Svou vlastní síť nabíjecích stanic si Audi rozšiřuje po Německu už od roku 2021. Bezproblémové a pohodlné nabíjení chce přitom nabídnout i lidem, na které se dost často zapomíná.
Po výstavbě nákupních center v 90-kách, které se pak staly chrámy oddechu, zábavy, hazardu a nákupu zejména pro rodiny s dětmi společnost postupuje do vyššího levelu.
Začalo se s výstavbou nabíjecích hubů, které poskytnou zábavu, oddech a jiné ptákoviny a rodiny tam mohou trávit krásně víkend s dětičkami :-)
A teď už jen zbývá, aby všechny nabíjecí body ve městech i podél cest byly na této úrovni, tedy minimálně s tou střechou a na sídlištích, aby jich byly řádově stovky a pak člověk tu nařizovanou elektromobilitu třeba zkousne.
k čemu by to bylo dobré? Takové huby mají být podél dálnic a hlavních silničních tahů. Tam potřebuješ 24/7 zázemí.
U Tesly takové máme a některé jsou super. Přijedu ve 2h ráno, všude zavřeno, ale Lounge si otevřu kódem od Tesly. Můžu jít na WC, udělat si kafe, čaj, někdy tam jsou i automaty na jídlo. V některých jsou herní konzole, jednou jsem viděl i malou lezeckou stěnu, stoly na pingpong. A v některých jsou odhlučněné "kanceláře".
K čemu? No k tomu, abys měl servis srovnatelný s běžnou praxí u ICE.
Ne každý má rodinný dům, garáž a wallbox a stejně tak, ne každý jezdí za den jen 50 km a podobně, aby ho nabíjení netrápilo.
A nikdo není zvědavej na to se prát v dešti s kabelem a pak smrdět v autě, nebo hledat stejně mizerný veřejný stojan a pak jít domů kilometr pěšky v dešti s kartonovou krabicí atd.
A po 20 minutách doma jít zpět kilák pro auto a jít ho přeparkovat a pak jít zase domů.
Prostě budou lidi, pro které je EV skvělá věc a pak ti druzí, pro které je to noční můra.
Takže až bude cena rozumná, výdrž a bezpečnost špičková a infrastruktura na úrovni, kde se z toho běžnej člověk neosype, tak fajn. Pak to možná i půjde.
A samozřejmě běžnej člověk nepotřebuje lounge s vodotryskem, konzolemi a fůru dalších číčovin. Ale měla by tam být střecha, WC, občerstvení, atd. podle lokality. Před bytovým domem by stačily AC konektory, kde stačí odpojit šňůru druhej den, bez penalizací atd. Ale ne jeden na sídliště. Tohle bude na hodně dlouhý roky.
A dvorek emisi ve městech a zdravotní následky, dvorek vyvadeni penez z ekonomiky, dvorek totalni závislosti na rope a jeji cene te nezajima?
Podle navrhu EU si jeste v roce 2035 muzes koupit spalovak a dal ho pouzivat. Takze min do roku 2040 jsi v pohode.
Muj nazor je, ze pri dnesni rychlosti vyvoje baterii a poklesu jejich ceny nebudes spalovak v roce 2035 chtit.
Straseni emisema a zdravotnima nasledkama je hezky, ale neaktualni. Moderni spalovaky nejsou hrozbou pro kvalitu ovzdusi ve mestech nedejboze hybridy, ktery umi ujet beznou denni porci km na baterky.
Jasny vole. Me neco vypravej o spatnym vzduchu ve mestech. Jsem jako dite vyrustal za ery Wartburgu a kotlu na uhli. Tyhle svoje choulostivy zeleno kecy jak moderni auta cini vzduch ve mestech jedovatym si nech pro sve zelene souputniky. Myslim ze mereni CHMI mluvi jasne. Ve mestech mame aktualne krasny vzduch.
Jak jsem psal. Doporučuji posledni svet motoru speciál. Je tam clanek na toto tema a je tam i odstavec na tema ktere jsme spolu psali minule a to DPF a jeho zanášení.
Nemusis verit me, klidne si to přečti od jinych.
Až na to, že žádný idiotský zákaz prodeje spalovacích aut od r. 2035 platit nebude. Už teď je jasné, že bude po volbách do europarlamentu zrušen! :-):yes:
Ale no to určitě. Takže oni se snaží zachránit automotive tím, že přestaneme vyrábět to co umíme a o co je na našem trhu zájem a začneme vyrábět to na co potřebujeme nakupovat baterie z Číny. Ten úředník v Bruselu by udělal nejlépe, kdyby se nesnažil nic zahraňovat. Ideálně kdyby nedělal nic. Kdyby nevymýšlel hovadiny typu EURO7 a další hovadiny které auta jen prodražují, tak se může v Evropě vyrábět pro naše potřeby levná auta a ta čínská tady nebudou mít moc prostoru.
Já ale přeci netvrdím, že nemají automobilky vyvíjet EV. Jen bych to neřídil z Bruselu a nechal to na vedení automobilek, ať se zařídí jak uznají za vhodné.
Opravdu zijes v přesvědčeni, ze se v pripade takoveho rozhodnuti budu vztekat? Max budu smutny ze spatneho rozhodnuti.
Jinak fascinující je, jak se zde stale objevuje neco ve smyslu “diktát z Bruselu”. Ale to, ze se napr u EURO7 ukazuje, ze o zadny diktát nejde, ale jde o normalni demokraticky proces se nejak přehlíží.
Pokud by to nebylo tlačeno Bruselem, tak se EURO7 může úplně vypustit. Není totiž potřeba. S ohledem na fakt, že do budoucna 20-30% trhu budou tvořit EV není znečištění způsobené auty nijak zásadní problém. A pokud se povede stará auta nahradit za EV nebo zbytek EURO6, tak není co řešit.
Tak pevně doufám, že budeš smutný a termín 2035 padne. Ať si EV najdou cestu k zákazníkům dobrovolně a ne násilně stanoveným datem.
Brusel beru jako obecný pojem, jestli to předloží nějaký člen EK a pak to projednává zbytek jejich soudruhů v rámci EU parlamentu na principu, že řídí to co mají nechat být, nic nemění.
já omezenec asi jsem, mě je jedno čím jezdí ostatní. Jsou lidi, co bydlí v paneláku a mají EV a jsou z toho nadšení. Jsou lidi, co mají EV a bydlí v baráku a hejtují to. Jsou lidi, co mají spalováky. Mám kamarádku, co jezdí do práce na koni.
A já říkám jediné - jejich volba. Kdybych se měl starat o každého, tak nedělám nic jiného. Proč ta kámoška jezdí na koni? Nemá na benzin a údržbu auta, protože má koně. Aha, tak co jí tak zakázat koně ... ale to asi nebude řešení.
no, ale stejně tě zajímá, kdo čím bude jezdit, resp. jaký u toho bude mít komfort. Nechápu tohle myšlení, starat se o ostatní svéprávné lidi. Viz "V tom, že nejsem omezenec, kterej vidí jen svůj dvorek, ale zajímá mě i co ostatní."
Mě jsou ostatní u zadele. Jak si to vyřeší, nebo jak to bude pro ně komfortní je mi jedno. Taky neřešíš, že na sídlišti v Mostě nemají lidi kde parkovat. Nebo že mi před barákem parkují cizí auta, která si tu nechávají lidé, co přesedají do sdílených aut na cestě do práce, takže mi to zhoršuje výhled při výjezdu ze dvora, což má přímý vliv na bezpečnost. A bezpečnost je nad komfortem, ne?
Jinak co se týče tvého komentáře na začátku - pořád se na to díváš z pohledu spalováku. Přijedu, vystoupím, zasunu kabel, potřebuji střechu, abych mohl stát vedle auta ... neříkám, že by se nehodila (solární), ale ono to obvykle funguje tak, že přijedu, vystoupím, vezmu si deštník, když tedy prší, zasunu kabel a odcházím nakoupit, nebo do gymu, do kina, divadla. Nemám deštník? Zmoknu. Ale to zmoknu i s tím spalovákem, protože jdu také nakoupit, nebo do gymu, kina, divadla ...
WC u takových "netranzitních" nabíječek nepotřebuji, protože jsou právě u těch obchodů, gymů, kin ... že tam mají zavřeno, protože svátek, 2h ráno? Furt lepší stav než pumpa, která má zavřeno, otevírá až v 5h ráno (Orlen u nás ve městě).
Co se týče toho "hledat stejně mizerný veřejný stojan a pak jít domů kilometr pěšky v dešti s kartonovou krabicí atd.A po 20 minutách doma jít zpět kilák pro auto a jít ho přeparkovat a pak jít zase domů.", tak aktuálně musíš vzít za vděk rychlonabíječkami u obchodů atp. kdy nabíjíš během doby, kdy v tom místě děláš něco jiného a byl bys tam tak jako tak. Ano, chce to trošku plánování. Ale není to složité. Ano, ideálem by bylo, aby v každé ulici byly AC sloupky bez nutnosti odpojování ve chvíli, kdy je auto nabité. Ty nejsou. Proč? Protože peníze. Nikdo nebude stavět infrastrukturu, kterou by 20 let musel dotovat. Až ta poptávka bude, budou i stojany v každé ulici - viz to video, na které jsem tě odkázal.
Tranzitní nabíječky jsou ale něco jiného. Ať na dálnicích, nebo okreskách. Tam by to zázemí chtělo mít.
Asi jsem z jiný planety, protože nerozumím tvojí logice.
To není "ale, stejně tě zajímá" To je: "právě proto mě to zajímá"
Proto, protože to má být nařízeno povinně.
Kdyby to nebylo nařízeno, tak mě to potom samozřejmě zajímat nebude a každý, ať si řeší svůj život, jak uzná.
ukážu ti video z "budoucnosti" - https://www.youtube.com/watch?…
Takže to půjde.
Otázkou je, jestli to zase uděláme "počesku", tedy nefunkčně, draze, nesmyslně
Prvni. Psal si to jako reakci na tuhle rychlonabijecku.
Druha, v mnoha zemích jsou rychlonabijecky rozšířenější nez v ČR.
Treti. Opet tu predvadis to co pravidelne. Nejdriv placnes nesmysl o hodině na nabijecce pro 100km a pak zacnes hledat jak to je.
To bylo taky myšleno obecně. Samozřejmě, že ti bude půlhodinka stačit, když se budeš chtít jen dostat 100 km domů. Zjevně ti unikla podstata toho proč jsem to napsal. Tj. to zmíněné nepohodlí, které tě donutí v nevhodnou hodinu trávit neúměrně dlouhý čas, kvůli tomu, aby si mohl pokračovat dál. Jestli ti bude stačit jen půlhodina na to, aby si mohl poskočit dalších 100 km, tak je to jen menší nepohodlí. Může být, že budeš potřebovat pokračovat dál a budeš tam smrdět hodinu, aby si baterku nabil a ujel dalších 200-300 km.
Přesně. Vezmi stodolu EV9, spěchej po dálnici dnes spíš pomalými 135-140 a zjistíš, že to v ne zcela ideálním počasí pápne 35 i víc kWh/100 a stojan 50 kW díky různým ztrátám do auta nedodá celých 50. Takže když ti bude chybět 100 + km a takhle se to blbě sejde, což není nic složitého, tak si tam počekáš dobrou třičtvrtě hodinku a víc.
A když si zaplatíš vysokorychlostní nabíjení a bude tam třeba zrovna eon stojan, tak ten tě klidně pose.re a na 150kW stojanu ti pustí třeba 70kW bez možnosti to reklamovat a za plnou cenu a tak tam budeš stát půl hodiny a dýl. Prostě cocotov. Ale fanatici prostě realitu budou popíral dál a dál.
A pokaždý vytáhnou slunečný den, zahřáté auto s nejlepšími parametry a nejsilnější stojan a z toho se dělají propagační závěry.
Hele známý jezdí se služební Teslou dost často trasu Vídeň - Sttutgart, což je něco kolem 650 km a s plně nabitým autem ho to donutí stát 2x alespoň na 40 minut na nabíječce. Méně to prý nelze zvládnout. To je teda komfort jako ***. Stýská se mu prý po služební naftové Oktávce, která to dala v pohodě na jednu nádrž a kterou mu jejich korporát v záchvatu zeleného šílenství už nedovolil pořídit, protože Brusel nařizuje holt snižovat emise. Poprosil bych teď Hendlyho o bagatelizování toho co jsem právě napsal, ať to je kompletní :-D
2x40 minut s Teslou mi přijde trochu moc, ale i tak je to totální opruz.
Na téhle dálniční trase max. 6 hodin dlouhé bych bral maximálně 1x 20-25 minut.
Nicméně nabíjení přímo na trase, kde se jdeš vyčurat a protáhnout a po 20 min. jedeš dál dalších x km by mi nevadilo, ale muselo by to být spolehlivě pokaždé nejméně 300 km v jakémkoli počasí a tempu minimálně 130 km/h. Horší je to pak v cíli.
Když cíl není vlastní rodinný dům, nebo hotel s nabíjecím bodem, ale třeba firma bez nabíječky, nebo příbuznej bez nabíječky, nebo potřebuješ jen něco vyřídit, naložit a jet zase dál a máš už vybito a v okolí není kde nabít a nemáš na to čas a nervy... To je ten nekonečnej opruz a plánování co kde jak a proč zas a znova. To prostě s ICE neřešíš. Kdykoli a kdekoli za 3 minuty vyřídíš a pokračuješ.
20-25 minut? Jenže to pak porušuješ předpisy. Po 4,5h jízdy musí být přestávka minimálně na 30 minut.
Mi fakt překvapuje, jak si všichni libují v ničení si zdraví ve jménu práce.
No tak 30 minut, abys byl spokojenej.
Já to vůbec neřeším z pohledu práce, ale čistě z toho, že to je trasa na max. 6 hodin a to znamená 1 pauza v půlce max.
Jezdím tak i na dovolenou. Prostě po 250-300 km vyčůrat, protáhnout, případně svačinka a jede se do cíle.
Když jsem byl mladší, tak jsem sednul doma do auta a zastavil se až v Holandsku. Nebo max. na pumpě nabrat plnou, když to nevycházelo. Nic navíc.
Potíž je, že EV nevydrží jet 4 a půl hodiny na dálnici a nevydrží ani ty 3 hodiny. Ale aspoň budete všichni zdraví. Teda pokud budete cvičit v dešti před autem a nehrát hry na prdící konzoli v sedačce auta.
Bože to je demagog. 25 minut je málo. Musí to být přesně 30 minut, aby si náhodou neničil zdraví :-D Jasný oni budou zdraví, protože to píchnou na dobíječku skočí na záchod a pro kafe a pak si půjdou sednout do auta, aby jim nebyla zima nebo vedro :-D
A co trochu reality a nadhledu. Ano to co popisujes se muze nekdy stat.
Jenze realita u spalovaku je taky nekdy dost odlišná od toho jak ji popisujete viz 3 minuty a jedu.
Ano, někdy to je i rychleji.
Za poslední 2 roky jsem nečekal nikdy na benzínce za druhým autem, nebo nedej bože kolonou.
Tankuju z 90-95% u Orlenu a platím přes QR přímo u stojanu, nebo na samoobslužce.
Když jedu přes Chorvatsko a mám na dně (což je na dalších 200 km) a vidím plnější pumpu, tak jedu dál až vidím volnou a tam si naberu a jedu dál. Teda pokud se do takové situace vůbec dostanu. Většinou si naberu doma a pak zase v místě před cestou zpět.
Ale tuhle jsem chtěl nabrat prémiovou naftu, co v místě neměli a vyšlo to jinde, no tak jsem nabral jinde +/- 200 km trasy.
Prostě já zastavuju tam, kde chci já a ne tam kde chce auto.
Ale vzdyt to sam popisujes. “Tankuji u Orlenu”, “neberu doma” takze proste nekam speciálně zajizdis. Nejde tedy jen o ty 2 minuty kdy tankujes, ale i o ten cas kdy nekam speciálně jedes a ten uz vetsinou v malých jednotkách minut neni.
Takze cas co nekdy ušetřis na dlouhe ceste ztratis jindy pravidelným zajizdenim na tankovani. Tedy tim co te s EV s moznosti nabijeni doma, v praci a treba i pri nakupování nepotká.
PS: jezdím skoro kazdy den kolem benzinky kde je nejlevnejsi palivo v širokém okolí. Fronta je tam vzdy velka a čekání dlouhe.
PPS: jestli nejezdis Polsko tak moc dlouhych tras pri tankovani 95% u Orlenu nejezdis.
Já nikdy nikam specielně nezajíždím ty šašku. Neumím si představit diagnózu, kdy budu dělat sólo výpravu na benzínku. Proč jako? Na každých cca 100km potkám okolo 5 Orlenů.
Nejsem kolenovrt, abych stál frontu u ONO, nebo kde to kolenovrti stávají.
Benzínek je všude jako máku a stojí světe div se u cesty. Takže to zajetí sebere asi tak 5 sekund.
A s dojezdem 1.200-1.300 km na nádrž mi stačí jednou za 3-4 týdny kdekoli při cestě, když mám čas a náladu přibrzdit na ty 3 minuty, protáhnout si záda a odjet.
Ty resis pri svem ročním najezdu pod 20 tis rocne problematiku dojezdu EV?😀
Jinak asi jsem šetřivej, ale tankovat na dalnici vetsinou neni moc levne. Na nádrži passata jako mas ty uz to dela rozdil ve stovkách korun.
Někdo jede za den 50 x 2 km a někdo jede 1 x 100 km a jinej jede denně 2x30 a jinej tejden stojí a pak jede 400 km a nebo 800.
A proč bych měl tankovat na dálnici? Nejsem blbej, ne? Jen okolo baráku mám 3 čerpačky Orlen a na státovkách jich je bambilion a včera jsem si mohl vzít na samoobslužce v Brně o 4 Kč levněji a nakonec bylo lepší si vzít u Kuřimi na státovce za stejně nízkou cenu a ještě rychleji a pohodlněji.
Opravdu není jen dálnice Praha - Ostrava. Jsou i jiné silnice v rámci ČR.
Sorry, pri najezdu pod 20tis rocne tech 800km jizd moc neudelas… ono to odpovídá tomu neustálému tankovani na Orlenu ktery je prevazne u nas a na Slovensku a pak logicky Polsko.
No a co je ti po tom, kolik jízd mám 800, kolik 500 a kolik 1.000 a kolik třeba 90 km?
Mám svůj sty, svoje potřeby a svoje omezení a nehodlám si přidělávat další.
Až bude fungovat kvalitně infrastruktura a bude k dispozici rozumný EV kombík, něco jako Zeekr001 (ale levnější a klidně s polovinou koní,§ menšími koly atd.) a poskytne mi za každých okolností dojezd 500 km i v režimu 80-10% tak to bude už snesitelnější. Ale pořád tu bude problém velikosti, ceny a životnosti baterie. Protože na to bude muset mít 120-150kWh využitelných. A kašlu na to, že najede milion km. Já chci mít jistotu, že baterka neklekne, nebo nebude třeba na 72% po třeba 9 letech při najetí třeba 85, nebo 130 tisíc km.
100-200km od cíle = 15 až 40kWh podle auta. Tedy nabíjení na 5-20 minut, protože máš prázdnou baterku. Pak přijíždíš do hotelu, nebo domů a auto se může nabíjet tam. Kde je problém?