Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetiny

Zpět na článek

První Škoda Fabia vypadá i po 24 letech jako nová. A nestojí moc!

44 komentářů

Nebo Nebo
Toto je nejhezčí generace Fabii, alespoň za mě. Takže určitě někomu stojí za to, aby se z ní udělal veterána.
A ještě docela levná, 99000 není zas moc.
Ještě v dieselu 1.9 SDi (:

Nedokážu si představit stejně starý elektromobil, aniž by neměl měněnou baterii.
Arese
Mě se naopak jednička nikdy moc nelíbila, zvláště odpudivý pro mě byl ten úzký a neuvěřitelně strohý interiér. Zvláště ta strohost palubky mě dodnes šokuje...
Úplně nejmíň se mi líbí dvojka, naopak nejvíc současná generace. Ta je pro mě v současnosti suverénně nejlepší hatchback B segmentu! :-) :yes:
traveldrive
Z môjho pohľadu to bolo jednak škaredé, jednak to malo kopu nedostatkov.
Voči Felde mínus v priestore, proste to bolo stiesnené, sedadlo vodiča nalepené na dverách, že nebolo kam dať lakeť. Z druhej strany nepotešil ostrý roh stredového panelu, ktorý tlačil do kolena skoro každého. Hrubizné A-stĺpiky na bezpečnosti zrovna nepridávali, výhľad skrz bol mizerný. Strohý interiér som kritizoval od začiatku, ale ten paradoxne mnohí chválili - na hnusných čiernych plastoch tých najjednoduchších tvarov sa fakt nemalo čo páčiť. A nakoniec ani šaltpáka nebola z najlepších, jej hranatá hlavica nesadla do dlane, hrany tlačili, no a to blbé VW.radenie spiatočky stále nemusím. Vzadu tiež nebolo priestoru na rozdávanie, voči Felde to bolo ako o triedu menšie auto.
Tycoon
Ono je to hodně subjektivní a často ovlivněné tím, jakým kusem daný člověk jezdil. Fabia se nabízela v neobvykle širokém spektru provedení. Měl jsem právě možnost jezdit dvěma Fabiemi a subjektivní rozdíl odpovídal tomu, že druhá Fabie stála dvojnásobek té první.

Mně třeba sedadlo řidiče blízko dveří vyhovovalo, jelikož když jsem dal loket na loketní opěrku, tak jsem mohl dlaní ovládat volant a dosáhl jsem i na páčku blinkrů a tempomatu Na dálnici super. Mně vadila hlavně malá sedačka z řidiče. Celkově stísněný interiér, s tím souhlasím.
Interiér byl strohý, ale šel výrazně oživit barevným čalouněním u střední výbavy (nejen střední část sedadel, ale i čalounění ve dveřích, navíc některé druhy čalounení měly i vzory) a u nejvyšší výbavy naprosto exkluzivním béžovým provedení interiéru (nejen čalounění, ale i plastové díly od volantu dolů). A to bez příplatku! (Že většina zákazníků zvolila celočerný nebo šedivo-černý interiér, to je věc druhá). Které dnešní malé auto nabídne čalouněné dveře s možností výběru barvy tohoto čalounění? To dnes nemá ani Octavie a myslím si, že už ani Superb.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Ta strohost interieru je tak dokonalá, že interiér i dnešním pohledem není zastaralý.

Navíc Fabia 1 byla zpracováním a kvalitou na úrovni prémiového auta.

Pro dutohlavy-neříkám že byla spolehlivá. Ale kvalita materiálů, zpracování, odhlučnění... takhle se vyrábí prémie, ne mainstream.
Motorář
Pane redaktore, když o těch škodovkách nic nevíte, tak bych o nich raději nepsal články.

Combi se přestalo dělat v roce 2007, ale sedan se přestal dělat v březnu 2008.

Vůz žádné ESP nemá a ani autorádio Symphony.
praptak
Také mě to ESP zarazilo, nebylo vůbec v nabídce, i ABS bylo za příplatek.
Avatar - Mikesus
Mikesus
Já myslím, že ESP v nabídce bylo, pro nejvyšší výbavu minimálně.

https://www.auto.cz/…ni-vybave-139038

nicméně víc dohledávat to nebudu, ty ztrasti s tím krámem mi stačily. Neustálé zatékání do interiéru, po každém dešti byla louže u spolujezdce, úniky chladicí kapaliny, hnijící víko kufru vypadávající palubní síť, s tím spojené pravidelné praskání žárovek.
Ale aspoň to nikde nikdy nezůstalo stát, jen ten ztracený čas řešením reklamací.
honzys.k
Měl jsem dvoulitrovou jedničkovou Fabií, která měla ABS+ESP. Jinak jednoznačně to bylo nejlepší auto, které jsem kdy měl. První problémy přišly až někdy při 270 000 km, kdy odešla lambda sonda a váha vzduchu. Jinak dodnes ta Fabka slouží 😉
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
-------
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Tim spravnym motorem je atmosfericka 1.4, s vykonem tzv 5x.

Jako 50 a neco, to neco se menilo, jak sel cas.
Avatar - Barrichello
Barrichello
kámoš má 1,9 SDI a k tomu ještě 1,4 MPI vyrobenou pro německý trh včetně nezávislého topení Webasto. A rodiče maj 1,9 TDI.
A ktomu má ještě trojkovou 1,2 TSI
Avatar - Jenik3
Jenik3
SDI je držák. Ten přežije všechny ostatní díly na tom autě.
Pochopitelně to není trhač asfaltu ani motor tichý jak vanek.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
No, ale ohlusujici drzak... temne duneni, nesnesitelny zvuk.
Avatar - Jenik3
Jenik3
Když se motor zahřeje, tak se stane malý zázrak.
Avatar - Ronault.
Ronault.
Bude článek o každém tuctovém autě v bazaru?

Jestli jo, tak mám v garáži taky Fabii I, najeto 65t km, až na pár oděrek jako nová, motor o hodně lepší 1.4 16V, jen to nemá žádnou výbavu, ale kdyby byl článek o tom mém bezvýznamném autě, tak by se našel nějaký magor, co by mi dal třeba 80000 Kč...

Novinařina jak sviňa
traveldrive
Predbehol si ma. Ja už dávno hovorím, že by sa to tu malo premenovať na autobazár alebo niečo podobné...
Arese
To máš těžké - lidmi chtěných normálních aut evropské automobilky nabízejí čím dál méně, takže se zájem lidí zákonitě čím dál více přesouvá k ojetinám. A tomu se samozřejmě musí přizpůsobit i redakce. I tak je tady článků o nových, naprosto nekoupitelných předražených elektropleček a odporných hybridů až moc! :-O :-O :-O :no:
Avatar - Mikesus
Mikesus
a proto tu jsou nejčtenější ty elektroplečky, včetně nejširší diskuze. O tahle auta nikdo nestojí už, jen pár zpátečníků. Takže má pravdu, je to jen krám, který se snaží zviditelnit.
Arese
Jen tvoje elektrofašisticko-hybridní vlhké sny!! :no:
Avatar - Barrichello
Barrichello
a proto sou toho vidět plné vesnice za Prahou, dneska sem viděl dokonce důchodce ve Fabii I Junior :-)
Ale nikdo o to nestojí a silnice sou plný elektromobilů, jasně. Viděl sem jedinej - Teslu 3. Na úrovni toho, že sem potkal Mustang I generace v kabriu :-)
A že mě potkali ostatní jak jedu Rollsem :-)
Tycoon
Na jednu stranu máš pravdu. Na druhou stranu ... 1.9 SDI s takto malým nájezdem, slušným vzhledem a dobrou výbavou je naprostá rarita. Ale tím nemyslím, že to má sběratelský potenciál. Spíše je to ideální auto pro někoho, kdo potřebuje levně najezdit kvanta kilometrů.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Tak jestli to je 1.4 16V, tak to asi nemůže být bez výbavy!!! Nejsem si jistý, ale 16V byla jen v elegance, ne? Resp. já snad jinou kombinaci neviděl.
Avatar - Mikesus
Mikesus
i v comfortu byla

https://www.auto.cz/…ni-vybave-139038

Taky to není úplně bez výbavy, ale na dnešní poměry i elegance byl holobyt s volantem.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
V čem elegance ve srovnání s dnešní výbavou zaostává?!?
Nic zásadního nechybí. To, že to nemá moderní prvky jako 15p display Apple car play/Android auto, kamery, asistenty, 256 barev led podsvícení atp. je sice pravda, ale co se týká infotainmentu tak to je vyloženě poplatné době a zbytek je kolikrát voc ke škodě než k užitku...
Tycoon
Po faceliftu mohla být 1.4 16V 55 kW dle oificálního ceníku i v superholobytu Classic. A nelze vyloučit, že se tato kombinace vyráběla i předtím, ale styděli se to dát do ceníku (což s jistotou dělali u Fabie Combi 1.2 HTP 40 kW).
Tycoon
Úplně tak zlé to nebylo. Navíc to šlo zlepšovat příplatkovými prvky.
Samozřejmě, pokud se na auto díváš pohledem infotainmentu nebo jízdních asistentů, tak byla jedničková Fabia zastaralá už před 10 lety.
Ale kolik dnešních malých aut má třeba kobercovinu v zadních podbězích nebo zvýšené tónování horní části čelního skla? Drobnosti "za pár korun", které ale přinášejí příjemný užitek za deště, nebo naopak za slunečna. Tím, že tohle a spousta dalších drobností byly většnou jen v té nejvyšší výbavě Elegance, tak asi málokdo ví, jak mohla být Fabie dobré auto. A asi málo lidí ví, že strohý interiér šlo od střední výbavy Ambiente/Comfort výrazně barevně oživit (viz první vlákno).
Ale slabin měla také spoustu.
Avatar - Barrichello
Barrichello
kámoš tam má Webasto. el okna zráátka, klimatizaci, tempomat, dodělánavý 2 DIN rádio, litáky, centrál , mlhovky.....to mi moc bez výbavy nepřijde
1,4 16V
Avatar - Ronault.
Ronault.
Nejsi si jistý, ale asi nemůže být bez výbavy a ještě tam dáš tři vykřičníky. Komediant z tebe.

Je to 2006, sloužila u PČR,.z výbavy má centrál bez dálkového ovládání, otáčkoměr a vyhřívané okno, toť vše.
To, že jsi neviděl nic neznamená.

Jedničkové Fabie považuji za nejlepší škodovky po příchodu VW, ale vést diskuze, která výbava měla který motor u spotřebního zboží,. kterého se vyrobilo milióny, je fakt nezajímavá diskuze
Tycoon
Škoda Fabia 1.9 SDI z roku 2000 určitě nemá následující inzerované prvky:

Manuální klimatizace
Fabie první generace ji nikdy neměla, k dispozici byla jen s poloautomatickou klimatizací (v ceníku to Škoda nazvala "Klimatizace s automatickou regulací a chlazený schránkami v přístrojové desce"), kde výkon klimakompresoru a teplota v interiéru byly řízeny automaticky, zatímco směr proudění vzduchu a otáčky ventilátoru byly ovládany manuálně.
ESP
Fabia dostala do nabídky ESP až s modelovým rokem 2002 a to pouze pro motor 2.0 MPI. Slabší motory si musely počkat. Navíc podle fotky interiéru je zřejmé, že to samozřejmě nejen nemá ESP, ale ani ASR (vypínací tlačítko ESP nebo ASR by bylo vpravo od tlačítka vyhřívání zadního okna).
Autorádio Škoda Symphony
Podle fotky interiéru je to Škoda MS 402.

Že to neví inzerent, to nepřekvapuje, ale že se to dostane do odborného periodika, to už překvapivé je.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
No, jak to nazývala Škoda kexdost jedno. Klima to byla manuální a navíc nikdy pořádně nechodila :-[]
Tycoon
Jak to nazývala Škoda, je opravdu jedno.
Avšak manuální klima to opravdu nebyla, byla poloautomatická, jelikož řízení teploty v interiéru i výkonu kompresoru byly automatické. Když se tato klima objevila ve dvojkové Oktávce, Roomsteru, Golfu a dalších koncernových modelech, začala být nazývána Climatic (vedle toho plně automatický Climatronic, který automaticky reguloval i výkon ventilátoru a směr proudění vzduchu).
Něco podobného měl i Mercedes, který měl poloautomatickou klimu Tempmatic (a vedle toho plně automatickou Thermotronic).
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Jenže ve Fabii 1 to Climatic ze začátku podle mě nebyl.
Fabii s klimou stále máme a nevšiml jsem si, že by automaticky regulovala výkon kompresoru a teplotu.
Tycoon
Pokud je mi známo, tak ta poloautomatická klima tam byla hned v roce 1999, akorát ještě koncern VW nevymyslel marketingový název Climatic, tak to Škodovka nazvala "Klimatizace s automatickou regulací a chlazenými schránkami v přístrojové desce".
Člověk asi těžko za jízdy sluchem pozná, že by klimakompresor měnil výkon. Ale dá se to zobrazit přes diagnostiku. Stejně jako tam jde vidět to, jak si to samo mění nastavení mísící klapky čerstvého a recirkulovaného vzduchu a mísíci klapky studeného a teplého vzduchu. Já jsem si diagnostikou zjišťoval, jaký mám ještě tlak chladícího média, jelikož mi to unikalo.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Je pravda, že tam určitě je senzor. Ale praktický význam nevnímám. Klima funguje tak, že jakoby čím dýl jedu, tím lépe chladí, protože se jakoby namrazí nebo jak bych to nazval.
Nicméně nejdelší jizda Fabie byla za poslední dobu možná tak 15 km, takže vlastně nevím. Navíc s ní už moc nejezdím.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Praktický význam je tam zásadní, podobný jako u autoklimy. Nastavíš teplotu a auto na ni interiér vychladí/vyhřeje, žádné šachování s teplotou.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Climatic si sám nastavoval klapku recirkulace i mimo řazení zpátečky? To by mě překvapilo. Škoda se tím nedávno chlubila např. u Scaly s Climatronicem.
Tycoon
To nevím, takhle dalece jsem to nesledoval. Vím jen tu zpátečku a že to po určité době samo vyplo tu recirkulaci.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
1) zadní rohy prahů působí chyceně, pochybně...
2) PZ nadkolí působí pochybně, pokud tam vůbec ten plast je, ... Možná jen není vyčištěný, takže to jezdilo bordelem...
3) zrcátko řidiče z vraku, jiný odstín
4) klasický Škoda tréning čím víc nálepek tím lepší

Ale jinak stále hezky kousek, trocha péče a auto bude žít dyl než Tesly MY 2024 ... :-[] :-!
Avatar - Jenik3
Jenik3
Zrychlení na 100kmh za 19vterin. To fakt nechceš. To sand nemela ani S105.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
No, tak zrovna 105 mela 24 sekund... a maximalku dechberoucich 130 km/hod, ale nevim jestli je to to spravne meritko.
:-)
Uz 120 na tom byla lip.
Avatar - Jenik3
Jenik3
Inu z hlavy si to už nepamatuji přesně. Nicméně ty stodvacitky to byl takový etalon. 120mela vetsi objem motoru.
Avatar - mariov8
mariov8
Ty technické parametry základních modelů řady 742 si pamatuji nazpaměť:

105S/L (1046cm3 a 33kW/45 koní, ale pouhých 72Nm): 24s na 100km/h ale v reálu celá věčnost, spíše 30s :-) a ve 130km/h byl dle TP šlus
120L/125L (1174cm3 a 36,7-38,5kW/50-52 koní a 82 až 85Nm dle karburátoru a normy) rovných 20s a 140km/h (nejprodávanější model)
120LS/GLS (1174cm3 ale vyšší komprese a tím pádem 40,5-42kW/56-58 koní a 85 až 90Nm dle karburátoru a normy) 18s a 150km/h
130L/GL (1289cm3 a 43kW/59 koní, zato již 97Nm) 17s a 150-153km/h

Pod 15 sekund na 100km/h se dostaly až modely 135 a 136 s osmikanálovým motorem.

Velmi příjemně jezdila bohužel relativně vzácná 130ka, byl cítit lepší točivý moment a motor mi přišel tišší, seděl jsem ale jenom v jediné.

Údaje u "120cítek" se v době mírně lišili a vstoupila do toho tuším změna normy měření i karburátoru, EDSR vs SEDR.

Fabii SDi jsem si kdysi v práci vyzkoušel, jezdilo to dálky v pohodě pod 5L i s těžkou nohou na plynu, ale zrychlení bylo opravdu vlažné. Modely s původním Škodováckým OHV se sice na dálky dostávaly pod 7L, ale po Praze 11L norma a tiché také nebyly. Nejúspornější a nejtišší uměly být Fabie s motorem 1,4 16V od VW. Vysloveně hlučný mi ten diesel SDi tehdy nepřišel, alespoň ne po zahřátí.
Tycoon
Ono to není jenom o normovaných sekundách. Čím slabší motor, tím důležitější je průběh toho výkonu. A ten mají ty SDI velmi dobrý. Nejel jsem sice ve Fabii, ale s VW Caddy 2.0 SDI, který měl zrychlení ještě horší (21 s). Zatahuje to hned od volnoběhu a pak je plynulý, i když pomalý náběh výkonu. Šlo zařadit nejvyšší převod už v 50 km/h. Prostě jako bys jel s benzínem podobnému objemu, akorát holt ve 4000 otáčkách to místo gradace výkonu začne vadnout, takže do kopců nebo na předjíždění tam výkon chybí. Maximálně dosažitelná dynamika je sice slabá, ale máš ji vždycky k dispozici. Ano, třeba nová Fabia 1.0 MPI tomu ujede, ale to se řidič musí snažit, aby řazením udržoval motor neustále co nejblíže výkonové špičce někde u 6000-6500 otáček.