Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bezpečnost

Zpět na článek

Jak se hasí elektromobil? Vychytávka Francouzů může zachránit aspoň něco

48 komentářů

DonVito
EV uhasit lze, jen je treba se trochu zamyslet.

A take dohasovat. Coz ovsem uz nepredstavuje zadne nebezpeci.

Ano, venujme pozarni bezpecnosti odpovidajici pozornost. Ale ne prehnanou.
traveldrive
Keď raz auto začne horieť, tak je v riti. Bez ohľadu na to, či zhorí celé alebo len polovica. A bez ohľadu na pohon. Tak či tak je prakticky vždy na odpis. Rozdiel EV je v nárokoch na hasenie a likvidáciu. Neviem, či je ponáranie celého vozidla do nádrže s vodou najlepší spôsob. Kdesi som čítal aj iný postup - auto sa rovno hodí do drvičky a zošrotuje. Drobný šrot sa potom dohasí práškom.
Avatar - pradeda777
pradeda777
Ok. Ale problém je v tom, že EV začne hořet samo od sebe kdykoliv a kdekoliv. Způsobujete to většinou mechanická chyba nebo lidská nedbalost při výrobě článků, které takové nedostatky bohužel neodpouští. Jediným řešením jsou buď nehořlavé nebo samo-hasící baterie.
traveldrive
Ale nie. To by nejaký EV musel horieť stále a boli by toho plné média. Aj EV a baterky pred e😜edíciou testujú a kontrolujú. Keby to bolo také "samovznietivé" ako píšeš, nesmelo by sa to predávať a výrobcovia by to určite ani nechceli predávať. Výrobná vada, horiace autá - to by položilo aj tú najhodnotnejšiu značku. Kto by o riskoval?
.
ericn
V každém případě je EV vždy KO. Co nezničí oheň, zničí voda = totálka. Jelikož jsou EV výrazně dražší, byly by pojišťovny hloupé, kdyby nezdražily… Pořád se bavíme u EV o nových autech. Pokud hoří spalovák, tak většinou starý kousek se zanedbanou údržbou a nízkou cenou a většinou už nepojištěný 😉 Viděl jsem auto hořet za posledních 30let, co řídím, asi 2x (mimo nehodu) - rozpadlou Feldu a Megane 1G, samé plečky… :no:
traveldrive
Ja som ešte horiaci EV nevidel. Spaľovákov pár áno, jedným z nich bola Dacia na LPG.
Avatar - Mikesus
Mikesus
Hořící EV jsem ještě neviděl žádné. Hořící ICE hodně, některé staré vraky 15+ let, některé i moderní stále aktuální. Potkám cca 4-5 horicich aut ročně. Z těch novějších to bylo loni sup3, fofo3, předtím cobsi pamatuji tak p308 a megane 3. A to nepočítám pozar po nehodě.
ericn
A vždycky je hasiči uhasili hned viď, narozdíl od EV je to hned, stačí zamezit přístupu kyslíku a je po ohni 😉 Hlavně nehoří sami od sebe v noci v garáži… A o tom to je :yes:
traveldrive
Aspoň netrep hlúposti. Ako sa hovorí, kto chce psa biť, palicu si nájde.
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Bačo bačo, ještě ses nevrátil na salaš a prdíš tady pořád ta svá zamindrákovaná moudra?
traveldrive
Nie, nemám dôvod kafrať ti do remesla. 😉
ericn
Jaký hloupostí? Že je spalovák uhašený hned? Zaskoč k místním Hasičům, oni ti to vysvětlí 😋
Avatar - Mikesus
Mikesus
Hlouposti píšeš, že nehoří sami v garáži v noci. Viz me odkazy níže. Dokonce podle toho to vypada, ze hoří častěji v garáži než EV.
ericn
Zvláštní, že těch videí a zpráv, kdy EV hoří při nabíjení v garáži/parkovacím stání, tady i přes noc je dost - všichni EV uživatelé přece dobíjí pomalým proudem z wallboxu přes noc, aby šetřili baterku a měli ráno "plnou". Vždyť tak je to správně, ne? 😉 Třeba i ten pán v Semilech, kdy mu s P e208 shořela garáž i půl baráku...
Avatar - Mikesus
Mikesus
Protože o pozary ICE de nikdo nezajímá. Viz co psal Jirka níže. Ve stejné době hořel rapid ( taky žádná stará plecka) a nikdo o tom ani nesteknul. Ono, kdyz je něco běžného, novináře ani běžnou veřejnost to nezajímá. Proto tolik halo kolem požáru EV, tak bezne nejsou.
Ohledně toho p208, tam to začalo hořet od nabijene koloběžky.
traveldrive
Mikesus: "Hlouposti píšeš, že nehoří sami v garáži v noci. Viz me odkazy níže. Dokonce podle toho to vypada, ze hoří častěji v garáži než EV."

Asi tak. :yes:
Avatar - Mikesus
Mikesus
To nevím, nejsem cumil, který musí zpomalit při každé nehodě nebo jiné události a čekat co z toho bude.
Avatar - Mikesus
Mikesus
Kdybys aspoň nepsal blbosti.
https😐/prazsky.denik.cz/…li-20221219.html
https😐/www.158.zone/pozar-podzemnich-garazi-u-hlavaku-v-praze-zavrene-okoli-a-husty-kour
https😐/www.idnes.cz/…100238_krimi_cen?…

Vůbec spalovaky nezačnou hořet jen tak sami v garážích, že?
Můžu vyhledat x dalších případů jestli máš zájem. A pozaru EV v podzemních garážích máme v ČR kolik případů? 1?
Renoo
EV hoří častěji minimálně v USA a to v přepočtu na celkový počet. Z výsledků vyšlo, že EV hoří cca 10 x častěji.

https😐/vedaing.com.mk/…cle-fire-causes/

Nicméně faktem je, že tímhle trpěly především staré modely. Doba, když EV hoří ustupuje. Dnešní modely na trhu jsou úplně někde jinde, než elektriky z roku 2015.
Xylo
Dobrý článek. Jenom mi není jasné odkud je "fakt" (v článku to není), že jde především o staré modely. Proč jsou podle Tebe dnešní modely úplně někde jinde než ty z roku 2015 - co mají zásadně jiného?
Renoo
Tak zásadním opatřením bylo zavedení LFP baterií.

Dále například Tesla zavedla 2170, které mají evidentně lepší odolnost proti hoření

https😐/www.teslarati.com/…stance-pictures/
Xylo
To je určitě vylepšení. Na druhé straně jsou větší baterie a vyšší dobíjecí výkony veřejných stanic. Smart (můj) se dá dobíjet maximálně 4,5 kW a i tak při startu jakéhokoliv dobíjení se automaticky spouští oběh chladící kapaliny. U některých starších modelů třeba Leaf první generace taky není kapalinové chlazení. Jeden australský pán líčí své zážitky takto: "Při nabíjení po jedné až dvou hodinách jízdy rychlostí 100 km/h při okolní teplotě 32 stupňů jsme měli problém udržet ukazatel teploty baterie ve optimálním bílém pásmu a při dobíjení na 50kW stejnosměrné nabíječce se nabíjení snížilo na přibližně 15 kW. Vím, že Nissan nemá aktivní chlazení baterie, ale když teď hledám, nemůžu najít moc konkrétních údajů o schopnosti odvádět teplo u žádné značky elektromobilu." Jestli se nemýlím, tak eCitiGo také nemá aktivní termomanagement baterie.
Zdroj: http😐/thedriven.i👋2023/02/02/is-there-an-issue-with-the-nissan-leaf-battery-overheating-during-highway-driving/ - překlad DeepL a já.
Edit: V caranddriveru píšou, že LFP baterie se spíše používají v Číně, mají výrazně nižší energetickou hustotu a díky nižší ceně je nasazuje Tesla a nově i Ford do levnějších řad svých modelů. Asi nic moc posun mimo vyšší bezpečnost.
Renoo
Žádná baterie není dokonalá a LFP taky ne. Sice je levnější, jenže díky energetické hustotě a hmotnosti jsou auta často stejně drahé. Proto se to nasazuje do levnějších modelů nebo jako entry "motorizace", kdy uživatel musí počítat, že za nižší cenu dostane pomalejší nabíjení, kratší dojezd a ne bombastický výkon a nedostane (další závaží v podobě) 4x4 . Energetická hustota LFP je jasně daná fyzikou a nelze to obejít.

Podobně je na tom novinka - super baterie od CATL, kde lithium nahradili sodíkem. Je to zase čistě o penězích a ne o ekologii. Sodík je levnější a především je všude a to je geopoliticky úžasné pro Čínu. Logicky proto do toho investoval CATL - je z Číny. Opět je hustota horší. A pravděpodobně bude i životnost horší. Ty nejvíc nezelené baterie s Li a Co jsou jednoduše díky fyzice nejlepší.

Obecně vývoj baterií jde cestou ceny. Byly tady různé úžasné baterie a "skoro už jsou na trhu" a byly jich snad stovky. Nakonec ale vítězí nějaké jednoduché řešení, které je především levné. Poslední 2 novinky jsou právě levné LFP a Na-ion.

Pokud se nepletu, tak Leaf je chlazený vzduchem i v aktuální generaci. Nicméně platforma Leafu se nechává dožít a nahradí ji vodou chlazená CMF-EV resp možná samotný Leaf nahradí jiný model s CMF-EV.
Xylo
Díky za informace :yes:
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Jaguar i-PACE by taky tedy měl být na tom lépe ne? 😒] 😒] 😒]
Avatar - Mikesus
Mikesus
A to vzali kde? Vychází tam podíl EV 7.5%, ale podíl horicich EV je jen 0.02%. Aby to bylo srovnatelné úplně, nikde se tam nepřevádí na požáry podle ujetych km. Je to jen placnuti statistiky, kterou ještě navíc někdo vykládá nějak bez doplnění zdrojových dat. Kde vzali to 30x vic nez ice, nebo že hoří 3x za každých 1000 startů? To tam žádný takový zdroj není, jen to píšou v souhrnu bez jediného čísla.
To je taková studie typu arese. Prostě EV hoří častěji a čísla k tomu nepotřebuji.
Xylo
Tady zase píšou, že nejvíce hoří hybridy: "Pokud jde o zprávu společnosti AutoinsuranceEZ, Christensen říká, že ho překvapilo, že hybridy jsou v této studii na prvním místě, pokud jde o požáry, ale nepřekvapilo ho, že elektromobily jsou na konci žebříčku. Laura Adamsová, vedoucí analytička společnosti AutoinsuranceEZ, přičítá relativně vysoký počet požárů, které zaznamenali u hybridních vozidel, "kombinaci technologií pod kapotou", kterou tyto typy vozů mají. Stejně jako u všech studií, i tato představuje pouze jeden soubor zjištění v jednom časovém okamžiku - očekávejte, že v budoucnu se objeví další výzkumy na toto téma, zejména s tím, jak budou na trh dále pronikat elektromobily."
Zdroj: http😐/www.popsci.com/…ire-rates-study/
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Avatar - Mikesus
Mikesus
To mi přijde logické oboje. Nečetl jsem to podrobněji, ale s obecným závěrem se dá souhlasit. Každý pohon má nějakou pravděpodobnost na zahoreni. A když jsou použity oba, tak ta pravděpodobnost bude prostě vyšší.
Xylo
Je to jenom příklad, že studie není potřeba brát nějak hodně na vážno a třeba se kvůli jejich číslům i hádat. Líbí se mi poslední věta z citátu, který jsem výše uvedl - "Stejně jako u všech studií, i tato představuje pouze jeden soubor zjištění v jednom časovém okamžiku."
Avatar - posledni_skaut
posledni_skaut
EV hoří výrazně méně často, než ICE. Že hoří EV více než spalovací auta je mnohokrát vyvrácený nesmysl.
Odkaz který jste sem dal a uvádí naprosto nesmyslná data je na firmu, která prodává produkty na hašení EV, což je opravdu zajímavé. 😊
Hezký článek o požárech aut je např. na mém oblíbeném Car And Driver😒br />
https😐/www.caranddriver.com/…real-statistics/

Doporučuji si místním diskutujícím přečíst debaty pod články na Car And Driver. To, co tady předáví několik jedinců je opravdu smutné a je to myslím důvod, proč je diskutujících na auto.cz tak málo.
fico
taky dobře hoří.
Arese
Ten se ale odstěhoval do Humpolce! 😄
Xylo
Řekl bych (po dvou letech zkušeností), že auto na baterky potřebuje více pozornosti uživatele a týká se to jak nabíjení, tak i provozu. Je potřeba myslet nejen na trakční baterii, ale i na "provozní" 12V baterii. Osobně jsem zavrhnul dobíjení přímo z fotovoltaických panelů, protože to dává hodně malý příkon baterii a podle mého názoru není dobré baterii neustále dobíjet (malým proudem) do méně než plna. Pokud doma nebo na veřejné stanici nabíjím, je to vždycky od (někde okolo) 20 % kapacity do 100 %. Následně buď jedu od nabíjecí stanice domů nebo jedu nakoupit/projet se tak, abych se dostal domů někde okolo 80 % nabití. Následně se snažím každý týden projet auto na trase alespoň 10 kilometrů bez zastávek. Dobíjení preferuji z 230V zásuvky, která dobíjí výkonem okolo 2,2 kW, což je něco jako když ohříváte vodu v rychlovarné konvici. Víc rizikové (z hlediska vzniku možného požáru) je určitě dobíjení větším proudem/výkonem, což je nutností u velkých baterií.
Avatar - posledni_skaut
posledni_skaut
Mohu se zeptat jaké máte auto a jak velká je degradace baterie po dvou letech provozu? A když už jsem tak nesmělý, tak kdybyste přidal i další zkušenosti a počet najetých km, aby byl údaj o degradaci baterie zasazen do kontextu.
Děkuji
Avatar - posledni_skaut
posledni_skaut
+ teď jsem si všimnul, kolik máte mínusů a to jste jen popsal, jak nabíjíte své EV. To je bohužel krásná ukázka místních diskutujících a jejich naladění. 😞
Avatar - JirkaVejrazka
JirkaVejrazka
Nevim, nakolik je autor odbornik a fakta jsem neoveroval, ale skocilo mi to na obrazovku hned po teto diskusi, tak se podelim:

https😐/twitter.com/…4982917641105409
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Autor je zřejmě velice nakloněn BEV podobně jako Don Seladon tady. Komická je jeho snaha hoření BEV bagatelizovat a dostat je na úroveň ICE ("ano, i zaparkované ICE mohou hořet") 😒] 😒] 😒]
Ještě že ten ocas nenapsal " i ICE mohou hořet při dobíjení 😄 😄 😄 ale byl blízko
Avatar - Mikesus
Mikesus
Takze kdyz píše fakta, je nakloněn BEV? Nebo co překrucuje nebo si vymýšlí?
Na lhaní a výmysly tu máme jiné, třeba jako že diesel čistí vzduch.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Fakt je, že hašení EV je problematické, drahé a společensky velmi zatěžující. A faktem je,že víc EV bude znamenat víc požárů EV. A tím pádem větší a větší problém pro společnost. To JE FAKT.
Avatar - Mikesus
Mikesus
jakykoliv pozar je spolecensky zatezujici. Stejne tak i pozar ICE. Je jedno, jestli v garazi hori EV nebo ICE, dopad na ostatní bude úplně stejný.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Krásná LEŽ JAK VĚŽ z tvé strany!!!

Jak dlouho že hoří běžné auto?? Za jak dlouho je uhašené běžné auto? Za jak dlouho je odklizeno hořící EV??

Jistě, dopad je úplně stejný... LHÁŘI PROLHANÁ!!!
traveldrive
Neskuč. Si trápny.

Edit: O to trápnejší, koľko palcov dolu nasekáš.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
My všichni!!! Platíme za to, že EU tlačí tenhle politický projekt, který přináší vedle zlomku pozitiv obrovskou nálož negativních původních jevů.
Požáry a nehody jsou pro EV obrovský problém. Vp arkovacích garážích by v podstatě EV vůbec neměly být, protože zásah hasičů je velmi omezený a komplikovaný. A následné odstraňování škod velmi drahé.
Tohle vše by si měli platit majitelé EV, nikoliv stát. Každému majiteli bych naúčtoal při koupi dotační poplatek pro hasiče :-!
Avatar - Mikesus
Mikesus
Nebreč. My víme, že patříš mezi vrabelovce, kdyz svoji neschopnost pocitat hazis za vinu vládě.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
My víme... 😒] 😒] 😒] Problematičnost a nákladnost hašení je jistě věc, za kterou může neschopnost rohYpnola že... 😒] 😒] 😒] 😒] 😒] OMG ty si ale vážně chuj...

Hele, 1. mluv za sebe
2. víš akorát kulové
3. své smyšlené domněnky mi nepodsouvej :-!
Avatar - Mikesus
Mikesus
tohle jsi ale psal u diskuze k nafte, kdyz jsi brecel, ze zvysenim spotrebky o 1,5 se zvedne cena o 1,8 a ze za to muze vlada, ze to nepohlida a benzinky si budou mastit kapsy, ze se to ma zvedat jen o 1,5.
To nejsou me domnenky, ale tve nazory.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Zase neumíš ani číst??
Reagoval jsem na to co bylo v článku uvedeno.

LHÁŘI !!!
Avatar - posledni_skaut
posledni_skaut
Mistr Rohypnol si mě zablokoval, takže se nebude zlobit... Ze všech místních diskutujících je na tom myslím úplně nejhůře. Z každé jeho zprávy neskutečně čiší beznaděj, zmar a nenávist. To musí být smutný život a přitom přechod na EV je "taková blbost".

A teď k tématu - EV hoří výrazně méně často, než ICE. Jejich hašení je velice problematické, to v žádném případě nepopírám, ale věřím, že je to technologický problém, který má řešení. Jak ve složení baterií, tak v jejich monitorování a tedy předcházení těmto problémům.

Každopádně mu dávám palec nahoru za to, že začal své myšlenky číslovat, což jsem ho věřím naučil já. 😊 Nicméně počty smajlíků jsem mu nedokázal vymluvit.