České benzinky už začaly nabízet stoprocentní hydrogenovaný rostlinný olej, tzv. obnovitelnou naftu. Je dražší, ale má až o 90 % nižší emise CO2. Tankovat ji mohou ta auta, která mají na krytu hrdla nádrže uvedeno „XTL“.
Čísla jsou správná, protože např rostlinný olej před fritováním a po fritování má úplně stejnou energetickou hodnotu.
Nemusíš s ním mnoho co dělat, takže energie oprvdu spotřebuješ velmi málo.
Původně vyl produkt vyroben-vypěstován pro jiný účel.
Takže místo vylévání do kanálu (což se zhusta dělo a děje), poslouží jinak.
Rafinérie nyní vznikají jako houby po dešti, takže dostupnost se zlepší rychle a cena také klesne.
ani nie...
HVO potrebuje vodik a tiez plati, ze namiesto HVO je lacnejsie vyrobit FAME.este vaznejsie je to, ze znacna cast oleja sa vozi z ciny...a vieme ako to tam je s doveryhodnostou ich certifikatov vsak?
no a hlavne je, ze vyrobu HVO je mozne konvertovat na letecke palivo ktore je lahsie predat aj ak.je cena vyssia...
Není to cesta. Vyrábí se to z odpadních rostlinných a živočišných tuků. To je dost omezená surovina. Pokud ne baterky, tak se musí vymyslet syntetická naftu a především syntetický benzín. Ekonomicky se syntetické paliva nerentují, ale možné je všechno. Na trhu bude čím dál víc a víc zbytečné elektřiny, kterou nikdo nebude chtít. Solárka to zařizují už dnes. Pak se nakupuje za záporné ceny. Pokud by se vymyslela levná technologie výroby syntetického paliva, která by se zaplatila i přes to, že pojede denně pár hodin, kdy je elektřiny dost, tak může vesele vyrábět paliva s elektřinou zdarma a ještě jim za to zaplatí. V případě benzínu u osobáků by byl syntetický benzín populární ve spojení např s nepřímým vstřikem s HEV. Žádné turbo, žádné vstřiky, žádné chcanky, dost možné žádný filtr pevných částic. Uhlíková stopa by pak byla u takového spalováku nižší kvůli absenci velké baterky.
Předpokládám, že když to vezme moderní Euro6ap aniž by se z toho zbláznil, tak to vezme i starý poctivý diesel.
A jestli je cena do 50 Kč/l aniž by byla jakákoliv konkurence, tak jsem vklidu. Tímhle je problém EV mobility vyřešen, EU opět šlápla úplně vedle. Jen je třeba zakázat zákaz spalováků a Eura7. Ale on někdo ty zelené kedlubny v EK motykou vezme.
Ekonomiku tohoto paliva nám pak zajistí rok 2027 v naší skvělé EU, kdy do ceny PHM půjde cena emisní povolenky,. Tedy pokud se razantně nepropíše i do HVO.
Každopádně je zvláštní, že mediálně se o tomto mlčí jak jen to jde a náhle prásk, rovnou první stanice!!!
Jako dítě školou povinné jsem nechápal jak mohli být ve středověku tak hloupí a platit odpustky cerno***nikum. No vidíš, dnes platíme odpustky a vypalne víc než oni a ještě si necháme vládnout od fanatickych vychcánků, kteří ovládáji lidstvo ničím nepodloženým strachem z oteplování. Lidstvo se totiž nemění. Mění se jen kulisy.
Vše má pro a proti. Třeba solárními panely celkem bez problém zaplácáš kdejakou střechu a můžeš vyrábět energii. Řepku si na střeše jen tak nezasadíš. Když to začneš pěstovat jinde, tak musíš rozorat nějakou louku, nebo na úkor jiných plodin, čímž zdražíš potraviny.
Jsou situace, kde má smysl tohle a jsou situace, kde EV není problém. Chce tomu nechat volný průběh a zbytečně to netlačit silou.
Největší zlo je podle mě současný stav, kdy se tak moc tlačí na emise nových aut, že lidi udržují uměle při životě ty staré.
Až na to že jen doplním, že představa jak si každý pořídí domácí FVE a má čím krmit EV v garáži, je absolutně zcestná a je to jen další lež kterou nám EU politika posouvá.
Domácí FVE vesměs nedokáže pokrýt ani běžnou spotřebu domácnosti!! Nedej bože pokud někdo ještě elektrikou topí!!! Ano, přes léto lze přetoky efektivně teoreticky cpát do auta. Ale to je vše. Jaro a podzim jde výroba jen na spotřebu domácnosti!!! A zima nula!
A pak tu máme to léto a přetoky. I tohle reálně nefunguje pro běžného člověka co by chtěl EV. Proč? No prostě proto že běžný člověk chodí do práce! A když autem jedu do práce a přes den stojí mimo domov, tak do něj tu výrobu z domácí FVE prostě nedostanu. Takže zbývá jen vikend.
Ovšem stále je zde teoretická možnost, že jsem 5 dní v týdnu na home office, nebo jsem důchodce že... :-[]
:-[]:-[]:-[]:-[]:-[]:-[] Jo, elektrofanatici to takhle opravdu mají. Jinak spousta normálních lidí po koupi EV se zase rychle vrací k normálním spalovacím autům řka, jakou udělali pod náporem lživé elektropropagandu strašlivou chybu! :-):yes: https://www.autoforum.cz/…zranym-benzinem/
Jezdím s EV od roku 2016, potkal jsem už za ty léta dost majitelů EV a zatím jsem nenašel nikoho, kdo by volby litoval a chtěl se vrátit ke spalováku. Netvrdím, že takový neexistuje, ale troufnu si tvrdit, že jich je asi fakt málo.
Mám srovnání a EV místo spalováku nechci ani omylem!!! Ano, jako třetí auto jako nákupní tašku nemám s EV problém. Ale to má být ta ekologie??? Že místo 2 aut budu mít 3 auta a ještě se budu tvářit jak jsem tím zachránil planetu?!??
Neboj, za pár let třeba našetříš a místo nákupní tašky kolem komína (asi Peugeot iOn, Nissan Leaf) si budeš moct dovolit i normální auto, třeba Teslu model 3, nebo BMW i5. Nebo to se ti zdá taky jako nákupní taška?
Měl jsem týden a nadále chci spalovák. Dýl si fakt zvykat nechci. Pořád to stále není zralá technologie. S EV jako takovým nemám problém. Aktuálně ale nejsem ten vyvolený, který má vlastní domek. Bydlím v bytě. Takže jsem odkázán na DC. A to DC je prostě pomalé a to jsem měl zapůjčenou EV6 s těmi 800V. Dokud mi to nenašlape baterii do 5 minut, tak nemám zájem. Každá minuta strávená na připojeném kabelu je ztracený čas. Ten radši trávím s rodinou. A vlastně já ten čas ani nemám. Mám rozplánovanou práci, cestu z práce, vyzvednutí ze školy, děcko do kroužku a pak domů. Tankuji, když je čas a obvykle využívám cesty z dětmi ze školy. Celá akce zabere 5 minut maximálně. A nabíjení "když nakupujeme". No vítejme v 21. století. Jdu nakoupit ve velkém tak 2 x měsíčně, sem tam využiju situace a rád se projdu do blízkého supáče pěšky, protože chůze je udravá a čím dál víc využívám služby dovozu nákupu. Takže nevyužiji ani to úžasné nabíjení u supáče.
Samozřejmě že to vezmou všechny diesely.
To není náhoda že se o tom mlčí, a proto se lidi nedozvěděli že ve Švédsku je tato nafta dostupná na každé čerpací stanici už několik let.
Koukám že nerozumíš řeči EU.
Rafinací se získá prakticky totožný produkt, velmi podobný naftě.
Takže spálením se vytvoří plus minus stejné množství CO2, EK ale tyto emise jaksi "nezapočítává", podobně jako jsou elektromobily označovány jako "bezemisní".
U elektromobilů to ale skončilo, na úrovni členských států bylo chacha odhlasováno, že s elektromobily a jejich výrobou ale i provozem je spojena produkce C02, v závislosti na národních mixech fosil/jádro/větrníky/fotovoltaika.
Už se chechtám kolik C02 bude mít Tesla v Německu a Polsku :-) ale i u nás
Jednoduché počty. Za rok 2023 emise CO2 v národním energetickém mixu: Německo 399g CO2/kWh, Polsko 794, ČR 500.
Moje Tesla má celoroční průměr 0,17 kWh/km, takže nabíjením v jednotlivých státech by to bylo: Německo 68g CO2/km, Polsko 135g CO2/km a ČR 85g CO2/km.
V reálu to je (zatím) o něco méně, protože EV si dnes pořizují zejména lidé, co mají FVE (tam se počítá s 35g CO2/kWh).
Pozerám, že máš problém s pochopením - asi čohokoľvek, keď si všetko prekrútiš na svoju pokrivenú pravdu. V tej horlivosti proti EV ti ani nedošlo, že sa vôbec nepýtam na CO2...
Jako když jsem četl titulek, tak jsem očekával, že cena bude 2 stovky a ne, že to bude o 10 Kč dražší než běžná nafta. Když si vemu v potaz nulovou konkurenci a výrobu v malém měřítku, tak je to fantastický výsledek. Na druhou stranu se obávám, že existují omezené kapacity výroby kvůli dostupnosti oněch "zbytků".
Všichni povinně nakupovat nakládané sýry. Moment, jiní by blokování dovoz sýrů, aby mohli provozovat svá stará auta a nadměrně znečišťovat, takže nebudou sýry. A když nebudeme moct kupovat nakládané sýry, chudáci nebudou mít co lit do dieselu.
Však ti to nikdo nezakazuje s tím jezdit, jen ostatní mají právo na čistý vzduch neznecistovany starými vraky. Takze jezdi kdekoliv mimo města. Kuřáci už konečně byli vyhnání z uzavřených prostor, tohle je to samé.
Co je jinak? Z 90.let nárůst autismu, astma, alergii, chopn, neurologickych i onkologických nemocí. Neříkám, že to jen z dopravy, ale studie jasně ukazují významný vliv, který se daří krotit až posledních pár let.
Můj děda taky tvrdil, že co shoří to zmizí, nebo že DDT je užitečné. To samé je s těmi starými auty a skoronovymi diesely ( nove funguji mozna dobre, ale uz první stk ukazuje, že emise nedokáží udržet v limitu ). Sice nic nevidíš, ale úspěšně to ničí své okolí.
Ted sem narazil na krásný komentář mezi fanoušky nákladních aut
"A dneska nemáme vůbec nic..... 🤔
A zarážející je, že všichni jen kývnou ale nikdo nedělá nic, každej jenom na tom svým písečku, mezi sebou betonový ploty aby si neviděli do talíře.... No, nezbývá než jen makat, makat a doufat 👌. 34 let demokracie a tady není nic... Jen potopa🙏
Zkuste někdy vylézt ze svý sociální bulbiny mezi normální lidi........
Jak nemáme nic? Ale peníze na betonový plot máme? To si trochu protirecis hned v následujících větách.
Pokud má někdo na plýtvání na dvoumetrovy betonovy plot, pokud se prodávají zbytne věci ve velkém, nemůže se říct, že nic nemáme. Naopak peněz je mezi lidmi hodně, jen je nemají ti, kteří nechteji/neumi pracovat nebo ti kteří s nimi neumi hospodařit.
kdyby to bylo pade za litr, tak to je uplne vpohode
jenze z 1ha repky vyrobis cca tisic litru ekvivalentu nafty, takze pro 8mld litru nafty+benzinu spotrebovany u nas za rok bys potreboval plochu 80tis km^2, coz je rozloha celyho ceska, plus cca 2mld litru jako energiii na obdelani a vyrobu
na druhou stranu cely automobilovy provoz by utahlo cca 20TWh elektriky rocne, coz je 1.5 nasobek soucasnyho temelina, nebo energie z FVE na plose cca 100km2
tak je asi jasny co je uplna blbost, protoze na to je cesko maly, a co realny je
energie "vypestovana" na poli je mimo jakoukouliv efektivitu
Jak vidíš v příspěvcích výše, tato tebou uvedena “drobná” skutečnost zde nebráním nekolika jmenum oslavovat zachranu spalovaku a odsoudit EV do zapomneni😀
Ono jde k tomu samému dojít i jiným výpočtem. V ČR je ročně vypěstuje cca 500 milionu litrů oleje. Část z toho se lidé zkonzumují, z část se vyrobí bionafta. Zbyde řekněme 100 milionu litrů odpadního oleje.
A spotřeba nafty je cca 5000 milionu litrů.
Bohužel, planeta Země není dost velká na to, aby dokázala uživit a udržet v blahobytu 8 miliard lidí.