Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První Škoda Fabia vypadá i po 24 letech jako nová. A nestojí moc!

Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
74 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (44)

I přes pokročilý automobilový věk občas narazíte na velmi zachovalý exemplář první generace nestárnoucí Škody Fabia. Jeden takový je k mání v Praze.

Jeden z nejdůležitějších modelů v historii Škodovky letos slaví 25. narozeniny. První Škoda Fabia již kompletně přešla na techniku mateřského koncernu Volkswagen. Její velkou devízou, kterou odhalil až čas, je nestárnoucí design. Ten měl na svědomí Belgičan Luc Donckerwolke, jenž se postaral o vzhled i první octavie.

Premiérové vydání Škody Fabia nabídlo nevídané tři karosářské verze. Vedle obligátního pětidveřového hatchbacku také oblíbené Combi (to skončilo v minulé, třetí generaci) a sedan, který u následovníků již nepokračoval. Do historie motorsportu se soutěžní Fabia WRC výrazným písmem nezapsala, pomohla ovšem prošlapat cestu svým následovníkům, kteří naopak patří mezi nejúspěšnější rallyeové speciály posledních desetiletí.

Video placeholder
Škoda Fabia první generace - záběry z testování • Zdroj: youtube

Za zmínku stojí též „sportovní“ derivát RS, který místo zážehového motoru dostal silný diesel 1.9 TDI s 96 kilowatty, čím trochu předběhl dobu. Dynamicky laděná auta se vznětovými motory se totiž výrazněji prosadila až o několik let později. Ostatně vzpomeňme na dieselovou Octavii RS či SUV Kodiaq RS s dvojitě přeplňovaným čtyřválcem 2.0 TDI se 176 kilowatty.

Vzhledem k tomu, že poslední fabia první generace z bran mladoboleslavské továrny vyjela v roce 2008 (verze Combi), už na moc hezkých exemplářů nenarazíte. Občas se ovšem objeví vůz, který jako kdyby přicestoval z minulosti. Jednou z takových „uloženek“ je i tmavě oranžový kus, který je aktuálně na prodej v Praze.

Vyroben byl v roce 2000 a pohání ho málo vídaný atmosférický diesel 1.9 SDI o skromném výkonu 47 kilowattů. Krasavec s nájezdem 53.000 kilometrů byl kupován v Česku a podle popisu i stavu na fotkách parkoval výhradně v garáži.

Video placeholder
Škoda Fabia R5 vs. Fabia WRC. Rovanperä vs. Rovanperä • Zdroj: Škoda

Výbava je na tehdejší dobu docela bohatá. Nechybí alarm, posilovač řízení, ESP, čelní airbagy, dálkové centrální zamykání, tažné zařízení, originální rádio Škoda Symphony, vyhřívaná přední sedadla, elektricky ovládaná přední okna, manuální klimatizace či vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním.

Cena je nastavena vcelku rozumně. Za budoucího veterána (k tomu nabízené fabii chybí jen šest let) majitel požaduje 99.000 Kč.

Vstoupit do diskuze (44)