Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda představila vodíkové CR-V. Bude o něj mít vůbec někdo zájem?

Ondřej Šámal
Diskuze (37)

Toyota je předním zastáncem palivových článků na vodík. V této oblasti se ovšem činí také konkurenční Honda, která teď představila model CR-V s tímto pohonem.

Vodíku jako palivu v elektromobilech fandím delší dobu, ačkoliv dosavadní vývoj na trhu téhle alternativě ke spalovacím autům a bateriovým elektromobilům zatím moc nefandí. Například Toyota, globální lídr ve vývoji a výrobě osobních aut s palivovými články, aktuálně v Kalifornii nabízí svůj sedan Mirai s obří slevou 40.000 dolarů, díky níž vůz startuje na částce lehce přes 27 tisíc dolarů (asi 633 tisíc korun). V Česku přitom Toyotu Mirai pořídíte za 1.809.000 Kč.

Toyota se tímto krokem snaží rozhýbat prodeje modelu, kterého se v Kalifornii (jinde v USA se ani nenabízí) loni prodalo jen 2737 exemplářů. Na rozdíl od klasických bateriových elektromobilů je vodík stále minoritní záležitostí. A pravděpodobně jí i v nejbližších desetiletích zůstane.

To však konkurenční Hondu nijak neodradilo od toho, aby na domácím a zmíněném kalifornském trhu začala letos nabízet své SUV CR-V s palivovými články. Vůz s přídomkem e:FCEV podle americké metodiky EPA na jedno tankování zvládne až 434 kilometrů, přičemž dalších 46 km přidá díky 17,7kWh akumulátoru s externím dobíjením. To Toyota Mirai s výrazně menší baterií neumí.

Vodíkový pohon pochází ze společného vývoje Hondy s koncernem GM. Skládá se z palivových článků s 92,2 kW a elektrického motoru o výkonu 130 kilowattů. Dvě tlakové nádrže na vodík pod a za zadními sedadly pojmou dohromady 4,3 kilogramu vodíku, přičemž jejich doplnění by řidiči mělo zabrat pouze okolo tří minut.

Video se připravuje ...

Podle Hondy se podařilo náklady na vodíkový pohon ve srovnání s modelem Clarity Fuel Cell z roku 2019 snížit o dvě třetiny. Spolu s tím se jeho životnost zdvojnásobila a výrazně se zvýšila také odolnost pohonného systému vůči nízkým teplotám.

Ondřej Šámal
Diskuze (37)

Doporučujeme

3. 3. 2024 09:23
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Tak třeba minulé hybridní Aurisy jezdily podle Spritmonitoru za 5,5, ale nehybridní za 7. Jasně, kdyby tam byla ta 1,8 s atkinsonem bez hybridu (a ne 1,6), asi by to bylo trochu míň za 6,5, ale i tak je to pětinový rozdíl, když ta baterka bude v podstatě mrtvá. Dnešní hybridní Corolla jezdí za 5,1, nehybridní za 6. To máš 15 % v nejhorším případě.

Kdyby se dojezd nezkracoval, pak by to znamenalo, že ta hybridní technologie nic nepřináší. Je logické (už i selským rozumem), že pokud ti elektromotor nemůže vypomáhat, protože mu kvůli desetinové kapacitě baterky mnohem dříve došla šťáva, že to bude mít nějaký negativní vliv na spotřebu a na dojezd.
2. 3. 2024 12:30
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Ano, tak jako u LPG nebo CNG může multiventil plyn vypouštět.
Ale pořád platí, že zatímco u LPG je tlak cca 10 atmosfér, u CNG 200 atmosfér a u vodíku 700 atmosfér. A čím více atmosfér, tím větší riziko.
2. 3. 2024 11:21
Re: A jak ten vodík chcete vyrábět?
Asi tak. Žádný zdroj není neomezený.
Avatar - Mikesus
2. 3. 2024 10:24
Re: A jak ten vodík chcete vyrábět?
Stejně jako ropu, ta taky roste na stromech a zjevuje se v nádržích na benzinkach, kdy tankery, ropné vrty, rafinerie a ropovody/produktovody jsou dezinformace a žádnou elektřinu na svůj provoz vůbec nepotřebují
Avatar - Mikesus
2. 3. 2024 10:21
Re: proč odpůrci EV chtějí vodík?
Kde jsi vzal nárůst z 5.5 na 7? U kterého auta? A jedna se o kombinovanou spotřebu?