Závěrečná jízda v autoškole, neboli praktická část zkoušky, bývá pro většinu čerstvých řidičů velmi stresující. Přinášíme rady, díky kterým se můžete vyvarovat nejčastějších chyb a omezit trému.
....Ani částí pneumatiky nesmíte předjíždět přes plnou čáru. Když je před vámi cyklista a vy se vedle něho bezpečně nevejdete, musíte jet za ním a počkat na přerušovanou čáru.....
Takže podle AUTO.cz už neplatí novela vyhlášky č. 294/2015 Sb ???
Od 1.1.2022 u vodorovné dopravní značky č. V1a Podélná čára souvislá bylo stanoveno:
"Značka se používá zejména k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem .... Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, předjíždění cyklisty.."
dále:
......Předjíždět přes plnou čáru můžete jen objekty, které se (téměř) nehýbou. Tedy např. chodci, stojící auto či jiná překážka. ....
Objekty které se nehýbou se nepředjíždějí, ale objíždějí
Neměl by autor článku sám napřed navštívit autoškolu ? Třeba aby se vyvaroval nejčastějších chyb ?
Teď se mi to nechce hledat. Ale ještě doplnění. Nesmíš objíždět autobus v zastávce ( která je v jízdním pruhu ), pokud tam je plná čára. I když je to stojící překážka, nejedná se totiž v případě autobusu o "zastavení", ale 'zastavení vozidla". Takhle to mám info od dopravní policie, ale nezkoumal jsem to, bral jsem to jako fakt
"Za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu, musí řidič jiného vozidla zastavit vozidlo; [..] V jízdě smí pokračovat teprve tehdy, neohrozí-li již cestující, kteří nastupují nebo vystupují. To neplatí, zastaví-li autobus nebo trolejbus u okraje vozovky."
V ostatních případech, tj. pokud je tam normální zastávka, jde o klasické objíždění překážky a tudíž se smí i přes plnou. Dopravní policii nevěř ani nos mezi očima, pokud visí ve vzduchu nějaká pokutička. :-)
"Pokud tam je plná čára a my ji nepřejedeme, tak můžeme autobus objet"
Stojící autobus v zastávce je součástí silničního provozu, nikoliv nepojízdná překážka.
Dle silničního zákona, definice překážky provozu § 2 písm. ee) překážka provozu na pozemních komunikacích je vše, co by mohlo ohrozit bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích, například náklad, materiál nebo jiné předměty, vozidlo ponechané na pozemní komunikaci nebo závady ve sjízdnosti pozemní komunikace
Stojící autobus v zastávce není ponechané vozidlo. Objiždět můžeš překážku provozu přes plnou, s tím souhlasím. Ovšem autobus nesplňuje definici překážky. To je jako bys chtěl objíždět stojící kolonu na semaforech. Zatím mi to dává smysl, že by se autobus přes plnou neměl objíždět ( resp. předjíždět, protože není překážka )
chápu. zkusme se zamyslet od základu. Je autobus překážka provozu? dle mého není, právě podle § 2 písm. ee) definici nesplňuje. Je to stejné jako zastavit na červené. Jedná se o zastavení vozidla, nikoliv zastavení. To názvosloví mně někdy ubíjí.
Není to stejné jako zastavit na červené. Autobus stojící na zastávce z vůle řidiče, tedy bez důvodů vyvolaných provozem, je překážkou provozu. Anebo prostě jen vozidlem které stojí. Zvláštní případ je jen když vozí děti.
A proč bychom museli považovat autobus za překážku? Úkon objíždění se vztahuje i na vozidla, která zastavila, anebo stojí, viz např. znění § 16:
"Řidič, který při objíždění vozidla, jež zastavilo nebo stojí, nebo při objíždění překážky provozu na pozemních komunikacích anebo chodce vybočuje ze směru své jízdy, nesmí ohrozit ani omezit protijedoucí řidiče a ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy."
Takže autobus objíždím jako vozidlo, ne jako překážku.
Pokud se jedná o zastavení, pak tedy autobus nesmí zastavit na zastavce na neprehlednem místě nebo tam kde je plná čára
1) Řidič nesmí zastavit a stát
a) v nepřehledné zatáčce a v její těsné blízkosti,
k) ve vzdálenosti kratší než 5 m od začátku a konce vodorovné dopravní značky "Podélná čára souvislá" nebo nástupního ostrůvku tam, kde by mezi touto dopravní značkou nebo nástupním ostrůvkem a vozidlem nezůstal volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m,
Pokud by tomu bylo tak, že autobus v zastávce nelze objet, vznikne problém na zastávkách zejména meziměstských linek, kde se nastupuje zpravidla výhradně předními dveřmi a platí u řidiče, doba zastavení pak trvá klidně pět minut a víc.
V Brně jezdím okolo zastávky s plnou čárou a devět z deseti řidičů stojící autobus objíždí, kupodivu včetně policie.
Jinak toto už je na žádost o výklad ze strany ministerstva, protože z paragrafů zřejmě vždy dojdeme k rozporu. Můj názor je takový, že o úkon "zastavit vozidlo" nejde, protože řidič autobusu zastaví vědomě a plánovaně, vozidlo tedy nepřerušuje jízdu z důvodu nezávislého na vůli řidiče.
Podle mne řidič autobusu musí zastavit. Kdyby bylo na něm, na žádné zastávce by nezastavoval a projel by z depa rovnou na konečnou. Proč se zdržovat někým na zastávce. :)
Zastávku v jízdním pruhu mimo město neznám. To máte na Moravě něco extra. A to znám zastávku na dalnici nebo přechod pro chodce přes dalnici.
To ze policie něco porušuje není úplně neobvyklé:D
Jo tu žádost o výklad asi zkusím. Je to víc matoucí čím dál víc.
Pokud je uvedené "například", předpokládám že výčet těch situací není kompletní.
Autobus stojící na zastávce podle mě nesplňuje charakter zastavení vozidla, ale jen zastavení.
podle čeho nesplňuje definici zastavení vozidla? Z vůle řidiče nezastavil? On musí zastavit z důvodu nástupu a výstupu cestujících stejně tak jako z důvodu červené na semaforu musí řidič zastavit.
Vidíš, mě vždycky učili, že "zastavení vozidla" je kvůli technické závadě znemožňující jízdu. Jestli ten význam někdo změnil nebo ten policajt je pablb to neumím posoudit. Kde se nemá objíždět autobus stojící v zastávce OBVYKLE bývá značka s tímto textem.
Mne učili, že zastavení vozidla je z důvodu, který řidič neovlivni, např. tebou zmíněná technická závada, zastavení hlídkou policie, zastavení autobusu na zastávce z důvodu přítomnosti čekajících cestujících na nástup nebo výstup...
Při vjíždění na kruháč s dává přednost vozidlům ve všech pruzích, nejen v pravém proboha !!! Když se srazí 2 auta, kde jedno přejíždělo z levého do pravého a druhé vjíždělo na kruháč, tak viník bude ten, co vjížděl na kruháč.
"V případě, že vjíždíte na objezd, který má dva jízdní pruhy, dáváte přednost jen vozidlům v pruhu pravém, tedy vnějším."
Ta věta moc nedává smysl. Co když vjíždím do vnitřního pruhu? To nedávám přednost? Je celkem pochopitelné, že nedávám přednost vozidlům v pruhu do kterého nenajíždím, ale v případě kdy třeba auto bude přejíždět z vnitřního pruhu do vnějšího, tak má přednost auto na kruháči. Samozřejmě to platí u kruháče, kde na nájezdu je značka dej přednost v jízdě.