Profi
Přihlásit pro přidání komentáře
Anonym
Která zrcátka se z principu více spini? Ta obyčejná, která jsou otočena proti směru jízdy, a nebo to oko kamery co kouká dopředu? Jen jeden z mnoha stripku do mozaiky kdy EV fanatici zavádějí drahé nesmysly kvůli ušetřenym 2 deci tafny na 100km.
KANKUNEN
Othello, já tvému výkladu výkon x kroutící moment přestal rozumět. Kde se teda ten krouťák vypaří? Nikde. Autor netvrdí, že je na kolech 2 652 Nm. Kroutící moment mnohem lépe vystihne charakter motoru než výkon. Třeba 200 koní (600 Nm) v podladěném 3,0 TDI a 200 koní (110 Nm) Hondy CBR.
A elektromotor, to je to samé. Malý motor motor můžeš hnát otáčkami k velkému výkonu, výkon roste , krouťák zůstává.
A elektromotor, to je to samé. Malý motor motor můžeš hnát otáčkami k velkému výkonu, výkon roste , krouťák zůstává.
Hele já tam čtu "Točivý moment je 2.652 Nm a celé to putuje . na kola hnací nápravy ..."
Když to putuje celé, tak včetně té hodnoty krouťáku nebo bez ní ?
Nehodnotím nikde charakter motoru, jen říkám že hodnota krouťáku motoru určitě není i na zadních kolech, jak mi to vyznívá z té formulace. Krouťák motoru obvykle končí už na hnací hřídelí převodovky, což mnoho odborných redaktorů vůbec netuší
Když to putuje celé, tak včetně té hodnoty krouťáku nebo bez ní ?
Nehodnotím nikde charakter motoru, jen říkám že hodnota krouťáku motoru určitě není i na zadních kolech, jak mi to vyznívá z té formulace. Krouťák motoru obvykle končí už na hnací hřídelí převodovky, což mnoho odborných redaktorů vůbec netuší
Ako sorry, kámo, ale čo je to za blábol, že krútiaci moment končí na prevodovke? A čo teda podľa teba točí kolesami? Výkon, ktorý je vpodstate teoretickou hodnotou vypočítanou z krútiaceho momentu? Prevodovka krútiaci moment len transformuje, tým, že mení výstupné otáčky (mínus nejaké tie straty trením), nominálny výkon sa (okrem nutných strát) nemení. Nič v zlom, ale máš v tom trošičku guláš. 😉
Hnací moment se v převodovce samozřejmě nevypaří, stejně jako výkon motoru (u výkonu neberu v potaz jeho ztráty vlivem ne 100 % účinnosti). Kolega poukazuje na nepříliš šťastnou formulaci autora, která může navozovat dojem že hnací moment motoru, v tomto případě 2.652 Nm bude i na kolech hnací nápravy. Samozřejmě v pohoném řetezci je převodovka (případně sestupná převodovka) a stálý převod v rozvodovce a tedy hodnota hnacího momentu motoru se zmení vlivem použitých převodu a na kolech hnací nápravy pak bude jiné hodnota hnacího momentu. Hodnota přenášeného výkonu se nezmění (nepočítám ztráty v pohonném ústrojí).
Jo i ne, je to takové zbytečné chytání za slovo. Nikde autor nepíše o momentu na kolech.
Rec o hnacich kolech v textu inkriminovane vety v clanku je. Asi vsichni zde vime co tim autor zamyslel, ale predpokladam, ze se asi take shodnem, ze by se vyjadreni dalo napsat o neco presneji (jasneji), treba "přesně je to 469 k, tedy 345 kW. Vystupni točivý moment motoru je 2.652 Nm, ktery dale vstupuje do dvanáctistupňove robotizovane převodovky."
Do jistme miry je to slovickareni, to souhlasim,, ale preci jen necteme tydenik Halo, ale automobilovy server, takze autor by mel idealne psat pokud mozno exaktne.
Do jistme miry je to slovickareni, to souhlasim,, ale preci jen necteme tydenik Halo, ale automobilovy server, takze autor by mel idealne psat pokud mozno exaktne.
Sorry kámo, nevieš čítat, chyba je u tebe. Píšu výslovně, že na hnací hřídeli převodovky končí krouťák MOTORU, což je pravda. Protože za převodovkou už působí úplně jiný moment a podobně je to i u koncového stálého převodu.
To sú zase kecy. Sekáš frajera, ale pritom sa len hráš so slovíčkami. Mal by si svoje vedomosti podávať trochu inak, aby si nepôsobil ako teraz, že nič nevieš, ale si múdry jak rádio. Bojuješ proti nezmyselným interpretáciám zle zrozumiteľnými interpretáciami, suma-sumárum prašť jak uhoď. Krása a zmysel sú obvykle v jednoduchosti. 😉
Znám Othella, guláš v tom nemá, ale v poslední době ustavičně bojuje proti kroutícímu momentu.
Bojuju výhradně proti nesmyslným interpretacím jeho významu.
Není mou chybou že je to tak často.
Není mou chybou že je to tak často.
No tak to ma panacek potom tezke. Kdyz se mu nelibi kroutici momernt, tak to uz se pak moc v aute ani na kole nesveze (tedy pokud to nepusti samospadem dolu kopcem) 😁.
Tak se samotným krouticím momentem se nesveze nikdo. Autem i kolem hýbe výkon
No vykon a moment jdou ruku v ruce, takze je potreba oboji.
Vždy ruku v ruce nejdou. Moment může existovat i bez výkonu, výkon bez momentu nikoliv. A moment bez výkonu autem nehýbe.
No o momentu visici cihly na pace se asi bavit nebudem 😊. U auta to jde ruku v ruce, i pri volnobehu motor poskytuje jak vykon tak i moment. Samozrejme se zmenou otacek je charakterystika zmeny vykmonu a momentu rozdilna.
Než cihla na páce je mnohem lepší příklad třeba auto v kopci se zataženou ruční brzdou. Brzda vyvíjí moment ale neposkytuje žádný výkon. Auto proto stojí
Ja bych tento priklad formuloval malinko jinak. Rucne brzda zachycuje moment na ni pusobici (respektive pusobici na kola vozidla) vyvolany slozkou tihove sily. Rucni brzda jako takova zadny moment nevyvolava. A proto auto stoji 😊.
To je jak s vetknutym nosnikem, ktery ma na konci zatezujici silu. Zed do ktere je nosnik vetknut zadny moment nevyvolava ale zachycuje jej. Moment vyvolava pusobici sila na nosnik.
P.S. respektive da se rici ze vyvolava REAKCNI moment. Ale to je jak u te formulace z textu. Dle mne je lepsi napsat ze jej zachycuje. Pri te formulaci ze brzda vyvolava moment by nekdo mohl dospet k zaveru, ze pokud ji aplikuje na rovine, tak se auto rozjede, coz je pochopitelne blbost.
To je jak s vetknutym nosnikem, ktery ma na konci zatezujici silu. Zed do ktere je nosnik vetknut zadny moment nevyvolava ale zachycuje jej. Moment vyvolava pusobici sila na nosnik.
P.S. respektive da se rici ze vyvolava REAKCNI moment. Ale to je jak u te formulace z textu. Dle mne je lepsi napsat ze jej zachycuje. Pri te formulaci ze brzda vyvolava moment by nekdo mohl dospet k zaveru, ze pokud ji aplikuje na rovine, tak se auto rozjede, coz je pochopitelne blbost.
Ono je to oboustranné, ostatně platí zákon akce a reakce. Nic to ale nemění na faktu že samotný moment k pohybu nestačí, autem hýbe výkon.Jasně silové působení vyvolává akceleraci nebo zvýšení polohové energie, ale když je tam pohyb koná se i práce a produkuje výkon. S nulovou prací nebo nulovým výkonem se nic nepohne. Před pár dny jsem o tom diskutovali u nějakého elektromobilu.
Tj když se vrátím na začátek, moment motoru v podstatě neznamená nic, důležitý je výkon, Ostatně co by sis vybral 200 kW a 100 Nm, nebo 100 kw a 200 Nm ?
Tj když se vrátím na začátek, moment motoru v podstatě neznamená nic, důležitý je výkon, Ostatně co by sis vybral 200 kW a 100 Nm, nebo 100 kw a 200 Nm ?
Souhlas s nulovou praci neni pohyb. Vykon je prace za cas. Vykon je zavisly na momentu a otackach. Jsme autickari, takze se hlavne zabyvame tim co se hybe a tak to jde vykon a moment ruku v ruce.
No ja bych si vybral 200 kW a 200 Nm 😁,.
Zas u motoru uvadet jen nominalni hodnoty max. vykonu a momentu take neni zcela vypovidajici. Dulezita je i charakteristika prubehu a prevodove pomery a hmotnost.
Respektive ja bych si vybral to auto s vyssim dynamickym faktorem.
Zas u motoru uvadet jen nominalni hodnoty max. vykonu a momentu take neni zcela vypovidajici. Dulezita je i charakteristika prubehu a prevodove pomery a hmotnost.
Respektive ja bych si vybral to auto s vyssim dynamickym faktorem.
Tak si to představ třeba s elektromotory. Oba s běžným průběhem, tj. od nuly do třetiny otáček max. krouťák a od třetiny do maxima otáček konstantní výkon. Převody optimálně přizpůsobené každému motoru a autu
Zvolíš 200 kW a 100 Nm, nebo 100 kw a 200 Nm ?
Zvolíš 200 kW a 100 Nm, nebo 100 kw a 200 Nm ?
Pokud by motor mel takovouto charakteristiku tak pro rychlostni souteze bude lepsi prvni varianta (dosazeni vyssi rychlosti). Pro bezny provoz pak ta druha (lepsi pruznost, tedy dynamika).
tvoje úvaha je zcela chybná. Pružnost mají oba motory nachlup stejnou. Jejich průběhy jsem popsal zcela exaktně
Správná odpověď je že lepší dynamiku bude mit v jakékoliv situaci ten výkonnější motor
Správná odpověď je že lepší dynamiku bude mit v jakékoliv situaci ten výkonnější motor
To bych uplne nesouhlasil. Na to abych zvolil z danych variant tak predpokladam stejne zprevodovani a pak plati co jsem napsal.
Pokud by dane moznosti mely kazda jine zprevodovani, pak by volba byla dle dynamickeho faktoru. Cim vyssi, tim lepsi.
Pokud by dane moznosti mely kazda jine zprevodovani, pak by volba byla dle dynamickeho faktoru. Cim vyssi, tim lepsi.
Stejné zpřevodování předpokládáš chybně, výslovně jsem uvedl že převody jsou optimálně přizpůsobené každému motoru a autu. Ostatně tak se auta běžně konstruují, opak by byl hrubou konstruktérskou chybou
Nevím co myslíš dynamickým faktorem, nicméně rozhoduje vždy výkon. A ten má ta výkonnější varianta v každé situaci vyšší, tj. pojede líp. Přestože má nižší moment motoru
Nevím co myslíš dynamickým faktorem, nicméně rozhoduje vždy výkon. A ten má ta výkonnější varianta v každé situaci vyšší, tj. pojede líp. Přestože má nižší moment motoru
Pak bych to musel spocitat z trakcni charakteristiky pro kazdou moznost.
klidně to spočítej, dojdeš ke stejnému výsledku jako já
Kdyz bych mel komplet vstupni hodnoty tak proc ne. Nu zabrehli jsme do fyzikalni debaty
Však výkon a moment jsou fyzika. Které vstupní hodnoty ti chybi ?
Je treba znat prubehy momentu a prevodove pomery, pak se to da spocitat pres trakcni charakteristiku.
Průběhy momentů jsem určil zcela jasně už na začátku, co ti na nich chybí ?. A převodové poměry si můžeš odvodit z faktu že potřebný výkon roste zhruba s třetí mocninou rychlostí. Tj. u výkonnějšího motoru budou převody nastavené na max. rychlost o cca 25 - 30% vyšší než slabší provedení. Vhodné konkrétní hodnoty si klidně zvol sám, na ověření že výkonnější auto pojede za všech okolností líp to nebude mít žádný vliv.
Othelo, moment nemůže existovat bez výkonu bo ten výkon je v čitateli zlomku.
RH: Naopak, existence momentu bez výkonu je zcela běžná. Zkus si doma stlačit kliku u dveří až na doraz a prozkoumej jestli v té koncové poloze - kdy se klika už nehýbe - stále působí nějaký moment. Bez výkonu.
A jakýžeto konkrétní zlomek máš na mysli ?
A jakýžeto konkrétní zlomek máš na mysli ?
Moment muze byt obecne i bez vykonu, v tom ma kolega pravdu, pokud se soustava nehybe. Viz otaceni klikou, teleso zatezujici vetknuty nosnik.
Michal220
Takový Mercedes je má ca o 10cm kratší tak je menší šance je urazit no přece jenom 2-3tisíce euro co stojí je dost.Tyhle auta jezdí do 25l/100km když tam sedí řidič a né redaktor.
Chose Armando
A co tak v noci na neosvětleným parkovišti zajíždět v pravém úhlu mezi auta? Couvání za tmy přes ruku? ZLATÝ ZRCÁTKA!!!Díky kamerám jsem po 20ti letech změnil firmu.39 let čučim do "špíglů"a najednou takové ptákoviny.
Při couvání v noci za tmy nejsou ani klasická zrcátka žádné terno. Tedy znám to jen s osobáku z klasickým vlekem (bez couvaček na přívěsu), kde je couvání do zatáčky za tmy docela peklo.
....Zásoba nafty až 1.500 litrů v závislosti na provedení konkrétního tahače znamená, že na displejích všech ostatních vozů vídám dojezd vysoko přes dva tisíce kilometrů, i když nádrže nejsou plné....
Však s plnou nádrží by tam při spotřebě kolem 30 litrů mělo zasvítit třeba i 5000 km.
citace
...Trakční baterie o celkové kapacitě 540 kWh mají stačit na až 300 km dojezdu....Také číslo spotřeby 110 kWh/100 km vypadá poněkud divoce....
Není to nějak málo ? Přece 540 kWh by s takovou spotřebou mělo poskytovat dojezd skoro 500 km
citace
....výkon třináctilitrového řadového šestiválce v koňských silách; přesně je to 469 k, tedy 345 kW. Točivý moment je 2.652 Nm a celé to putuje přes dvanáctistupňovou robotizovanou převodovku na kola zadní, hnací nápravy.....
Nikoliv, celé to tam neputuje. Na kola hnací nápravy putuje jen výkon, ten zmíněný krouťák určitě ne.