Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Honda představila vodíkové CR-V. Bude o něj mít vůbec někdo zájem?

Toyota je předním zastáncem palivových článků na vodík. V této oblasti se ovšem činí také konkurenční Honda, která teď představila model CR-V s tímto pohonem.
Zpět na článek
1. 3. 2024 08:04
1. 3. 2024 10:37
1. 3. 2024 10:37
1. 3. 2024 09:09
1. 3. 2024 17:57
Avatar - sargis
1. 3. 2024 08:04
tlieskam
Niekto zacat musi. Vodik celi inym problemom ako EV ale podla mna by si zasluzil rovnaku pozornost ako aj synsteticke paliva. Kazda alternativa je dobra.
Ale odpoved na otazku - nebude o to zaujem, lebo plniciek na vodik je mizerne malo a nema to zrychlenie na 100 pod 5 sekund ako sa na EV patri.
Rozbalit vlákno
5
Avatar - pradeda777
1. 3. 2024 08:26
Re: tlieskam
Jo, kamaráde, kdyby dali vodíku takovou pozornost jako EV, tak už je dávno plniček a i vozů mnohem víc.... :-!
Avatar - Mikesus
1. 3. 2024 10:37
Re: tlieskam
Jojo, ta infrastruktura je dost omezující.
Avatar - 3_diamanty
1. 3. 2024 08:35
Re: tlieskam
Buducnost mobility zda sa nie je vodikova... teda ta velkoseriova v globale samozrejme .... v tomto aj nezmyselnym EV davam daleko vacsie sance
Avatar - Mikesus
1. 3. 2024 10:37
Re: tlieskam
Ja si myslím, že vodik může být alternativou u dálkové přepravy. Není tak efektivní jako EV, ale také nemá tak omezující dojezd jako EV. Takze si myslím, že jako alternativa dobré. Jen kdyby byla ta infrastruktura.
1. 3. 2024 09:09
Čumák
Vodík nevodík, s tímhle čumákem vypadá nové CRV o poznání lépe, než s tou rozšklebenou tlamou, co mají klasické verze.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - 3_diamanty
1. 3. 2024 09:44
Re: Čumák
Ten predny previs na novej CRV je monstrozny... a zadok zase relativne kratky... proporcne poznam krajsie suvecka... povedzme kodiaq
Avatar - eLzyx
1. 3. 2024 10:25
proč odpůrci EV chtějí vodík?
lidi vysvětlete mi co Vás na vodíku tak láká?
Můj pohled na vodík:
1. je to také elektromobil a se všemi neduhy - má to baterii, která se opotřebovává. Tím jak je malá, tak rychleji. Trpí stejným problémem v zimě jako ty velké.
2. přidává to některé další neduhy - nelze nabíjet či doplňovat doma. Je tam extrémně drahý pravidelný servis, je nutné měnit drahé filtry a palivový článek také nemá neomezenou životnost.
3. elektromobily se těžko hasí ... a tohle se bude jako hasit snáze? S tou 700barovou nádrží?
4. cena paliva - 500Kč/kg při spotřebě 1,1kg/100km ...
5. prostornost auta - mizerná
6. dojezd - stejný jako u EV, spíše nižší
7. rychlost tankování. Pokud přijedu jako první, super 5 minut. Ale když budu druhý, tak už je to 10. Jsou tam různé tlaky v nádržích, které se musí vyrovnávat, takže ten třetí už musí čekat třeba půl hodiny. Nikdo nebude dělat 10 stojanové čerpačky. To není jako u benzinu, že je jedna velká nádrž, které je jedno, kolik čerpadel z ní odebírá. Tady u každého stojanu musí být kompresní stanice za desítky milionů korun. To nikdo nezaplatí. Jeden stojan a šlus.
Rozbalit vlákno
21
Avatar - Mikesus
1. 3. 2024 10:47
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Ad 1)
Nikoliv, je to spíš jako hybrid než jako EV. Opotřebení baterky není takové kritické, protoze náklady na výměnu jsou zlomek oproti EV. Spis bych viděl problém ve FC.
Ad 2)
Nemoznost nabíjení doma není problem, dnes též nikdo doma netankuje benzin. Servis souhlas, ještě bych přidal životnost palivových článků
Ad 3)
Vodik není problém. Pokud dojde k úniku, rozptyli se a vyhoří. Nesmíš to srovnavat s ukázkou ze základní školy, kde se záměrně ukazovalo chování ve špatných podmínkách ( zachycený v plechovce ). Víš co je pojistný ventil? To jsem myslel, že tenhle nesmysl s výbuchem už je dávno pochopen.
https://m.youtube.com/watch?…
Ad 4) souhlas. Ekonomicky je to nákladnější než BEV, ale za to pohodlí to nekomu může stát.
Ad 5) to si nemyslím, bude to individuální podle konstrukce
Ad 6) chybí infrastruktura. Kdyz se zlepší, zlepší se i odbyt. Proč by nikdo nedělal vicestojanovou? Kdzy bys to nedělal ty, neznamená že nikdo jiný by to neudělal.
Avatar - eLzyx
1. 3. 2024 11:24
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
1. jo, špatně jsem se vyjádřil. Je to hybrid, máš pravdu.
2. já to srovnávám proti kdysi podobně drahé technologii - BEV, kde ta možnost je. Když už se "otravovat" s novou technologií, tak chci, ať to má nějaké benefity. A ty mi u vodíku chybí. Navíc - ceny BEV spadly, ceny H2O zatím ne.
3. já měl na mysli právě to řízené uvolňování vodíku - ten bude hořet plamenem. Bohužel bezbarvým, což je další nebezpečí. Půl hasičského sboru bude ochlazovat baterii a půl bude řešit ochlazování stavby kvůli nezastavitelnému, byť řízenému hoření vodíku.
6. resp 7. čerpám ze zkušeností z Kalifornie, kde je dost bláznů s H2O auty, čerpačky ani nestačí zavážet vodíkem, takže mají webovky, kde je vidět jaká je v provozu. Mají snad i rezervační systém, takže na kolemjedoucího ani nemusí zbýt. A obvykle mají tam jen jeden výdejní stojan. Pravda, když jsem to teď hledal, tak nové mají 4. No a z mého pohledu - když je někde 4 stojanový Supercharger, tak jej vynechávám, protože nechci čekat ve frontě. Chápu, doba tankování vodíku vs. nabíjení je odlišná, ale také je jiný poměr těchto aut ...
Avatar - Mikesus
1. 3. 2024 11:41
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
k 6 a 7 je to pořád problém infrastruktury. Jestli je možnost ke zlepšní ( v Kalifornii ), těžko říct, u nás určitě. A je u toho spíš problém přepravy a dlouhodobého uskladnění.
2. 3. 2024 09:48
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Ad 3)
Vodík JE problém. Je to nebezpečný plyn s velmi širokými mezemi výbušnosti. Navíc je to násobeno tím, že v autech je vodík skladován pod obrovským tlakem až 700 atmosfér.
Ad 5)
Skladování plynného vodíku znamená požadavek na obrovský prostor. Ve vesmíru neexistuje jiná látka, která by ke svému skladování potřebovala tak velký prostor. Ano, jde ten prostor zmenšit jeho zkapalněním, problém pak však je, že za několik týdnů se celá nádrž vypaří.
Avatar - Mikesus
2. 3. 2024 09:58
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Ad 3) není problém. Dávno vyřešeno.
https://m.youtube.com/watch?…
2. 3. 2024 12:30
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Ano, tak jako u LPG nebo CNG může multiventil plyn vypouštět.
Ale pořád platí, že zatímco u LPG je tlak cca 10 atmosfér, u CNG 200 atmosfér a u vodíku 700 atmosfér. A čím více atmosfér, tím větší riziko.
Avatar - Barry Lyndon
1. 3. 2024 10:50
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Asi tak :yes: . Vodík vidím jako možné (s otazníkem) řešení silniční nákladní a železniční dopravy někdy ve vzdálenější budoucnosti. Předpokladem je zefektivnění skladování a přepravy (jako vozit stlačený vodík dieselovým kamionem, když se do těch jeho tlakových nádrží vejde množství pro natankování pár osobních aut je bizár...). Další předpoklad je velké množství elektřiny "zdarma" - typicky přebytky z OZE, ale ani to není tak jednoduché... (když nesvítí a nefouká). Stejně pak ale nebude vodíkových stanic jako benzinek, ale mohly by být na klíčových dopravních uzlech vlaků (myšleno na neelektrifikovaných tratích) a kamionů...

Jinak pokud jde o tuhle Hondu, tak SUV bez kufru, to fakt chceš... Připomíná to RAV4 hybrid minulé generace (taky měla v kufru taky takový nepraktický hrb), akorát je to daleko (cca stokrát) horší... :no: :-)
Avatar - lyon667
1. 3. 2024 12:08
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Odpůrci EV, nebo odpůrci BEV? Já jsem odpůrce BEV, ale jinak obecně fandím alternativním řešením a palivový článek je v zásadě taky EV. Vodík má svoje neduhy, ale za hlavní benefit považuju to, že řeší největší vadu BEV: baterie. Tedy ten nejnesmyslnější způsob ukládání a doplňování většího množství energie u nestacionárního použití.
Avatar - eLzyx
1. 3. 2024 12:35
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
ono je to jedno jestli EV nebo BEV. Jsou lidi, kterým vadí i hybrid jako je třeba Prius, ale ten vodíček, tak na ten se těší. A já nechápu proč.
Co se týče hydrogen aut ... jak řeší problém s bateriemi? Baterie tam pořád jsou. Ano, menší. Ale hádám, že u Toyoty a Hondy nebudou levnější jak třeba u Tesly.
Nebo to bereš z pohledu "kapacity" resp. dojezdu? Mirai ujede v zimě 300km (to dá i moje stará Tesla), v létě 475km. To sice moje stařešina už nedá, ale TM3 LR za 2/3 ceny ano a ještě zbydou % v baterii.
Nebo z pohledu rychlosti "nabíjení"? Proč lidem vadí, že by mohli čekat na 16 stojanové nabíječce, když pak mohou stát u 1-4 stojanové plničky ještě déle? A to ještě s rizikem, že se musí čekat mezi jednotlivými tankováními na natlakování zásobníku u výdejního stojanu klidně půl hodiny?
A nebo jsi se zasekl na tom, že se vodík bude spalovat v klasickém motoru?

Fakt to nechápu, snažím se v tom najít ty benefity proti čemukoliv - spalováku, hybridu, či BEV a nenacházím
Avatar - lyon667
1. 3. 2024 13:02
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
FCEV přece používá baterie stejným způsobem, jako HEV, tedy jako energetický buffer. Jeho kapacita je vcelku irelevantní, hmotnost a cena zlomkové oproti BEV. Ale hlavně její dobíjení jako uživatel vůbec neřešíš. O tom to přece celé je.

Proti spalovákům pochopitelně mnoho benefitů nemá, nicméně to žádný alternativní pohon. V praktickém nasazení nemá ICE konkurenci.
Avatar - eLzyx
1. 3. 2024 14:15
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
já si právě nejsem jist tím, že je automaticky levnější. Třeba PHEV baterie u Volva je 2x dražší jak 75kWh baterie u Tesly. Půl mega.
A protože tak trošku znám cenotvorbu Hondy a Toyoty, tak odhaduji, že ta cena taky nebude nejnižší. Zkusím pohledat, ale ... vlastně nevím kde.
EDIT: tak baterie v Mirai by měla stát cirka 100k Kč (part.n. G951062020)
Avatar - Barry Lyndon
1. 3. 2024 14:22
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Protože tradiční automobilky si na ty baterie PHEV dávají tradiční marži od 500 % výše jako na všechny další náhradní díly. Kolik by stála náhradní baterie do naší RAV4 PHEV jsem se radši ani neptal. :D
2. 3. 2024 10:12
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Tak ony ty baterky taky musí vydržet ten obrovský počet cyklů, takže se tam může použít extrémně drahý typ Li-Ionu, který to vydrží (třeba LTO), nebo se extrémně předimenzuje klasická baterka a využívá se z její kapacity jen zlomek.
Avatar - eLzyx
1. 3. 2024 14:24
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
našel jsem i cenu palivového článku 1A1H077012, MSRP 42k USD, tedy 983k Kč. Pokud někoho po tomhle nepřejde chuť ...
Avatar - lyon667
1. 3. 2024 16:17
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Baterie do hybridní Corolly 40k Kč, to je v dnešních cenách ND pakatel. Její stárnutí navíc nemá vliv na použitelnost celku, nesnižuje dojezd, i kdyby kapacita klesla na desetinu. Naopak z BEV ti časem zbude jenom těžítko, i když ho budeš denně leštit a neujedeš ani kilometr. Produkt s takto programově omezenou životností - kurvítko as a feature - dobrovolně akceptuje jen blázen.
2. 3. 2024 10:09
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Dojezd ti to sníží, protože uložíš menší množství energie, teda ti to pak méně (kratší dobu) pomůže při rozjezdu => spotřeba se tím hybridním přístupem kvůli tomu sníží méně, resp. se ti začíná zvyšovat proti stavu nového auta => zkracuje se dojezd. Kdyby ti ta kapacita fakt klesla na desetinu, v podstatě z toho nemáš hybrid, ale už klasické auto a místo 5,5 litrů jezdíš za 7. A dojezd máš o 20 % kratší.
Avatar - Mikesus
2. 3. 2024 10:21
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Kde jsi vzal nárůst z 5.5 na 7? U kterého auta? A jedna se o kombinovanou spotřebu?
3. 3. 2024 09:23
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Tak třeba minulé hybridní Aurisy jezdily podle Spritmonitoru za 5,5, ale nehybridní za 7. Jasně, kdyby tam byla ta 1,8 s atkinsonem bez hybridu (a ne 1,6), asi by to bylo trochu míň za 6,5, ale i tak je to pětinový rozdíl, když ta baterka bude v podstatě mrtvá. Dnešní hybridní Corolla jezdí za 5,1, nehybridní za 6. To máš 15 % v nejhorším případě.

Kdyby se dojezd nezkracoval, pak by to znamenalo, že ta hybridní technologie nic nepřináší. Je logické (už i selským rozumem), že pokud ti elektromotor nemůže vypomáhat, protože mu kvůli desetinové kapacitě baterky mnohem dříve došla šťáva, že to bude mít nějaký negativní vliv na spotřebu a na dojezd.
Avatar - Mikesus
2. 3. 2024 10:16
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Corolla do 50tis Kč, mirai cca 110tis Kč, highlander cca 70tis Kč.
Avatar - Mikesus
2. 3. 2024 10:14
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Víš kolik stojí náhradní baterie? V mirai to je cca 3000$, kdyz vezmu třeba dostupnější corollu, tam to je cca 25tis - 50tis Kč podle hybridu a highlander cca 2500$ ( ano na corollu jsem našel české ceny, na zbytek ne ). A to se bavíme o kompletním battery packu s veškerým příslušenstvím. Ne o modulech. Takze ta cena je tedy dost rozdílná oproti battery packu u BEV.
2. 3. 2024 09:37
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Vzhledem k tomu, že EV fans označují každého, kdo se večer nemodlí k Muskovi a nehajluje při vyslovení zákazu prodeje spalovacích aut v roce 2035, jako odpůrce EV, dovolím si odpovědět:
Souhlasím ve všech bodech. Osobní auto na vodík je nesmysl.
Avatar - KANKUNEN
1. 3. 2024 14:46
A jak ten vodík chcete vyrábět?
Ty představy mě zajímají
Rozbalit vlákno
4
Avatar - eLzyx
1. 3. 2024 14:52
Re: A jak ten vodík chcete vyrábět?
z vodovodu
2. 3. 2024 09:41
Re: A jak ten vodík chcete vyrábět?
Asi tak jako Li-Ion baterky. Zaspíváme Internacionálu, připomeneme úspěchy Velkého skoku vpřed ... a baterky i vodík budou neomezeně dostupné a zdarma.
Avatar - Mikesus
2. 3. 2024 10:24
Re: A jak ten vodík chcete vyrábět?
Stejně jako ropu, ta taky roste na stromech a zjevuje se v nádržích na benzinkach, kdy tankery, ropné vrty, rafinerie a ropovody/produktovody jsou dezinformace a žádnou elektřinu na svůj provoz vůbec nepotřebují
2. 3. 2024 11:21
Re: A jak ten vodík chcete vyrábět?
Asi tak. Žádný zdroj není neomezený.
1. 3. 2024 17:49
Len aby to neskončilo...
...ako Honda EV Plus
Rozbalit vlákno
0
1. 3. 2024 17:57
Vodík
Bohužel auta na vodík jsou ještě dražší než klasické elektrické
Rozbalit vlákno
0