Na celém světě jě už padesát tisíc superchargerů od Tesly. Ten jubilejní se od všech ostatních odlišuje speciální barvou a milovníci značky okamžitě začali hledat přesnou lokalitu. Kde se nachází?
pokud vím, tak ze začátku to bylo tak, že se připlácelo za přístup k Superchargerům 10k USD. Volitelně. Pak zdražili auta a přístup k SCH byl v ceně. Pouze u nejnižších modelů (tenkrát model S 60) nebyl přístup k SCH zahrnut v ceně.
Takže hromada SCH byla postavena za peníze zákazníků. I proto to byla exkluzivní síť pouze pro Tesly.
Jenže pak se jak v US, tak v EU objevily dotace na nabíječky a protože Musk nepohrne penězi, co mu někdo cpe, tak se toho chopil. Výměnou za to zpřístupňuje síť ostatním.
Výhodou "Musk" řešení je to, že za veřejné peníze dostanou majitelé EV nejvíce. Někde jsem viděl propočty a Tesla SCH je v přepočtu na stojan za 1/10 Ionity a dalších hyperchargerů.
Je to dané tím, že se v SCH používají stejné prvky jako u aut = zlevňuje výrobu. Má extra fabriku na výrobu SCH, bez marží jednotlivých překupníků, dovozců atp.
Oprav ma, ak som Ťa nesprávne pochopil.
Ty vravíš, že ľudia platili za nabíjanie, "takže hromada SCH byla postavena za peníze zákazníků".
Elon zákazníkom predával produkt / službu a oni platili. Elon mal zo služby zisk, ktorý používal na ďalšie podnikanie - napríklad postavenie ďalších nabíjačiek. A to je pre Teba dtto, čo chcel povedať rohor, že: "Musk si to postavil za peníze daňových poplatníků".
Pokiaľ ja viem, tak peniaze ktoré Elon zarobil podnikaním sú jeho a nie peniaze daňových poplatníkov. Pokiaľ niečo predávam a mám zisk, tak to čo mi po zdanení zostane vo firme sú moje peniaze a mnou zaplatené dane sú peniaze daňových poplatníkov, súhlas?
Peniaze daňových poplatníkov - áno, ostatné dva roky sa masívne hovorí o dotáciách, ale o nejakom rozdávaní pre Elona neviem. Teda okrem prísľubu, že dostane 2,5 mld. za to, ak sprístupní 7.500 nabíjačiek z existujúcej siete všetkým. Pretože si viacerí na vlastnej koži vyskúšali, že Electrify America je nespoľahlivá, pretože ani komplet konkurencia dokopy nie je schopná plniť plán Bidenovej administratívy vybudovať 500.000 nabíjačiek do roku 2030. Jasné, amíkov čakajú preteky v budovaní nabíjačiek, Bidenovci schválili 5 mld. z pôvodne plánovaných 15 mld. a ak si dobre pamätám, tak polovica ide na pokrytie hlavných ťahov každých 50 míľ (80 km) a polovica by mala ísť do nedostatočne pokrytých oblastí. To je ale plán do roku 2032, to čo Elon budoval predošlých 10 rokov bolo prevažne z jeho peňazí. Pripravované dotácie (NEVI program) budú dostupné všetkým dodávateľom a nie iba Tesle.
Uups, tušil som, že to myslíš inak, dík za opravu :-)
Zmiatli ma "peniaze daňových poplatníkov" vs "peniaze zákazníkov", zjednodušene môžeme povedať, že superchargery boli (prevažne) postavené za Elonove zarobené peniaze - zo zisku, nie z dotácií :-)
Ostatní jsou v hajzlu a s prosíkem se chtěj připojit
abys se mohli na tom luxusu trochu přiživit a nekriplit tak užitnost svých aut závislostí na nepraktickejch, nespolehlivejch, předpotopních a pomalejch sítích.
Pročetl jsem si všechny tři odkazy na Autofórum a udělal jsem si jednoduchý závěr.
Pokud pan Prokopec vyzdvihuje hnidy jako o 8kg vyšší hmotnost auta (které váží 1,75t), že Tesla osekla maximálku a snížila výkon základní verze na i tak značně nadprůměrnou hodnotu v rámci základní motorizace dané třídy (plus "opomněl" hromadu vylepšení), že u Cybertrucku ryje do extravagantního designu (trh ukáže, jaký bude zájem) a u 1000-koňové opice si její majitel stěžuje, že zrychlení ho omrzelo, ale banány (gumy) stojí moc peněz, tak to beru jako vyseknutou poklonu.
Pročetl jsem si všechny tři odkazy na Autofórum a udělal jsem si jednoduchý závěr.
Pokud pan Prokopec vyzdvihuje hnidy jako o 8kg vyšší hmotnost auta (které váží 1,75t), že Tesla osekla maximálku a snížila výkon základní verze na i tak značně nadprůměrnou hodnotu v rámci základní motorizace dané třídy (plus "opomněl" hromadu vylepšení), že u Cybertrucku ryje do extravagantního designu (trh ukáže, jaký bude zájem) a u 1000-koňové opice si její majitel stěžuje, že zrychlení ho omrzelo, ale banány (gumy) stojí moc peněz, tak to beru jako vyseknutou poklonu.
Tesla není automobilka, je to jen výrobce mizerně zpracovaných elektropřepravníků, pravda se špičkovým softwairem. Nic takového mi nikdy nesmí přes práh! :-)
Tesla je nejhodnotnější automobilku na světě a její další potenciál je neuvěřitelný. Díky inhouse vertikální integraci a nezkostňatelé struktuře se její náskok od ostatních automobilek bude jen zvyšovat. Bohužel..
A už jsem Vám jednou psal, že na odkaz a autoforum.cz si nikdy nekliknu a pochybuji, že by to kdokoliv příčetný mohl udělat.
pokud mám na výběr auto, co nemusí do servisu na plánované servisní prohlídky, má ze všech aut největší efektivitu pohonu, má dlouhou životnost jak provozní, tak morální, má již lety prověřené pohonné ústrojí, dokonalý ekosystém auto-nabíjení-vzdálená správa, je jedním z nejbezpečnějších aut na světě, ale má tu a tam nějaké optické nedodělky
a nebo
auto, co je sice opticky top jak zvenčí, tak zevnitř, ale efektivita pohonu je o 20% horší, servis mě sežere za živa, SW podpora končí prodejem vozidla, životnost pohonu je velká otázka ...
já ti nevím, ale nepotřebuji pózovat vedle auta a lidem ukazovat, jak má úžasné spáry.
PS: já třeba lidem říkám, že moje Tesla model S není něco, čím bych se chtěl chlubit, ale levný povoz, něco ve smyslu Feldy v LPG. Akorát jsem potřeboval větší auto a větší bezpečnost.
Co furt mate s temi servisnimi prohlidkami? Ja mam E63, na prohlidce jsem byl za dva roky 2x, vzdy vzhledem k cene auta v zanedbatelnem naklade.
K dalsim vecem: efektivita pohonu E63 v cajku, desitkami let proverene pohonne ustroji, dlouha zivotnost, dokonaly ekosystem auto-nabijeni (rychlodobijecka s vykonem v MW na kazdem rohu), bez optickych nedodelku.
E63 je určitě zajímavé auto, ale nákladově "jinde". Ano, je to i o opici a banánech. Zejména pokud jezdím často do Německa, kde vídám ceny benzinu nad 2€/L. A pokud počítám s tím, že s tím autem najezdím 500k km. Jen velice nerad měním auta.
Co se týče Tyacanu - to není Tesla. Tyacan je postaven jako auto, které vyžaduje údržbu. Z toho plynou koncernu neskutečné příjmy - náhradní díly, placené přístupy k diagnostickému SW, certifikace servisů;, servisní přípravky atp.
V Tesle třeba používají horší brzdovku, s nižším bodem varu, protože méně váže vodu než ty více "high-tech". A to je pro ně lepší parametr, protože předpokládají, že většina Tesel nikdy na výměnu brzdovky nepřijede.
Motory mají navržené a otestované na milion mil, jsou tak přesné, že není potřeba měnit ani olej v redukční převodovce.
Většinu servisu mají ve formě videonávodu pro uživatele - jak vyměnit kabinový filtr, stěrače atp.
Tím neříkám, že Tesla nepotřebuje servis - i u ní se tu a tam něco opotřebuje, rozbije. Ale není tam ten vynucený. Mi to třeba přijde jako hrozná ztráta času jet do servisu. Den dovolené v háji.
Nechápu, proč do toho taháte provozní náklady (cena benzínu)...
Jinak, já jen psal, že ony "servisní prohlídky" spalovacích motorů, které tak "zatěžují" EV fandy, jsou naprosto podružnou záležitostí. By si jeden myslel, že jednou za rok pár hodin posedět v salonu a počkat na výměnu oleje a filtru není nic, co by zkušené kávomilce u Humpolce mělo obtěžovat:)
protože pro mne to byl rozhodující důvod, proč nejít do E53 AMG, V60 T8, nebo třeba Porsche Panamera. Při ročním nájezdu 40k km by mne to sežralo za živa.
Ale i provozní věci jako jsou výměny olejů - zejména v automatu, diferáku atp. jsou sakra ošklivá nákladová položka. A to nemluvě o přetěsnění a seřízení motoru (ani řetěz není věčný) někdy v půlce jeho zamýšlené použitelnosti.
Já jen, že jste začali tuto diskusi slovy "pokud mám na výběr auto, co nemusí do servisu na plánované servisní prohlídky...", tak nevím, proč je najednou diskuse o provozních nákladech...
Buď se tedy bavme o celkovém nákladu vlastnictví, kde bude dominantní položkou depreciace, anebo se držme těch servisních, které Vám na ICE evidentně překážejí.
Jinak, koukám právě do papírů ze servisu, tudíž pro info: výměna oleje v diferenciálu (je doporučována po 1500 km, já ji dělal) stála 4438,- Kč. Pravidelný servis (olej, filtry, brzdovka) zatím 2x vždy za 20 tis. Kč. Tak nevím, zda bych to zařadil mezi "sakra ošklivou nákladovou položku".
Navíc, nic ve zlém, ale toto řešit u aut v cenové kategorii Modelu S mi přijde trochu zvláštní ;)
Máš pravdu, nemá zmysel riešiť servisné prehliadky, zaujímavejšie je total cost of ownership. Mne to vychádzalo tak, že prejdených plus mínus 200.000 km znamenalo náklady na prevádzku cca v hodnote auta. Myslím prevádzku bez jedinej nehody. Daj o pár rokov vedieť, ako Ti to bude vychádzať.
Rád bych viděl nějakého majitele normální benzínové stanice, zda mu na to někdo přispěl třeba jen jedním dolarem :-[]:-[]:-[]:-[]
Tesla bere ze všech stran, naposledy od EU.