Jak udělat jízdy v autoškole? Vyvarujte se těchto nejčastějších chyb
Závěrečná jízda v autoškole, neboli praktická část zkoušky, bývá pro většinu čerstvých řidičů velmi stresující. Přinášíme rady, díky kterým se můžete vyvarovat nejčastějších chyb a omezit trému.
Závěrečné jízdy v autoškole trvají zpravidla okolo 30 minut. Během těch komisař rozhodne, zda se stanete majitelem řidičáku, nebo si zkoušku zopakujete.
Hlavní je nedopustit se vážné chyby, kdy instruktor musí zasáhnout do řízení (slovně, nebo v horším případě fyzicky). Vyměňte stres za znalost nejčastějších chyb uchazečů o řidičský průkaz skupiny B.
Ještě před jízdou
- Bezpečnostní pás: Stres dělá svoje. Pozor, abyste se nezapomněli připoutat.
- Zrcátka: Ještě než vyjedete, nastavte si všechna zrcátka dle vaší potřeby. Na to prostřední použijte obě ruce.
- Světla: Už od roku 2006 platí povinnost denního svícení, proto světla ihned po nastartování zapněte.
Železniční přejezd
Každá závěrečná praktická zkouška by měla obsahovat také železniční přejezd.
- Na přejezdu a 50 metrů před ním je maximální povolená rychlost 30 km/h.
- Pouze pokud bliká bílé světlo, řidič může jet na přejezdu a 50 metrů před ním maximální rychlostí 50 km/h. I tak je ale lepší jet pomaleji!
- Vždy se rozhlédněte, jestli nejede vlak.
Kruhové objezdy
- Před kruhovým objezdem pro jistotu zpomalte na 20–30 km/h. V klidu vyčkejte na dostatek prostoru.
- V Česku jsou před téměř všemi "kruháči" značky "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě." Pokud značka přednosti chybí, platí klasické pravidlo pravé ruky (typicky malé "kruháče" v obytných čtvrtích)
- Při vjezdu na kruhový objezd je zakázáno upozorňovat na změnu směru tzv. blikat (řidič musí jet vždy doprava).
- Bliká se pouze před výjezdem a při výjezdu z kruhového objezdu a při přejíždění mezi pruhy ve vícepruhovém objezdu.
- V případě, že vjíždíte na objezd, který má dva jízdní pruhy, dáváte přednost vozidlům v obou pruzích.
- Když již na kruhovém objezdu jste a chcete přejet z pruhu do pruhu, musíte dát přednost všem vozidlům v cílovém pruhu.
Zastavte
- Před přechodem pro chodce: Pokud je v blízkosti přechodu člověk, raději zastavte, i pokud si nejste jistí, že chce zrovna přecházet.
- Za autobusem: Když autobus vyjíždí ze zastávky, musí mít zapnutou směrovku a vy mu musíte dát přednost.
- Na oranžové: Na oranžovou se nejezdí. Udělejte to pouze v případě, že dobrzďování by již bylo extrémní.
- Na značce STOP: Na STOPce musíte vždy zcela zastavit, kola se nesmí ani trochu točit. I pokud máte skvělý výhled a volnou silnici.
Rozdíl mezi obytnou a pěší zónou
- V obou zónách smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km/h.
Do obytné zóny není vjezd nijak omezen, zatímco do pěší zóny smějí vjet pouze vozidla uvedená na dolní části značky „Pěší zóna“. Hry dětí na vozovce jsou dovoleny pouze v obytné zóně.
Tramvaje
- Pokud jedou vozidla i tramvaj po hlavní silnici a tramvaj odbočuje doprava nebo doleva (kříží cestu), má přednost před vozidly, která přijíždí ke křižovatce ze stejného směru, ale pokračují rovně.
Jinak se tramvaj musí řídit stejnými pravidly jako auta. Tedy pokud tramvaj přijíždí po vedlejší silnici ke křižovatce (bez světelných signálů) a chce pokračovat na hlavní, musí dát autům na této hlavní silnici přednost. Tramvaj také dává přednost protijedoucím vozidlům při odbočování vlevo, pokud není dopravní značkou uvedeno jinak.
Povolené rychlosti (vozy do 3,5t) | |
Místo | Omezení rychlosti |
Na dálnici | 130 km/h |
Na rychlostní silnici | 110 km/h |
Mimo obec | 90 km/h |
V obci | 50 km/h |
Železniční přejezd (s blikajícím bílým světlem) | 50 km/h |
Železniční přejezd | 30 km/h |
Obytná a pěší zóna | 20 km/h |
Předjíždění
Podle novely vyhlášky (která platí od 1.1.2022) je možné předjíždět cyklisty i na plné čáře, je však nutné splnit tyto podmínky:
- Řidič motorového vozidla je povinen během předjíždění dodržet 1,5 metrový rozestup mezi svým vozem a cyklistou.
- V místech s nejvyšší dovolenou rychlostí 30 km/h se bezpečná vzdálenost snižuje na 1 metr.
- Výjimkou jsou místa, kde je vyhrazený pruh pro cyklisty – zde řidič žádný odstup „navíc“ řešit nemusí.
Předjíždět (přesněji objíždět) přes plnou čáru můžete jen objekty, které se (téměř) nehýbou. Tedy např. chodci, stojící auto či jiná překážka. Hlavně nezapomeňte vždy blinkr vlevo a za překážkou vpravo.
Nezapomínejte na blinkry
Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích popisuje situace, kdy je řidič povinen dávat znamení o změně směru jízdy:
- Přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého
- Objíždění stojícího vozidla nebo překážky
- Předjíždění
- Odbočování
- Zajíždění k okraji pozemní komunikace za účelem zastavení a vyjíždění od něj (tedy i při parkování)
- Vyjíždění z kruhového objezdu
Nezapomeňte na blinkr v situaci, kdy pokračujete jedete po stáčející se hlavní silnici a rovně vede pouze silnice vedlejší.
Koukejte do zpětných zrcátek
Při závěrečné zkoušce se do zrcátek dívejte nejen pohledem, ale i pootočením hlavy. Jinak vám komisař může říct, že jste se nedívali. A to je vážná chyba. Do zpětných zrcátek se tedy dívejte:
- Při změně směru jízdy
- Při změně jízdního pruhu
- Před předjížděním a objížděním
- Při parkování
- Před vystoupením z vozu
Úkony při změně jízdního pruhu
- Pohled do zrcátka
- Je-li volno, blinkr
- Druhý pohled do zrcátka, eventuálně rychlé periferní ohlédnutí přes rameno
- Zatočení – samotná změna jízdního pruhu
Další tipy
Pozor na kaluže: "Nahodíte" chodce a od zkoušky vás vyhodí. Proto před kaluží zpomalte, nebo se jí vyhněte.
Přednost zprava: Často v úzkých uličkách, nebo na téměř každém parkovišti, platí automaticky přednost zprava, aniž by byla poblíž značka označující takto neřízenou křižovatku.
Někdo vám dává přednost, i když na ní nemáte právo? Toto privilegium nepřijímejte a dejte dotyčnému znamení, aby jel první. Komisař by to jinak mohl brát jako vaší chybu.
Výjezd z jednosměrky: Když vyjíždíte z jednosměrné ulice, tak při odbočení vlevo je nutné si najet na levou stranu vozovky.
Plynulá jízda: Tento poslední bod se lehce říká, ale právě plynulost jízdy klade na čerstvého řidiče nejvyšší nároky. Důležité je se uklidnit, předvídat, neuspěchat řazení a na brzdu a plyn šlapat decentně.