Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Není 4Motion jako 4Motion. Čím se liší a jak si vedly v terénu?

13 komentářů

Othello
Slušný popis ale obsahuje i pár chyb

V popisu mezinápravového Torsenu autor uvádí, že "...Při prokluzu točivý moment na jednom kole klesne, diferenciál torsen se zablokuje a přenáší točivý moment z motoru na druhé kolo..."
-Za prvé se Torsen neumí zablokovat ale jen v určitém rozsahu mění poměr momentů na svých výstupech.
-Za druhé v tomto případě Torsen nezvyšuje moment na druhém kole ale na celé druhé nápravě, autor přece popisuje mezinápravový diferenciál.
-A za třetí mezinápravový diferenciál nepřenáší točivý moment motoru, ale moment vycházející z převodovky, což je samozřejmě dost zásadní rozdíl.

Dále autor uvádí že aby byl Torsen účinný, vyžaduje alespoň minimální adhezi na každém kole. Vůbec ale nezmínil že tato adheze se běžně v praxi nahrazuje řízeným přibrzděním kola (EDS).

Co se týká zmenšení počtu lamel v "Haldexu", automaticky z toho rychlejší reakce nevyplývá. Na méně lamel musí být větší přítlačná síla viz zmínka o větším pracovním pístu, což si vyžádá větší a tím i pomalejší poměr hydraulického převodu

Tuším že Touareg se mimo zmíněného mezinápravového Torsenu vyráběl i s otevřeným diferenciálem vybaveným řízenou závěrkou. A v článku není žádná zmínka o modelech Amarok, které využívaly dva odlišné systémy pohonu všech kol.

Autor ale vůbec nezmínil zcela zásadní provozní rozdíl mezi popsanými systémy, a sice že modely s mezinápravovým diferenciálem mají skutečně trvale poháněné obě nápravy, zatímco hlavním úkolem haldexových řešení je nechávat zadní nápravu kvůli omezení ztrát co nejvíce odpojenou.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Othello, ty tomu rozumíš, ale to slovíčkaření o točivém momentu je pitvaní se v ničem. Převodovka převádí točivý moment motoru a kulatozemcům by mělo být jasné, že na jedničku je nejvyšší.
Othello
@KANKUNEN
No tohle právě hodně lidem jasné není a to včetně odborných redaktorů. Ani u autora článku si nejsem úplně jistý
Avatar - Ham.
Ham.
@KANKUNEN Othello má pravdu, článek se tváří jako technicky zaměřený (rubrika technika), takže bych očekával přesnost ve vyjadřování a ne slohové cvičení, které obstojí v rubrice automobil v časopise Vlasta nebo Chvilka pro tebe. Mimo citovaných nepřesností bych očekával daleko podrobnější popis a údaje o popisovaných řešeních (mezní momenty, které to či ono řešení je schopné přenést, údaje o konstrukci mezinápr. diff. u Touaregu, je to stejný diff. jako u posledních generací Audi?, jaké jsou nastavení poměrů mezi zadní a přední nápravou při běžné jízdě, jaké v extrému, nějaká schémata poslední generace spojky, režimy kdy spíná etc.).
Avatar - xxc
xxc
@Ham. Zase to nie je retro rubrika, stacilo napisat, ako si ID4 poradila v terene.
Avatar - Ham.
Ham.
@xxc Na 35 prodaných Tiguanů připadá u nás cca jedna ID.4, a dokonce i Touaregů s daleko vyšší cenovkou se u nás prodá 8x víc než ID.4, takže žádné retro.
vencelín
@Ham.
Přidávám se, taky jsem očekával trochu více informací
Avatar - Tomogo
Tomogo
@Othello Alespoň to nemusím psát a asi bych to ani tak pěkně nezvládnul. Aly ty bláboly v článku o Torsenu a kole mě zvedly ze židle... Dík
kesumb
@Othello
na nekoho kdo si mysli ze ma audi trirady motory je to jeste dobrej vysledek...
Othello
@kesumb
netuším proč si redaktoři své výtvory po sobě vždy aspoň jednou nepřečtou, zbytečně to sráží úroveň jejich práce
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
To je zajímavé, co automobilky vyvíjí, terénní schopnosti u aut, které si i v zimě koupíš v showroomu na Continental eco necontact.
Avatar - xxc
xxc
@KANKUNEN No a? Treba si v konfigurátore zaškrtnúť celoročné a auto dôjde aj uprostred leta pripravené do terénu.
Avatar - trapid
trapid
Ono s těmi moto-novináři je to těžké. Když vyšel facelift Karoqu, kde u čtyřkolek byl použit Haldex (vím Othello - BorgWarner) šesté generace, tak někteří novináři psali, že je škoda, že Karoq zůstal u páté generace. Pak jsem si s jedním amatérským odborníkem vyměňoval názory na FB, kdy mi tvrdil, že žádná šestá generace neexistuje a když jsem mu postnul obrázek výrobce, kde se všech 6 generací srovnává, tak stejně dále tvrdil, že to není pravda - takový Petr Fiala.
Každopádně se mi líbí, že šestá generace se zbavila komutátorového motoru, u kterého otěr uhlíků znečisťoval vnitřek a bylo i pár fatálních závad, kdy se motor (komutátor) prostě úplně opotřeboval.