Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Profi

Zpět na článek

Za volantem Iveco Daily a eDaily: Vymyká se jedním prvkem

11 komentářů

Othello
Užitečná hmotnost odpovídající pouhým 19% z celkové hmotnosti vozidla je u nákladního auta čiré zoufalství
Avatar - speedfred
speedfred
@Othello
Presne tak.
Niekomu to možno stačí ale auto ako stodola a takáto užitočná nosnosť? Výsmech.
adamzprahy
@speedfred ta BEV verze má smysl jen ve verzi 4.25t což nově umožňuje legislativa, neplatí se ani mýto. Ale jinak v kombinaci s cenou je to bohužel stále nesmysl.

U nafťáků je hlavní limit legislativa na 3.5t, na rozdíl do Masteru a Ducata to neni z papíru, stojí to na rámu s motorem podélně a to bohužel něco váží.
Avatar - speedfred
speedfred
@adamzprahy
4,25t by už zmysel malo (váhovo) ale stále nie cenovo.
Občas kuknem na nejakú e-dodávku ale z finančnej stránky nie a nie.
adamzprahy
Hlavní výhodou Daily obecně je, že je stavěná jako 7 tunový náklaďák a všechny verze jsou pak úpravy směrem dolů. Má robustní rámový podvozek s motorem podél a to se projevuje vysokou pohotovostní hmotností. Výhodou je i pro ty co se vejdou do 3.5t že když se naloží tak to na rozdíl od fwd dodávek typu Ducato a Master neni prakticky poznat a vydrží to pak mnohem víc.

eDaily je v tom dojezdu, ceně a nosnosti zatim absolutní nesmysl kde to právě dojíždí na tu robustní techniku. eDucato vypadá zajímavě, je to prostě tím jak je to jednodušší technika, tak se to tam vleze lépe. Ale cena nesmysl.
Othello
@adamzprahy
Když do 3,5 auta doložíš jen pár set povolených kil tak to skutečně nemůže být poznat
adamzprahy
@Othello píšu o naftové verzi. V článku je ta největší verze přes 7 m dlouhá, která je na objemné nebo dlouhé předměty. Menší verze je logicky lehčí a vejde se tam cca 1.3 tuny do oficiálního limitu v 3.5t specifikaci. Na rozjezdu a za jízdy v Ducatu nebo Masteru s 1.3t nákladu cítíš že to je reálně na limitu, to se nedá s prázdným nebo málo naloženým stavem srovnat, v Ivecu si toho kromě toho že motor hůře táhne ani nevšimneš, obzvlášť když tam máš vzduchové měchy.

Daily technicky snese mnohem víc, tušim že nějak do 4,5t jsou to snad skoro shodné verze s těma 3.5t, pak víc do 7t to má jinak řešenou zadní nápravu se zdvojenýma kolama.

A o tom píšu. Technicky je to mnohem pokročilejší stroj než klasické fwd dodávky, ale pak to má problém s limitem 3.5 tuny.
Avatar - mariov8
mariov8
@adamzprahy Je tam více rozdílů. Rám 3,5t a 6,5t provedení se asi bude lišit i tloušťkou použitých profilů. Bohužel verze přes 6,5t vznikly jenom nahmotněním této varianty a rám se jim u 7,2t kroutí s dopadem na životnost nástavby. Autobusy mají s tím veliký problém.

Jinak je to robustní auto (ano, jako 3,5t vychází jako zcela poslední rámová dodávka na oceli příliš těžké) s donedávna neochvějnou image velice dobrého motoru F1C. On není špatný ani ten menší agregát 2,3L.

Varianta se zdvojenou montáží kol se dá objednat i v kategorii 3,5t, není to řízeno celkovou hmotností vozidla jako u většiny konkurence. Proti singlu to bude ale takových dalších 50-100kg.
adamzprahy
@mariov8 jasné trochu jsem to zjednodušil a díky za doplnění 👍

Dvoumontáž jde do 3.5 tuny, ale asi je to ta verze celkově se silnějším rámem a vším co k tomu patří. Jestli si správně vzpomínám když jsem to řešil tak pohotovostní hmotnost je snad o 500+ kg vyšší a tím pádem pokud nechceš pokutu tak uveze málo. Takže to je pro střelce co to budou přetěžovat nad papíry a údajně když někde kontrolují policajti tak tyhle verze staví automaticky, což se nedivim.

Za mě nešťastné, že jsou předpisy na 3.5 tuny kde nemusíš nic a nad to víceméně pravidla a platby jak za kamion (v principu, vím že jsou tam podskupiny atd.). Pro ekonomiku a narovnání stavu by bylo nejlepší mít kategorii do 5 tun nějak zjednodušenou. Nevim, klidně formou školení k řidičáku B, dražší dálniční známka apod. Protože teď realita že většina jezdí 5 tuny na papírech pro 3.5t a občas zaplatí pokutu za přetížení. Kdo to tak dělat nechce, má drahou přepravu pro zákazníky protože buď potřebuje víc aut nebo platí raketu za provoz "C" náklaďáků s řidičem. Ale to je jiné téma.
Avatar - mariov8
mariov8
@adamzprahy Neboj, už příští rok se přitíží i 3,5t dodávkám, alespoň v mezinárodce. A ještě hrozí i omezovačem rychlosti na 120km/h.

Ale celý ten systém my přijde trochu postavený na palici. Nejdřív zlikvidovali kategorii 12t, pak 7,5t (ta ale mizí i kvůli hmotnosti aut kvůli požadavkům legislativy, smysl má jenom Fuso Canter a podobní "Japonci") a teď jdou po 3,5t... již po likvidaci 12t aut to zásobování překlopily dopravci na návěsové soupravy. Ano, návěs uveze tolik co čtyři 12t auta a s poloviční spotřebou tahače a jediným řidičem, ale je to prostě 18,5m dlouhá souprava s celkovou hmotností 38t se vším, co k tomu patří...
Othello
@adamzprahy
Tak každá ta konstrukce má svou parketu využití