Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Úsporná jízda s elektromobilem: Jak dosáhnout co nejdelšího dojezdu?

Ovládněte váš řidičský styl, abyste zvládli řídit elektromobil s maximální možnou efektivitou. Začít můžete studiem našich tipů a jejich převáděním do reálného provozu.
Zpět na článek
16. 5. 2024 07:28
16. 5. 2024 11:36
15. 5. 2024 20:08
15. 5. 2024 20:18
15. 5. 2024 22:39
15. 5. 2024 22:43
15. 5. 2024 23:14
16. 5. 2024 08:19
16. 5. 2024 13:50
17. 5. 2024 09:48
16. 5. 2024 18:21
16. 5. 2024 07:53
16. 5. 2024 08:07
16. 5. 2024 10:12
16. 5. 2024 17:15
17. 5. 2024 10:15
17. 5. 2024 12:37
Avatar - Roman Horký
15. 5. 2024 19:03
Tady se nějak moc otevřeně říká
že většina EV má problém s dojezdem. Celkem sranda. To totiž vůbec nemusíte hlásit, to se všeobecně ví. Když jsem měl Prius první 2 roky tak mě bavilo dělat rekordy v nízké spotřebě. Už mě to nebaví. On žere málo i bez závodění ve spotřebě. To se o EV ale říct nedá. Tedy o většině, neboť chybě hospodaří s energií. Třeba Tesla to umí velmi dobře.
Rozbalit vlákno
104
Avatar - xxc
15. 5. 2024 19:23
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Prave naopak, dojazd vobec neriesim, a ani netusim, aky je. V zime beriem, ale teraz v lete riesit spotrebu je uplne mimo, jediny rozdiel je v dlzke nabijania.
15. 5. 2024 19:41
Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Ma smysl to tu vysvetlovat trollum furt dokola?

Je nazor majitelu EV nezajima.Maji svoji "pravdu".
Me tu poucuji od ekologie, pres ceny nabijeni az po dojezd nebo infrastrukturu.
:D

Velmi usporna auta nema jen Tesla, ale namatkou treba Hyundai.
Avatar - rohYpnol
15. 5. 2024 20:26
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Nelži!!!
Problém je, že dnešní běžné EV nedá ani cestu Ostrava-Praha a zpět!!!
Neříkám, že to každý jezdí každý den. Vůbec ne.
Ale jakmile člověk začne brát jízdu vážně a místo popojíždění kolem komína chce buď služební cesty, nebo Alpy, Itálie, Francie atp. tak je EV absolutně omezující a člověk se musí přizpůsobovat jednoznačně autu. A tohle je pravda kterou vy eurohujeři zatloukáte a zatloukáte.
A nedej bože že k tomu přidáš karavan, podvál s autem, kola, vozík atp. To jsi s EV totálně v loji :-[] :-[] :-[]
To, jestli mi to přizpůsobování se autu vadí nebo ne, to je samozřejmě věci individuální. Někomu prostě to, že každých 200 km zastaví u mekáče a narve do sebe přepálený olej a kávu vadit nemusí. Ale mnohým vč. mě je to hrubě proti stsrti :-!
Avatar - Jean Reno
15. 5. 2024 20:41
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
@rohypnoIe

Desatero správné komunikace :

1. nelži a nevymýšlej si
2. nepomlouvej
3. neskákej druhému do reci
4. ve škole se o slovo přihlas
5. nepřekřikuj se s ostatními
6. bud' tiše, když mluví druzí
7. nemluv za každou cenu
8. rozmysli si, co chceš říct
9. mluv zřetelně
10. neodsuzuj názory jiných
15. 5. 2024 20:59
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Tak zrovna v písomnej diskusii sú niektoré z tvojich pravidiel celkom mimo misu.
Avatar - Jean Reno
15. 5. 2024 21:02
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Nevzpomínám si, jestli jsem se tě na něco ptal.
Avatar - Roman Horký
15. 5. 2024 21:21
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Milý Reno, zamysli se, uklidní se a přečti si to co jsi napsal ještě jednou. Uvidíš, jaké jsou to blbosti.
Avatar - Jean Reno
15. 5. 2024 21:28
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Děkuji za váš názor, pokud budu někdy potřebovat dávku nepodložené kritiky, určitě se na vás obrátím.
16. 5. 2024 11:36
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
16. 5. 2024 07:15
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Ani rohYpnol sa na nič nepýtal teba, Hurvínku.
16. 5. 2024 11:36
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Avatar - rohYpnol
16. 5. 2024 08:46
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Nevzpomínám si, že bych se tě na něco ptal!
Avatar - Barrichello
17. 5. 2024 09:26
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
V diskuzi se rqaguje na věci aniž se na to někoho ptáš, trolle :-)
Avatar - Jean Reno
15. 5. 2024 21:56
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Jsem rád, že jste na mě vynaložili své úsilí, nicméně to bylo zbytečné.
Avatar - rohYpnol
16. 5. 2024 08:46
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Nevzpomínám si, že bych se tě na něco ptal!
Avatar - WinDiesel
16. 5. 2024 11:13
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Nekupovat BEV a nemáte s dojezdem problém :-[] :-[] :-[]
Avatar - Mikesus
16. 5. 2024 11:33
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Proč? Když ho nabiju tak zase dojezd vzroste. Nebo když dojedu nádrž nafty, tak můžu pokračovat dál? Ano, může to být pro dost lidí omezující. Ale to je věc, která se rozhodne řeší.
Avatar - rohYpnol
17. 5. 2024 10:30
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Dvě poznamky:
1) dotankuji za 2 minuty, zvýšíme dojezd na 600 až 1000 km. Dobuju za půl, 3/4 hodiny a dojezd zvýším o ca max 500 km.
2) Když mám natankováno a nechám vůz stát rok, tak přijdu a dojezd mám pořád to strjne. Když nabiji a nechám vůz stát měsíc, tak budu mít dojezd k9lik? 70% ...?!?
Avatar - WinDiesel
16. 5. 2024 11:14
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Něco k věci by nebylo, trole?
16. 5. 2024 22:18
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Cestu typu Praha - Ostrava a zpět jezdím jednou za rok. Zato denně jezdím v režimu Město, kde jsou EVčka cca 3x efektivnější.
15. 5. 2024 21:07
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Zkušenosti mám a mám je spíše špatné. Nabíjení bylo trápením a to jsem měl mimo jiné právě výkřik dokonalosti - TMY. Co dalšího mě štvalo, to jsme tu už psal. Mimochodem z obchoďáků ho postupně testovali všichni a nikdo to nechtěl. Hlavním důvodem byl fakt, že všichni bydlí v bytě. V práci se nabíjet nedá, to se naopak řeší, kde se vůbec zaparkuje. To je v centru velkoměsta ale více něž běžná situace. Takže DC a to trvá dlouho a musí být na něm místo.
Avatar - Horký Rom
15. 5. 2024 22:42
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Pleteš si pojmy AC a DC, špatný uživateli, celý plný trápení ;-)
https://youtube.com/…orts/b-kh8faUgu4?…
16. 5. 2024 12:48
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Co to meleš, neumíš číst? Psal jsem DC a myslím DC nabíjení. A DC v případě Tesly je Supercharger a ten opravdu není rychlý ani zdaleka. Za 5 minut to nenabije a víc času na nabíječce trčet nechci, čas je mi drahý a raději ho strávím s rodinou. Ale to elektrofanatici nechápou. Auto musí žít mým životem a ne že já budu žít životem auta. Tankování mi zabere výjimečně déle jak 5 minut. A už to je dost.

Jen lehké počty, které jsme si udělali. Hodně ideální stav, málo najetých km a řekněme, že týdně 30 minut nabíjení na DC navíc. To je 1500 minut za rok a to je děsivých 2,5 dní života za rok promarněných na drátě. Elektrofanatici to asi, zdá se, milují, já ne. Život je krátký a kabel mi ho krátit nebude.
17. 5. 2024 09:01
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Pro toho kdo nemůže nabíjet doma nebo v práci EVčko není. Sám jste ho tedy nechtěl, navíc Tesla není pro každého, a podmínky pro nabíjení byly mizerné. Při takové kombinaci výchozích podmínek se nedivím, že jste udělal "špatnou" zkušenost.
Avatar - Barrichello
17. 5. 2024 10:02
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
Tesla není pro každého, to je fakt, Ta neposlehlivá špatně zpracovaná veteš je jen pro masochisty, asi jako ARO z roku 1982
https://www.autoevolution.com/…-one-233759.html
Avatar - Barrichello
17. 5. 2024 09:25
Re: Nova EV zadny problem s dojezdem nemaji
nejvíc úsporvný sou auta co váží 2,5 tuny a kde nabíjení na rychlonabíježčce čezu, PRE atd stojí 11-16 Kč (bez karty)

Úspornost sama. :-)
Avatar - Mikesus
15. 5. 2024 19:40
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
V EV máš k dispozici cca 75kWh, u benzinu s 45l nádrží cca 405kWh. Prisu s tím ujede cca 1100km, EV řekněme 500km. Efektivní využití energie je trochu jinde než píšeš. Prius je navíc extrémně efektivní v porovnani se spalovaky, a to oproti EV stále má na 100km cca 3x větší spotřebu energie.
15. 5. 2024 20:09
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
No problém je, že elektřina má taky mizernou efektivitu, ale už při její výrobě v elektrárně. Takže té primární energie to taky spotřebuje 3x tolik, jen to na elektroměru není moc vidět.
15. 5. 2024 20:25
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
A kolik se primarni energie spotrebuje pro vyrobu benzinu? ;-)

A pro tezbu dopravu ropy?

Neefektivni spalovak je v realu celkove neefektivni jeste mnohem VIC.
:D

Ja jezdim alespon z tretiny? na jadernou energii...
Trollove se tu bodou ohanet uhlim (ktere se tezi zpravidla blizko elektrarny...).
15. 5. 2024 20:49
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
A kolik se primarni energie spotrebuje na těžbu uhlí, dobývání uranových rud, těžbu plynu apod ? Nesnaž se to odpálit poukazem na trollení
15. 5. 2024 21:54
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Edit:

Muzes uvest porovnani CELKOVYCH emisi EV a celkovych emisi ICE?

Protoze lidi radi resi neprime emise EV, ale u (obvykle) sveho auta emise neresi..
Mas asi pravdu, ze v energetickem mixu zrejme tezba zapoctena neni.

To nic nemeni na realite, ze emise EV jsou zlomkem emisi fosilu.

Studii existuji kvanta. A v podstate vsechny vychazeji naprosto jednoznacne.
16. 5. 2024 05:53
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Zabloudil jsi úplně jinam. Já reagoval na porovnání účinnosti ICE a elektromotoru a napsal jsem v podstatě že elektropohon je sice naoko mnohem efektivnější, ale skutečné ztráty má taky obrovské akorát k nim dochází už v elektrárnách,

Sorry, jiná témata jako těžbu nebo emise tady nemíním řešit, na to je můj čas moc drahý.
16. 5. 2024 07:29
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
A co obnovitelbe zdroje?
Jake jsou ztraty tam?

Ano v porovnani s uhelnou elektrarnou bez teplarny na tom neni ICE katastrofalne spatne.

Jaderna energie je nizkoemisni. Tudiz z hlediska emisi zde take neni ucinnost klicova...

Howgh
16. 5. 2024 08:52
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Obnovitelné zdroje ? Solární panely pracují s podobně mizernou účinností jako ICE, omlouvá je jedině že nás jejich ztráty moc netrápí. Větrníky jsou na tom jen o trochu líp a nejlépe určitě vycházejí vodní elektrárny, ty mají účinnost opravdu vysokou. Jejich podíl na mixu je ovšem nízký. Ostatní zdroje jako třeba bioplyn jsou z hlediska podílu jen atrakce pro pobavení.

Jinak pokud bys chtěl porovnávat uhelnou elektrárnu s teplárnou proti ICE, tak započítej využití zbytkového tepla i v autech. Není vůbec zanedbatelné
Avatar - Barrichello
17. 5. 2024 09:30
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
obnovitelné zdroje nic nevyrábí když není ideální počasí, běž se podívat kolik ti dneska vyrábí FVE když je zataženo a leje :-) :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
17. 5. 2024 09:29
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
ano, třeba v Austrálii, Rusku apod a elekrárny sou v číně, indii a Evropě :-) :-) :-) :-)
17. 5. 2024 12:59
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Třeba Opatovice nebo Chvaletice atd, ty fakt stojí přímo u dolu 🤣🤣🤣🤣.
15. 5. 2024 21:01
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Ale potom by si rovnako mal brať v úvahu aj efektivitu palív už pri ich výrobe. ;-)
Avatar - Mikesus
15. 5. 2024 21:56
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
A výroba a zpracování benzinu je zdarma bez ztráty?
Konkrétní čísla se dost rozchází, účinnost elektraren od 35 do 65%, s využitím jako teplárny jsem našel až 90%.

https://www.pltep.cz/elektrina/

Ano souhlasím, že pokud je tepelná elektrárna bez využití tepla, je na tom jen o málo lépe než benzin/nafta. S využitím tepla jsme na násobku účinnosti.
15. 5. 2024 22:12
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Argumentovat trollum je zbytecny..

Ale diky za snahu.
Avatar - Roman Horký
15. 5. 2024 22:17
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Aha takhle. No konečně to píšeš správně. Jenže u každé tepelné (jaderne) elektrárny jsou ty tlusté věže ze kterých jde para.
Avatar - Mikesus
15. 5. 2024 22:41
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Nekoukal jsem na všechny, ale spoustu elektráren u nás jsou i teplárny. Že má chladící věž neznamená, že není teplárna. Take nepředpokládám, že všechny mají účinnost k 90%, ale ta možnost tam do budoucna u všech je. U benzinu a nafty? Nafta v provozu jsi rád, že se dostaneš na 30%, u benzinu na 25.
Avatar - Roman Horký
15. 5. 2024 22:44
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
.......
16. 5. 2024 05:56
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
ICE pohon v autech je taky vždy spojen s lokální teplárnou.
Avatar - Mikesus
16. 5. 2024 06:47
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Ano. Topis si v autě. Stejně jako v EV.takze tam další využití není narozdil od elektrárny.
Avatar - Barrichello
17. 5. 2024 09:33
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Teplárrny sou podle zenelených neostlainistů fuj a budou zrušeny a všechno nahradí tepelná čerpadla a kogenerace.

Takže žádný ústřední topení v paneláku ale psotavit 45 000 větrníků nakoupit něco mezi 27-55 MILIONY FV panelů a MODLIT SE. Že bude sbvítit a foukat, jinak bude NEOSTALINISTA v LOJI :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
17. 5. 2024 09:41
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Sice netuším, o jaké primární energii hovoříte, ale pokud argumentujete mizernou efektivitu výroby elektřiny, jako problém EV, měl byste si uvědomit, že tatáž mizerně vyrobená elektřina se používá pro zpracování ropy na fosilní paliva. K výrobě 1l benzinu se jí spotřebuje 1,5kWh a k výrobě 1l nafty dokonce 2kWh. Takže výroba 50l nafty spotřebuje 100kWh elektřiny. Na to ujede každý elektromobil 500km, i víc. Účinnost spalovacího motoru podle typu je 25-40% maximálně; účinnost elektromotoru je až 98%. Když uvážíte, že k výrobě 50l nafty spotřebujeme 100kWh elektřiny, představuje vyjetí té nafty vyplýtvání minimálně 60kWh elektřiny, spíš víc. Na to by EVčko ujelo 300 km. Tedy celkem by EV na energii spotřebovanou a následně vyplýtvanou dieslem při vyjetí 50l nafty ujelo 800 km. Což je prakticky srovnatelný dojezd, jen s tím rozdílem, že do ovzduší nebyl z "paliva" ovolněn oxid uhličitý, oxid dusný, oxid dusičitý, oxid uhelnatý, prachové částice, popílek, benzen, formaldehyd, benzopyren, olovo, rtuť, arzen, dioxiny a další rakovinotvorné látky, které příjemně smrdí, a bez kterých si někteří z nás svůj život nedovedou představit.
Avatar - Roman Horký
15. 5. 2024 20:26
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Zase kecáš nesmysly. Ačkoli se ti to tak může jevit, já nemám 405kWh energie. Já s ní totiž netopím. Já s ní poháním auto. A pořád dokola tento tvůj nesmysl o tom, že v litru benzínu je 9kWh. No je, když si chceš zatopit. Ale není, když s ní chceš pohánět auto a myslím tím autem rovněž elektromobil, kterému musela elektrárna z něčeho podobného benzínu vyrobit elektřinu. Furt dokola.

Lidi prosím vás vysvětlete mu už někdo to o té účinnosti výroby elektrické a kinetické energie z fosilních paliv, já už nemůžu.
Avatar - Ozzman
15. 5. 2024 20:43
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Tak těch 9kWh je výsledek studie, myslím, že si to Mikesus doma nezkoušel na koleni a ani nevycucal z prstu :D Ale jsem zvědav, kam se tahle diskuze vyvine, pořád je to věcnější, než říkat.. "jo, já taky zabil člověka, ale ty si horší, protože si zabil dva" abych tak nějak parafrázoval věcnou argumentaci jinde v této diskuzi :D
Avatar - Roman Horký
15. 5. 2024 21:17
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Na to, že v litrů benzínu je 9kwh energie nepotřebuješ studií. To je známý fyzikální fakt. Mikesus ale překrucuje fyzikální ucinnost soustavy přeměny této energie na pohyb auta. Nevím, proč to dělá. Asi aby ty EV vypadaly efektivnější, než jsou.
Avatar - Mikesus
15. 5. 2024 21:59
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Nic neprekrucuju. Matematika platí, stejně tak fyzika. Fyzika nám říká, 1l benzinu je 9kWh energie. Matematika zase, že 4l na 100 je 4x9=36kWh.
Avatar - Roman Horký
15. 5. 2024 22:09
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
S tím můžu souhlasit. Nemuzu souhlasit s tím, že za stejných výchozích podmínek má EV k dispozici 75kwh. Ale nechme toho, ty nejsi ochoten se zamyslet.
Avatar - Mikesus
15. 5. 2024 22:16
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
povídej, kolik energie se tedy spotřebuje při jízdě v EV? Ja jsem otevren objektivni diskuzi. Klidně jsem ochoten vzít celou kapacitu baterky, 85 místo vyuzitelnych 75, klidně tam přihodim i 5% ztráty nabíjení. Ztráty přenosové soustavy už by se .iseli započítat i pro benzin a naftu jakožto doprava, a též provoz benzinky atd by se dala započítat jako ztráta při tankování.
Avatar - Roman Horký
15. 5. 2024 22:19
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Ale do háje už. Kde jsi získal těch 75kwh v baterce?
15. 5. 2024 22:21
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Idealne ze solaru nebo z vody. :yes:
Realisticky za par desitek let (az tu bude jezdit vetsina aut EV) u nas z jadra.
Co tam mas dal?

Tezko se argumentuje proti EV, ktera jsou pohanena z jadra...
To je cil.

Tvuj Prius na jadro ani na slunce nikdy jezdit nebude. :no:
Moje auto z nezanedbatelny casti uz takto jezdi DNES.
:-!
Avatar - Roman Horký
15. 5. 2024 22:44
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Nikdy neříkej nikdy. Já jsem zručný kutil a mám VŠ vzdělání v oboru Elektro.
Avatar - Barrichello
17. 5. 2024 09:37
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Seš Putinův agent! Jezdíš na energiii vyrobenou ruským reaktorem VVER a na palivo co dodal TVEL (ROSATOM) a dovezl ho sem ILJUSIN 76 ruské společnosti Volga-Dněpr

Ted sme tě odhalili :-) :-) :-) :-) :-)
Avatar - Mikesus
15. 5. 2024 22:42
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Nabil z nabijecky stejně jako natankoval benzin na benzínce
Avatar - Roman Horký
15. 5. 2024 22:46
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Ubohé. Tam ta elektřina nevznikla. To víš dobře.
15. 5. 2024 22:49
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
A ty vis kde ta energie vznikla?

V České republice bylo v roce 2023 podle předběžných údajů vyrobeno celkem 76 107,3 GWh elektrické energie. Největší část energie, a to 44,2 %, byla vyrobena v parních elektrárnách. V jaderných elektrárnách bylo vyrobeno 40,0 %.

Proc vsechny trolly zajima 44% uhli, ale o 40% jadra mlci?

A o tom, ze se planuje zvysovani podilu jadra taky...
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2476004
MPO předložilo aktualizaci Státní energetické koncepce, prim má hrát jádro a OZE

Pres toto vsechno troll samozrejme porovnava svuj cmoudik s EV nabijenym vyhradne z uhli...
:D
Avatar - Mikesus
16. 5. 2024 08:00
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Protože 44 je vic nez 40. Až se to otočí, už to nebude většinová výroba a přijdou o argument. Do teď platí, že nejvíce elektřiny vyrobí uhlí. Sice jen o 4%, ale vyrobí.
16. 5. 2024 11:28
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
To se pletes. :-)

Dokud se bude vyrabet 1% z uhli, tak tu budou kopat.
A potom stale vysvetlovanim emisnosti solarnich zdroju relatvizovat emise vlastnich spalovaku.
:no:
Avatar - Barrichello
17. 5. 2024 10:05
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
https://www.autoevolution.com/…gone-233820.html
https://nymag.com/…-from-hertz.html


Pozdravuj Ajlona :-) :-)

Na Teslu by měl být povinně 40 CM písmeny nápis Its Quality what You buy :-) :-) :-) :-)
Avatar - Mikesus
15. 5. 2024 23:10
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
No a benzin na benzínce taky ne :-[]
A aby se tam dostal, musel se někde vyrobit. Spotřebovat elektřinu z elektrárny, spotřebovat naftu aby se přivezl, případně elektřinu aby se produktovodem dopravil a taky elektřinu abys ho natankoval.
Avatar - Barrichello
17. 5. 2024 09:39
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Kdežto na těžbu surovin pro Ev a baterky se nafta nespotřeobává, protože dumper, budlozer a nkladač jezdí na sobí pšouky, ta lod co to odveze z chile, Afriky apod do Číny jezdí na sedmikrásky a ta čínská továrna co suroviny zpracuje,druhá co vyrobí polotovar a třetí co finální výrobek vůbec nejedou na ruský a australský uhlí a do pístavu nebo na letiště to vůbec nedoveze náklad na ruskou ropu(naftu) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)

HAHAHAHHAHAHHAHAHAHHAHAHA

A kde sou emise ze staveb a přestaveb továrn co se musely postavit aby ty nové věcy šly vyrábět, zatímco na ICE všechno stojí, kde sou emise z budování infraskturktury a kde sou emise z výroby, dopravy OZE a jejich komponent :-) :-)
Avatar - Mikesus
17. 5. 2024 10:43
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Ale tka to je stejne jako těžba ropy a těžba materiálu potřebných pro ice. Úplně stejně jako pro BEV. Tohle nikdo nerozporuje, a též nikdo nevytahuje tu spotřebu pri těžbě ice. Je to totiž jedno za osmnáct, druhý bez dvou za dvacet.
Avatar - Barrichello
17. 5. 2024 11:47
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Až na jeden drobnej rozdíl, že ty věci na ICE sou postavený a kdyby se nevymýšleli furt nový nesmysly, jde to vyrábět v jedný fabrice dalších 30 let bez výrazných potřeb stavět a přestavovat něco pořád dokola
Avatar - Mikesus
15. 5. 2024 21:57
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
V litru benzínu je 9kWh energie. S tím souhlasíš. Znamy fyzikalni fakt. Spotřebuješ na 100km 4l benzinu. Tzn, spotreboval jsi 36kWh energie. Kdybys to nevěděl, 9x4=36
15. 5. 2024 22:36
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Jeste muzeme dodat, ze Prius (4l) vyprodukuje 87g/km.
16. 5. 2024 07:07
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Když už v příspěvku výše šermuješ emisní stopou elektřiny, měl bys stejný princip vyznávat i u ICE.
87 g/km to bude v případě, že palivem bude benzín vyrobený jen z fosilních zdrojů. Takový se však dnes už u nás nedá koupit. Standardem je dnes E10, takže bys měl z 87 g/km odečíst podíl bioethanolu.
Emisní stopu lze výrazně snížit například palivy E85, E100, bioCNG, syntetickým benzínem, vodíkem z elektrolýzy apod.
Třeba Brazílii je standardem E25 a mnoho aut jezdí na E100, takže ve výsledku je zhruba polovina paliva pro zážehové motory vyrobena z obnovitelných zdrojů a emise CO2 jsou cca poloviční ve srovnání s EU.
Avatar - Mikesus
16. 5. 2024 08:15
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
A ten etanol nevytváří co2? Nevím jak dnes je u nás bioslozka vyráběna, ale co vím, bislozky 1.gen, které si u nás prosadil Babiš a hodne dlouho držel, mají mnohem větší co2 stopu než samotný benzin/nafta.
16. 5. 2024 09:34
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
To máš samozřejmě pravdu a proto platí, že by se měla posuzovat emisní stopa obnovitelného zdroje.
A) Např. ethanol vyráběný v Brazílii z cukrové třtiny je na tom mnohem lépe než tady z naší řepy.
B) To samé však platí i pro obnovitelné zdroje elektřiny. Jejich emisní stopa ve skutečnosti také není nulová. Taktéž bude platit, že emisní stopa FVE ve Španělsku je menší než u nás. Přesto ji všichni za nulovou považují.
16. 5. 2024 10:44
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Kdo konktretne tvrdi, ze emisni stopa FVE je nulova?????

W T F

https://www.solar.com/…of-solar-panels/

Residential solar panels emit around 41 grams of CO2 equivalent emissions per kilowatt-hour of electricity generated. Most of these lifecycle emissions are tied to the process of manufacturing panels and are offset by clean energy production within the first three years of operation. :yes: :yes: The lifetime emissions of rooftop solar are 12 times less than electricity generated by gas plants and 20 times less than electricity generated by coal. :-O

Energeticky mix ČR je okolo 400g/kWh.
Ze solaru je to desetina!

Chces nejak rozporovat toto???
:-!

PS Jen obhajce vnitrniho spalovani v autech neumi rozlisovat 40g a 400g. A bude hlasite kricet, ze 40 neni nula. :D Podobne plati pro jadro... Ano, toto si muzete vzit osobne: Othelo, Tycoon. :-)
16. 5. 2024 14:11
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
No hodně lidí a bohužel i politiků a úředníků si myslí, že je nulová. Zavedou různé zákazy a regulace a plácají se po ramenou, jak pomohli klimatu, ale to, že kvůli té regulaci se uhlí, ropu nebo zemní plyn museli nejdříve spálit jinde, to je netíží.

Co se týče tohoto čísla, nerozporuju jej, ale rozporuju to, že jej používáš jako argument pro tuto diskuzi.

Kupříkladu ta hodnota 41 g/kWh byla počítána pro oblasti s intenzitou slunečního záření 1700-2400 kWh/m2/rok. Jenže my žijeme tady v ČR a slunce zde svítí mnohem méně, konkrétně za celý rok asi polovičně. Jinými slovy, pro ČR si to vynásob dvěma a máš 80 g/kWh.

K tomu připočítej, že v našem klimatickém pásmu je kvůli zimě, kdy zde FVE nemají skoro žádný výkon, nutno mít záložní zdroj, zpravidla na uhlí (820 g/kWh) nebo zemní plyn (490 g/kWh CO2) . Tato záloha by se měla také započítat, protože referenční ekologický stabilní zdroj (jaderná elektrárna, 12 g/kWh) nepotřebuje stavět zálohu na zimní období. Takže u nás bude to výsledné číslo FVE vůči referenčnímu zdroji klidně kolem 200 g/kWh.

Jaderná elektrárna jako referenční zdroj má má v našich klimatických podmínkách zhruba 10-20krát menší ekvivalent emisí CO2 než energetika založená na FVE a přitom vychází mnohonásobně levněji (kupříkladu za peníze, které nacpeme za 20 let solárním baronům, jsme mohli mít cca 10 krát více elektřiny, pokud bychom to nacpali do jaderných elektráren a po těch 20 letech by pak vyráběly elektřinu až do konce životnosti elektrárny "skoro zadarmo").
Avatar - Mikesus
16. 5. 2024 14:20
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
No a teď si vem, že budeme brát těch 200g/kWh. Takze při spotřebě 20kwh máme 4000, řekněme i 10% ztráty, takže 4500, at to máme zaoukrouhleno. To je na 100km.
A teď benzin při spotřebě 6l máme cca 13800g na 100km a pri 5l nafty to je 13500g na 100km. Takze tam hned od oka vidím snížení emisí co2 o cca 70%. A to počítám ten nejhorší příklad, který si uvedl. A ještě jsem vzal ev s podprumernou spotřebou, kdy jezdi v pohodě za méně než 20 a diesel s benzínem s lepší spotřebou, kdy srovnatelně velká auta budou spíše na 6+ a 7+ litru
16. 5. 2024 14:41
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Jenomze 70% snizeni neni nula. :D

A 80g z FVE je moc (nebo si vycucejme rovnou 200).
Takze jezdit v lete z FVE za 20x80g cili za 1600g na 100km je spatne.
Ale jezdit s dieselem za 13.500g je v poradku.
:-O

PS Zapocitavani zalohy je samozrejme nesmysl, fer by bylo zapocist mix.... Je neuveritelny, jak dopodrobna rozebirame emise EV bez elementarni znalosti (diskuteru rozporujicich prinos EV) mnozstvi emisi spalovaku...
16. 5. 2024 15:42
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
DonVito 14:41

Já nechápu, proč mi pořád podsouváš buď uhlí, nebo diesely.

V každém příspěvku píšu, že jsem pro jaderné elektrárny, nikoliv pro spalování uhlí.

A nikdy jsem nevlastnil diesel, ani jsem o jeho nákupu nikdy neuvažoval. A jak už jsem psal minule, zjednodušeně počítané emise (tzn. jak je počítá EU) mám dle reálné spotřeby benzínu na úrovni 119 g/km. Abych uvedl nějakou každému Čechovi známou referenci, tak třeba dovolená v Chorvatsku byla za 126 g/km (5,4 L benzínu/100 km). Jestli někdo jezdí s dieselem za 135 g/km, to je taky možné, já bych jezdil za méně.

Pro výpočet průměrné stopy se samozřejmě započítává energetický mix v ČR. Mně šlo o to, že jsou tu někteří, kteří argumentují, že mají na střeše FVE panel, nabíjí s ním elektroauto a myslí si, že jejich emise CO2 jsou nulové.

U emisí spalováků je to složitější, jelikož záleží na tom, jak bylo palivo vyrobeno a to je velmi těžké spočítat. Ropa těžená v Saúdské Arábii má jinou energetickou náročnost (od těžby až po benzínovou stanici u nás) než ropa z Ruska. Taktéž třeba bioethanol z naší cukrovky má jinou náročnost než bioethanol z brazilské cukrové třtiny.
16. 5. 2024 15:52
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Ano, souhlas.

U emisi spalovaku je to slozitejsi.

Jde o to, ze tu vycislujes presnou bilanci vswho u FVE.
Ale sam pro SVE auto zadne cislo neuvadis.

Jen napises o rope z Arabie.
Ale jaka je emisni stopa benzinu, kterej lejes do sve nadrze nemas tuseni.
:no:

Bylo by fajn zacit timto. Abychom porovnavali jablka s jablkama. Kdyz pises o 200g u FVE, tak rozhodne nemuzes psat o 126g u tveho auta!!!

W T F
16. 5. 2024 16:02
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
DonVito
Dnes 15:52

Nemám. Jelikož nemám sebemenší šanci zjistit, kdo, jak a z čeho ten benzín vyrobil, jak byla vyrobena biosložka do něj namíchaná atd.

BTW Nevyčísluju přesnou bilanci u FVE. To ani nemá smysl. Ten výpočet by platil jen pro zvolené podmínky, přičemž realita může být jiná. Jen jsem chtěl poukázat na to, že když právě dáváš data z nějakých odborných studií, měl by sis zjistit i podmínky, pro které byla ta data počítána.
Ano, takto bych mohl kritizovat i profesora Macka, který sice správně zakládá všechny své výpočty na seriózních zdrojích dat a uvádí všechny odkazy, ale ta data už třeba nemusí být dnes platná nebo podmínky platnosti dat neplatí u nás.
16. 5. 2024 15:53
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Mikesus Dnes 14:20

Na jedné straně jsou to přímé i nepřímé emise elektřiny z FVE pro pohon BEV v podmínkách ČR.
Na druhé straně jsou to jen přímé emise nafty pro pohon ICE, pokud je nafta 100% fosilního původu.

K tomu by se musely připočíst (či odečíst) další a další emise s BEV i ICE spojené.

Tím jsem chtěl říci, že když DonVito najde nějakou studii a pak tady s ní mává, že ta studie může pracovat s předpoklady, které teď a tady neplatí. A že často se na některé nepřímé emise zapomíná. Ve výsledku je to tak, dobrat se celkovým emisím za celý životní cyklus konkrétního auta je velmi složité.
16. 5. 2024 15:56
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Ne, neni to zase tak strasne slozite.

Staci vynalozit stejne usili pro vycisleni emisni stopy benzinu, jake bylo vynalozeno pro vyrobu elektricke energie...

Odborne studie porovnavaji jablka s jablkama.
Neodborne (vcetne tvych prispevku) uvadi jen prime emise ICE (s vagnim komentarem).
16. 5. 2024 16:08
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
DonVito Dnes 15:56

Viz má odpověď 16:02.
16. 5. 2024 18:08
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Macek je trotl.
Zamerne pouziva starsi studii na emise z vyroby baterek.
Snizuje zivotnost EV atd.

A hlavne je prof. spalovacich motoru.
Pro EV a energetiku ma nulovou kvalifikaci.
Je to ostuda akademicke obce.
17. 5. 2024 05:25
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
V roce 1993 byl jmenován profesorem pro obor Energetické stroje a zařízení.
V současné době působí v Centru vozidel udržitelné mobility Fakulty strojní ČVUT v Praze a vede Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky, spojující výzkum 30 akademických, výzkumných i průmyslových účastníků."

Výzkumné granty z posledních let
Modelová podpora čisté a udržitelné mobility v ČR
Pokročilé materiály palivových článků pro udržitelnou energetiku
Optimální využití obnovitelných zdrojů energie v dopravě

Já tedy vidím vysokou kvalifikaci. Byla by radost vést pokemiku s takovým odborníkem, ne? Polemiku však dokáží vést jen ti, co nejsou dogmatici.

BTW Co se týče životnosti baterek, je zde naopak velká většina těch, co ji nadhodnocují. Papouškují ty tisíce cyklů, které uvádějí výrobci ve svých tiskových zprávách. Ano, za nějakých ideálních modelových podmínek by toho možná šlo dosáhnout, ale provoz automobilu je tomu velmi vzdálený. To se netýká jen baterek, ale i dílů ICE. Klasický příklad jdou rozvodové řemeny v olejové lázni (1.0 Ecoboost a 1.2 Puretech). Dle automobilek měly výdržet po celou dobu životnosti auta. Nevydržely a nevydrží. Jak u baterek, tak u řemenu se podceňuje vliv času na chemickou degradaci. Ano, baterie a řemen se opotřebovávají, i když auto stojí v garáži.
17. 5. 2024 06:12
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Vest polemiku s takovym clovekem je ztrata casu. Delal to Lukas Hatas. A divat se na ty debaty (plne chybnych informaci od Macka) je bolest.
https://youtu.be/_cfynWRkrW0?si=Gk8hhgtohvvBK8_C

Kdyz zacal (odbornik na spalovaci motory), na debate ktere jsem se ucastnil, zpochybnovat ucinnost EV pri rozjezdu z nuly, tak jsem odesel.

Jeho prace je plna chyb a zemerneho ohybani skutecnosti ve prospech spalovaku.
Je to ostuda akademicke obce.

K te posledni vete. NMC baterie uskladnena v garazi na 40% v jednotkach let prakticky nedegraduje.
Kdo nadhodnocuje zivotnost baterek???
:D
Ja se ridim predevsim poctem cyklu, ktery udava vyrobce clanku nebo statistikou Tesla.
Cim se ridis ty a Macek?
Jak vis, ze vyrobci zivotnost nadhodnocuji???
https://electrek.co/2023/04/25/tesla-update-battery-degradation/
Muzes se vyjadrit k tomuto?
Tesla gives update on battery degradation: only 12% after 200,000 miles
:-!
Early data from newer Model 3 and Model Y vehicles also show strong capacity retention of less than 10% after 100,000 miles and less than 15% after 200,000 miles, but not many vehicles have reached those mileages just yet.

Either way, the data shows that the average battery capacity retention stays well within Tesla’s guaranteed capacity in its vehicle warranty.
:yes: :yes: :yes:

Tve slapani vody o nule a FVE nebo o "velke vetsine" co nadhodnocuje zivotnost baterek je zoufale.

Ja se ridim relevantnimi informacemi. A ne jedna pani povidala...
Avatar - Barrichello
17. 5. 2024 09:43
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Hataš je fanatický utopistický neostalinista :-)
17. 5. 2024 09:43
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Řídíš se relevantními informacemi? Asi ano, ale z jednoho konkrétního čísla uděláš dogma a toho se pak držíš, ačkoliv pro danou situaci není relevantní.

Napíšu, že všichni podceňují vliv času na chemickou degradaci.
A ty zase vytáhneš svou obehranou desku o tom, že Tesla prohlásila, že její baterka má po 200 000 mil degradaci kapacity menší než 15 %. Ano, těch 200 000 mil lze v testovacím režimu automobilky ujet za 1 rok (550 mil denně) a to věřím, že ta degradace bude méně než těch 15 %. Stejně jako věřím Fordu, že otestoval svůj rozvodový řemen máčený v oleji a vydržel mu 250 000 km. Ale tohle roční testování neodráží reálný provoz.
A pro reálný provoz je pak ten kilometrový údaj nadhodnocený a baterie či řemen se toho nájezdu nemusí dožít ve zdraví.

Průměrné stáří aut v ČR je 15 let. Proto je velmi důležité časové hledisko. Z mého pohledu je ještě důležitější než hledisko počtu cyklů.

BTW Proč si myslíš, že většina výrobců BEV včetně Tesly omezuje záruku na baterii časovým intervalem?

Nastuduj si něco o tom časovém hledisku, třeba tohle (vybral jsem studie o LFP, u ostatních typů Li-Ion to bude horší) nebo cokoliv jiného.
https://www.mdpi.com/…6-1073/14/6/1732
https://uwspace.uwaterloo.ca/bitstream/handle/10012/12177/Catton_John.pdf

A tak jako u FVE se zapomíná na to, že důležitý faktor pro baterku jsou klimatické podmínky. Baterka provozovaná v Los Angeles nemůže vydržet tak dlouho jako baterka provozovaná v Seattlu.

BTW2 Účinnost elektromotorů jsem nikdy nestudoval. Očekával bych, že účinnost je velmi vysoká při velmi širokém spektru provozních podmínek. Je to jedna z velkých výhod elektrické trakce (tím nemyslím jen BEV, ale vše od hybridních aut až po tramvaje a vlaky).
17. 5. 2024 10:03
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Diky za informace o starnuti v case.
:D
Ja se o EV zajimam leta, mam vzdelani v oboru, vlastnim elektromobil atd. ;-)

Bavme se radeji konkretne.
Jak starne takovy clanek v case? ;-)
Resp. jak dlouho vydrzi ma baterka?

Ja pocitam 15 az 20 let.

Diskuze s tebou je velmi obtizna.
Mas v podstate pravdu.
Jen nemas tuseni jak sva tvrzeni kvantifikovat.
Coz je ale klicove!

PS Odpovedi na tvou hloupou otazku o omezene zaruce na baterie budiz otazka, proc vyrobci omezuji zaruku na spalovaci motor v case?
:D :D :D
17. 5. 2024 10:53
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Kolik vydrží tvá baterka? Nevím, stejně jako nevím, kolika let se dožije tvůj soused.

PS Ze stejného důvodu, protože i mnohé materiály v motoru degradují.
17. 5. 2024 11:43
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Vidis, tva obvykla odpoved.
:no:
Starne, ale nemam tuseni, kolik vydrzi...

Ma odpoved je konkretni.
Starne a vydrzi pravdepodobne 15 az 20 let.

Chapes ten rozdil mezi nami?
Ty mlzis, ze baterka starne, ze vyroba benzinu stoji co2. Ale nemas sebemensi predstavu.
Sorry. Nic ve zlym.

Ale u FVE napises klidne 200g...
:no: :no: :no: :no: :no:
Kdo chce psa bit, klacek si najde.
Ty hledas klacky proti EV.
Ale klacek na svy auto se ti hledat nechce.

Jinak zaruka na motor je dva roky, kvuli degradaci materialu??
:D

PS Kazdooadne diky za pomerne vecnou (ve zdejsich diskuzich vysoce nadprumernou) debatu bez urazek. :yes:
17. 5. 2024 12:37
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Já nehledám klacky proti BEV, natož proti EV, jen upozorňuju na nekorektní či chybné argumenty, které se objevují. Jako je například chybné dívat se na životnost baterie jen z pohledu cyklů, které udává Tesla. 15 až 20 let může být, já bych odhadl 8 až 15 let.

Těch 200 g jsem nenapsal, že to tak je, ale že to může být (cituju sám sebe: "klidně kolem 200 g/kWh.)

BTW Dva roky je minimální zákonná záruka na celé auto.
Měl jsem na mysli extra záruky. U baterií pro BEV je to běžná záležitost, u motorů pro ICE moc ne, většinou je záruka na auto jako celek, s výjimkou laku a samozřejmě spotřebních dílů. Opel má (nebo míval?) extra záruku motor/převodovka 5let/150 tkm, Honda motor/převodovka/řízení 8 let/150 tkm.
17. 5. 2024 19:10
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Sorry, ale psat o zivotnosti 8 let je uplne mimo.

8 let je u vetsiny vyrobcu zaruka, ne zivotnost. ;-)
Avatar - Mikesus
16. 5. 2024 16:11
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
S tím souhlasím, že dobrat se celkových emisi je prakticky nemožné. Ale taktéž souhlasím, že když chci u jednoho něco započítávat ( protoze to je třeba jednoduché), je potřeba to započítat i u druhého, ačkoliv u něj to je složitější. Viz treba emise při výrobě elektřiny a ztraty prenosove soustavy, ale emise při výrobě a dopravy PHM rádi zanedbavaji, protoze to je mnohem těžší dohledat a spočítat.
To je, co mi vadí. Obecne nejsem zastánce, zatim podle dnesnich technologiich, EV mimo malá městská auta, ale vadí mi, že zpátečníci záměrně zamlcuji emise u PHM , ale vehementne ukazují na emise u elektřiny
Avatar - WinDiesel
16. 5. 2024 11:17
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Kecáš. Diesel hybridy strčí Prius do kapsy. Většina dieselů má spotřebu na úrovni Priusu, nebo nižší.
Avatar - Ozzman
16. 5. 2024 11:29
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Hele, ja mam rád diesel, ale tady trochu kecáš, protože většina toho nejezdí dnes za 3-4 litry. Vyjimka je dálniční tempo, kde dieslu neroste spotřeba, ale tam nemusíš mít ani hybridní diesel ne? Na to stačí nějaké malé Dci/Tdi a to je pak taky za málo
Avatar - JirkaVejrazka
16. 5. 2024 11:34
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Na to nema ani smysl reagovat, to je bud absolutni neznalost, nebo cileny trolling. Zvlast, kdyz neuvede v jakem jizdnim rezimu to mysli.
Avatar - Mikesus
16. 5. 2024 11:35
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Tak obecně víme, že win je troll. Tohle je jen ukázka
Avatar - Ozzman
15. 5. 2024 20:15
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Asi to lidem vyhovuje, Enyaq se prodává docela dobře i Evropsky, je to kus auta, něco to ujede, kdo má doma FVE a líbí se mu to, proč ne. Tak nebuď troll a neopovažuj se zpochybnovat EV :)

Málo žere i TDI rotačka, jen tak... to by byl ekorace, kdo dojede dál, tvuj Prius a nebo Ofce TDI 66kw :-!
Avatar - WinDiesel
16. 5. 2024 11:18
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Málo žerou všechny diesely, a hlavně ty s MHEV (Mazda, Toyota) nebo HEV (Volvo) nebo PHEV (Mercedesy)
Avatar - Mikesus
16. 5. 2024 11:33
Re: Tady se nějak moc otevřeně říká
Jakek diesel mhev má toyota aktuálně na silnicích?
15. 5. 2024 20:00
WLTP a Economy Run
Čtu správně že homologovaného WLTP dojezdu se nepodařilo dosáhnout ani při soutěžní Economy Run ?
Rozbalit vlákno
14
Avatar - Ozzman
15. 5. 2024 20:02
Re: WLTP a Economy Run
Nebud troll a hater!
Avatar - Mikesus
16. 5. 2024 00:03