V podzemní garáži v centru Prahy shořel elektromobil. Musela se uzavřít i část ulice. Měly by mít elektromobily zákaz vjezdu do podzemních garáží, tak jako vozy na LPG a CNG?
Důležité je, že spalováky nikdy nehoří při stání v garáži, to je doména elektro-zkratů.
Nafťáky pak nehoří prakticky vůbec, protože naftu jen tak nezapálíš. Tady, ale vlastně v obou případech sice pláčeš dobře, ale na nesprávném hrobě.
Statistika je krásná věda. Ohneš si čísla jak potřebuješ. Ano hoří častěji, protože jich jezdí drtivá většina. Co až bude ale EV víc?
Průser taky je, že benzínový auto ti nezačne hořet samo v garáži ve 2 ráno, ale vždycky začne hořet vlivem nehody nebo poruchy v průběhu jízdy. NIKDY nezačne hořet takhle blbě zaparkovaný a v noci.
U nás na sídlišti za posledních pár let shořela už dvě auta. Jedno přes den, druhé začalo hořet někdy v noci, obě zaparkované. Nebyly to elektromobily. Shořených naftových autobusů, které začaly hořet stojící, je taky dost.
https://seznam-autobusu.cz/seznam?… To jsou autobusy (vyrobené od roku 1993, za posledních 30 let), které shořely při požáru, některé za jízdy, některé stojící, některé od vedle stojícího hořícího záznamu. ale ne všechny poznámky se týkají požáru vozu samotného, takže z těch více než 300 záznamů to bude o něco míň.
Přesně. To je ten podstatný a rozhodující rozdíl mezi spalovákem a EV. Neškodí připomenout, že šance na požár způsobující chyby při výrobě baterii do EV je poměrně vysoká.
Rozdil oproti spalovaku je ten, ze Li-Ion baterie si pri horeni vystaci v podstate samy. Pri beznem pozaru staci zamezit pristupu cerstveho kysliku a ohen uhasne, protoze bez kysliku veci nehori. Li-Ion baterie pri horeni uvolnuji kyslik (myslim, ze z katody, ale jiste to nevim) a kdyz zamezis pristupu kysliku zvenci, tak hori vesele dal.
Je to mj. duvod, proc se casto pri nastupu do letadla ptaji (pokud mas batoh plny elektroniky, jako mivam ja), kolik mas s sebou Li-Ion baterii.
Není třeba zakazovat EV ty ortodoxní pomatenče. Časem snad přijdou na trh baterie, které nebudou hrozit vzplanutím v případě nehody a poruchy. BTW porovnej velikost baterie v telefonu, který uhasíš uplácáním časopisem nebo ho hodíš do hrníčku s čajem a velikosti baterie v autě.
Tak on když ten telefon není zrovna v peřinách, tak jeho požár nemusí přinést zase takovou zkázu. Přeci jen baterka není tak veliká, aby to způsobilo velký požár, když není kolem nic hořlavého.
Náš bývalý byt vyhorel celý zo zásuvky. Po viac ako 10 rokoch odkedy sme ho predali.
Manželka vtedy pochopila prečo nechávam robiť doma každých 5 rokov elektro revízie.
Ja jednoznačný názor nemám, ale chápem ak má niekto rešpekt voči elektro autám aj z tohto dôvodu. Napr kamarát má Teslu x rokov a žiadna prehliadka, servis, nič.
Konecne nazor, s kterym s twbou mohu souhlasit :) Dnes nafta za 29,90, nemecka dalnice a ani neubyva dojzed… parada :D i s 1.50kc navic to porad bude super
Hele já bych tu spotřební daň hodil klidně ještě výš, aby nemohl Hamuna blábolit o tom, že je nafta dotovaná. Prostor aktuálně myslím je a trh by to bez problémů kousnul. Hodil bych navíc 3 koruny. 1,5 CZK mi přijde takový nic neřešící. Imbecilové úrovně Hamuna sice mají představu, že kdyby byla nafta o 3 koruny dražší, tak lidi zahází nafťáky a nikdo je nebude kupovat, ale trh by tak určitě nereagoval. Lidi kupovali naftu i když stála 45 korun.
Tohle je druhá věc, já už bych si radši koupil benzín(nebo i hybrid, ale jen Ford či Toyotu), jenže takový, jaký bych chtěl není v autě, jaké bych chtěl (nebo na jaké bych měl, třeba 540i by se mi líbilo :D), respektive ta auta vymírají a i jako ojetiny už jezdily jen a jen na naftu. Určitě 3 koruny na litru nezpusobí revoluci, ale já z principu jezdim naftakem delší trasu, do města mam benzín+moto a po centru Prahy jezdím MHD, takže jsem papežštější, než donvito s EV, takže mi hamuna a ani nikdo jinej nemuže nic říct :D
Je to vic eko, nez jakakoliv EV verze individualni dopravy, protoze metro i tramvaj je taky EV ;) Jsem lepsi a ekologictejsi, smir se s tim i kdyz mam doma diesel :D
A to si myslíš, že to je mantra každého jedince být EKO? Možná to frčí ve tvé sociální bublině, ale neber své vnímání světa jako nějakou obecně platnou normu.
Ano není možné EV uhasit, protože baterie jak začne hořet, tak ji už neuhasíš. Rozdíl proti spalováku je že benzín čapne a vyhoří daleko rychleji a hlavně, když to uhasíš tak už to znova nehrozí vzplanutím jako baterie.
A přesto to pravda je. Myslím, že ti to vysvětlil Jirka Vejražka. Baterie nepotřebuje k hoření kyslík z okolní atmosféry. Proto se hořící EV potápějí do nádrže s vodou. Nejdou totiž jinak uhasit.
Dával sem do jiného článku i tržní podíly v kategorii Sportovní vozy, Luxusní vozy nebo Luxusní SUV, nikde to není přes 9% :-):-)
Poměr 10: 150 ve prospěch benzínu je přímo k smíchu.... A to sou všechno auta za milion a výš, tudíž lidi co maj peníze a můžou jít pro elektromobil, ale místo toho kupují V6, V8, V10 a V12 v benzínu.
Mít naložené auto za 2,5 mega na 24 hodin ve vodě je jistě velmi příznivé. To se vysuší. :D
Jinak je fakt super, jak AI dělá pokroky. Píše už zdánlivě srozumitelné věty. :yes:
Větší zahoření je i pro ICE konečná. Menší je ale opravitelné nebo se dá auto rozebrat na ND. U EV hoří baterka, takže auto je na vyhození vždy celé, protože lázni se nevyhne. Ekologie v praxi. Ekonomicky taky super. :yes:
Já Vám nevím, když se podívám na prodeje a zastoupení EV v Norsku a Holandsku a přihlédnu k faktu, že tam žádný takový zákaz není, tak si spíš myslím, že se dříve vyřeší problém s hořením EV, než by se cokoliv zakazovalo.
Ale třeba se pletu. :)
Takhle hloupe to chapes? Ja v tom teda vidim jen upozorneni ze EV a jejich baterky proste obcas rady hori. Nikdo nic nezakazuje. Je na kazdem zakaznikovi zhodnotit vyhody, nevyhody a rizika. Nic vic v tom nevidim.
Nesmyslny vykrik do tmy nebo pokus o senzaci. Zakazovat EV kvuli tomu ze jim holt obcas chytne baterka je hovadina. Podobna jako zakazovat spalovaky a myslet si ze tim zachranite klima.
Jedna pro tebe https://www.svethardware.cz/…-130-wh-kg/59283
Dle firmy jsou akumulátory Cerenergy bezpečné a díky keramickému elektrolytu nehoří. Také slibuje výrazně širší rozsah pracovních teplot od -20 do +60 °C a vysokou životnost. Prvních 700 cyklů se dle firmy kapacita akumulátorů dokonce zvyšuje na cca 105 % původní hodnoty.
Jsem zvědavý, jak na příchod EV se sodíkovými bateriemi zareaguje klasický český pupík, který kouká na cenu a svůj prospěch až v první řadě. Podle mě prodeje EV značně stoupnou.
A kapacitní/hmotnostní problém u sodíkových baterií je, ale podívejme se, jaké pokroky udělaly li-ion baterie za posledních pět let...
Já věřím, že to bude moc fajn a že se nemáme čeho bát. :)
Tak nejaká firma v Číne ich už testuje. Aj CATL niečo vyvíja kvôli alternatíve voči lítiu s nejasnou budúcou dostupnosťou. Energetická hustota zatiaľ velká nevýhoda.
Jj, mali sme takého staršieho chemikára, čo nám to ukazoval na základke s pár gramami sodíka. Len mu to zakázali opakovať :D
V baterke ho bude asi trocha viac, či? :-!
Nebezpečným, ale mezi studenty oblíbeným pokusem demonstrujícím explozivní chemickou reakci je vhodit kousek kovového sodíku do vody… přičemž vzniká pára, hydroxid a vodík, který se může vznítit. https://www.avcr.cz/…ybuchuje-ve-vode
Pane Windízl a Vy to máte zapotřebí? Říká Vám něco NaCl (chlorid sodný)? To je sůl pane a ta má v sobě přibližně 40% sodíku. Když jdete do obchodu, vidíte na obalu s kuchyňskou solí označení, že se jedná o hořlavinu?
Když někoho poučujete, tak to zkuste nejdříve domyslet a o tématu si něco zjistit. Pan Mig_35 psal, že to vyřeší sodíkové baterie a měl pravdu. Sodíkové baterie jsou z pohledu hořlavosti bezpečnější, než lithiové baterie.
Ať se daří.
Vetsina diskuze je o nicem. Shrnu dva zasadni problemy:
1. Spalovaci auto v garazi jen stoji. Netankuje se. Je to i zakazane z duvodu bezpecnosti. Elektromobil se naopak v garazi tankuje (= dobiji). To je sakra rozdil, neni v klidu. Ja pokud mozno vsecho nabijim pod dohledem....Je to riziko.
2. Zatim jsou elektromobily nove, v zaruce, neposkozene. Prumerne auto v CR je ale stare 16 let. V budoucnu budem mit stare elektromobily, po nehodach, a ano, opravovane po garazich, asi i dobastlene baterie. Jako ted se spalovaky. To bude teprve riziko.
Benzínové auto se natankuje, když vyjedeš 2 metry před garáž nebo když máš přístřešek, což má dneska většina lidí oproti garáži. Když sem před 5 lety projížděl realitní servery a shánel barák, tak ze 70 domů mělo garáž 15, z těch 15 bylo 6 postavených před rokem 1985, a další 4 vily v thedejších cenách za 15-35 mega.
Takže "normální", novější domy měly garáže z těch 70 akorát 5 domů.....
Asi takhle je to s garážemi.....
Kamarád v době nárůstu cen po invazi vozil pravidelně palivo z PL a měl doma 300 litrů nafty a asi 600 litrů benzínu.
Já sám sem v té době měl doma 110 litrů benzínu, které sem nakoupil ihned v den invaze za staré ceny. Spolu s obsahem nadrží aut sem měl doma cca 370 litrů paliva.....v té době....
Průměrné auto natankováno z kanystrů do 10 minut.
nemáte šanci....
Představa, že nahradíme spalováky EV zmetky, tak hasiči nebudou dělat nic jiného než měřit škodliviny a hasit EV a řešit kam s tím hořícím nebezpečným odpadem.!!!
Ale tohle eurohujeři nikdy neuznají. EV přeci nebourá a nemá poruchy že...
Ja myslim ze se nic nahrazovat stejne nebude. Obe technologie pobezi paralelne vedle sebe. Na svete neni stejne dost medi aby si jich vyrobil tolik kolik je potreba :D