takže budou kachny Rachny. Toto je jedna z vlaštovek.
Dle mého odhadu
Spolu s podzimovým odebráním bonusu pro firmy, 60% BEV v Německu přichází o bonus 6750, 30% bude mít snížený bonus, u 10% bonus nebyl.
Dále se mění bonus i v mnoha dalších Západních zemích.
Tak jasně, sypání peněz v podobě dotací je horší, to je jasný (už kvůli dotačnímu byznysu kolem). Nicméně ona nižší daň tu na vybranou PHM, tu na vybranou cigaretu, tu na vybraný alkohol, tu na vybranou tiskovinu atd... atd.. je určitě diskriminace (která může být odůvodnitelná), křivení trhu a taky svým způsobem "dotace".
Jak by měla vypadat spotřební daň na víno vs. pivo... nejsem si úplně jistej, že existuje nějaká jednoznačně "spravedlivá" metodika, i když samozřejmě bys mohl prostě platit za gram alkoholu.
U té nafty - my na to koukáme primárně optikou osobáků, ale to zdanění je asi spíš cílené na náklad a zemědělství.
Jeden problém je, že spotřební daň má postihovat společensky nežádoucí spotřebu... ale dost těžko budeš obhajovat, že pěstování pšenice je společensky nežádoucí. No tak fajn, zavedeš nějakou zvýhodněnou naftu pro zemědělce. Potom i pro náklaďáky... a potom, když Franta jede na pole, tak to vlastně patří k tomu pěstování, ne? :-) Víceméně skončíš u toho, že spotřební daň se uvaluje na to, kde to konzumenti zaplatí.
Z praktického hlediska je potřeba to danit tak, aby u nás palivo nebylo dražší než v zahraničí, aby to nemotivovalo tranzitní dopravu tankovat mimo ČR.
U alkoholu to je LPA teda liter 100 percentného alkoholu. Podľa percenta obsahu alkoholu si dopočítaš spotrebnú daň, pridáš maržu a DPH. A mení sa len sadzba LPA podľa druhu alkoholu.
Náklad a zemědělství může mít přeci vratku z daně. Máš spediční firmu s vozy nad 3.5t? Ok, dle knihy jízd a spotreb dostaneš vratku 2kc/l, to samé zemědělství na motohodiny. Nevidím v tom problém. A ve městě se hned bude lépe dýchat.
Zrovna včera jsem potkal fabii a ceed diesely, který hulili a smrdeli
Takhle - já jsem pro, aby byla daň za benzín a za naftu stejná. V konečném důsledku je auto rozvážející pizzu po městě stejně tak součástí fungující ekonomiky jako ten kamion.
Nějaké vratky daně dle motohodin atd... to je jen byrokratický balvan, který přidělá spoustu práce bez přidané hodnoty a garantovaná cesta k daňovým únikům.
Celé by to řešilo zavedení dynamického mýta všude a pro všechny :-):yes:
A jinak jasně - naftu je potřeba danit dle potřeb ekonomiky a konkurence daní v okolních zemí (tedy v Polsku). Problém je v tom, že stát je nenažraný a daní benzin výrazně víc. Ta nenažranost je ale strašně krátkozraká, protože co udělají lidi? Pořídí si i do osobáků diesely. Takže ve výsledku stát vybere na dani míň a jako bonus je všude plno dieselového smradu. Nebýt té prémiové daňové přirážky na benzin, osobní diesely by prakticky neexistovaly (a mimo jiné by evropští výrobci v této slepé vývojové větvi neutopily tolik nákladů).
Já si úplně nemyslím, že výhodnost dieselu stojí na spotřební dani. Vzrostly by ti náklady na palivo třeba o 10%, nebo bys naopak na benzínu 10% ušetřil... to je podstatná změna, ale ne úplně game changer.
My na to koukáme dnešní optikou, kdy tu jsou turbobenzíny a hybridy... ale v době rozmachu dieselů ti proti tomu 2.0d stál nějaký dvoulitrový atmobenzín, který nejen že žral víc, ale ani dynamicky tu dvoulitrovou turbonaftu nestíhal, respektive musel jsi se sakra snažit na to, na co se ta nafta snažit nemusela.
.... když Fiat 500 E začíná na 699 a tohle teda na 899 nebo kolik.... úplně nechápu tento pokus Hondy.... (ne že by teda i ten Fiat byla nějaká láce za ty prachy, ale když už někdo chce malé EV tak prostě to podstatný rozdíl je)
to je co rikam celou dobu, ev s takhle malou baterkou nema zadnej smysl. To je pro par fandu a tim to konci. Kombik s 50kwh dopadne stejne. V malym aute se pojdme bavit od 65kwh.
edit coz je ix1 za milion, ta je na trhu tejden a potkam to kazdej den, e hondu nikdy
Dalo by se to srovnat s Citigo což bylo zatím podle mne jediné elektroauto které u nás dávalo smysl a cenově bylo sice dvakrát dražší než benzinové ale díky výbavě dávalo smysl ho za 420.000 koupit
pane Rohor, správně by váš příspěvek znít:
"proč není po takovém sqělém a dostupném EV" ... :-[]:-[]:-[] tak se to správně píše na Garáži CZ a na Seznamu/Novinkách a podobných "progresivních" serverech ...
No nevím. Auto s vysokými kvalitami by asi nestahovali z prodeje po třech letech výroby po naprostém prodejním fiasku. To i první verze BMW i3 z roku 2013 je na tom prakticky ve všem lépe než tahle Honda.
Prvni BMW i3 melo nepouzitelnou baterku 18,8kWh.
Honda e ma (stale obtizne pouzitelnych) 28,5kWh.
Porad je ale Honda diky velikosti baterky na to mnohem lip nez prvni i3.
To nemluvim o tom, ze ma Honda vsechny plnohodnotne dvere, normalni sirku kol, V2L atd.
Takze shrnovacka:
Prvni i3 neni lepsi temer (krome treba zrychleni) v nicem.
Musím souhlasit. I3 byl nesmyslný křáp k ničemu. Tohle je aspoň pěkný a praktický auto do města a kolem komína. Nicméně za naprosto ustřelenou cenu. Jak píšeš nahoře. Stát to polovinu, tak je to supr.
Tak i3 přišla na trh v roce 2013. První verze měla baterku sice ještě menší, ale byla možnost mít REX. Reálný dojezd i bez REX byl na jízdy po městě relativně OK. Ale pořád se bavíme o době, kdy konkurenční auta do města byly Renault Zoe, Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV, apod. , proti kterým byla i3 někde úplně jinde.
Auto je to rozhodně mnohem prostornější než Honda e.
Druhá verze i3 na tom byla s kapacitou baterie prakticky stejně a ta poslední už Hondu e předčí naprosto ve všem.
Na rozdíl od Hondy e se ale i3 vyráběla 9 let a prodalo se jich docela dost. Vidět dnes i3 na silnici je celkem běžné. Hondu e jsem naživo viděl na ulici max jednou.
Heled, to ostatni cos ted napsal dava trochu smysl.
Ale o pulku mensi baterka nebo dokonce REX byl bullshit s Hondou e nesrovnatelny.
PS Ja jsem o i3 uvazoval a to auto se mi libi. Ale az od cervence 2016 s bateerkou 27,kWh. https://ev-database.org/…068/BMW-i3-94-Ah
Az tohle se da srovnavat s Hondou e. ;-)
Mě se Honda e hrozně líbí a je mi absolutně fuk, co si o něm myslí ostatní - i kdyby mi všichni šuIini na celém světě tvrdili, že je to to nejošklivější autíčko - bude mi to absolutně putna… :-)
Jaká je tady rozkošná trollí farma - stačí říct, že se vám líbí malé elektrické autíčko (předmět článku), a… bííída! Máte problém, velký problém - dozvíte se všechno o sobě, své národnosti, inteligenci, rodičích a dokonce dostanete psychoanalytickou diagnózu!
Zde jsem člověkem! :-)
Asi jsi ze mě chtěl udělat hlupáka, ale popletl ses a udělal jsi hlupáka ze sebe. Zkus to znovu, plesnivý chomáčku rektálních chloupků. Budu předstírat, že jsem si toho pokusu nevšiml. :-)
Hondu e som mal možnosť vyskúšať a jazdilo to veľmi fajn. Ale áno, cena bola šialená a najväčšou chybou bolo, že sa s ňou nedalo v podstate nič urobiť. Fiat 500e sa dá tiež prestreliť na 44-tisíc eur, lenže základ vie byť aj za 29-tisíc eur. Pri podobne veľkej Honde to bolo 36-tisíc eur. Podľa mňa veľkou chybou bolo, že ju nevedeli ponúknuť v dostupnejšej verzii, napríklad s klasickými zrkadlami a s menej obrazovkami.
No a keď pozerám, že za tú novú elektrickú Hondu e:Ny1 chcú 50-tisíc tak fakt neviem ako chcú s elektro uspieť. To je stále SUV B segmentu a drahšie ako elektrická Kona či Megane, ktorý zrovna nie je hitom medzi baterkáčmi.
Kona je ale taky béčko, ne? A Megane je na céčko relativně malej.
Jinak ale jo... za 50t€ to musí být fullsize rodinné auto... a nebo pokud to má být druhé auto do rodiny, tak musí být levnější.
No Kona je dnes dlhšia ako i30. V novej generácii podrástla, tak by som ju už radil k C crossoverom ako T-Roc či X-Ceed. Ale pozerám že aj to HR-V/e:Ny1 má skoro 4,4 metra. Potom už asi rozhoduje základ, či je to na platforme B alebo C segmentu. T-Roc nemá ani 4,3 m ale je na podvozku predošlého Golfu.
Ak 35kWh baterka "diktuje" cenu daleko nad 30 000€ tak je niekde nieco velmi zle. To auto vyzera futuristicky, s 4 dospelymi taha ako mala raketa, ale cenova politika a bezdovodne premrstena cena ho popravila.
Z tohoto zastaralého názoru mě jednou vyléčil 2metrový Japonec, co přistoupil do výtahu. Čuměl jsem na něj nahoru a napříště si dávám na takové kecy pozor. Není to dávno tak a ani japonská auta netrpí nedostatkem prostoru - ledaže jde o výstřední elektromrdku.
K tomu pidi baterka pod zadkom a cenovka sorenta... a stalo sa presne to co sme tu pisali viaceri uz davno.. ze to bude prepadak... ze toto nebude fungovat...
No, nebudem hodnotit ci je to drahe alebo nie, asi odpoved vieme, ale aj drahsie mini auta sa predavaju lepsie.
Za mna Honda e bolo najvacsie sklamanie co sa tyka designu. Ked predstavili concept Honda e s troma dverami, tak to bolo jedno z najkrajsich auto ake za posledne roky v kategorii A niekto ukazal. Ked prisla produkcna verzia, boli iba oci pre plac. 8-s
Která dražší mini auta?
Za mě se jim povedlo převést koncept do produkce výborně a i produkční verze je moc pěkná a svá. Jenom drahá... těžko říct do jaké míry díky ptákovinkám typu kamerová zrcátka, která u městského auta nemají moc smysl.
No pane redaktore, bylo by dobré ty vysoké kvality nějak přesněji pojmenovat, pokud tím myslíte design, tak souhlas (i když 500e je daleko hezčí), ale po technické stránce je to na dnešní poměry EV neprodejný šrot, malá baterka v kombinaci s vysokou spotřebou a tedy mizerným dojezdem to vše kombinované s pomalým nabíjením, horší EV aby pohledal.
Vždy mi to přišlo jako takové auto pro novináře. Pár dní pojezdit, vyzkoušet odpich, vychválit, jak je úžasně roztomilé, a vrátit klíčky importérovi. Reálně za ty peníze prostě nesmysl.