Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Prodej aut s hybridním pohonem v pololetí stoupl o 28 procent na 14.142

51 komentářů

Avatar - kari.laz
kari.laz
Počítají se do toho i MH?
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Asi ano.
Je to marketing - hodi se jim vysoka cisla.

I kdyz popravde normalni hybrid mi prijde v pohode. Proc neoptimalizovat spotrebu benzinu zapojenim do prace i elektromotoru, s vyuzitim rekuperace.
Nemam s hybridem bez kabelu problem.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Ano s dieselhybridem nemám problém, proč neoptimalizovat spotřebu nafty zapojením do práce i elektromotoru, s využitím rekuperace.
:-! :-! :-!
ryccardo
Hele souhlasil bych s tebou za předpokladu, že by si takový diesel hybrid vytvořil spojením jednoduchého SDI motoru bez turba, EGRu, DPF a dalších eko-***in. Pak by to bylo výborné a spolehlivé řešení. Chybějící turbo by doplňoval elektromotor a celé by to bylo funkční, spolehlivé a mělo to nízkou spotřebu a emise (bavíme se o PHEV variantě). Ve městě by to jezdilo na elektřinu a za městem v hybridním módu. Jenže kombinovat hybrid s se složitým a choulostivým nafťákem ala dnešní doba je prostě špatně.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
On to nemysli az tak doslova.
😄
Jako WinDiesel musi naftu hajit, to da rozum.
😄
Avatar - xxc
xxc
Keď tam je elektromotor a baterka, prečo nemať rovno možnosť ju nabiť?
ryccardo
Přesně tak. Hamuna tvrdí, že to pak má mnohem horší jízdní vlastnosti a je to ekonomický nesmysl, protože to ta zásuvka strašně prodraží.
adamzprahy
Při dnešní technice to “pouhé” dobíjení ze zásuvky znamená cca 100 kg další techniky bez baterek - dimenzovaná transformace elektřiny pro kompatibilitu s více způsoby dobíjení, termomanagement jehož součástí je chlazení celé soustavy atd. Spalovák pak musí být navržen na to, že stovky km neběží, ale z ničeho nic se aktivuje, takže potřebuje příhřev a bůhví co za změny aby to fungovalo. Za mě je pak výsledek dost pofidérní.

Proto tak dobře fungují hybridy Toyoty co se spolehlivosti a spotřeby týče, ale vše je to na úkor výkonu. A kdyby se ty slabé atmosféry osadili dalšíma stovkama kg techniky, tak to prostě fungovat nebude. Viz PHEV Rav4, která je ve všech směrech posílená aby to fungovalo a ve výsledku je i šíleně drahá.

Z praxe co jsem vypozoroval, tak dnešní PHEV stále neumí moc dobře jezdit hybridně, ale dělá to pokroky, tak snad to půjde dobrým směrem…
ryccardo
No nebyl bych si tak jistý tím, že baterie v HEV je výrazně primitivnější než v PHEV. Ano váhový rozdíl tam bude vždycky, ale s ohledem na fakt, že se staví 2,5 tunová osobní EV, bych 100-200 kg navíc u PHEV vůbec neřešil. Podstata je umístit baterie, tak aby to negativně neovlivňovalo těžiště auta. Zase když se staví takové krávy jako RAV se kterou stejně nemůžeš řezat zatáčky jinak tu kraksnu hodíš na boudu, tak co řešit? Jsou to auta na normální ježdění. Ne sporťáky na řezání vraceček. Spolehlivost HEV Toyot je supr a chápu, že je to na úkor výkonu, ale s postupným vývojem baterií si dovedu představit, že se bude zvyšovat výkon elektromotoru a kapacita baterií (dojezd), takže význam toho nevýkonného primitivního spalováku bude ustupovat do pozadí. V principu motor v hybridu bude trpět vždycky a je potřeba ho holt udělat primitivní, ale robustní jako to má Toyota. Nacpat do hybridu (jedno jestli HEV nebo PHEV) složitej motor s turbem je špatná cesta. Každýmu spalovacímu motoru dělá nejlíp, když běží konstatně. Každý startování a s tím spojená změna teploty mu škodí. Můžeš dohřívat, mít elektricky hnané olejové čerpadlo, vodní pumpu, ale nikdy to nebude ideální. Cesta je PHEV, který bude čím dál tím větší podíl cest jezdit na elektřinu a spalovák poběží minimálně. Typicky, že se bude startovat jen na dlouhých trasách.
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Na me Toyote zadny prihrev motoru neni. Pokud se spusti benzinovy motor, tak nejprve bezi na volnobeh a auto porad jede na elektriku. S postupnym ohrivanim oleje apod. motor zvysuje otacku a prebira vetsi a vetsi cast zateze. Ma ale rekuperaci tepla z katalyzatoru, ktera vyrazne pomaha se zahratim na provozni teplotu (vidim to jako jednu z hlavnich vyhod proti hybridni Kie, se kterou mam take dost najeto).

Neplati to v nouzovych situacich, kdy proslapnes plyn az na podlahu. Ale o tom se ted asi nebavime.

Taktez neni obecne pravda, ze PHEV neumi jezdit hybridne. Moje auto jezdi hybridne stejne dobre, jako ostatni hybridy od Toyoty (mozna o neco lip, protoze muze oprerovat s vetsi kapacitou baterky a jinak zprevodovanym elektromotorem).
adamzprahy
No jenže ty to všechno hodnotíš podle Priusu a Toyotích řešení. A tam je limit ve výkonu. Proč tedy nemá Toyota/Lexus všechny modely takhle jednoduše upravené jako PHEV? Podívej se na PHEV Ravku, která očividně musela projít mnoha vylepšeními aby to fungovalo.

A podívej se na udávané dynamické parametry ostatních automobilek a PHEV modelů. Je to jinde, ale za určitou cenu. Za cenu použití turbomotorů, složitostí nebo ovládání a údržby. Např. PHEV 250e v zimě očividně vyhřívá baterky i když jsou vybité a proto tolik žere pod 10 stupňů, nechová se konzistentně při sešlápnutí plynu, někdy se při stejné situaci sepne spalovák, jindy elektro a na plynu je to hodně znát, stejně jako brzdový pedál je docela nečitelný atd. Toyota tohle umí lépe. Ale zase nechci říct, že je to celé špatně, protože to na rozdíl od Toyoty umí jet přes 200 km/h a ve výsledku se to chová jako 160kw auto, pro akceleraci mu stačí nízké otáčky a z pohledu výkonu nebo dálnice to je lepší řešení. Jinak řečeno, obojí jsou nějaké kompromisy.
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Ano, hodnotim to podle auta, se kterym mam zkusenosti. Nikde netvrdim, ze je nejlepsi a ze by jim meli jezdit vsichni. Ale vadi mi obecna tvrzeni jako "PHEV nikdo nenabiji", nebo "PHEV bez nabite baterky zere vic nez spalovak", protoze to proste obezne neplati. Ano, jsou vyrobci kteri dali duraz spis na vykon a nemeli cas/zdroje/schopnosti/vuli na ladeni dobre efektivity, nebo to v tom jejich technickem reseni proste neslo. Nelibi se mi, ze existuji PHEV vazici okolo 2,5 tuny ktera existuji zrejme jen kvuli nesmyslnemu mereni spotreby u PHEV, ale nic s tim nenadelam. Jeste vic se mi ale nelibi ze kvuli temto jsou ruznymi diskutery zatracovana PHEV obecne.

Co se tyka vykonu Toyotich hybridu, je podle mne dostatecny pro drtivou vetsinu ridicu. Ale chapu ze pokud nekdo potrebuje z privadece na dalnici vyrazit na 170, tak mu to nestaci 😊
adamzprahy
Ale jo v tom já taky souhlasím. Nemyslel jsem to tak, že PHEV žerou víc nebo jsou úplně nesmyslná. Vím na co narážíš a tyhle komentáře od lidí co s tím nemají zkušenost mi taky vadí.

S výkonem, ano tohle je relativní. Pro klidnou většinu v pravém pruhu to stačí. Nelíbí se mi ale že když budu chtít víc, tak to vypadá, že asi nemůžu, protože je zde vynucená elektrifikace, která z mé zkušenosti pro vyšší výkony nefunguje v tom podání v jakém to vidíme na trhu. Nejde mi o ani nutně o tu rychlost 170 km/h, byl to jen příklad kde byl vidět rozdíl v chování a dynamice.
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Mozna je to zvlastni, ale ja na ceskych dalnicich do leveho pruhu zavitam dost casto 😊
adamzprahy
No jasně, že se tam podíváš. Ale pak jsi v táhlém kopci a potřebuješ instantně zrychlit zpoza kamionu z 90 km/h na 130 km/h. Může ti to přijít v pohodě, můžeš se divit proč tě najednou někdo vyblikává…pak sedneš do něčeho co má 200 turbo koní a pochopíš. Já jenom, že tuhle situaci HEV 1.8 CHR dá jenom s odřenýma ušima a s “variátorovým” hukotem, do kterého si spousta haterů rýpne. Nevěřím, že to bude v Priusu jiné, i když má aspoň lepší aerodynamiku. Chci říct, že je to zrovna ta situace, kdy si tě turbomotor nebo PHEV s dvouspojkou namaže na chleba.

Jednou jsem zkoušel s CHR “drtit” dálnici a jako na rovině to celkem na nějakých 160 km/h šlo, jenom bych potřeboval špunty do uší a bylo mi toho auta upřímně líto 😁
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Nez lezu do leveho pruhu tak se nejdriv podivam do zrcatka jestli tam neni nekdo, kdo by me musel vyblikavat, ale OK 😊 Beru pointu.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Pointa je v te samostatnosti.
Baterka hybrida je relativne mala a proste to auto nepotrebuje zadnou dalsi osluhu.

Jako je to plugin, tak uz sebou vozis spoustu etremne draheho lithia a hledas nabijecky.
Proto nechci na aute kabel.
ryccardo
Tak on ani ten PHEV nepotřebuje žádnou další obsluhu. Jen má o něco větší baterku a zásuvku. Jestli s sebou vozíš o pár desítek kg těžší baterku nevidím jako problém pokud je vhodně umístěná. Zase ti to umožní provozovat auto jako čistý EV. Přes týden do práce na baterku o víkendu a dovolené jedeš na spalovák. Ideální řešení. Nemusíš nikde shánět žádný rychlonabíječky a tetelit se jak dlouho tam budeš kempit. Prostě natankuješ a jedeš.
Avatar - Mikesus
Mikesus
S tím nemůžu úplně souhlasit. Mám něco najeto s rav4 phev. Dokud je nabitá, po Praze jezdim kolem 1l/100km (pripadne za 0, kdyz mam mene nez 100km, bezne ale kolem 120 ), kdzy je vybita, tak Prahu mám za 8l
Dálky to pak kompenzují, a rozdil nabitá vybita je cca 3.5 vs 5l
ryccardo
Já nějak nepochopil s čím že to vlastně nesouhlasíš. Tvé zkušenosti nijak nekolidují s tím co jsem napsal.
adamzprahy
Takhle jednoduché to podle mě není, viz můj komentář výše.

PHEV mám (MB CLA 250e) a tento týden jezdím BMW 330e. V ani jednom případě nemůžu říct, že provozovat to bez dobíjení má nějaký výrazný smysl. Jako není to špatné, pomáhá si to a spotřeba je lepší. Ale popravdě za tu cenu těch stovek kg techniky navíc si nejsem jistý zda to má smysl. Chci říct, že to není jak z brožury, že ve městě máš EV a mimo město normální auto. Ta 330e jede jak střelená dokud má šťávu, pak se chová např. při nájezdu na dálnici - alespoň subjektivně - pokaždé trochu jinak a to ji dost degraduje vůči 330i. To CLA umí v létě docela hezké spotřeby a výkonu má taky dost, ale v zimě neumí ani jako EV ani jako hybrid jezdit výrazně úsporně. Nejvíc mi vadí, že se chová nekonzistentně s brzdovým pedálem a často nesmyslně vytáčí spalovák a nevyužívá elektromotor tolik jako umí Toyota v obyčejném HEV. Je to pokrok, ale stále v nějakém vývojovém stupni.

Jako nejlepší “bezúdržbový” systém pro současnou dobu vidím Toyotí hybridy…bohužel jejich problémem je výkon.
ryccardo
Díky za zajímavé poznatky. S tím výkonem u Toyot bych to neviděl tak dramaticky. Jel jsem nedávno s Corollou 2,0 hybrid a to už frčí pěkně. Chová se to sice divně. Nikdy nevíš jak se to bude po sešlápnutí plynu nebo brzdy chovat a myslím, že se to ani nechová pokaždé stejně a to mi jako řidiči dost vadí, ale beru, že to není pro automobilové nadšence, ale pro obyčejný civilisty na ježdění. Myslím, že i Camry s 2,5 V6 nebude chcípák. Jasně většina těch toyotích HEV jsou ty zdechlý Aurisy a Priusy, ale to je určený pro lidi, který prostě nepospíchají a ve svém slovníčku nemají slovo "předjíždět"
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Ja s Priusem normalne predjizdim, asi jsem divny. A jasne si pamatuju, jak se nekdo bal projet s nim ostreji zatacku 😉 I kdyz chapu, ze s pujcenym autem se jezdi o dost opatrneji 😊
ryccardo
Sorry Jirko já ti to nechci pomlouvat. Jsem rád, že si mě nechal projet, ale za mě je to chcíplotina. Předjíždět bych se s tím fakt bál. Když jedeš 80 za kamionem, tak potřebuješ vystřelit a zrychlit na 110-120 fakt rychle, aby si v tom levým pruhu strávil minimum času. Ten Prius je na normální ježdění fajn, ale něco co má zrychlení 0-100 přes 11 vteřin je na předjíždění trochu o strach. Neříkám, že je to špatný auto, prostě cílový zákazník je klidný řidič, který jezdí po městě a má to kde nabíjet. To jsi přesně ty.
adamzprahy
Jojo je to tak. S CHR 1.8, což je tuším motoricky podobná technika s většíma baterkama a dobíjením, jsem taky relativně běžně předjížděl, ale to bylo na přehledných rovinkách bez provozu v protisměru. To samozřejmě problém není, to auto to zvládne v pohodě.

Jenže na okreskách se zatáčkama a hlavně v kopcích si netroufneš nebo tě to ani nenapadne, protože si neuvědomíš, že by to vůbec bylo možné. Se silným motorem člověk pozná, že předjíždění se může dít lusknutím prstu i do kopce a že to vlastně není nebezpečné. A to je disciplína, kterou ty Toyoty (ani ty silnější) za mě nezvládají.

Pro klidného řidiče co tohle nemá zapotřebí to problém není, takže já to nekritizuji jako něco nepoužitelného.
adamzprahy
Jako takhle, od toho dvoulitru a výš to nejsou chcípáci. Pro obyčejné přesouvání s občasným předjetím je to v pohodě. Ale právě třeba to 330e je výkonově úplně jiná liga než 2.5 HEV od Toyoty, který má 160kw a mělo by to být teoreticky blízko. Ale v praxi není. Už z udávaných hodnot 0-100 km/h to je znatelné. Mně třeba 2.5 HEV v Lexusu ES vůbec neuráží, dá se s tím důstojně jezdit. Ale chybí mi něco nad tím, něco co by dokázalo vypálit na dálnici jako to 330e s baterkou v ideálním stavu pro zrychlení. Subjektivně bych neřekl, že to ES 300h je auto se 160 kw.
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Safra, jezdim z PHEV tri roky a nikdy jsem nehledal a nepouzil zadnou nabijecku. Asi delam neco spatne 😉
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Blahopreji.
Proc tam teda tu baterku a drahou technologii pro dobijeni kabelem vozis?
Xylo
Nabíjí doma, protože je to nejlepší. Za rok co vlastním pidiEV jsem použil veřejnou nabíječku 3x, ne z nutnosti, ale abych si to vyzkoušel.
adamzprahy
Tak třeba můj plugin nic jiného než veřejné dobíječky neviděl. Brzy se to změní, což jsem zohlednil při jeho výběru. Nicméně na to jak se PHEV/EV tlačí, je veřejné dobíjení v ČR bída. A většina našich měst žije v paneláku, takže se to musí začít řešit pokud to má být naše budoucnost.
kesumb
to je ten zakopan pes. Jakmile to nemas jak nabijet a tim myslim kabel primo u auta, abys to pripojil za 3s, nema to smysl. Co mi pripada zvlastni je konzistentnost vykonu u 330e, 45e jezdi porad stejne. Teda uz sem to nachytal po tom co to dlouho stalo se zaplou ac, jak to melo vysoslou baterku, ale hned ji to zase dobilo na to minimum. Navic youtube je plny videi, kde to ma stejny casy 0-200 nabity i vybity, ze by 330e to mela jinak?
adamzprahy
Ten můj poznatek bude asi o funkci “eboost”, který způsobuje ten rozdíl. Může to být i subjektivní o tom kdy ho to sepne a na jak dlouho. Ale reálný příklad (neměřený, subjektivní dojmy)😒br />
a) mám asi 9 km dojezdu v baterce, najíždím na dálnici, dávám podlahu a okamžitě bez zaváhání dostávám konstantní zátah na 170 km / h až musím dávat nohu z plynu. Toyotí hybridy můžou závidět.

b) mám 0 km dojezd v baterce, najíždím úplně stejně a nedostanu ten prvotní kopanec, zrychlím na 150 km / h a mám pocit že se auto muselo trápit a akcelerace nebyla dostatečná. Mám trochu pocit jak v té Toyotě, že jsem to utrápil. Uznávám, že to není měřené a je to trochu krajní případ.

Asi logicky když člověk vyždímá baterku v Toyotě, tahá to jen atmosféra, tak tady jsem asi narazil na podobnou situaci kdy to celé táhlo turbobenzínových 135 kw. Takže jsem mohl mít výkon o třídu nižší 320i, která ale má o 300 kg méně.

Zatím jsem si z toho vzal, že 330e dobrý, ale aby to fakt fungovalo 100%, je potřeba to nabíjet. Je fajn, že se umí dobíjet docela výrazně ze spalováku, takže si pro ty situace dokáže člověk připravit stav baterek pro vysoký výkon.

Ale není to tak jak jsem rozporoval výše - že dobíjím jen když se mi to hodí pro EV jízdu. To pak nemá smysl.
ryccardo
Z toho co píšeš mi osobně vychází, že asi nejsi úplně cílová skupina na hybrid. S výkonným spalovákem budeš asi šťastnější než s kompromisním řešení v podobě hybridu, který má primárně spořit palivo a ne kouzlit úsměv na tváři řidiče. Mě osobně auto, u kterého musím hlídat správnou konstalaci hvězd (nabití baterie, venkovní teplotu, předchozí styl jízdy atd) vůbec nic neříká. Pro mě je mnohem lepší řešení silný spalovák, na který prostě šlápnu a on jede 😉
adamzprahy
Já s tebou souhlasím. Problém je, že EU/automobilky říkají, že bez elektrifikace to nepůjde a vypadá to, že by 330e mělo nahradit 330i. A jak správně píšeš, ono nahrazuje jenom za určité konstelace hvězd, což je z pohledu uživatele výkonu vlastně horší produkt. Byť celkově z toho asi vyjde lépe než 330i při zohlednění spotřeby, chování ve městě, emisí a tak…ale asi už ne pořizovací hodnoty.

Jinak ve městě jsou hybridy dobré, i ty nedokonalé PHEV jsou tam lepší řešení než šestiválce, to já naprosto uznávám a i proto ho mám jako sekundární auto, které občas využiju. Nekecám, že když jsem měl CHR hybrid, tak jsem tím po Praze jezdil raději než s šestiválcem.
ryccardo
Ano píšeš to přesně. Za mě je 330e horší produkt než 330i. Mě totiž nezajímá ani spotřeba, ani emise mě zajímá jízdní projev. Pokud by si do té rovnice dosadil na první místo spotřebu a emise, pak ti vyjde hybridní motorizace jako lepší ačkoliv lepší není. Jen je víc bio-eko, i když chápu z toho co píšeš, že se v tom jezdit asi dá 😉
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Protoze dobijim doma z klasicke 230V zasuvky. A s mym pouzitim auta jezdim 80% cest ciste na elektrinu, zatim mam "rekord" 4500 ujetych km bez tankovani benzinu.

Kdyz jedu nekam dal, tak se nabijenim netrapim a jedu s tim jako s klasickym hybridem, stejne to zere malo. Pri realne spotrebe tesne nad ctyri litry (dovolena v Chorvatsku, jeli jsme to s PHEV 2x) nema smysl hledat nejake nabijecky.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Protože je pak těžká, drahá a nabíjení je otrava.
Avatar - kari.laz
kari.laz
Hlavně jde o to, že pokud tam jsou i MH, tak je jasné, že počet poroste, když se to cpe pomalu do všech nových modelů a není na výběr. Když to není do zásuvky, tak je to vždycky zkousnutelnější.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Tento článek jistě vychází ze statistik SDA-CIA.

Ani v tabulce PALIVA, ani v tabulce HYBRIDY nejsou uváděny MHEV.

Vzhledem k tomu, že i DIESEL HYBRIDY poskočily z 504 ks v květnu na 630 v červnu, spíše mi připadá, že jsou MHEV započítány mezi HEV.
Prostě zase další hrátky s čísly, nehodící se škrtněte.
Autocz by mohlo položit dotaz, ale už dávno, dávno.
topten
prodeje EV rostou geometrickou radou s koeficientem 1.5
tedy v 2030 se jich proda 4tis *1.5^(2030-2022) = 100tis
hybrid je slepa vyvojova vetev podobne jak dyzl, kterej je mrtvej od afery dieselgate, tedy jestli se nepletu uz 7 roku
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Ne, tak trh fakt nefunguje.
Avatar - Zetti
Zetti
Zajem mozna neklesa, ale ty auta proste nejsou. Mel jsem slibeno na cerven - cervenec, termin posunutej na prosinec. A jestli to realne klapne, vybuch
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Ale jako informace a drastickem narustu poptavky po autech na baterky se to hodi.
ryccardo
Tak oni nejsou auta obecně. Cokoliv teď chceš koupit novýho tak je problém. S tím nedostatkem čipů a dalších komponent prostě aktuálně nejsou auta a čekačky jsou dlouhý, ale myslím, že se to dá časem zase do normálu.
Avatar - Zetti
Zetti
Ahoj, mne to netlaci, ja jen ze se neda delat statistika na zaklade neceho co neni
Avatar - petr petrumr
petr petrumr
Pánové, vy si myslíte, že plug in jsou auta co žerou i trávu? Podívejte se i jinde než u škodovky a budete překvapeni.
Avatar - Mikesus
Mikesus
Pokud ho špatně používáš, tak ano. Představ si, ze s jakýmkoliv autem vykouzlíš nehoráznou spotřebu, stačí jen chtít.
Lubo
Inak, pre zaujímavosť, BYD predbehla Teslu v celosvetových predajoch EV a začala predaj v Nórsku. Pre zaujímavosť hodnota BYD je cca 7x nižšia ako Tesla. BYD si vyrába vlastné batérie (aj pre Tesla), čipy, atď.

- https😐/www.trend.sk/…skeho-konkurenta
- a detailnejšie tu: https😐/www.investors.com/…ocks-tsla-byddf/
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Vy si s tou Cinou nedate pokoj.

At si v tom jezdi tam.

Tady se o sebe starejme sami. Komplet.
Lubo
Toto bol môj prvý príspevok k Číne.
- Myslím, že najväčšou konkurenciou EU (automobilky) je EU (a jej automobilky). Zisky rekordné, výroba minimálna a razantný prechod na EV.
To otvára Číne dvere.
- BYD, je pravda, že započítavajú aj plugin hybridy, ale objemy rastú veľmi rýchlo a v ďalšom kvartáli zrejme Teslu predbehnú aj v EV.
gutex
BYD do prodejů počítá ale i hybridy. Pokud jde o čisté EV, tak je Tesla pořád první.