kazdem rohu. Protoze pro vetsinu ev to znamena nabijet co cca 100 km.
A drtiva vetsina ev po pripojeni na 480kW pri 1000V vzplane jasnym plamenem.
za 2 minuty jsem nikdy nenatankoval. Zabere to mnohem více času než se zdá. Jak samotné tankování, tak placení. A dokonce tam i záleží na tom, co tankuje ten na druhé straně stojanu. Pokud to samé co ty, tak se čas prodlužuje, dělíte se o výkon čerpadla.
I při tom "extrémním" výkonu 480 kW se nabije 200 km jízdy za 5 minut. Při tankování PHM trvá stejný přísun potřebné energie cca půl minuty, tj. pořád je tankování o jeden řád rychlejší. A ani při tak rychlém tankování se nijak nelikviduje nádrž
Ano, ono 8 min a minuta je stale 8x viac, ale ked to beries s platenim na pokladni, je to dalsia minuta, ked je niekto pred tebou dalsia. Takze sme na 8 min vs napr. 4-5. S tym sa uz da zit. Ja som teda dost zatazeny na spalovacie motory, ale tusim na vyskusanie by som elektroauto na mesiac uz zobral.
Nabíječky taky nefungují hned na první dobrou, a to nemluvím o faktu že napřed musíš nějaké najít, případně k nim dojet pokud jsou mimo tvoji trasu, mít v mobilu jejich aplikaci nebo být členem jejich "klubu" apod.. I v tomhle elektrika zatím krutě prohrává
Tady sice porovnáváme tankování během cesty, ale i kdyby - jestli budu desetkrát doma připojovat kabel nebo za stejné kiláky zajedu jedenkrát k pumpě, to vyjde asi nastejno. Čas elektrikou určitě neušetřím
Urcite. Obzvlast lidi v bytovkach a panelacich. Jestli chces prijmout pravdu ze majitele EV budou tankovat jen doma, tak mas hodne maly akcni radius a je to jen pro majitele rodinnych domu s dostatecne dimenzovanym jisticem. To nevidim na plosny prechod na EV za 14 let jak to planuji soudruzi v Bruselu.
Jaký jistič potřebuješ na do tankování na 150km na den?
Nemáte alespoň nějaký argument proti ev který by byl založený na realitě a ne na stále stejných panickych zprávách?
Rozhodne ne 230V zasuvku a prodluzovak z okna v panelaku. Baraky s 3 fazovym jisticem jsou v pohode. Takze souhlasis se mnou ze EV je jen pro lidi s barakem? Pak nemam namitek. To ale tedy taky jiste souhlasis ze nepujde plosne prejit na EV. Minimalne HEV a PHEV budou muset zustat.
Pokud budou veřejné nabíjecí stanice v dostatečném množství - vono mít pod zemí cisterny s palivem je poněkud náročnější, než ze sloupu natáhnout dvacet drátů dokola - nikdo nebude potřebovat tahat prodlužku z vokna...
To neni az tak uplne pravda, vykopat diru, osadit nadrzi a zasypat bude jednodussi nez predelavat prenosovou sit. Neni drat jako drat a pri takovych odběrech to sit nevydri. Proto se si na zasuvky v domacnostech pouziva silnejsi prurez kabelu nez na svetla, prave kvuli proudovemu odberu...
S ohledem na fakt, že není ani dostatek parkovacích míst jako takových nelze počítat s tím, že bude dostatek veřejných dobíjecích míst. Mít pod zemí cisterny s palivem je výrazně jednodušší, než ze sloupu natáhnout 20 drátů dokola. Ten sloup totiž není dimenzovaný (jeho vedení) na zátěž, kterou by znamenalo 20 nabíjejících se aut. To znamená, že takhle jednoduše to nepůjde udělat. Bude to o novém vedení nové silnější trafostanici a to celé ti bude končit v elektrárně, která bude muset vyrobit víc proudu.
Nejsem elektrikar, ale co jsem napsal jsou celkem zaklady. Uz jsem to taky s par lidma co energetice rozumi vic nez ja probiral a tohle mi potvrdili. Znam taky jeden konkretni pripad kdy si jedinec chtel poridit EV a zridit si pro ty ucely trochu vykonejsi nabijecku nez jen beznou zasuvku a CEZ mu rekl ze v ramci cele vesnice neni mozny ani 1 takovou nabijecku pripojit do site neb tam na to neni vedeni ani trafostanice. A to byla 1 nabijecka pro 1 auto a ty myslis ze pujde na sidlisti vesele vyrobit desitky nabijecek pro EV a sit to unese?
Pokud by takováto rychlonabíječka byla na kkaždém rohu, potřebujeme 15 nových reaktorů VVER 1200 :-)
A pokud všichni budou nabíjet doma, jsou nám ty nabíječky k ničemu a stejně tak je nám k ničemu fakt, že se to nabije za půl hodiny, když doma to budete nabíjet 6-10 hodin a když holt přijedete odněkud s 30% a náhle budete muset jet za babičkou do ostravy, co cohřela tak holt máte smůůůůůůůůluuuu :-):-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)
Asi by bylo korektní zmínit i jak vysoké jsou ztráty při takovém nabíjecím výkonu.
Řekl bych, že budou v řádech vyšší, než ztráty při tankování kapalného paliva.
Ne, myslím jen finální ztrátu při konečném nabíjení uvedeným výkonem nabíječka - auto. Nikoliv ztráty v přenosu energie z elektrárny do nabíjecích stojanů nebo demagogicky ztráty při těžbě a dopravě mědi pro výrobu kabelů z druhé strany planety.
Máš pravdu, přehnal jsem to, účinnost běžných FV panelů je ještě citelně menší než těch 25%. Slunce sice svítí zadarmo takže by nám to nemuselo vadit, ale zadarmo nejsou panely a prostor který zabírají a zadarmo není obvykle jejich údržba, čištění apod. Vše roste s potřebnou plochou
Nicméně pokud se vrátíme k účinnosti přeměny vstupní energie založené na teplu a záření - tedy ono Slunce ale i jádro, uhlí apod., tak si se spalovacími motory nemají co vyčítat. Jediné co funguje rozumněji je vodní energie a vítr, ale ty mají malý podíl
Takže když započítat potřebnou energii pro výrobu paliva a pak jeho účinnost přeměny na práci kolem 25% nejsi na tom nijak dobře. Vyčítat tedy účinnost nabíjení ev není na místě.
Ano, FVE mají malou účinnost, ale ono to zas tak nevadí když jak sám píšeš slunce svítí zadarmo.
V těch 25% procentech není započítána výroba paliva, pouze přeměna hotového paliva na elektřinu (uhlí, jádro, plyn). Podobně i spalovák přemění 25% hotového paliva na užitečnou práci
A nízká účinnost FVE určitě vadí, nevím jestli jsi nečetl co píšu ale zopakuju čím víc panelů pro stejný finální výkon, tím víc místa zaberou, se všemi následky
Jaderná elektrárna i uhelná elektrárna využívají k přeměně tepla na elektřinu parní stroj, konkrétně parní turbíny ve sppjení s generátory. Mizerná účinnost těchto procesů je všeobecně známa.
Ano, číselně je to asi více než těch 25%, ale to platí i pro mnohé spalovací motory
Citace: Účinnost u běžných typů tlakovodních reaktorů je o něco nižší než účinnost moderních uhelných elektráren (asi 30 % oproti 35 – 40 % u uhelných elektráren[zdroj?]). Menší účinnost je dána omezením maximální teploty vody v primárním okruhu, které zajišťuje inherentní bezpečnost. https://cs.wikipedia.org/…/Elektr%C3%A1rna#…
Citace: III. generace jaderných reaktorů směřuje ke zvýšení účinnosti výroby elektrické energie, a to až na úroveň těsně přesahující 40 %, http://proelektrotechniky.cz/…zdelavani/12.php
Pokud to budeme hodnotit seriózněji, dalších cca 10-15 procent se ztratí v samotném elektromobilu. Takže to nakonec zas vyjde nastejno se spalovákem
První odkaz Google... https://vesmir.cz/…men-energie.html
A i když to není třebas 50 tak je to více než 25 co uvádí a hlavně. Ta stejná elektřina je použita k výrobě paliv z ropy.
Paliva z ropy jsou zas potřebná abychom postavili elektrárny, takhle nikam nedojdeme. Podstatné je že vysoké ztráty v desítkách procent existují i u elektromobilů, byť nejsou na první ppohled viditelné protože k nim dochází už v elektrárně.
Elektromobilisti na ně velice rádi zapomínají a taktně jsi o nich pomlčel i ty (13:25)
To je jako když ti prodejce s hrncema nebo dekama vysvětluje, jak jsou báječné a jak bez nich vůbec nemůžeš žít. :-)
No a potom už jsou jen samá pozitiva a sociální jistoty...... https://www.youtube.com/watch?…
Tak znova, aby jsi vyrobil palivo potřebuješ elektrickou energii která se vyrábí se stejnou ztrátou jako energie pro nabíjení EV.
Ano, Ev rozhodne nejezdí a nečerpá bez ztrát, ale umožňuje např přímé nabití z FVE kde jsou ztráty minimální. K tomu umožňuje rekuperaci pohybové energie, to je něco co spalovák prostě nedává.
Tu ropu budeš muset stejně dál zpracovávat k ikdyby od zítra nevyjelo už ani jedno auto se spalovacím motorem, protože plasty, hnojiva, kosmetika, léčiva, maziva atd
Takže ta rafinerka ti stejně pojede, třeba ne na plný výikon, ale pojede :-)
Tak jaderné elektrárny s vyšší účinností už tu jsou, jen jsou takovými předskokany. Afrikantov už má v provozu 3. komerční množivý reaktor. Poslední BN-1200 má teplotu na výstupu 550°C a účinnost je 42%. A to je jen začátek vysokoteplotních jaderných reaktorů.
Nicméně ono je to jedno. V případě účinnosti jaderných elektráren je to o tom, zda jsou zásoby a kolik stojí poměr cena/výkon. V případě uhelných je to o tom, vyšťavit z uhlí co nejvíc energie kvůli emisím CO2, protože povolenky...
Slunce především musí v noci někdo vykrývat. Čím víc se postaví slunečních elektráren, tím víc se musí postavit elektráren schopných pracovat v noci.
V případě elektromobilů se sluneční energii stává ještě špinavější, protože idea je taková, že elektromobily se budou nabíjet v noci. Čili v době, kdy na plné kule sviští paroplynky.
Zatím je to tak, že z důvodu neschopnosti regulace klasických velkých zdrojů ele je noční spotřeba uměle ele zvyšována. EV se můžou naopak nabíjet i přes den z přetoků FVE.
A jak se dají regulovat velké zdroje aby se v noci nemusely vykrývat fotovoltaiky? A nabíjet přes den se sice můžou, ale přes den se obvykle jezdí. Auta v drtivě většině stojí v noci. A je to jediná možnost, kdy se dá nabíjet pomalu. A jediná možnost jak nabíjet decentralizovaně.
A kde se budou nabíjet ve dne? U lampy na ulici jo, super. Když seženeš 90 mliard na totální rekonstrukci přenosové sítě + postavení cca 300 000 nových lamp, tam kde nejsou , tak to bude fajn.
Jinak zas stará zelená bolševická utopie ala Lysenko a Mičurin.
Ve většině firem se parkovat nedá nebo ti tam neumožní anbíjet zadarmo, za komerční ceny se na to šetřiví česi vykvajznou a přípchnou to všichni doma do zásuvky, když dorazí z hokny a ze svozu dětí z krouzžků atd mezi 18-22 večer :-):-):-)
Ne vyrábí to ne idi*tské nestabilní šmejdské OZE, z které se to nedá dlouhodbě nikde uskladnit, takže z toho neobolševičtí utopističtí zouflaci budou vyrábět vodík a z toho zpátky elektzriku v době kdy nesvítí, je do 11 mlha a ve 16:00 tma, nebo je venku -25, mráz, 30 cm sněhu nebo je naopak bezvětří.
A když nebude ani dost vodíku, tak holt kulaz, svíčky a sedíš doma. Jak za krále klacka. Zářná to nebolševická budoucnost. Ano - bude hůř!
Jakou otazku myslis? Spis myslim ze ty odmitas akceptovat fakt ze EV jsou pouze vhodny doplnek k benzinu a nafte. Dobre, muze za desitky let cinit pomerne vyznamny podil, ale nelze cekat ze 100% aut bude EV za 14 let jak si to predstavuji soudruzi v Bruselu.
Hele, myslím si, že tak do 5 let přijde zlom. Ev budou cenou stále klesat, to je dána věc. Čím víc ev bude na trhu tím dražší bude spalovakem, bude se ho vyrábět min takže cena bude stoupat..
V momentě kdy se cena přiblíží spalovaku bude ev pro mnoho lidí lákavé. Nižší náklady na provoz, lepší design neomezený požadavky spalovaku, lepší užitné vlastnosti atd.
Tohle už ví vedoucí automobilek a proto ta prohlášení o konci spalovaku.
Například na lithium je ve světě rozjeto mnoho projektů na násobné zvýšení dodávek. Vše reaguje nejakou setrvačností a dodavatelské řetězce se teprve tvoří. Boom baterek nejen pro EV je tu pouze krátce.
A proto lithium v březnu 2018 brutálně pokleslo na ceně z 25 000 $ za tunu na 5000 $ za tunu v loňském roce a dodnes se z toho pádu ještě nevzpamatovalo. Ha ha ha. Tak a teď to pohádku o Karkulce a 7 trpajzlíkách. :-!
Tady se ale nebavíme o ceně auta. Řešíme problém nabíjení jako překážky k masovýmu rozšíření. Ty tvrdíš, že drtivá většina majitelů bude nabíjet doma. Jenže ne všichni mají možnost takto nabíjet. To že časem možná klesne cena baterií je dost dobře možné. To nerozporuju. Sice do tý levnější baterky budeš díky EU a systému emisních povolenek, v podobě jak ho soudruzi vymysleli, platit výrazně dražší proud, ale to je zase na jinou diskuzi.
V tom mam docela jasno: zrusit obri suv, vyrabet relativne mala auta, patrne i hybridni, pro optimalizace vyuziti toho benzinu.
Patrne lepe atmosfericke motory, s relativne malym vykonem, a tim padem nizkou spotrebou a emisemi, a dlouhou zivotnosti.
Tomu rikam ekologie a udrzitelnost v praxi.
A návrh EU snad ne? Kategorie dostupných rodinných aut typu Captur tím zmizí. Buď budou mít baterii pouze do města, nebo budou stát jako dnešní Passat. Vskutku volnotržní nápad.
Souhlasím s tebou vyjma toho zákazu SUV. Jestli to trh chce, tak ať za to zaplatí. To je ideální kategorie aut, na kterou se dá napálit nějaká eko daň. Jinak to co říkáš má hlavu a patu. :yes: Jen bych dodal, že hybridizace ti umožňuje používat stále stejné motory bez nutnosti je dusit nesmyslnýma ekokurvítkama.
To ničemu nevadí, protože u hybridu může klidně většinu pohonu realizovat elektromotor, když bude dostatečně silný a bude mít adekvátní baterku a el. motoru může jen přicmrndávat a dobíjet baterku ten mizerně účinný atmobenzín. Toyotě to celkem funguje. Dovedu si představit, že časem můžou mít jejich hybridy silnější el. část, baterii s větší kapacitou a slabší spalovací motor, jehož nízká účinnost nebude v reálu ničemu vadit.
PHEV jsou víceméně slepá ulička. Větší baterie bude stát větší prachy a menší motor bude stát víceméně stejně jak o něco větší motor a celý to bude těžší. A ze zkušenosti víme, že lidi nakonec ty PHEV nenabíjí. Proto jim EU (a nejen EU) plánuje zatrhnout tipec.
Malé procento rychlonabíjení neumožní delší cestování masám, cestování které je se spalováky zcela běžné. Pokud má mít elektrifikace význam, musí být rychlonabíjení dimenzované pro velká množství aut. Jinak se například prázdninové přesuny totálně zadřou
Pokud se podaří zajistit aby statisíce aut dojely k moři na jeden zátah pouze s nabíjením doma tak proč ne. Zatím to ale takhle nefunguje a ještě dlouho fungovat nebude
Tak doba kdy bude zastoupení ev v počtu aut na vyšší úrovni je ještě daleko. Při dnešním reálném dojezdu cca 500km nebude jedno tankování cestou na rychlo nabíječe viz článek problém.
A jaký vlastně očekáváš podíl EV řekněme na české trhu v roce 2040? Já třeba 10-15% S tím si elektrická síť samozřejmě poradí. Kdyby to ale mělo být 50-60% tak nebudeš mít kde a čím nabíjet.
Tak si představ, že v ČR je 6 milionů aut. Řekněme, že 20% z nich uděláš na EV. To je 1,2 mio aut, který budeš potřebovat nabíjet. Nebudeme to hrotit s rychlonabíjením, a budeme je nabíjet doma řekněme 10 kW. Jenže i při takovém malém množství aut, které budeš chtít nabíjet se jedná o nutný výkon 12 gW, aby si je večer mohl píchnout do sítě, což je pro tvou informaci 6 Temelínů. A to beru přizdisráčských 20% aut na EV. Soudruzi v Bruselu plánují s mnohem masivnějším nasazením elektromobility. Pořád se ti to nezdá jako nic dramatického? Čím to budeme živit?
Tak a teď trochu korekce.
Proč nabíjet jen v noci? Proč 10kW? To bys nabídl za hodinu na průměrný denní nájezd. Proč tak rychle? Máš na to celou noc a nebo celou pracovní dobu.
Takže opět, proč místo nadávání na Brusel nezacit rozumně uvažovat?
Protože abys to mohl nabíjet ve dne, je potřeba investovat do výstavby, lamp, nabíječek a totální rekonstrukce přenosové sítě tak 20 mld Kč a spolu s přechodem na EV i u městeké a příměstké dopravy tak 60 mld Kč :-):-):-):-)
Kde na to zbídačelý stát vezme asi tak. + výpadky z příjmů z prodeje paliv. Takže kilowatka za 5 za 18-25 a stavební proud tak 30-48 Kč :-):-):-):-)
No jestli chtěj zadrátovat každou vesnici napojenou na větší město trolejeme, aby tam mohl jezdit trolejbus nebo elektrobus dobíjený cestou z trolejí (tak jak to chtěj na mělnicku), tak těch miliard bude potřeba násobně víc.
Jenže o ta dobíjená auta se ti spotřeba dramaticky zvýší. Přes den i v noci. Ten proud budeš muset vyrobit a ke konkrétní nabíječce ten obrovský výkon nějak dostat. To není jako nabíjet mobil 20W rychlonabíječkou.
To je slusny na to, ze pred 10 lety v podstate neexistovalo EV, ten vyvoj jde rychle.
Tak jeste pokracovat a za dalsich 10 let zrychlit 2-3x a je v podstate uplne po problemu s EV :-!
Je to jen premena problemu.
Neco jako zakon zachovani energie.
Pokud zrychli jeste 3x, tak ten vykon nabijecky nebude 480kW, ale 2000kW.
Cena takoveho auta nebude 1.5 milionu, ale 4 miliony...
Pokrok nezastavis.
Co to placas?
Urcite i jini, ale treba Fiat nabizel Panda Electrra uz v roce 1990.
A ten, na rozdil od suv a supersportu na baterky, daval smysl!
Bylo to male rozvazkove auto do centra mest. :-)
První auto který Ferdinand Porsche v životě zkonstruoval bylo na baterky a ještě s ním i závodil. Druhý jeho auto bylo hybrid. Dostuduj si historii. ;-)
Elektromagoři vždy začnou jen zlostně prskat a urážet, ale k obsahu dotyčné zprávy (kterou si nechtějí ve své zaslepenosti a elektrofašistickém fanatismu připustit) nejsou schopni říci nic! :-[]
Není to nic světoborného. Takových tu už bylo a zájem o to moc není. Nikdo nemá v plánu si nechat zničit baterku. CHAdeMO protokol je připravený na 500 kW už dlouho a do konce roku bude 900 kW. Mimochodem, těch 500 kW je 600 A plus minus pokud se nepletu. To jako bude živit kdo a odkud? Takový příkon má výrobní fabrika v který pracuju...Postaví tak 3 auťáky na nabíječce vedle sebe a sežere to okamžitý příkon malý vesnice...
Máš naivní představy, podívej se na co jsou připojený nejrychlejší nabíječky a pak teprve to zkus promyslet znova. ;-)
Podle tvý logiky by byla naprosto nedostatečná kapacita vodáren pro splachování našich hajzlů, jenže v reálu to nevadí. Proč asi? ;-):D:-!
To je určitě pravda, ale i tak není pitné vody nadbytek. Minimálně v sušších etapách to bývá problém.
Ale radši se vraťme do tématu - Kuk přirovnává připojení rychlé nabíječky ke splachování záchodů. Víme že splachování funguje na principu zásobníku který se pomalu plní a jednou za čas rychle vyprázdní. Obávám se ale že rychlá nabíječka pro masovější využití v tomto režimu nedokáže pracovat, požadavky na vyprazdňování budou mnohem vyšší než co se stihne doplňovat
Aha, čili na nabíječkách většina aut stojí jen tak z ***e, a jen jedno (a nebo lépe žádné auto) nabíjí, že? A to u nás jezdí elektromobilů jen zlomek.
Než budeš něco tlačit o tom, jak jsem naivní, tak si vyčisti hlavu a nepřirovnávej nesmysly. Vodovody jsou určené k tomu, k čemu určené jsou a budují se dlouhé roky s jasně danou a předvídatelnou kapacitou. Rozvody elektřiny a jejich zdroje nikdy určené k nabíjení elektromobilů nebyly. Navíc stabilních zdrojů bude ubývat.
Todle to vzrušuje jen majitele spalováků, který maj fóbii z elektroaut a nevědí jak fungují a myslej si že se používaj stejně jako spalováky. Časem jim to možná dojde. :-!
fungují skvěle, některé jsou líbivé, zvuk vydává i elektromotor, charakter některé taky mají, že by třeba Taycan byl špatně zpracovaný se říci nedá. A historii mají přeci delší jak spalováky, vždyť tenhle argument tu zazní pokaždé.
Dá se tedy souhlasit akorát s tím že jsou předražené.
ale nebyla. V každém desetiletí se aspoň někdo pokoušel zkonstruovat auto s elektromotorem. Studií a testovacích prototypů vzniklo za ty roky spousta. Že to nebylo masové? No, nemělo to ty správné parametry, aby se to dalo prodávat. Občas to aspoň na testy vyfasovala nějaká pošta, nebo jiný rozvozce. Trošku více se tím začaly zabývat automobilky už v 70. letech.
jo, to bylo ještě s olověnými baterkami. Dojezd k nejbližšímu vietnamci do sámošky a zpátky doufat, že ten kopec dolů bude stačit.
To je prostě vývoj. Zajímavé to začalo být až s GM EV1 s NiMH baterií. To už dokázalo pokrýt takový běžný pracovní den "necestovatele" - do práce, nakoupit a domů. Resp. reálných 150km.
A s li-ion baterkami je to pro mnohé naprosto vyhovující auto - po stránce techniky, dojezdu, životnosti. Akorát ta cena se stále nepodařila snížit. Ovšem to není věcí drahé techniky, ale nenažraností automobilek, které na tom docela slušně profitují (i když tvrdí, že ne)
Hnusné - vzhled je subjektivní, mně se třeba nelíbí prakticky nic od koncernu až na výjimky.
Bez zvuku - tak nějak jsme si zvykli, že auto má vyrábět hluk a ještě by měl být libozvučný. Většina lidí fakt nemá ráda hluk motoru ať je sebedokonalejší. Lidský organismus je nastavený na ticho a ne na hluk.
Historie a tradice - 99,999% na to s...
Ale jo, zpracování často pokulhává a někdy až průs.erově a ne všechno funguje dobře. Ale co by jsme chtěli, když nástup elektromobility ve větším měřítku je tu méně jak deset let. Všechno se stihlo extrémně rychle. Musk třeba na kvalitu zpracování docela háže bobek, protože potřebuje chrlit auta a nestíhá. Byť M3 2021 je kvalitou někde jinde než 2019, mohl to dotáhnout dál. Drahé to je i proto, že automobilky nemají vlastní výrobu baterií a nebo nemají šanci solidně nasmlouvat ceny, protože lokální výrobci je drží v kleštích.