Já si ty story kolem značek ze začátku devadesátek v Práglu pamatuju, o tom součtu sto = stb jsem slyšel právě až ve vztahu k Jonákovým autům, on byl tehdy opravdu figura, jakkoliv zjevně nechutná. Co si pamatuju, tak zasvěcenci (bývalí veksláci) tvrdili, že prý si tu značku už za komančů "koupil" na inspektorátě právě s tím záměrem, aby měla součet sto a policajti ho neotravovali. Prostě to zalepil, klasický vekslácký přístup, ono, co by z něho stb koncem osmdesátek měla, byl to nýmand bez přístupu k informacím z kruhů, které by mohly mít pro stb nějaký smysl.
Pro toho, kdo se zabýval tzv. šedou ekonomikou v předrevolučním období a byl soudný, bylo lepší nebýt vidět. Vč. obyčejné SPZ, mimochodem nevím a ani nepamatuji, že by tehdy nějaká SPZ nebo policejní brigadýrka pod zadním oknem fungovala.
Někdo se po revoluci s tím, že má o pět padesát víc, než dělník z kolbenky, nevyrovnal a musel se ukázat. Vypadal skoro vždy jako kašpar. Stejně jako zcela zbytečně ikonizovaný, obyčejný řadový lump Jonák.
Pro pětadvacetiletého redaktora, režiséra, spisovatele je obtížné dobře vystihnout podstatné a pravdivé z padesátých nebo devadesátých let a vytvořit dobrý film, knihu nebo článek.
Mladým redaktorům bych jako studijní materiál doporučil film Lotrando a Zubejda, případně knižní předlohu od Karla Čapka. V 90. kách to byli ti staří Lotrandové. A dnešní generace uhlazených ekonomicko-politických gaunerů, to jsou ti mladí Lotrandové. Jsou už vzdělaní, mají vychování, umějí vystupovat. Ale jsou to pořád Lotrandové ml.
Jj, já jsem o "značkách na přání" taky slyšel až po revoluci, před ní to určitě nebylo pro normální lidi vůbec téma.
Zrovna ty devadesátky jsou teď v tv, a zpracování je podle mě velmi slušné, žádné nesmysly, je to celkem věrné. Trochu mě jímá hrůza, když zpětně vidím, jaký to tu byl "klondajk", tehdy mi to nějak nepřišlo. :-)
Hezkou SPZ před revolucí mohl mít každý, kdo se znal s paní za okýnkem nebo s kýmkoliv výše postaveným na DI.
Souhlasím, ty devadesátky v tv patří z věcného a dokumentárního pohledu k tomu lepšímu.
Klondajk je i dnes, sice trošku jiný, ale tím, že v tom aktuálně žijeme a ve své sféře se umíme každý pohybovat, tam nám např. ty krabice od vína a pod. až tak zvláštní nepřijdou.
krásný příklad současné úrovně je zeťák Alenky von Bankrot.
první firmu vytuneloval a přepsal na bezďáka. s fízlama se kamarádíčkoval a když se na oboustranně prospěšnou činnost přišlo, velmi všeho litoval... a vyšel z toho bez poskvrnky. https://zpravy.aktualne.cz/…4d2ac1f6b220ee8/ https://zpravy.aktualne.cz/…b230cc47ab5f122/
a dneska s ním dělá rozhovory Forbes jako s úspěšným podnikatelem... to by snad nešlo ani v těch devadesátkách :-)
edit: a kdyby to z časového hlediska nebylo nemožné, musel bych režiséra pohádky S čerty nejsou žerty podezírat z toho, že vztah pan král vs pan správce odkoukal od našeho hradního pána s panem správcem Mynářem:)
Tak, zrovna krabice od vína mě docela udivila, vzhledem k době moderních způsobů odchylování peněz, ona je to spíš právě taková devadesátková "technologie". :D Ale jo, klondajk je furt, já jsem spíš myslel klondajk kvůli těm střílečkám a počtu vražd oproti dnešku, prostě jsem netušil, až do toho nového seriálu a několika rozhovorů s býv. maj. Marešem v Reflexu apod., že těch vražd bylo tehdy tolik, prostě jsem to nevnímal.
Tady to bylo hodně divoké, všechno propojený, podsvětí, policie, soudci, politici, hlavně hoši z ČSSD a ODS a ODA, to byli experti......takovej Standa, Šlouf, Svoboda, Jandák, Rath, Tvrdík atd a ODS zase Klausík, Topolánek.....nebo experti jak Dlouhý atd
Tihle se znali osobně s Mrázkem, Jonákem a spousta dalšíma
V globálu díky nim zmizeli tak 3-4 miliardy minimálně
Za totáče toho fungovalo, ono stačilo znát i obyčejnou SPZ a děli se věci.
Už sem to tu vyprávěl, jak tátův kamarád dělal na Ministerstvu spravedlnosti šoféra a znal vládní auta a jak dostal dokonale číšníka v Restauraci když pravil "Koukám, že je tu dneska Pepa"
"Jakej Pepa?" pravil čísník. "No přeci Pepa Korčák, vidím tu Tatru s SPZ AA xx xy....
Čísník zbedl, uklonil se až hlavou málem praštil do stolu, pánové znají soudruha Korčáka, co si pánové budou přát a už jezdil jak namydlenej blesk :-):-):-):-)
Táta ani jeho kámoš přirozeně Korčáka neznali, jen tu SPZ vládní tatry :-):-):-)
Ja som mal v roku 2000 napisane auto na matku.Urobil som nejaky priestupok a zastavili ma policajti.Bolo to drahe SUV a policajti sa pytali kde robi matka.Nechcel som povedat, ze matka je nezamestnana, tak som povedal, ze ich nemusi zaujimat kde robi.A tolko otravovali, az som sa nasral a povedal, ze v tajnej sluzbe.Hned mi zazelali stastnu cestu a pustili ma.Nieco ta tajna sluzba mala do seba...
Jonák to v knize vysvětluje, jak těm značkám přišel. Agent STB určitě nebyl, o tom velmi silně pochybuji.
Ale že někoho podmázl, to je 100%, potřeboval mít klid od fízlů, tak koho šlo, toho uplatil. Styky měl Jonák vždycky perfektní, ten znal víc lidí, než my všichni tady v diskuzi dohromady :-)
Je zaujímavé, že tento RZ papalášsky výstrelok ostal dodnes. Schválne stačí mrknúť na passerove bugatti, zhodou náhod obe končia číslom výkonu motoru. :-!
Devadesátá léta byla unikátní v tom, že bylo hodně příležitostí, jak si splnit sny nahromaděné v dobách "pozlátkově chudého" socialismu. Ti nejbohatší prý (začínali tím, že) prodávali kopírky. V mém oboru se kupodivu spousta lidí živila/přiživovala (k lékárničině) dovozem/opravama aut a motorek. Můj bratr dělal lidem fotky ve svých fotolabech. Na silnici bylo volno a maximální pokuta byla 500 kaček, ať člověk jel jakkoliv rychle. Lidem se líbili sedany, kupé, kabria a většina opovrhovala kombíkama. Moje první služební auto (Opel Omega) mělo modrou značku se žlutýma písmenama a začínalo XOA. I těhle aut se esenbáci poněkud obávali, takže nevím o tom, že by mě někdo někdy stavěl (asi si mysleli, že jsem diplomat) :D
Použil bych jednu trefnou formulaci - "V roce 1990 měli všichni stejné možnosti a stáli na stejný starovní čáře. Akorát někteří na ní stáli v kabrioletu a někteří na kolobežce"
Já si myslím, že tady pár veksláků s kabriolety (a Kája Gott) a zbytek měl koloběžky. Spíše to bylo o konexích (staří komančové) a o tom, kdo měl od kterého podniku klíče.
Ale jo, akorát většina těch s kabriolety během první dekády skončila, ať to tu bylo dnešníma očima divoký jakkoliv, fungoval celkem standardně trh a kdo uměl (tím nemyslím ojebávat a vyjebávat se všema kolem) tak se prosadil, to ti předrevoluční kabrioleťáci většinou nezvládli a skončili max. jako majitelé hospod.
Jiná liga a podstatně větší průser pro nás všechny byli a jsou "švýcarští spolužáci" (estébácké peníze ulité mimo ČR), kteří si prostřednictvím různých koňů podrželi vliv a prst na tepu doby, nemluvě o životní úrovni. To mi vadí asi nejvíc, ti největší z..di byli a jsou vysmátí.
Tak oni byli tři druhy kabrioletáků -
1) chvástalové ala Jonák, co skončili v báni nebo stylem lehce nabyl, lechce pozbyl se z nich stali max hospodští, hoteliéři nebo majitelé nějakých pochybných turistických atrakcí typu pivní kola atd
2) šíbři co nakoupili akcie a vytunelovali podniky typu Mrázek a ti se dělí na to co nepřežili dobu a sou někde pod drnem nebo utečení do Tramtárie a na ti co přežili a maj to na háku.....takových pár taky zbylo, nebudu jemnovat ale jeden vlastní nevěstince a herny a hospody v praze a kamarádí s druhým co se válel na dálnici hubou v louži a znaj se třeba s Ivánkem kamarádem - myslím že modří už vědí:)
3) hoši v pozadí, politici soudci, lobbisti, policajiti co tehdá získali úplatkama a bokovýma kšeftama od kategorie 2 slušný prachy a za ty nakoupili majetky, nemovitosti atd a dneska jim stačí to třeba pronajímat a žít z toho. Na tryskáč to není, ale na válení se v klídku s doutníčkem v ruce úplně v pohodě
Ivan Jonák sám v jednom rozhovoru tvrdil, že měl 23 aut v době než šel do vězení. Takže tohle určitě nejsou všechny a samotného by mě zajímalo co vlastně všechno měl.
Taxikářské začátky s Tatrou, Mercedesem a Škodou 100, to zná samozřejmě každej nebo jak stavěl Discoland s Barčou (nákladní Škoda 706).
A půjčené Porsche od Hugera atd.
A co měl pak když už měl prachy, to by mě zajímalo.
V devadesátkách (ten seroš) stál na dvoře Dicolandu mimo jiné i Rolls. Ale jestli ho Jonák skutečně měl? Kdo ví?
Asi je to jedno, ono teď zbohatlíků bylo a je pořád docela hodně. Spolupracoval jsem s jedním Slovákem, který byl příbuzný jakéhosi neznámého "hubeného" miliardáře a ukazoval mi na svém ifónu video z jeho garáže. Ten strejda tam měl asi 50 aut a skoro všechno to byly supersporty. Rollse v našich končinách mám spojeného s majitelem zlaté záchodové mísy.
tak sem se dneska hodně smál, jak tu tvrdíte že nejezdí po Praze a vůbec po republice už žádný starý auta, že registry sou plný 120 v kopřivách co kazí věkovej průměr aut a že silnice sou plný moderních aut
Tak bud dneska všichni důchodci brali důchod, nebo někde měli super slevy, protože sem za trasu 30 km + jedno velký parkoviště před obchodákem, kde sem se zastavil pro sváču viděl cca 15 Felicií, 1x Peugeot 405x , 3 hodně starý fiesty, max tak rok 2000, jedno starý Clio, VW T3 a 1 Favorit.
Takže vůbec to nejezdí po silnici....mno v 7-8 ráno asi ne. Zkuste jednou vyrazit v 10, budete se možná divit.
To video u článku je dost amatérské - spousta chyb či zavádějících věcí. Jen ty největší - trest si odseděl celý (tedy 18let), a svojí vinu nikdy ani na okamžik nepřipustil - takže popis v tom duchu co je ve videu je jen spekulace, odsouzen za to byl, ale tím že nikdy vinu nepřiznal tak není možné ten příběh věrohodně poskládat, tím spíš když měl účastníky jaké měl...