Např. můj 1.5 ecoboost (čtyřválec) nemá ony rolny, takže tohle je dost důležité téma.
Liju PMO 5W30 - v testu ochrany proti otěru vyšel dost solidně (i oproti jiným "značkovým").
Laickým okem se mi zdá poměrně světlý, tak snad vše OK...
Leckdy i výrobce doporučuje olej, který se do motoru nehodí. Třeba do HTPéček koncern VW doporučoval stejné oleje jako do ostatních koncernových motorů, ačkoliv HTPéčko narozdíl od těch ostatních nemělo chladič oleje. Long-life oleje pro diesely s filtry pevných částic prohlásil za vhodné i pro starší benzínové atmosféry. Jednou mi to v servise nalili do 2.0 MPI a šlem se pak tvořil nejen na víčku oleje, ale oblepil i měrku, že ani nešla pořádně měřit hladina oleje.
Rozhodně bych se nedržel doporučení výrobce nechat ho tam hoblovat 30 tis, ale první výměna po 5-10 tis je myslím pro životnost motoru optimální. Není třeba to zase přehánět a po 1000 km měnit u nového auta olej.
Tak on taky prakticky žádný výrobce nepředepisuje hoblovat někde něco 30tis, to je taková ta novinářská zkratka, těch 17-25tis ve kterých si většin dnešních aut v běžném provozu je ok.
Ale souhlas že proplach nového motoru není nic proti ničemu, že by se dalo říct že to nějak konkrétně prodlouží životnost to ne, ale prospěje, to ano :yes:
To mi přijde zbytečné. Už nemáme 70. léta s tehdejší kvalitou materiálů a olejů. U těch nových motorů leckdy ani nejde poznat, že by se zabíhaly a řídké oleje mažou motor dobře i za studena.
Ale zkrátit první interval, to asi jo.
Tak u toho zabíhajícího auta jde spíš o to, že vlivem záběhu bude v oleji hodně mikročásteček kovů vzniklých ze zabíhání motoru a sedání si jednotlivých komponent, takže je lepší ten první interval zkrátit a dát motoru nový olej. Po zajetí už asi stačí normálně každých 15 tis vyměnit olej a dát tam přiměřeně kvalitní. Spíš než super drahej olej za 1000 korun litr nechat hoblovat 30 tis, tak je lepší dát nějaký běžný olej, který splňuje specifikaci výrobce a měnit ho cca po těch 15 tis. Ony kvalitní oleje nejsou paradoxně vůbec drahý. Jen to chce nenechat se okrást autorizovaným servisem. ;-)
Přesně tak, v tom prvním oleji budou mikročástečky vzniklé tím záběhem. A to se bavíme o autě, co si koupíš nové u dealera a má 50 km.
Všechno ostatní, tj předvádečky nebo ležáky salonů se slevou, kde je na tachu 500 km a víc značně záleží jak s tím byly ty km odjetý, pokud do toho někdo skočil s najetými 90 km a řádně to oroštoval studený, tak tak ten interval 5000 km nebude vůbec od věci. Tam bude totiž těch částeček poněkud více.
Ano souhlasím, ale v zásadě bych, bez ohledu na to jestli kupuješ auto s 50 nebo 500 km (obojí je fungl nové auto), vyměnil olej po 5-10 tis a nečekal do první regulérní výměny.
Jo, obecně souhlas, tento přístup lze uplatnit univezalne. Ale chtěl jsem říct, že ty dnešní motory nemají takový zabeh jako Škoda 1000 MB a motory jsou udělané tak, aby přežily fleetovou službu. Já jsem zabeh vůbec nepoznal, hned při 7 km na tachometru běžel motor tiše a s nízkou spotřebou. V půlce intervalu si měním olej sám a petilitrovka kvalitního oleje stojí jako litr oleje v autorizaku. Hned od začátku jsem dával VW 504.00 ve viskozitni třídě 0W30 a s potěšením jsem zjistil, že koncern VW na tuto viskozitu přešel o dva roky později také 😂
Ano to máš sice pravdu, že jsou motory trochu jiné než v době 1000 MB, ale záběh je pořád nutný, byť to těch 120 tis co je záruka většinou přežije. Já ale očekávám od motoru, že mi vydrží výrazně déle, takže jsem o každý motor vždycky náležitě pečoval a často svá minulá auta prodával s nájezdy kolem 300 tis a motory jim fungovaly bez problémů.
Opravdu velká škoda že se pro porovnání takového rozsahu nevybrala vhodnější specifikace, sice se nás článek snaží na úvod přesvědčit že je správná, ale opak je pravdou - specifikace vytvářená pro čtvrt století staré motory opravdu není zrovna to právé ořechové co většinu zajímá, průměr aut v provozu je 9let a většina masových výrobců používá posledních 15-20let bezpopelné oleje a specifikaci 5w30, takže tam by byl dopad zásadně větší…